דו"ח קופות שבורות – 7.10.2007

הקיץ האחרון היה הקיץ הקופתי ביותר בתולדות הוליווד. זה היה צפוי, בהתחשב בטונות של סרטי ההמשך שיצאו לסדרות הקולנועיות הגדולות ביותר שקיימות: ההכנסות הכוללות בתוך ארה"ב בלבד במהלך חודשי הקיץ היו יותר מ-4 מיליארד דולר. יהיו שיגידו שזה טוב. יהיו שיגידו שזה לא טוב, כי זה רק יגרום להוליווד לייצר בהמשך עוד ועוד בלוקבאסטרי המשך שכאלה במקום לנסות לעשות משהו מקורי, לשם שינוי. אבל מה שבטוח, זה השתיק, לפחות לכמה חודשים, את הויכוחים בשאלה האם הקולנוע דועך, האם הקולנוע הביתי והאינטרנט מחסלים אותו. קשה לדאוג יותר מדי כשעסוקים בשחיה בים של דולרים.

אחרי קיץ כזה ענק, כמה שבועות גרועים הם לא מה שיפחיד את הוליווד. אבל בקצב הנוכחי, לא ייקח הרבה זמן לפני שהדאגות יצוצו שוב. ספטמבר היה חלש, כרגיל; אבל ספטמבר כבר מאחורינו, אוקטובר מתחיל, וההתאוששות בקופות לא הגיעה. סוף השבוע האחרון היה מהאומללים ביותר שידעו הקופות בארה"ב מזה זמן רב. ומה שיותר גרוע – השבועות הקרובים לא יכולים להבטיח הרבה כדי לשפר את המצב. אם זה ימשיך ככה, הדיבורים על השפל יחזרו לאופנה עוד לפני שרואי החשבון יגמרו לספור את ההכנסות של 'רובוטריקים'.

הסרט שבמקום הראשון השבוע הוא 'The Game Plan', אותו הסרט שהיה שם בשבוע שעבר. די מפתיע; לא רבים ציפו שהוא יהיה במקום הראשון אפילו שבוע אחד. הכנסות הקומדיה הנוסחתית עם דוויין "ד'ה רוק"' ג'ונסון והילדה שטוענת שהיא הבת שלו ירדו בפחות מ-30%, ל-16 מיליון דולר. חדשות מצוינות לסרט הזה, חדשות רעות מאוד לכל השאר, כש-16 מיליון מספיקים בשביל מקום ראשון.

הסרט שהיה אמור להיות הלהיט של השבוע הוא 'The Heartbreak Kid' ('שובר לבבות'), סרטם של האחים פארלי. ב-1998 הפארלים, המתמחים בקומדיות גסות ורומנטיות בו-זמנית, הוציאו את 'משתגעים על מרי', קומדיה מצליחה מאוד, שעשתה דברים טובים לקריירה של בן סטילר. תשע שנים ושישה סרטים מאוחר יותר, 'משתגעים על מרי' הוא עדיין הסרט המצליח ביותר של הפארלים. בן סטילר, לעומתם, הפך לכוכב די ענק, עם סרטים כמו 'פגוש את ההורים' שהצליח בטירוף משום מה, ו'לילה מוטרף במוזיאון', שהיה משום מה מס' 2 ברשימת הסרטים המצליחים ביותר של השנה שעברה (יש הרבה "משום מה" בקריירה של סטילר, משום מה). פגישה חוזרת עם סטילר נראתה כמו פתרון הגיוני לבעיית הפארלים, וכך הם יצרו את 'שובר לבבות', שנראה כמו המשך ל'משתגעים על מרי'.

סטילר הפעם הוא רווק מושבע שמחליט לוותר ולהתחתן עם אשת חלומותיו (מלין אקרמן, שקצת נראית כמו קמרון דיאז מרחוק), אבל בשניה שבה הוא אומר I do, היא הופכת את עורה ומתחילה להוציא אותו מדעתו במיליון דרכים שונות. מכאן ואילך, בן סטילר סובל. הקונספט "בן סטילר סובל" מכר המון כרטיסים ל'פגוש את ההורים', משום מה – אולי אנשים נורא שונאים אותו ונהנים לראות אותו מעונה. נראה שהיום הם כבר שונאים אותו פחות, כי הפעם זה לא עבד. התחזיות הבטיחו ל'שובר לבבות', על בסיס הנפשות הפועלות, פתיחה של כ-30 מיליון דולר, אבל הוא הכניס רק 14 מיליון, והגיע למקום השני. גם המבקרים צחקו רק לפעמים והגיבו באופן פושר, אם כי ביחס לקומדיות הגועל האחרות שיצאו בשבועות האחרונים – 'Mr. Woodcock' ו-'Good Luck Chuck' – הסרט נחשב למופת קומי.

