דו"ח קופות שבורות – 6.4.2003

כלל אצבע ידוע קובע: סרטים
דחויים הם סרטים דוחים.
כשאולפן כלשהו מחליט לדחות
את הפצתו של סרט, זוהי אמנם
לא עדות חד-משמעית לכך שהסרט
האמור יהיה דפוק, אבל זה
בהחלט מגדיל את הסיכוי
לכך. אם הוא נדחה יותר מפעם אחת, זה כבר בלי ספק סימן רע. כמה מהסרטים הגרועים והכושלים ביותר של השנים האחרונות ('פלוטו נאש', 'משחקי חברה', 'רולרבול') היו כאלה שנדחו שוב ושוב. אולי ראשי האולפנים מעדיפים לדחות כשלונות ידועים מראש מתוך תקווה שעד שהסרט ייצא, הם כבר יעברו לתפקיד אחר, והכשלון לא יירשם על שמם. ואולי הם סתם לא אוהבים להתמודד עם המציאות.

כמובן, מכיוון שאנחנו יודעים שסרטים נדחים הם דוחים, ומכיוון שהאולפנים יודעים שאנחנו יודעים, הם מוצאים תמיד תירוצים – מוצלחים יותר או פחות – לדחיית הסרטים. אחרי הפיגוע במגדלי התאומים, כמה סרטי פעולה שהיו מתוכננים לצאת בחודשים שאחרי כך נדחו, בטענה שזה לא רגיש ולא מכובד להתעסק באלימות בתקופה כזו. במקרה או שלא במקרה, הסרטים האלה (ביניהם 'פגיעה היקפית' ו'לחישות מלחמה') התבררו כגרועים וכושלים. לפני כמה שבועות, עם פרוץ מלחמת המפרץ השניה, הכריזה חברת פרמאונט שהיא דוחה את הסרט 'Against the Ropes' עם מג ריאן, שהיה אמור לצאת בסוף אפריל, למועד בלתי ידוע. לא שהם לא מרוצים מהסרט, חלילה – הם פשוט חוששים שהמלחמה תפגע בהכנסותיו. אהא. בטח. לא משנה שהמלחמה כנראה תסתיים עד אז, שאף אחד מהסרטים האחרים שיצאו במרץ-אפריל לא הוזז, ושלא נראה שיש למלחמה השפעה כלשהי על הקופות.

אבל לכל כלל יש יוצאים מהכלל. 'Phone Booth' ('תא טלפון') הוא סרט דחוי. הוא צולם לפני שנתיים וחצי, ומאז רק נדחה ונדחה. קל להאמין שהסיבה היא פשוט שמדובר בסרט גרוע, בעיקר בהתחשב בכך שבמאי הסרט הוא ג'ואל שומאכר, שאחראי לזוועות כמו 'באטמן ורובין' ו'באד קומפני'. המועד הסופי שנקבע לסרט היה נובמבר האחרון, אבל אז הופיע הצלף שהכניס את כל העיר וושינגטון לפאניקה, ובגללו והסרט נדחה שוב. זה, לפחות, היה התירוץ הרשמי. השבוע הוא סוף סוף יצא לאקרנים – וכאן הקטע המפתיע: על פי תגובות המבקרים והקהל, מדובר בסרט לא רע בכלל. 'תא טלפון' נכנס למקום הראשון השבוע, עם 15 מיליון דולר – לא המון אמנם, אבל סכום חביב מאוד בהתחשב בכך שהסרט הופק בתקציב זעום של 10 מיליון.

