האיש באדום והאיש בירוק

הניצחון של ספיידרמן על
אבירי הג'דיי בקרב על
הקופות היה עוד הוכחה לכך
שסופר-גיבורים הם הדבר הכי
חם בהוליווד כרגע. מבול כזה
של אנשים בתלבושות מצחיקות
לא זכור מאז טקס האוסקר
האחרון: וונדר-וומן, קאטוומן, פנטסטיק-פור, גוסט-ריידר, איירון-פיסט, איירון-מן, סאב-מארינר, המעניש – כולם דמויות קומיקס שעומדות להגיע גם לקולנוע, שלא להזכיר את סרטי ההמשך ל'אקס-מן', 'בלייד' ו'ספיידרמן', המאמץ (שנמשך כבר יותר מעשור) להרים סרט חדש על סופרמן, ואת הניסיונות להחיות מחדש את סדרת סרטי 'באטמן' שעליהם דובר פה בכתבה קודמת (הניסיונות האלה, למרבה הצער, תקועים כרגע בהפקה).

החברה שעושה בימים אלה הכי הרבה כסף מהגירת הסופר-גיבורים לקולנוע, היא מרוול קומיקס, אחת משתי חברות הקומיקס הגדולות בארה"ב, הבית של 'ספיידרמן', 'אקס-מן' ועוד רבים וטובים (וגם רעים) אחרים. עד העשור האחרון, עיבודים לגיבורי הקומיקס של החברה היו בעיקר טלוויזיוניים. היו גם כמה סרטי קולנוע, אם כי לא רבים ראו אותם, וכנראה מסיבות טובות. אבל בעשור האחרון עברה מחלקת זיכיון-הסרטים של החברה רענון רציני, והתחילה להפיק להיטים בשרשרת – בעיקר בזכות בחירות לא שגרתיות של במאים, כוכבים ושאר אנשים הקשורים להכנת הסרטים האלה. קחו למשל את שני הסרטים הבאים המבוססים על סדרות קומיקס של החברה, שאמורים לצאת במשך 2003.

'Daredevil'

גיבור הקומיקס/סרט הוא מאט מורדוק, עורך דין שנפגע מקרינה קטלנית בנעוריו, שהפכה אותו לעיוור אבל גם העניקה לו "ראיית רדאר" של 360 מעלות. בעזרת אותו חוש, מאט יוצא לרחובות הזועמים, כשהוא לבוש, כמובן, בתחפושת (באדום מזעזע), כדי להילחם בכל אותם פושעים שבבתי המשפט הוא לא מצליח למצות איתם את הצדק.

כמו הרבה גיבורי-על אחרים של חברת מרוול, Daredevil נוצר על ידי תסריטאי הקומיקס סטאן לי (שייתן הופעת אורח בסרט). אבל בניגוד לרובם, הוא נחשב במשך תקופה ארוכה לדמות סוג ב' – העתק חיוור של ספיידרמן. המצב הזה השתנה כאשר אמן קומיקס אחר – פרנק מילר – לקח על עצמו את הטיפול בדמות, והפך אותה ללוחם אלים בפשע, שחייו נהרסים לחלוטין בעקבות אותה מלחמה. את הסרט כותב ומביים מארק סטיבן-ג'ונסון הלא ידוע: בפילמוגרפיה הצנועה שלו אין שום דבר שמעיד על זיקה כלשהי לסרט-קומיקס כמו זה – אבל גם שום דבר אצל בריאן סינגר, להזכירכם, לא העיד על שום זיקה ל-'אקס מן'. חוץ מזה, לג'ונסון יש צוות גדול מאוד של אנשים מוכשרים שמסייעים לו להכין את הסרט – מעצבים מ'ספיידרמן' ו'אקס-מן', הצלם של 'מהיר ועצבני' וצ'ונג יאן-יואן, בן למשפחת אומני-לחימה המשתלטת בשנים האחרונות על הוליווד (האחים שלו עבדו על 'מטריקס' ו'אקס-מן', והוא עצמו על 'המלאכים של צ'ארלי') בתור איש הפעלולים של הסרט.

