דו"ח קופות שבורות – 8.7.2007

יו יו יו אני אופטימוס פרייםתשמעו, אין אדם שמבין יותר ממני את הרצון לראות סרט על רובוטים מהחלל שהופכים לדברים ויורים זה בזה. אוקיי, אולי יש כמה שמבינים את זה יותר ממני (אישית הייתי מעדיף סרט שבו נינג'ות שטות בספינות מפרש וזורקות מהן דינוזאורים), אבל באמת, רובוטים מהחלל זה אחלה דבר. רק מה, יש הבדל בין מה שנשמע טוב על הנייר, לבין מה שנראה טוב על הבד. היה ברור ש'רובוטריקים' יהיה שובר קופות, לזה בדיוק הוא נועד. אבל הייתי מצפה מהעם (האמריקאי) להפעיל קצת יותר שיקול דעת.

מה שמפתיע אותי היא העובדה שהוא לא נקטל. המבקרים אמנם חלוקים בדעתם, אבל רבים מהם מתייחסים לסרט – באמת שאין לי מושג למה – כאל סרט אקשן טוב. גם תגובות הקהל והציונים בימד"ב גבוהים, מה שאולי אפשר להסביר בכך שאנשים מתבלבלים בין הסרט שהיו רוצים לראות לבין הסרט שהם באמת ראו (תופעת ההכחשה, או "אפקט אימת הפנטום"). טוב, הויכוחים והרובוטים יגיעו אלינו בסוף השבוע הזה, ואז נראה.

'רובוטריקים' עשה הרבה כסף, אבל כדי להסביר בדיוק עד כמה צריך לנתח את לוח השנה, ששוב עושה קונצים. בניגוד לחגים אמריקאיים אחרים, שבדרך כלל נספחים לסוף השבוע ויוצרים סוף שבוע ארוך, ה-4 ביולי נחגג תמיד בדיוק ב-4 ביולי. השנה ה-4 ביולי יצא ביום רביעי, יום שקשה לעשות ממנו גשר. בימים שלישי ורביעי אמריקה היתה בחופש. מפיצי 'רובוטריקים' לא ראו סיבה לחכות עד לסוף השבוע ה"אמיתי", והוציאו את הסרט לאקרנים כבר ביום שני בערב. כך 'רובוטריקים' הרוויח שני סופי שבוע בתוך שבוע אחד, וזה השתלם. אפילו מאוד.

במהלך יום שלישי הסרט הכניס 27.9 מיליון דולר, מה שנרשם כיום שלישי הגדול ביותר אי פעם, בקלות (מחזיק השיא הקודם היה 'שודדי הקאריביים 2', עם 15 מיליון), אבל זו כשלעצמה לא חכמה גדולה. ביום רביעי הוא עוד התחזק, עם 29 מיליון דולר. עד שהגיע יום שישי, הסרט כבר נחלש – אבל לא בהרבה. במהלך מה שנחשב באופן מסורתי לסופ"ש, כלומר הימים שישי עד ראשון, הוא הכניס 67.6 מיליון דולר, סכום מאוד לא קטן כשלעצמו. בסך הכל, בתוך שבוע הסרט הגיע להכנסות של 152 מיליון דולר.

גבוהות ככל שיהיו, ההכנסות של 'רובוטריקים' הן לא שיא של כל הזמנים. ההכנסות משבעת הימים הראשונים להקרנתו פחותות ממה ש'שודדי הקאריביים 3' או 'ספיידרמן 3' עשו בתקופה מקבילה, אבל גבוהות יותר מאלה של 'שרק השלישי'. אלא מה, כמעט כל סרט שראוי להשוואה הזאת הוא סרט המשך. הכנסות שבעת הימים הראשונים של 'רובוטריקים' הן הגבוהות ביותר אי פעם לסרט שאינו המשכון. את ההצהרה הזאת חייבים לסייג קצת: הסרט רחוק מלהיות חומר מקורי לגמרי, כי הוא הרי מבוסס על הסדרה המצוירת המיתולוגית; ואף סרט אחר לא נהנה מיתרון השבוע בעל שני הסופים. ובכל זאת, הנתון הוא נתון. מלבד זאת, אם מתייחסים ל-4 ביולי בתור סוף השבוע הראשון של הסרט ולשישי-ראשון בתור סוף השבוע השני שלו, הירידה בהכנסותיו היתה זעירה, בעיקר ביחס לסרט אקשן בקנה מידה כזה. אם הוא ימשיך כך גם הלאה, הדרך אל ה-300 מיליון נראית סלולה. מה שבטוח הוא שעד להודעה חדשה, שלושת הסרטים המצליחים ביותר של השנה שהם לא המשכים הם 'רובוטריקים', '3OO' ו'שימו גז'. העתיד מעולם לא נראה כל כך עגום.

