דו"ח קופות שבורות – 7.1.2007

היי ליברמן!נניח שאתה הולך לך חמים ונינוח, עטוף במעיל, ומפזם להנאתך את ההמנון הלאומי של קזחסטן, ובלי אזהרה פתאום איזה אוטו בלתי מתחשב שעבר לידך יוצר דגם מוקטן – אבל לא בהרבה – של 'פוסידון' בשלולית שלידך, והופך אותך ברגע אחד מאדם יבש ומאושר לסחבה רטובה. זאת בערך ההרגשה של המעבר מדצמבר החמים והמתוק והמלא בסרטים משובחים לינואר, הנורא בחודשים, שאליו האולפנים משחררים בעיקר סרטים שהם מתביישים בהם. אם בחודשיים האחרונים היה נדמה שדעת הקהל והמבקרים חופפות באופן מפתיע, ורבים מהסרטים הטובים של השנה יצאו במשך פרק זמן קצר יחסית ברגע שהתחלפה השנה, המצב התהפך. מבין ארבעת הסרטים שיצאו לאקרנים השבוע יש שלושה שציוניהם במדד העגבניות הם בני ספרה בודדת. לשמחתי, גם הקהל הרחב לא ממש השתגע על הסרטים האלה, ושניים מהם (בעלי השמות הכאובים כשלעצמם, 'Code Name: The Cleaner' ו'Thr3e') היו כושלים עד כדי כך שהם אפילו לא נכנסו אל עשרת הגדולים, וחסכו את הצורך לכתוב עליהם.

כיוון ששום דבר חדש ומעניין לא יצא, שום דבר לא גרם לזוג האלופים של השבועות הקודמים לזוז מהמקום. כלומר, זה השבוע השלישי ברציפות שבו 'לילה מוטרף במוזיאון' נמצא במקום הראשון, ומיד אחריו 'המרדף לאושר'. ושניהם הרוויחו לאורך התהליך הרבה כסף. 'לילה מוטרף במוזיאון' הגיע להכנסות כוללות של 164 מיליון דולר, ומראה שטעיתי כשהכרזתי לפני כמה שבועות שאף סרט בחצי השני של 2006 לא השיג הכנסות של 200 מיליון דולר – כי לשם בדיוק הוא צפוי להגיע בתוך כמה שבועות. הוא אמנם לא שם עדיין, אבל הסרט צפוי לעקוף בטבלה האמריקאית השנתית את 'סופרמן חוזר', ואולי אפילו גם את 'צופן דה וינצ'י'. בינתיים, 'המרדף לאושר' הגיע ל-124 מיליון, וזה המון, כשמדובר בסרט שאין בו לא אקשן, לא פעלולים, ואפילו לא הרבה בדיחות.

במקום השלישי נמצא אחד המקרים הנדירים שבהם אנחנו זכאים להצביע על אמריקה ולהגיד "הא הא, איזה איטיים אתם". 'הילדים של מחר', סרט שהוקרן אצלנו כבר לפני כמה חודשים והספיק לרדת מהאקרנים – ושזכה בדג הזהב לשנת 2006, ובהרבה תארי "סרט השנה" מצד מבקרים נחשבים אפילו יותר – הגיע סוף סוף להפצה רחבה בארה"ב. לא ברור מה לקח לו כל כך הרבה זמן. אחרי שבשבוע שעבר הסרט השיג ממוצע נהדר בהפצה מצומצמת מאוד, השבוע הפצתו הורחבה לכ-1200 בתי קולנוע, והקפיצה את הכנסותיו למעל 10 מיליון דולר. למרות כל השבחים שהוא מקבל, 'הילדים של מחר' הוא עדיין לא הצלחה כלכלית: הוא הופק בכ-75 מיליון דולר, ובהכנסותיו מחוץ לארה"ב הוא הכניס עד היום 33 מיליון דולר. אין ספק שעוד כמה גרושים מאמריקה לא יזיקו. ממוצע ההכנסות של הסרט השבוע, 8500 דולר לאולם, מצוין, אבל הוא לא הכי גבוה בעשיריה; 'נערות החלומות' שוב מעליו, עם 8.8 מיליון דולר מ-850 אולמות בלבד, וממוצע של 10,000 דולר לאולם.

