העולם כבר לא שטוח

תעשיית סרטי האנימציה
המסורתית בארה"ב נמצאת
במשבר – ההכנסות מסרטי
האנימציה התלת-מימדית
משאירות אותם הרחק מאחור,
מתבוססים באבק. סרטי
האנימציה התלת-מימדית באורך
מלא עשו לאנימציה את מה שפיתגורס עשה למשולש: הגדירו לה זווית קיומית מחודשת. השילוב בין הפלא הטכנולוגי האחרון על המסך לתסריטים חכמים ובימוי רגיש, הפך את הסרטים האלה למסחטה של כסף. אנשים שלא הלכו לראות בקולנוע שום דבר שהתואר "אנימציה" נלווה אליו מאז שהיו בני 8, נהרו אליו כדי לראות את 'צעצוע של סיפור' על שני חלקיו, 'עבודת נמלים', 'באג לייף', 'שרק', 'מפלצות בע"מ' ו-'עידן הקרח'. צופים מבוגרים כבר לא הרגישו צורך לקחת את הילדים שלהם כאליבי לצפייה בסרטי אנימציה. הסרטים האלה הפכו לדבר הכי קול שרץ כרגע על מסכי הקולנוע הקרובים למקום מגוריכם, וגם על אלה שרחוקים ממנו.

כמובן, לא תמיד זה עובד. קחו את הרעיון של סרט אנימציה תלת מימדי, הוציאו ממנו את הרגישות והכשרון שאפיינו את הסרטים שהוזכרו קודם, הוסיפו לו טונה של יומרה חסרת כיסוי ממשי – וגמרתם עם נפילות קולנועיות כמו 'דינוזאור' או 'פיינל פנטסי'. אבל המאזן, כרגע, בהחלט עומד לטובת אותם סרטים, מה שבהחלט מצדיק מבט אופטימי על כמה מסרטי האנימציה הממוחשבת הבאים עלינו לטובה.

האתגר של פיקסאר

אם יש אדם שבשבילו המציאו את המושג "צדק פואטי", זה כנראה ג'ון לסיטר. לסיטר החל את דרכו כאנימטור זוטר בחברת דיסני, אי-שם בשנות השמונים. הוא הועף בבעיטה מהאולפן הנ"ל בעקבות קיצוצים בתקציב, ביחד עם עוד כמה אנשים שהמנהלים החליטו שאין להם מספיק כישרון (לאחד מהם, אגב, קראו טים ברטון). לסיטר התאושש מהמכה הזאת, בנה אולפן מפואר לאנימציה ממוחשבת בשם "פיקסאר" ואז חזר לדיסני – הפעם מעמדה של כוח, שאיפשרה לו להפיק את הלהיט 'צעצוע של סיפור'. השאר, כמו שאומרים, הוא היסטוריה. עכשיו, כשלסיטר שוקל ברצינות לעזוב את דיסני ולעוף סולו, דיסני יורדים על הברכיים, בוכים ומתחננים שלא ילך.

בשניים מהסרטים אותם מתכננים פיקסאר לשנים הקרובות, עדיין במסגרת הדיל שלהם עם דיסני, לסיטר ישחק תפקיד פחות מרכזי. הסרטים האלה יבוימו על ידי שני במאים אחרים של האולפן. את השלישי הוא עצמו יביים.

Finding Nemo: מאז ומתמיד ידעו פיקסאר שאין דבר שקשה יותר להנפיש בצורה אמינה מאשר דמויות אנושיות. בחיפוש הבלתי נגמר אחר רעיונות לסרטים שיערבו מינימום בני אדם, היה זה רק מתבקש שהם יגיעו בסופו של דבר לעשיית סרט על דגים. העלילה עוסקת בדג שנסחף ממלכת האלמוגים הקטנה בה הוא גר, אל הים הגדול, נשבה על ידי צוללן, ואביו יוצא לחפש אותו. זו תהיה הופעת הסולו הראשונה של אנדרו סטאנטון כבמאי של סרט באורך מלא הוא כבר ביים את 'באג לייף' לצדו של לסיטר, והיה שותף לכתיבת התסריטים של כל סרטי האולפן, כך שנראה שהסרט הזה נמצא בידיים טובות. הטריילר של הסרט נראה, כצפוי, מקסים עד כאב. בין השמות הידועים במדובבי הסרט: אלן דג'נרס, ויליאם דפו וג'פרי ראש. הסרט יוצא בסוף מאי 2003.

The Incredibles: הסרט הזה הוא כנראה התותח הכי רציני של פיקסאר, וגם הפרויקט הכי שאפתני ומסובך שהם יעמדו בפניו בשנים הקרובות. הסרט הוא קומדיה על משפחה לא-מתפקדת של סופר גיבורים, המנסים לנהל חיים שלווים בפרברי עיר גדולה, אבל נאלצים לצאת להציל את העולם. האתגר הגדול שעומד בפני האולפן בבואם לעבוד על הסרט הזה הוא העובדה שבניגוד לסרטים הקודמים שלהם, כאן כל הדמויות הראשיות הן בעצם דמויות אנושיות (טוב, סופר-אנושיות, אבל העיקרון זהה). על הסרט הזה עובד בראד בירד, מותיקי 'משפחת סימפסון' והבמאי של 'ענק הברזל', כך שהציפיות מהסרט זה גם הן בשמיים. למעשה, השמועות גורסות כי אנשים בפיקסאר הולכים מכות כדי להיות חברים בצוות שעובד עליו. הסרט עתיד לצאת ב-2004.

