דו"ח קופות שבורות – 7.6.2009

לא, גם השבוע לא הגיעה פתיחה של 100 מיליון דולר לסרט כלשהו. אבל השבוע הזה מוכיח שלא חייבים פתיחות סופר-ענקיות בשביל אקשן. השבוע הזה סיפק את כל מה שדו"חקו צריך – הצלחות, כשלונות, מתח, מהפכים, שחוק ודמע, והכל בפחות מ-50 מיליון דולר.

היה צפוי ש'למעלה' של פיקסאר, בשבוע השני שלו, ייתקל בתחרות על המקום הראשון. המתחרה החזק הצפוי היה 'Land of the Lost', קומדיה עם וויל פרל ודינוזאורים. בסופו של דבר, הקרב היה צמוד ביותר, אבל 'Land of the Lost' אפילו לא השתתף בו.

אחרי פתיחה של 68 מיליון דולר בשבוע שעבר, 'למעלה' הביא השבוע עוד 44 מיליון – ירידה צנועה של 35%. זאת ירידת סוף השבוע השני הטובה ביותר לסרט של פיקסאר מאז 'משפחת סופר-על'. מבין סרטי האולפן שיצאו בקיץ, היחיד שהשיג תוצאות טובות יותר בשבועיים הראשונים הוא 'מוצאים את נמו'. בקיצור, לפי השבועיים הראשונים שלו, 'למעלה' ה"בעייתי" מסתמן כאחד הסרטים המצליחים ביותר בהיסטוריה של פיקסאר. האכזבה היחידה, אם אפשר לקרוא לזה ככה, היא שבניגוד ל'וול-E', 'למעלה' לא נחשב בשום נקודה לאחד מעשרת הסרטים הטובים ביותר אי פעם. בדירוג IMDb הוא הגיע רק למקום ה-11 במהלך השבוע, וכרגע נמצא ב-15. איזו פאדיחה.

בהערכות המוקדמות שפורסמו ביום ראשון, 'למעלה' היה במקום הראשון. אבל כשהתפרסמו תוצאות האמת התברר שהוא נמצא רק במקום השני. את המקום הראשון – בהפרש זעום, אבל עדיין הפרש – תפסה הקומדיה למבוגרים 'The Hangover'. בעברית הסרט זכה לשם שייחקק בהיכל התהילה של השמות העבריים האיומים, 'בדרך לחתונה עוצרים בווגאס', אז תסלחו לי אם אני אמשיך לקרוא לו 'הנגאובר'.

ל'הנגאובר' אין שום שחקנים מוכרים, אין תקציב ענק, אין דינוזאורים ואפילו אין קשר לג'אד אפטאו. מה שכן היה לו זה רעיון עלילתי פשוט ומשעשע, וטריילר מאוד מצחיק. לפעמים, מתברר, זה מספיק. 'הנגאובר' עוסק בארבעה חברים שיוצאים למסיבת רווקים בלאס וגאס, ללילה בלתי נשכח. למחרת בבוקר הם מגלים שהם שכחו אותו. הם מתעוררים בחדר מלון, בלי החתן המיועד, אבל עם הנגאובר, תרנגולת, תינוק וטיגריס, ומנסים לברר מה לכל הרוחות הם עשו בלילה הקודם ואיך הגיעו למצב הזה. איכשהו מעורב בעניין גם מייק טייסון.

ההצלחה של הסרט לא תפסה את כולם בהפתעה: ככל הנראה מזה מספר שבועות היה ברור לוורנר, מפיקי הסרט, שיש להם להיט ביד, והם אפילו אישרו את תחילת העבודה על סרט המשך, עוד לפני שהסרט הראשון יצא לאקרנים. ועדיין, 'הנגאובר' התעלה על כל ציפייה אפשרית כשפתח עם 45 מיליון דולר, בערך פי שניים מהתקציב שלו, ויותר מהפתיחה של 'שליחות קטלנית: התעוררות' (כאילו שלסרט הזה היו חסרות השפלות). ואם זה לא מספיק, הסרט קיבל ביקורות ותגובות מצוינות, ולכן צפוי להמשיך לגרוף את הרווחים גם בשבועות הבאים. זאת אולי ההפתעה הגדולה ביותר בשנה שלא היתה חסרת הפתעות. הסרט יגיע אלינו ב-30 ביולי.