'שובר לבבות' היה האכזבה הפחות גדולה של השבוע. בעקבות 'שר הטבעות' ו'הארי פוטר', ובהמשך גם 'נרניה', פתאום כל העולם ואחותו התחילו להפיק סרטים על פי ספרי פנטזיה לנוער. לפעמים זה יצא לא רע בכלל ('ממלכת טראביתיה'), ולפעמים זה יצא איום ונורא ('אראגון'), אבל השבוע הז'אנר הזה קיבל, לראשונה מאז הפריחה שלו, את הכישלון המוחלט הראשון. 'The Seeker: The Dark is Rising' מבוסס על הספר הראשון בסדרה ידועה – כלומר, היא בטח ידועה למישהו, אני לא שמעתי עליה מעולם – שעוסקת, כמו רוב הספרים בסגנון הזה, בנער שמגלה שהוא נצר למשפחת בלה בלה העתיקה שמחזיקה בכוחות בלה בלה מסתוריים ותפקידה להילחם בכוחות האופל של בלה בלה וגובלינים. הסרט הוקרן ב-3,141 בתי קולנוע השבוע – שני רק ל'שובר לבבות' בגודל ההפצה שלו. הוא הכניס 3.7 מיליון דולר וגרם למבקרים להתגעגע ל'אראגון'. בטריילרים שמוקרנים בבתי הקולנוע בארץ ניתן לו השם המבריק בטיפשותו 'זריחת האפלה' (אני מניח שזה כמו "רעבונו של השובע", "הדממה הרועמת" או "הדרמה האיכותית של מייקל ביי"), אבל בעקבות הכישלון הטוטאלי הזה יש סיכוי שהשם והסרט ייגנזו יחד, ולא תינתן לנו הזדמנות להצביע על שלטי חוצות עם השם הזה ולצחוק בקול רם. בעסה.

'Feel the Noise' הכניס עוד פחות, 3.4 מיליון דולר, אבל הוקרן בשליש ממספר הקולנועים של 'זריחת האפלה', כך שהוא למעשה הסרט החדש היחיד בעשיריה שלא מאכזב. הסרט הוא הגרסה השני מיליון של נוסחת 'סטפ אפ' – נער פוגש נערה והם מנצחים בתחרות ריקוד – אבל הפעם בפורטו ריקו; את הסרטים האלה אפשר לזהות לפי זה שהשם שלהם הוא תמיד ציווי ('Step Up', ‘Take the Lead’, ‘Stomp the Yard'. לא רוצה. מה תעשו לי?) – ובמקרים שבהם הם, איך לומר, בעלי זהות אתנית ברורה, הם גם לא מגיעים לארץ.

חוץ מזה, לא הרבה קורה בעשיריה הפותחת, שלא כוללת השבוע אף סרט שהכנסותיו הכוללות הן מעל 50 מיליון דולר. בשבוע הבא לא מסתמן הרבה סיכוי לשינוי: 'אליזבת: תור הזהב' אמנם נראה מרשים, אבל הביקורות המוקדמות עליו הורידו אותו במהירות מעץ האוסקרים עליו ניסה לטפס, וההפצה שלו לא ענקית; יגיעו גם 'We Own the Night', דרמת פשע עם מארק וואלברג וחואקין פניקס, וסרט חדש של טיילר פרי ('יומנה של שחורה מטורפת').


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. The Game Plan – 16.3 (42.8)
2. The Heartbreak Kid – 14.0 (14.0)
3. The Kingdom – 9.4 (31.4)
4. Resident Evil: Extinction – 4.3 (43.5)
5. The Seeker: The Dark is Rising – 3.7 (3.7)
6. Good Luck Chuck – 3.5 (29.1)
7. Feel the Noise – 3.4 (3.4)
8. 3:10 to Yuma – 3.0 (48.5)
9. The Brave One – 2.3 (34.3)
10. Mr. Woodcock – 2.0 (22.3)