דו"ח קופות שבורות – 9.12.2001

ארועים תמוהים ומפליאים
בארץ ובעולם! שוק שלא
ייאמן עבר על התעשייה עם
היוודעות תוצאות סוף השבוע:
הפועל תל אביב ("אימפריה
בינלאומית") נוצחה על ידי
מכבי נתניה ("הקבוצה ההיא,
איך קוראים לה") 3:0! השערים, כך נמסר לי, הובקעו על ידי איציק זוהר בדקות ה-61, ה-64 וה-81 (זה הרבה, לא?). אישית מאז ומתמיד הייתי נתנייתי ברוחי. אמנם אין לי מושג של ממש מי משחק, מאמן או מחלק קפה שם בימינו (שלום תקוה עדיין בהרכב?) או איפה הקבוצה נמצאת בטבלה (היא עדיין בליגה לאומית, כן?) אבל אם מזדמן לידי עתון ספורט ועודף זמן פנוי, הרבה יותר מעניין לקרוא את זה מתוך תמיכה בלתי מסוייגת באיזו קבוצה, ובכתה ב' מישהו אמר לי שנתניה הכי טובים, ואני אדם עקבי. לכן אני מעוניין לצאת בהצהרה רשמית: נ-תניה! נ-תניה! נ-תניה!

בינתיים, מעבר הר וים, הארי פוטר הודח. שלושה שבועות (צריך להגיד "בלבד") הוא החזיק במקום הראשון, והשבוע פינה אותו. לפני שנה בדיוק 'הגרינץ" הצליח להחזיק במקום הראשון ארבעה שבועות רצופים, ו'הגרינץ' הוא לא הארי פוטר – אם כי לשם ההגינות צריך לומר שהתחרות שאתם התמודד הארי היתה קשה הרבה יותר. 11 גברים חסונים נגד ילד אחד עם מטאטא, זה כוחות, זה?

ה-11 האלה הם Ocean's Eleven, ובניגוד למתבקש הם לא התכנסו לצורך משחק כדורגל, אלא כדי לשדוד 150 מיליון דולר מקזינו בלאס וגאס. ההרכב הפותח הוא מהמשובחים שידעה בית"ר וגאס מעודה, וכולל את ג'ורג' קלוני, בראד פיט, אנדי גארסייה ויוסי בניון (בכינויו הבימתי, מאט דיימון), כאשר על הספסל יושבת ג'וליה רוברטס (שנגררה אחרי פיט מ'המקסיקני'). המאמן החדש שהקבוצה החתימה רק לפני ימים מספר – זה שעומד באמצע המגרש וצועק על השופט – הוא סטיבן סודרברג, ההבטחה המתממשת הגדולה של עולם הכדורגל, סליחה, הקולנוע ההוליוודי. בשנה שעברה סודרברג עשה את הבלתי יאומן והיה מועמד לאוסקר הבמאי הטוב ביותר על שני סרטים שונים ('טראפיק' ו'ארין ברוקוביץ"), ואף הצליח לנצח את עצמו (בשער נגיחה מדהים בדקה התשעים ומשהו) ולקחת את הפרס, על 'טראפיק'. השנה הוא החליט לנוח מכל הרעש של האוסקרים ולעשות במקום זה משהו קליל ומבדר. לשם כך הוא נעזר בטכניקה הידועה בשם "תבוא, יהיה קטעים" (אותה פיתח קוין סמית', בזמנו): צריך להיות נורא נחמד ולהתחבר באופן אישי עם מיטב כוכבי הוליווד, ואז כשתרצה להזמין אותם לסרט שלך, הם יעשו את זה כמעט בלי כסף. 'ה-11 של אושן' הוא סרט יקר מאוד גם ככה (ההפקה עלתה 90 מיליון דולר), שהיה הופך להיות יקר הרבה הרבה יותר אלמלא ג'וליה, בראד, ג'ורג' ויוסי היו מסכימים לעשות אותו תמורת סכומים זעומים יחסית למשכורת אותה הם דורשים בדרך כלל.