הליהוק, לעומת זאת, התחיל קצת ברגל שמאל: בן אפלק הוא בחירה צפויה ומשעממת לתפקיד הראשי. מלבד זאת, בתמונות של אפלק בבגדי העבודה של הגיבור הוא נראה קצת… איך לומר בעדינות… מגוחך? דבילי? כמו אחד שברח זה עתה משלוותה? חוץ מזה, אותה תלבושת כבר הספיקה להרגיז את מעריצי הקומיקס ("למה הלוגו של הדמות לא נמצא על התלבושת?!"). לעומת זאת, שאר השמות בקאסט נשמעים הרבה יותר מבטיחים: מייקל קלארק דאנקן המצוין (ג'ון קופי הענק מ'גרין מייל') מופיע בתפקיד הקינגפין, אויבו של הגיבור, וגם זה כבר הספיק להרגיז את המעריצים ("הוא שחור! הקינגפין צריך להיות לבן!"). הבמאי קווין סמית' יגיח בסרט בתור עובד מעבדה, והכי-הכי חשוב: בתפקיד אלקטרה, לוחמת יווניה שהיא אהובתו/יריבתו של הגיבור, תופיע ג'ניפר גארנר (גם היא, אגב, הספיקה להרגיז חלק מהמעריצים: "היא לא מספיק יווניה!" וכו'). השם אולי לא אומר לכם כלום כרגע – בעלי הזיכרון החזק מבינכם אולי יזכרו אותה כאחות המשקפופרית מ-'פרל הארבור' – אבל גארנר פרצה לתודעה בשנה האחרונה בארה"ב בתפקיד סוכנת חשאית בסדרת להיט בטלוויזיה בשם 'אליאס', ובסדרה הזאת היא מדגימה את כל הכישורים שהביאו אותה לתפקיד בסרט: פרט להיותה יפהפיה מדהימה ושחקנית מוכשרת, גארנר, שימו לב לדבריי, היא-היא האקשן-בייב האולטימטיבית. בואו נגדיר את זה ככה: בקרב מול אפלק, גארנר מנצחת תוך פחות משלוש שניות. ישוכתב התסריט כך שאלקטרה תהיה הגיבורה של הסרט, ויפה שעה אחת קודם!

'Daredevil' ייצא בארה"ב בפברואר של השנה הבאה, ונראה שהמפיקים בונים עליו בתור הלהיט הגדול של התקופה המתה יחסית של אחרי-הכריסטמס.

'The Hulk' ('הענק המדהים')
דמותו של 'הענק' היא ידועה הרבה יותר מ'Daredevil', ובהתאם, גם הסרט בכיכובו הוא בעל פרופיל גבוה הרבה יותר: הוא ייצא ביוני 2003, כלומר, יש מי שבונה עליו כעל אחד מלהיטים של הקיץ הבא. לאלה מכם שלא גדלו על הסדרה המצוירת שהתבססה גם היא על הקומיקס, ושודרה בשנות ה-80 העליזות במסגרת השידורים בערבית: גיבור הקומיקס/סדרה/סרט הוא ברוס באנר, מדען עדין-נפש העורך ניסויים מדעיים בקרינת גאמה עבור הצבא. באחד מאותם ניסויים באנר נפגע מהקרינה, ומאז, בכל פעם בה הוא מתרגש, מתעצבן או מבוהל הוא הופך ל"ענק" – יצור גדול, ירוק, מכוער ולא נחמד, בעל כוח על-אנושי (ולא, אין שום קרבה משפחתית לשרק). התהליך הוא בלתי-רצוני לחלוטין, מה גם שבתור הענק משתחררים כל הצדדים השליליים שבאנר מנסה להסתיר – בקיצור, ד"ר באנר ומיסטר האלק. התסריט המקורי של הסרט עסק במרדף של כוחות הצבא והמשטרה אחרי באנר לאורך אמריקה, כאשר המרדף מנוהל על ידי גנרל רוס, הבוס של באנר מטעם הצבא. במהלך המרדף הענק אמור היה להילחם בסופר-רשע כלשהו. אבל החלק הזה בתסריט, כך נראה, נזנח על ידי הבמאי, שהחליט להדגיש בו דברים אחרים: למשל, את הרומן של באנר עם הקולגה שלו, בטי רוס (בתו של הגנרל), את הילדות הקשה שעבר בתור ילד מוכה, ויש אומרים – גם סצינות המערבות כלבים שנפגעו גם הם מהקרינה והפכו ל"כלבי ענק". ומעל הכל ניצבת ההכרזה של אותו במאי שהסרט הוא "טרגדיה יוונית", לא פחות. לבמאי, אגב, קוראים אנג לי.

כן, אנג לי. הרגיש ההוא, זה מ'סופת קרח', 'על תבונה ורגישות' ו'נמר, דרקון'. מה לו ולסופר-גיבורים? מה גרם לו לקחת על עצמו את בימוי הסרט הזה? האם נראה בסרט את בטי רוס רודפת אחרי הענק כי הוא גנב לה את המסרק?

לתפקיד ברוס באנר לוהק אריק באנה, סטנדאפיסט אוסטרלי בעברו, שהופיע בדרמת פשע מוערכת בשם 'Chopper' (שלא הגיעה לארץ) וב'בלאק הוק דאון'. בתפקיד בטי רוס אהובתו מופיעה ג'ניפר קונלי, זוכת האוסקר הטרייה, הזכורה לטוב מ'לבירינט', 'עיר אפלה' וגם 'רקוויאם לחלום'. ניק נולטה, כוכב אקשן בדימוס, יגלם את אביו של באנר. כדי להפוך את באנה לענק ירוק גויס גם ריק בייקר, המאפר הידוע ביותר בהוליווד וזוכה אוסקרים סדרתי (שהיה אחראי לאפקטי האיפור ב'הגרינץ", 'כוכב הקופים' ועוד רבים), והוא יסתייע גם באנשי האפקטים הממוחשבים. וכמו לסרט 'ספיידרמן' בשנה שעברה, גם לסרט הנוכחי הזדרזה חברת ההפקה להוציא טיזר-טריילר שבו אי אפשר לראות כמעט שום דבר חוץ מההבטחה "חכו, זה מגיע". אנחנו מחכים.