דו"ח קופות שבורות – 9.8.2009

באזז הוא דבר מוזר. בדרך כלל הוא הולך בכיוון אחד: מהרגע שבו נפוצה השמועה שסרט כלשהו גרוע – או לחלופין, שהוא גדול מהחיים – הגורל שלו, בדרך כלל, נקבע. קשה מאוד להילחם בקהל שכבר החליט מה הוא חושב על סרט, חודשים לפני שהוא יצא, בין אם זה בצדק או לא בצדק.

מצד שני, יש מקרים נדירים של באזז שהוא רכבת הרים. 'כח המחץ' הוא סרט כזה. הרעיון ליצור סרט המבוסס על סדרה מצוירת עתיקה ומטופשת שהיתה בעצמה פרסומת לסדרת צעצועים נשמע טפשי – עד שהגיע 'רובוטריקים', והוכיח שזה אולי טפשי, אבל יכול להיות מאוד מאוד רווחי. ובכל זאת, לאורך הצילומים שלו הבאזז סביב הסרט היה פושר ומטה, והגיע לשיא בשמועות (שהוכחשו, כמובן, אבל למי אכפת) שהתוצאות מהקרנות המבחן היו כל כך איומות שהבמאי, סטיבן סומרס ('המומיה', 'ואן הלסינג') פוטר, ובמאי אחר הגיע כדי לפקח על העריכה ולנסות להציל את מה שנשאר מהסרט. ההרגשה היתה שזה הכשלון הבטוח של הקיץ.

אבל אז אנשים צפו בסרט, וקרה דבר מפתיע: הם אהבו אותו. אף אחד לא חשב שזו יצירת מופת מלאה תובנות על טבע האדם – ברור שזה סרט אקשן קיצי וקאמפי – אבל משום מה הביקורות שהתפרסמו בשבועיים שלפני צאת הסרט הביעו את הדיעה שזה סרט אקשן קיצי, קאמפי ומאוד כיפי. מוזר. איפה הכשלון הענק שהבטיחו לנו? רוצים לראות דם. ובטוויסט אחרון, כשהסרט יצא והוקרן לבסוף לציבור המבקרים הרחב, התגובות חזרו להיות "מ?ה" מינוס. אבל בשלב הזה זה כבר לא שינה שום דבר. 'כח המחץ' הכניס בסופ"ש הראשון שלו 56 מיליון דולר, סכום שאמנם לא שבר שום שיא רשמי ולא מתחרה בפתיחה של 'רובוטריקים', אבל אפשר לקרוא לזה שיא הפתיחה הגדולה ביותר אי פעם לסרט עם באזז איום ונורא. בארץ הסרט ייצא ב-20.8, תחת השם העברי המלא 'ג'י. איי. ג'ו: כח המחץ', כשהוא מגיע לקולנוע שבוע אחרי 'כח-G'. זה בטח לא ייצור שום בלבול.

במקום השני, עוד הצלחה צנועה: 'ג'ולי וג'וליה', סרט שמפגיש שוב את מריל סטריפ ואיימי אדאמס, אחרי 'ספק' שזיכה את שתיהן במועמדות לאוסקר השנה. בעצם "מפגיש" היא לא בדיוק המילה הנכונה, כיוון שספק אם הן נפגשות בכלל בסרט: הוא מספר במקביל את סיפורה האמיתי בערך של השפית ג'וליה צ'יילד (סטריפ), ואת סיפורה האמיתי פחות או יותר של ג'ולי פאוול (אדאמס), בלוגרית שלקחה על עצמה לבשל את כל 524 המתכונים בספר הבישול המפורסם ביותר של צ'יילד במשך שנה אחת. את הסרט ביימה נורה אפרון, במאית שהתמחתה בסרטים רומנטיים ('נדודי שינה בסיאטל' והתסריט של 'כשהארי פגש את סאלי') אבל הלכה לאיבוד, ולא יצרה בעשור האחרון שום סרט ששווה לדבר עליו (לא, על 'סמנתה' לא שווה לדבר). לפי הביקורות, ב'ג'ולי וג'וליה' היא חוזרת לעצמה: זה נחשב לסרט פיל-גוד נחמד לגמרי, הרבה בזכות שתי השחקניות המצוינות (ג'י, מריל סטריפ מקבלת שבחים על משחק בסרט. מי היה מאמין).