רגע, אז מה קרה לסרט עם הדינוזאורים? ובכן, כשלון מחפיר הוא מה שקרה לו. ב'Land of the Lost', שנעשה בהשראת סדרת טלויזיה נוסטלגית, וויל פרל הוא מדען שנשאב עם שני חברים לעולם מקביל שיש בו חרקי ענק ודינוזאורים ואנשי-לטאה ועוד כל מיני דברים מעניינים בלי הרבה הגיון, וצוחק על כל זה. בראד סילברלינג, הבמאי של 'סדרה של צרות' המקסים, ביים, וזה נשמע מבטיח, אבל הסרט לא מקיים. אמנם קללת וויל פרל כבר לא לגמרי תקפה ('אחים חורגים' הוקרן בארץ), אבל ל'Land of the Lost' אין הפצה מיועדת בארץ כרגע, ולפי הביקורות, לא הפסדנו הרבה: הן קוראות לו ילדותי במובן הרע, מורכב מסדרה של "מערכונים" עם קשר קלוש ביניהם, לא מצחיק מספיק ולא מעניין מספיק. גם הקהל באמריקה לא התעניין. למרות תקציב של כ-100 מיליון דולר (דינוזאורים עולים כסף), הסרט הכניס רק 19 מיליון דולר והגיע למקום השלישי בלבד.

במקום הרביעי נמצא 'לילה מוטרף במוזיאון 2', עם עוד 14 מיליון דולר והכנסות כוללות של 127 מיליון: סביר, אבל רחוק מאוד מההצלחה של הסרט הראשון. מקום אחד אחריו, 'סטארטרק' ממשיך לחגוג עם הירידה הקטנה ביותר בעשיריה, 33% בלבד, ו-222 מיליון דולר בבנק. לעומתו, 'שליחות קטלנית: ישועה' האומלל נפל ב-50% למקום השישי, וחצה סוף סוף – אחרי שלושה שבועות – את קו 100 מיליון הדולר, וגם זה בקושי. 'קחי אותי לגיהנום', למרות התגובות המחמיאות, הולך בדרך כל סרט אימה, ונופל בחדות.

ההצלחה המפתיעה של 'הנגאובר' מעלה בזכרון את 'החתונה היוונית שלי', עוד קומדיה נטולת כוכבים שהצליחה מעל ומעבר למשוער. ניה ורדלוס, הכותבת והכוכבת של 'החתונה', ניסתה לשחזר את ההצלחה שוב ושוב, בטלויזיה ובקולנוע, ותמיד נכשלה. השבוע זה קרה שוב: הקומדיה הרומנטית החדשה בכיכובה, 'My Life in Ruins', הגיעה למקום התשיעי עם כ-3 מיליון דולר. זו לא היתה אכזבה גדולה רק משום שאף אחד לא ציפה ממנה להרבה יותר. הפעם ורדלוס צילמה את הסרט ביוון, כור מחצבתה, והיא מגלמת בו מדריכת תיירים. גם המבקרים שנאו. כדי שלא נפספס את הקשר לסרט המצליח היחיד של ורדלוס, הסרט ייקרא בארץ 'האהבה היוונית שלי'.

בשבוע הבא יצאו סרט האקשן 'חטיפת הרכבת התחתית 123' (נחשו מה קורה בו) של טוני סקוט, עם ג'ונטרה ודנזל וושינגטון; ואדי מרפי יוציא סרט חדש לילדים, 'Imagine That', ויקווה להשפלה קטנה מהרגיל.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Hangover – 45.0 (45.0)
2. Up – 44.1 (137.2)
3. Land of the Lost – 18.8 (18.8)
4. Night at the Museum: Battle of the Smithsonian – 14.6 (127.3)
5. Star Trek – 8.3 (222.7)
6. Terminator: Salvation – 8.2 (105.6)
7. Drag Me to Hell – 7.0 (28.2)
8. Angels and Demons – 6.5 (116.2)
9. My life in Ruins – 3.2 (3.2)
10. Dance Flick – 2.0 (22.6)