דו"ח קופות שבורות – 8.6.2003

"חודש מאי תם", אמר יותם,
"צא לחופש, ילד מטומטם".
חודש מאי, עם הפתיחות
העצומות שלו, חלף סוף סוף.
בחוץ חם כל הזמן, הלחות
רק עולה, ולבתי הקולנוע
מוציאים יותר סרטים. ורק
בבסיס צבאי נידח, יושב לו דג אדום אחד ומחפש את נימו בחדר האוכל.

רק סרט חדש אחד יצא השבוע להפצה נרחבת, והוא גם מהיר, גם עצבני, וגם פעמיים, והוא אמנם הכניס לא מעט בסוף השבוע הראשון שלו, אבל חמישים מיליון זה לא שבעים המיליון (מינימום) איתם פתחו כל סרטי המקום הראשון של חודש מאי.
ווורוווווום, ווורווווום, איייייךךך! אתם שומעים את זה? את הבנזין הנשרף? את העשן שיוצא מהמפלט, את מחוג הסל"דים שמטפס למעלה, את הצפירות העצבניות של הערס שאותו עקפתם הרגע? בשביל זן מסוים של אנשים, "חולי הגה" בשמם הקליני, החיים הם סדרה של מרדפים מהירים, בחורות יפות (אם יש להם מזל) ונקודות תעבורה מלוא החופן (אם אין להם). ובמקום שבו ישנם חולי הגה, יושב במושב האחורי שלהם טפיל ושמו "מפיק סרטים". רואה מפיק הסרטים כמה כסף הרוויח הנהג בפעם הקודמת שהוא היה 'מהיר ועצבני', ומחליט – בוא נעשה את זה פעם שנייה!
פול ווקר, גיבורו של הסרט הראשון, חוזר לרחובות, הפעם של מיאמי. בפעם הקודמת הוא פגש בוין דיזל, שהפך אחרי הסרט לכוכב אקשן. הפעם הוא מוצא לעצמו חבורה חדשה של שחקנים אנונימיים, לכולם יש מטרה אחת בחיים – לנהוג במכוניות מהירות, ותוך כדי כך אולי גם לתפוס פושע-על שמעורב בהלבנות כספים. אבל העלילה לא ממש משנה (או ברורה, אם לומר את האמת. אולי צריך לקרוא את התקציר במאה קמ"ש).
מרדפי מכוניות מהירים ועלילה שכל מטרתה היא להגיע לאותם מרדפי מכוניות מהירים, הביקורות מסכימות שזה כל מה שיש בסרט. השאלה היא האם סרט אקשן יכול להסתדר רק עם מרדפי מכוניות מגניבים ותו לא. הקופות מוכיחות שאפשר. חמישים מיליון היא אמנם פתיחה נמוכה יחסית לחודש מאי, אבל עכשיו זה יוני והפתיחה הזו מספיקה בהחלט לסרט אקשן כמו 'יותר מהיר, יותר עצבני', שאלינו יגיע ב-26.6.

אבל הסיפור הגדול השבוע הוא לא הפתיחה היפה של הסרט החדש, אלא הסרטים שהמשיכו בשבועות הקודמים. 'נימו' איבד רק שליש מצופיו (סרט מאי הגדול היחיד שהצליח לשמור על הפתיחה הגדולה שלו) ולא היה חסר הרבה שיישאר במקום הראשון. גם 'The Italian Job' הצליח לשמור יפה על הכנסותיו, וכך גם 'אבא באלגן', שמצליח לשמור על קצב ירידת הכנסות נמוך ובכך מונע מאדי מרפי להוסיף עוד כשלון לרשימה המתארכת שלו. ברוס, גם הוא, עוד לא אמר את המילה האחרונה, ואילו הכנסותיו של 'מטריקס Reloaded' ממשיכות לצנוח, וכעת לא בטוח שיגיע למספר הקסם של 300 מיליון. את תחתית הרשימה מעטר 'שחקי אותה כמו בקהאם', שמתנדנד כבר כמה שבועות בין תחתית הרשימה למחוצה לה, והשבוע נכנס אליה בעבור חופן דולרים זעום: פחות ממיליון דולר!

חלק קטן מירידת ההכנסות של 'מטריקס רילודד' ניתן לשייך לגרסת האיימקס שלו, שיצאה השבוע ונחתה במקום ה-13. הסרט פתח על פני 39 מסכים, ולמרות שלא שבר את שיאי ההכנסות למסך לסרט איימקס, הכניס סכום יפה של 700,000 דולר. בטח בגלל שהוא לא כלל את מלוא אורכה של סצינת הרייב.

ולמרות סוף השבוע הרגוע, המספרים בסוגריים כמרקחה, נתונים עדיין תחת השפעתו של חודש מאי: הטבלה, בינתיים, כוללת ארבעה סרטים שהרוויחו מעל קו מאה המיליון, ושניים שעברו את קו המאתיים ('אקס מן 2' הוא החבר החדש ברשימה). כן, חודש מאי היה חודש טוב לסך כל הכנסות תריסר הסרטים הראשונים. עד כמה שנעים לחיות בעבר, ברגע שהחופש הגדול יתחיל – המספרים יכולים רק לעלות.

בשבוע הבא יש לנו מנוחה מסרטים בפרופיל גבוה (הכל יחסית, כמובן). הסרטים שיוצאים הם 'Dumb and Dumberer', הפרמשכון של 'טיפשים בלי הפסקה' (והפעם, נטול ג'ים קארי או כל שם גדול אחר), 'רצח סטייל הוליווד', דרמת-אקשן משטרתית בכיכובם של הריסון פורד וג'וש "המושלם" הארטנט, ו-'Rugrats go wild', פרק נוסף בסדרת סרטי הילדים המצליחה.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסות הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. 2 Fast 2 Furious – 50.5 (50.5)
2. Finding Nemo – 46.6 (144.0)
3. Bruce Almighty – 22.4 (171.4)
4. The Italian Job – 13.2 (40.0)
5. The Matrix Reloaded – 9.2 (247.8)
6. Daddy Day Care – 4.6 (88.5)
7. X2: X-Men United – 3.0 (204.3)
8. Wrong Turn – 2.7 (9.7)
9. The In-Laws – 2.0 (17.9)
10. Bend it Like Beckham – 0.94 (20.5)