במקום השלישי נמצא 'כח-I-G-פורס-המחץ', כלומר זה עם השרקנים, וברביעי הארי פוטר. במקרה שתהיתם איפה בדיוק 'אנשים מצחיקים', המקום הראשון של השבוע שעבר, אז התשובה היא: על הקרשים. עכשיו זה רשמי, הסרט הזה הוא לא סתם הסרט הראשון של ג'אד אפטאו שהוא לא הצלחה גדולה, אלא פלופ מוחלט. אחרי פתיחה מאכזבת, הכנסות הסרט ירדו השבוע ב-65%, והוא נפל מהמקום הראשון לחמישי. בכלל לא מצחיק.

'A Perfect Getaway' – שזה גם 'חופשה מושלמת' וגם 'בריחה מושלמת' וגם 'איזה כיף שהסרט הזה לא הכניס מספיק כסף כדי שנביא אותו לארץ וחסך לנו את ההתלבטות איך לקרוא לו' – הוא מותחן על שני זוגות בחופשה בהוואי (סטיב זאן, מילה ג'ובוביץ', טימותי אוליפנט ומישהי מ'אבודים') שנרדפים על ידי פסיכופטים רוצחי-תיירים, או לפחות ככה זה נראה. אני לא מאמין לאף מילה מתיאור העלילה, כיוון שהובהר מראש שבסרט יש טוויסט (ולא טוויסט מאוד אמין, לפי הביקורות). הוא הביא סכום בלתי מרשים של 5.7 מיליון דולר.

שתיים מהתופעות הקופתיות המרשימות של הקיץ עזבו את העשיריה: 'רובוטריקים: הנקמה', אחרי שישה שבועות, עם 394 מיליון דולר בבנק (והוא כנראה עוד יעבור את ה-400), ו'הנגאובר', שאחרי תשעה שבועות ו-262 מיליון דולר הגיע סוף סוף לארץ והותיר אנשים רבים תמהים על מה היה כל הרעש ומה בדיוק עד-כדי-כך מצחיק פה. בהעדרם, את המקום העשירי תפס סרט במשבצת קומדית האינדי החביבה והמצליחה: '(500) Days of Summer', שאחרי שלושה שבועות בהפצה מצומצמת חדר לעשיריה עם הפצה טיפה פחות מצומצמת. התקציר בהחלט נשמע כמו פנטזית אינדי: אהבה חד-צדדית בין ג'וזף גורדון-לוויט וזואי דשנל, ותשואות מהמבקרים שקוראים לסרט דברים כמו "ייחודי", "כנה", ו"מקסים". כשמדובר בסרטי אינדי כאלה, שמגיעות לדו"חקו בדרך הקשה, קשה לדעת לאן הן יתקדמו: רובם נעלמים כלעומת שבאו אחרי שבוע, אבל ישנם גם כאלה שהופכים לתופעה כמו 'ג'ונו' או 'מיס סאנשיין הקטנה'. ל'500 ימים של סאמר' נראה כאילו יש צ'אנס – אבל עוד נראה לאן הוא יגיע בשבוע הבא.

ואם כבר דיברנו על השבוע הבא, מקבץ הסרטים הצפוי מסקרן ביחס לימי אוגוסט השוממים בדרך כלל: סרט המד"ב-מוקמומנטרי 'Disctrict 9', שזוכה בינתיים לתגובות נלהבות במיוחד מקהילת הגיקים; סרט המד"ב-רומנטי 'אשתו של הנוסע בזמן', והקומדיה המוזיקלית 'Bandslam', שאין בה שום דבר מד"בי ככל הידוע לי, אבל הכל יכול להיות.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. G.I. Joe: The Rise of Cobra – 56.2 (56.2)
2. Julie and Julia – 20.1 (20.1)
3. G-Force – 9.8 (86.1)
4. Harry Potter and the Half-Blood Prince – 8.9 (273.8)
5. Funy People – 7.9 (40.4)
6. The Ugly Truth – 7.0 (69.1)
7. A Perfect Getaway – 5.8 (5.8)
8. Aliens in the Attic – 4.0 (16.3)
9. Orphan – 3.7 (34.8)
10. (500) Days of Summer – 3.7 (12.3)