דופלקס

במקור: Duplex
במאי: דני דה ויטו
תסריט: לארי דויל
שחקנים: בן סטילר, דרו
בארימור, איילין אסל

משהו מוזר קורה לי. לפני כמה שנים, הייתי מסוגל לצחוק מ'דופלקס'. הייתי מסוגל אפילו לצאת בתחושה שמדובר בסרט לא רע. אבל מאז, כנראה, התרככתי (או, למרבה הזוועה, התבגרתי). אי אפשר להגיד שלא צחקתי בכלל במהלך הצפייה ב'דופלקס', אבל בין בדיחה מצחיקה אחת לשניה, פשוט התחננתי לרחמים.

אבל לפני שנגיע לזה, בואו ונעשה סדר בדברים. בתחילת 'דופלקס', סופר בשם אלכס רוז (בן סטילר) ומישהי-שעושה-משהו-בעיתון בשם ננסי (דרו בארימור) קונים ביחד בית בברוקלין. הבית הזה, כפי שחדי-העין ביניכם יוכלו להסיק, הוא דופלקס. ולכן הם נאלצים לחלוק אותו עם דיירת חביבה העונה לשם "גברת קונלי". כל הסיפור היה יכול להסגר בשקט אם השם הפרטי של אותה הגברת היה "ג'ניפר", ואף אחד לא היה טורח בכלל לעשות עליו סרט. אבל במפתיע, זה לא המצב, והדיירת היא בעצם זקנה חביבה (בת מאה, כנראה, אבל אף אחד לא יודע בוודאות) עם קשיי שמיעה ותוכי.

אבל אז, מגיע הטוויסט המפתיע. לאחר המעבר, מתברר כי הזקנה אינה זקנה חביבה כפי שהיה נדמה! מתברר כי היא טיפוס תחמן ומרושע, שאוהב לשמוע טלוויזיה בקולי קולות! ולעשות חזרות עם תזמורת כלי הנשיפה של הכנסיה בדירה! ולבקש מבן סטילר לעזור לו בקניות! הו, האימה! ומה עושים עם שכנה מבוגרת שעושה לכם צרות? מנסים להשלים עם רוע הגזירה. אבל אחרי חצי סרט, בערך, כשמתברר שזה לא ממש עוזר, מגיע הזמן לנסות, כמה הומני, להפטר ממנה.

מכאן והלאה הסרט מתחיל להיות הרבה יותר רע. לא "רע" כמו 'באטמן ורובין', אלא רע כמו סאורון. או לורד וולדמורט. או אייג'נט סמית'. הסרט מתחיל להפגין אישיות מהסוג שלא רק שובר למישהו את הרגליים רק כי זה כיף, הוא גם זורה לו מלח על הפצעים ואז שם את הטלפון באמצעותו הוא יוכל להזמין אמבולנס במקום אליו הוא יוכל להגיע רק אם הוא יעמוד זקוף. הוא מרושע, הוא אכזרי, הוא אוכל ארנבונים פרוותים וחמודים לארוחת בוקר, ואם תתנו לי להמשיך לא יעבור הרבה זמן עד שאני אקרא לו "אנטיכריסט".

אפשר להשוות את 'דופלקס' לסרט אחר, גם הוא עם סטילר, שנקרא 'פגוש את ההורים'. גם 'פגוש את ההורים' היה קומדיה שמבוססת על רוע לב, בה הכל (אבל הכל!) מתרחש על הצד הרע ביותר. מעין הרחבה של חוק מרפי לאורך כמעט-שעתיים של סרט. אבל בעוד שב'פגוש את ההורים' הגישה הזאת עוד היתה נסבלת מכיוון שמרבית הדברים האלה קרו בתום לב, האווירה ב'דופלקס' היא הרבה יותר שלילית. ב'דופלקס' התקריות הנבזיות (התחשמלות וירי במפשעה, בין השאר) קורות כי הדמויות באמת רוצות לפגוע אחת בשניה. כמה שיותר פעמים, אם אפשר. מטבע הדברים, התוכניות תמיד משתבשות בצורה כזו או אחרת (כי לראות את הפרצוף של בן סטילר חרוך זה מצחיק!), וכמו בסרט מצויר קלאסי, אף אחד לא מת. אבל הבעיה היא שבשום מקום אין ל'דופלקס' את התמימות של סרט מצויר, או אפילו את זו של 'פגוש את ההורים'. למעשה, באחת מהסצינות בן סטילר מספר בצורה מאוד מפורטת איך הוא היה רוצה להרוג את האישה הזקנה בה עוסק הסרט. אכזרי.

אם רק הסרט היה קצת יותר מצחיק, אולי אפילו הייתי סולח לו על הכמויות הנדיבות של הארס שהדמויות שלו מפזרות. אבל כאן, כמה חבל, אנחנו נתקעים בבעיה. רוב הזמן הסרט פשוט לא מצחיק. רובן הגדול של הבדיחות בסרט צפויות זמן רב לפני שהן באמת מתרחשות. כשבן סטילר מציץ בצינור שעד לפני כמה שניות נשפך ממנו משהו מגעיל בטענה שלא הולך להישפך עליו שום דבר מגעיל, כולנו יודעים שעוד חצי שניה הולך להישפך עליו משהו מגעיל.

גם הבדיחות הפחות צפויות, בדרך כלל, הן חלק מאחת מאותן שרשראות-האירועים בהן לא משנה מה הדמויות מנסות לעשות, הכל משתבש להן. אתם כבר בטח ראיתם את זה בעבר: "לא, גברת קונלי, באמת שבסך הכל התכוונתי לעשות לך הנשמה מפה לפה, לא להתעלל מינית בגופך חסר ההכרה!". את העיקרון מאחורי ההומור בסרט לומדים להכיר בערך אחרי עשרים שניות, ומכאן נותר רק לבהות בהבעה מנומנמת במסך בתהיה של "עד כמה נמוך העניינים יוכלו להתדרדר לפני שהסרט יגמר?".

במפתיע, כשהסרט לא מנסה להיות מרושע או מגעיל במיוחד, ברגעים מסוימים, הוא באמת מצליח להצחיק. זה לא קורה יותר מדי, ובטח שלא מספיק פעמים כדי לגרום לי לצאת בתחושה מסופקת מהסרט, אבל יש כמה רגעים בהם אפילו אני, טיפוס מלנכולי שכמותי, הצלחתי להתפקע מצחוק. נקודת האור השניה בסרט היא גברת קונלי עצמה, אותה משחקת שחקנית בשם איילין אסל. איילין עושה עבודה מצוינת בתור הזקנה בת-המיליון שממררת לדמויות את החיים, בעיקר מכיוון שהיא מצליחה לשחק על הקו הדק שבו לא ברור לנו האם היא טיפוס תמים שלא מתכוון לפגוע באף אחד, או שגם היא מרושעת לא פחות מבן סטילר ודרו בארימור.

אולי הבעיה היא בי. אחרי הכל, החבר'ה שישבו במושבים לידי לא הפסיקו להתפקע מצחוק כמעט כל הסרט, גם כשהם צעקו בקול רם מה הולך להתרחש דקה לפני שזה קרה. בסך הכל, אם אתם חובבי סרטים מז'אנר קומדית-אסונות, יכול להיות שתיהנו מהסרט. זה, כמובן, יהפוך אתכם לסאדיסטים חסרי מצפון. אז כדאי שתחשבו טוב-טוב אם אתם באמת מעוניינים לשלם את המחיר הזה, הא?