באמצע הסנדוויץ' של 'הילדים של מחר' (מקום שלישי) ו'נערות החלומות' (חמישי) נמצא הסרט החדש המצליח של השבוע, ובדיוק כמוהם, גם הוא הצליח למרות שהופץ במספר קטן יחסית של אולמות. 'Freedom Writers' הוא לא סרט מקורי במיוחד: הוא עוסק במורה לכתת טעוני טיפוח, שמקנה להם השראה לשאוף ליותר וללמוד לקבל את השונה ועוד מוסרי השכל חשובים כאלה, באופן לא שונה במיוחד מ'סיכון מחושב'. אבל מצד שני, הוא גם לא סרט רע (בעיקר בסטנדרטים של ינואר), אם להאמין למבקרים הטוענים שאת הנוסחה הנדושה שלו הוא מבצע היטב. הילארי סוואנק, האישה הצעירה ביותר בעולם שיש לה שני אוסקרים משלה, לא תשלים שלישיה בזכות הסרט הזה, אבל היא חלק מהסיבה שהוא עובד. מ-1360 אולמות, הסרט הכניס כמעט 10 מיליון דולר.

הסרט החדש הנוסף בטבלה הוא פליט של מבול סרטי האנימציה הממוחשבת של השנה שעברה. קוראים לו 'Happily N'Ever After', והוא מתרחש בארץ האגדות, בכיכובן של דמויות מכמה סיפורים ידועים. רעיון מקורי כל כך לא שמענו מאז 'שרק', 'שרק 2', 'האחים גרים – למבוגרים בלבד' ו'כיפה אדומה – הסיפור האמיתי'. ואם עדיין לא קיבלתם מספיק סימנים מבשרי רעות: אף על פי שהסרט הזה משוחרר לאקרנים רק עכשיו, זהו סרט עתיק. ממצא ארכיאולוגי. מאובן. נפט. בניסיון כושל למצוא מתי בעצם הוא הופק, מצאתי רק הודעה שמבשרת על כך שתאריך היציאה שלו נדחה מ-2004 לפברואר 2005. נגיד את זה ככה: הסרט הזה נעשה כל כך מזמן, כשעוד חשבו שלגייס את פרדי פרינז ג'וניור לדיבוב אחת הדמויות הראשיות יעזור להם למכור כרטיסים (דמויות אחרות מדובבים שרה מישל גלר וסיגורני וויבר). כמו 'Everyone's Hero' שיצא לפני כמה חודשים, חלק מהעבודה על האנימציה של הסרט הזה נעשתה בארץ, אבל שניהם לא מוסיפים כבוד לתעשיית האנימציה הישראלית. מאוד לא מפתיע לגלות שהסרט ששכב על המדף במשך כמה שנים טובות הוא לא בדיוק פאר היצירה, או כפי שמספר מבקרים ניסחו את זה, הסרטים שמהם הוא מעתיק באופן חסר בושה היו טובים יותר. בקופות הוא השיג 6.8 מיליון דולר, וזה כנראה יותר ממה שמגיע לו, אבל עדיין כישלון די מוחץ (וצפוי) עבור סרט אנימציה ממוחשבת.

בשבוע הבא – 'ארתור והמינימונים' מנסים להציל את כבודה של האנימציה, הפצת 'נערות החלומות' מתרחבת, סרט אימה על קרוקודיל ענק (לא, באמת) בשם 'Primeval' וסרט האוי-אוי-אוי- הנוער-של-היום 'אלפא דוג'. 'לילה מוטרף במוזיאון' שוב יהיה במקום הראשון, אולי.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Night at the Museum – 24.0 (164.1)
2. The Pursuit of Happyness – 13.0 (124.2)
3. Children of Men – 10.3 (11.9)
4. Freedom Writers – 9.7 (9.7)
5. Dreamgirls – 8.8 (54.5)
6. Happily N'Ever After – 6.8 (6.8)
7. Charlotte's Web – 6.6 (67.0)
8. The Good Shepherd – 6.5 (48.4)
9. Rocky Balboa – 6.3 (60.9)
10. We are Marshall – 5.1 (35.4)