'רובוטריקים' לא היה הסרט היחיד שניסה לנצל את סוף השבוע הכפול, אבל ל'License to Wed' הניסיון הצליח הרבה פחות. הסרט, שיצא לאקרנים ביום שלישי, הצליח להשיג רק 17 מיליון דולר (10 מתוכם בסוף השבוע). זאת קומדיה עם רובין וויליאמס, צירוף שכבר מזמן לא מבשר טובות. זוג צעיר (מנדי מור וג'ון קרזינסקי, 'המשרד') רוצה להתחתן בכנסיה של הכומר וויליאמס, אבל הכומר סלקטיבי, ובעולם המודרני, שבו כל בריטני וכל קרוז מתחתנים בלי לחשוב רק כדי להתחרט ולהתגרש יומיים אחר כך, הוא רוצה לוודא שהם באמת מתכוונים לזה ברצינות, ומחליט לבחון אותם. במקרה הזה לא היו שום חילוקי דעות בין המבקרים: זוועת אלוהים, אומרים כולם. וכשסרט יוצא בצמוד לסרט של מייקל ביי ומקבל את הביקורות היותר גרועות מבין השניים, זה באמת אומר משהו. רובין וויליאמס כבר רגיל שהביקורת מתייחסת אליו ברחמים במקרה הטוב, אבל מה תעשה מנדי מור הצעירה והמסכנה, שבתוך חצי שנה הספיקה להופיע גם ב'אמרתי לך' האיום, וגם בזה? 'license to Wed' אמור להגיע לארץ, למרבה הצער, ב-2 באוגוסט.

'מת לחיות 4.0' היה הסרט שהכי נפגע מ'רובוטריקים', שגנב לו את הקהל. למרות התגובות הטובות, הוא ספג ירידה של כמעט 50%, והכניס השבוע 17 מיליון דולר. 'רטטוי' לא נפגע מהרובוטריקים באופן ישיר, ובמשך החג צבר הכנסות יפות. בסוף השבוע הוא השיג עוד 29 מיליון דולר (ירידה של 38%), ועבר את ה-100 מיליון בהכנסות כוללות. זה אמנם בכלל לא רע, אבל זה לא דומה להצלחות העבר של פיקסאר. נראה כאילו ההישג הטוב ביותר שאליו 'רטטוי' יכול לשאוף כרגע הוא לעקוף את 'מכוניות'.

שלושה סרטים ותיקים מפגינים יציבות, עם ירידות נמוכות: 'סיקו' של מייקל מור, שהפצתו הורחבה, נשאר במקום התשיעי עם עוד 3.5 מיליון דולר. 'Knocked Up', הזוכה הבלתי מעורער בתואר השם העברי המביך של השנה, איבד 29% בלבד, והגיע להכנסות כוללות מאוד מרשימות, של 132 מיליון דולר – יותר מ'ארבעת המופלאים 2', למשל. ו-'1408' מייצב את מעמדו כסרט האימה המצליח ביותר (או שמא, המצליח היחיד) של השנה, עם ירידה של 33% – עבור סרט אימה ירידה כזו היא בחזקת נס.

'שודדי הקאריביים 3' יצא השבוע מהעשירייה, בדיוק כשהגיע סוף סוף לקו 300 מיליון הדולר הנכסף. בדיוק חודשיים עברו מהרגע שבו שלישית השלישיות פרצה לקולנועים עם 'ספיידרמן 3' ועד שהעשירייה שוב התרוקנה מהם. התוצאות כבר ידועות: כל אחד משלושת הסרטים הכניס קצת מעל 300 מיליון דולר, וזה בעת ובעונה אחת סכום עתק ואכזבה. איזה מוסר השכל ניתן להפיק מכל הסיפור הזה? שאם יש לך סרט המשך עצום, ענק ויקר להדהים, אל תשחרר אותו לקולנועים בצמוד לעוד שניים כאלה. מה שמוזר זה שהאולפנים לא הבינו את זה לבד.

בשבוע הבא, פוטר. הארי פוטר.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Transformers – 67.6 (152.5)
2. Ratatouille – 29.0 (109.5)
3. Live Free or Die Hard – 17.4 (84.2)
4. License to Wed – 10.4 (17.8)
5. Evan Almighty – 8.1 (78.1)
6. 14O8 – 7.1 (53.8)
7. Knocked Up – 5.2 (132.0)
8. Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer – 4.1 (123.8)
9. Sicko – 3.6 (11.5)
10. Ocean's Thirteen – 3.5 (109.1)