במקרה יוצא הדופן הזה, נראה שהדחייה עשתה לסרט רק טוב. בשנת 2000, כשהסרט צולם, אף אחד עדיין לא שמע על קולין פארל, והסכום שהוא קיבל על התפקיד הראשי בסרט היה כנראה צנוע מאוד. היום, אחרי 'דו"ח מיוחד', 'השתול' ו'דרדוויל', קולין פארל הוא כוכב הוליוודי לכל דבר, והיה לו חלק לא קטן בהצלחה של הסרט. סיפור הסרט הוא סיפור פשוט: פארל הוא איש עסקים ניו יורקי שעונה לטלפון ציבורי, והופך בזאת לבן-ערובה. בצד השני של הקו נמצא רוצח סדרתי עם רובה צלפים, שמסתתר אי שם על אחד הבניינים שמסביב, ומאיים לחסל את פארל, ועוד כמה עוברים ושבים, אם הוא ייעז לנתק. חבל שהמפיצים בארץ בזבזו כבר את הטאגליין "תחשבו פעמיים לפני שאתם עונים" על 'הצלצול'. הסרט מתרחש כולו באותה פינת רחוב ובזמן אמיתי, בדיוק כמו '24' המהוללת, והוא אמור להגיע ארצה ב- 8 למאי (אבל לכו תדעו – בארץ סרטים נדחים פעמיים בשבוע).

במקום השלישי נמצא עוד סרט דחוי: גם 'A Man Apart', סרט אקשן עם וין דיזל, צולם לפני שנתיים, וגם הוא עבר כמה תאריכי הפצה עד שנחת בסוף השבוע הזה. במקרה הזה, הדחייה כנראה באה מכל הסיבות הרגילות: העלילה של הסרט היא סטנדרטית לגמרי (הרעים הרגו את המשפחה של וין. עכשיו הוא רוצה נקמה), והמבקרים קטלו אותו ללא רחם. למרות זאת הוא הצליח להגיע ל- 11 מיליון דולר, כנראה בזכות מועדון המעריצים של וין. בשבוע הבא הסרט צפוי לבצע צניחה חופשית מרהיבה.

בין שני הדחויים נמצא 'What a Girl Wants', וכשסרט נקרא על שם שיר של כריסטינה אגילרה, אתם יכולים להיות בטוחים שזה סרט איכותי. בסרט, אמנדה ביינס, ילדה אמריקאית פרועה ומקסימה, נוסעת לבריטניה המרובעת והמשעממת כדי לחפש את אביה האובד (קולין פירת'). וכמובן שהתנהגותה האמריקנית המשוחררת והקולית תשגע לחלוטין את כל האימפריה הבריטית הדלוחה והחנונית עם המבטא המצחיק. תגובת המבקרים: נוסחה אחת גדולה מההתחלה ועד הסוף, אבל חוץ מזה דווקא בסדר, בעיקר אם אתה טינאייג'רית.

המקום הראשון של השבוע שעבר, 'Head of State', ירד לרביעי השבוע, אבל באופן די מכובד: ירידה של 34% בלבד בהכנסות. לעומתו, שני הסרטים האחרים של השבוע שעבר, 'בייסיק' ו'שעת האפס' צללו בחדות. אלה חדשות רעות במיוחד למפיקי 'שעת האפס', שהפקתו עלתה 60 מיליון דולר, ושהכניס עד כה 21 מיליון, בלי תקווה להרבה יותר מזה. 'Bringing Down the House' (בעברית יקראו לזה 'הורסים את הבית'. אמנם אין לשם הזה שום קשר לעלילת הסרט, אבל גם במקור לא היה). עקף בסיבוב את 'דרדוויל' ו'איך לאבד בחור בעשרה ימים', והוא כרגע הסרט המצליח ביותר של השנה עד להודעה חדשה. הודעה חדשה בעניין תבוא בעוד חודש, עם צאתו של 'אקס מן 2'.

בשבוע הבא: אדם סנדלר וג'ק ניקולסון מנסים להרוס את 'להרוס את הבית' עם 'Anger Management'. וזהו, פחות או יותר. עוד 27 יום לתחילת הקיץ.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסות הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Phone Booth – 15.0 (15.0)
2. What a Girl Wants – 12.1 (12.1)
3. A Man Apart – 11.1 (11.1)
4. Head of State – 8.8 (25.3)
5. Bringing Down the House – 8.5 (111.3)
6. The Core – 6.3 (20.9)
7. Basic – 5.4 (20.0)
8. Chicago – 5.3 (152.2)
9. Agent Cody Banks – 3.7 (40.1)
10. Piglet's Big Movie – 3.0 (16.9)