אוסקרים סודרברג אולי לא יראה מזה, אבל ממחמאות המבקרים הוא לא יכול לברוח. רבים גורסים שהסרט החדש טוב יותר מהמקור (המקור, במקרה זה, הוא סרט משנת 1960 בעל אותו שם, בכיכובם של פרנק סינטרה, דין מרטין, סמי דייויס ג'וניור, ובתפקיד ג'וליה רוברטס: אנג'י דיקנסון. בשער: חודורוב). הסרט המקורי נקרא בארץ 'ה-11 של דני אושן'. הסרט החדש, שיגיע לארץ בתחילת ינואר, ידוע כרגע בשם העברי התמוה משהו 'Ocean's Eleven שחק את המשחק'. בסוף השבוע הוא השיג 39 מיליון דולר, וזה, עד כמה שזה נשמע מצחיק, שיא של כל הזמנים לחודש דצמבר. אל דאגה – השיא הזה לא יחזיק מעמד הרבה זמן.

'ה-11 של דני אושנ'ס אילבן שחק את המשחק' היה הסרט היחיד שיצא בהפצה רחבה השבוע, לכן 'הארי פוטר' וכל הסרטים שבעקבותיו פשוט החליקו טיפה מטה, כדי לפנות מקום. שני הסרטים היציבים יותר הם 'מפלצות בע"מ' ו'אמלי', ששומרים על מקומותיהם (הרביעי והתשיעי, בהתאמה) מהשבוע שעבר. במקרה של 'מפלצות', זאת לא חוכמה: השבוע הוסיפו דיסני/פיקסאר לעותקי הסרט המוקרנים בקולנוע את קטע ה'פספוסים' המסורתי. לא שיש לי משהו נגד זה – בסרטים הקודמים של פיקסאר, 'באג לייף' ו'צעצוע של סיפור 2' הפיספוסים היו מהקטעים הכי מוצלחים בסרט – אבל אם הם מכינים את הקטעים האלה מראש, למה לא לצרף אותם לסרט מההתחלה? למה לחכות כמה שבועות, אחרי שכמעט כולם כבר ראו את הסרט (212 מיליון דולר הכנסות עד היום בארה"ב) ורק אז להוסיף אותם? האם זוהי מזימה מרושעת שתכליתה לגרור אנשים לראות את הסרט שוב? (רמז: כן). קטע קצר מתוך הפאשלות של 'מפלצות' ניתן להוריד כאן.

לעומת זאת, שני הסרטים "למבוגרים" העיקריים ברשימה התרסקו קשות, כנראה בעקבות פריצתם של 11 המופלאים. הכנסותיהם של
'Behind Enemy Lines' (מצטער, אני לא קורא לו 'מאחורי קו העורף' עד שאני לא מקבל הוכחות) במקום השלישי, ו'משחק ריגול' במקום החמישי, ירדו כל אחד בכ-57%. לא נעים, בעיקר לגבי 'משחק ריגול', סרט יקר למדי גם הוא, שעומד לסיים את הקריירה בהפסד צורב. מגיע להם! מפחדים לצלם בישראל, הא?

בשבוע הבא, שני סרטים בעלי פוטנציאל לא ברור בכלל: סרט המתח/הרומנטיקה הקיטשית/המסתורין 'ונילה סקיי' עם טום קרוז, והפארודיה 'Not Another Teen Movie'. ורגע אחר כך מגיע כריסטמס, על כל מה שמשתמע מכך.


הרשימה המלאה: הסכומים מייצגים הערכה על הכנסת הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים; הסכומים בסוגריים מייצגים את הכנסתו הכוללת של הסרט עד היום.

1. Ocean's Eleven – 39.3 (39.3)
2. Harry Potter and the Sorcerer's Stone – 14.8 (239.7)
3. Behind Enemy Lines – 8.1 (31.2)
4. Monsters, Inc. – 6.7 (212.5)
5. Spy Game – 4.6 (54.1)
6. Black Knight – 3.2 (27.2)
7. Shallow Hal – 2.5 (64.8)
8. Out Cold – 1.4 (12.3)
9. Amelie – 1.4 (9.8)
10. Domestic Disturbance – 0.9 (43.8)