Cars: בסרט שיבשר על החזרה של לסיטר לבימוי, לא יהיו לצופים בעיות של סיספונד דמויות אנושיות. במקום זאת הם יצטרכו לסספנד מכוניות אנושיות – אתם יודעים, מהסוג שמדבר (מה, אין לכם כזאת בבית?). הפרטים על העלילה והדמויות עדיין לוטים בערפל, מלבד העובדה שהמכוניות יהיו כנראה מדגמים "קלאסיים" (מה שזה לא אומר) ושהן יצאו להרפתקה לאורכו של כביש 66 המפורסם (יש כביש כזה בארה"ב, מסתבר, והוא מאוד מפורסם, משום-מה). הסרט הזה יצא למסכים בסביבות 2005.

דרימוורקס במעלה ההר

אחרי שג'פרי קצנברג, מבכירי דיסני, עזב את הבית הנ"ל והלך להקים את דרימוורקס, הוא הזדרז לחתום על עסקת הפצה עם סטודיו האנימציה התלת-מימדית Pacific Data Images, להפיק במהירות וביעילות את 'עבודת נמלים', להפיק באותה יעילות (אם כי במהירות פחותה) את 'שרק' ולפתע מצאו את עצמם דיסני ופיקסאר עם תחרות רצינית. אחרי ההצלחה הגדולה של 'שרק', התיישבו החבר'ה בדרימוורקס לעבוד על עוד כמה סרטים שייקח להם לא מעט זמן להוציא – אבל מהתיאור, לפחות, הם נשמעים שווים בהחלט.

שרק 2: כשמשהו מצליח, ממשיכים אותו. וכך אנו צפויים לסרט המשך ל-'שרק' בטון עלילתי שונה מעט – פחות 'היפה והחיה' ויותר 'פגוש את ההורים'. מדובר בהורים של פיונה, הנסיכה מהסרט הראשון, שהיא ובעלה שרק (יחד עם החמור) מגיעים לארוחת ערב אצלם. ההורים חוטפים שוק מהבעל החדש ומהלוק החדש של הבת שלהם. מייק מאיירס, קמרון דיאז ואדי מרפי יחזרו לתפקידיהם מהסרט הראשון, ג'ון קליז ידובב את קולו של אביה של פיונה, ושמועות בלתי מבוססות מדברות גם על שובו של ג'ון לית'גו בתור הלורד פארקווד. יהיה שמייח. הסרט צפוי לצאת בקיץ 2004.

Sharkslayer: זה נהיה כבר דבר שבשגרה: פיקסאר מוציאים את 'באג לייף', דרימוורקס מקדימים אותם עם 'עבודת נמלים'. 'דרימוורקס' עושים את 'שרק', סרט על מפלצת אחת, פיקסאר עושים את 'מפלצות בע"מ', סרט על הרבה מפלצות. פיקסאר עושים סרט על דגים – ודרימוורקס מראים להם מאיפה הדג משתין, ועושים גם הם סרט על אותו נושא. רק מה, הפעם לא תהיה תחרות ישירה בין השניים, כי הם יוצאים בהפרש של כמעט שנתיים. חוץ מזה, הסרט של דרימוורקס נשמע ה-ר-ב-ה יותר מגניב. הכריש שהוא הבן של ראש המאפיה התת-מימית נהרג, והאשמה נופלת על דג-רקק שנאלץ להתחזות למחסל תת-מימי הידוע כ-"קוטל הכרישים", כדי לא ללכת לישון עם הדגים. עיון קצר בקרדיטים של הסרט הזה מספיק כדי להזיל ריר: בין המדובבים אפשר למצוא את וויל סמית', ג'יימס גנדולפיני (נו באמת, מאפיה או לא מאפיה?), רנה זלווגר, אנג'לינה ג'ולי ומרטין סקורסזה (!). את התסריט כתב מייקל וילסון ('עידן הקרח') וזה יהיה סרט האנימציה הראשון אותו מפיקים דרימוורקס בכוחות עצמם, בלי עזרתם של PDI. הסרט צפוי לצאת בחורף 2004.

Madagascar: טוב, אחרי 'סוס פרא' אפשר לקבוע בוודאות שלג'פרי קצנברג יש משהו פרוידיאני עם חיות שבורחות מהשבי. אני לא אתפלא אם יתברר שההורים שלו נעלו אותו בחדר למשך הרבה זמן כשהוא היה ילד. בכל מקרה, הסרט הזה עוסק בקבוצת חיות, שפעילי זכויות בעלי חיים מיליטנטיים במיוחד שחררו מגן החיות בניו-יורק. אותן חיות מוצאות את עצמן באי מדגסקר, שם הם נאלצות להסתגל לחיים בטבע הפראי אחרי שנים של חיים בשבי. לסרט אמור להיות מראה הרבה יותר קריקטורי מהסרטים האחרים שנעשו עד היום באנימציה ממוחשבת. ג'ייסון אלכסנדר, בן סטילר וכריס רוק מדובבים, וכרגע מחפשים בנרות מישהי שתדובב את התפקיד הנשי הראשי בסרט – היפופוטמית מזמרת! – לאחר שמדונה וג'ניפר לופז סרבו לתפקיד. הסרט צפוי לצאת בקיץ 2005.

וכל השאר

דרימוורקס ופיקסאר היו לבד בזירה, לזמן מה, אבל לא עבר הרבה זמן לפני שאולפנים נוספים החליטו לקפוץ על עגלת האנימציה הממוחשבת. מי שהכי הצליחו, בינתיים, היו 'פוקס', עם 'עידן הקרח' המקסים, ולכן ראוי לפתוח את הרשימה הסוגרת הזו איתם.

רובוטים: אחת הטענות הכי קשות שהופנו כלפי כריס וודג', במאי 'עידן הקרח', היא שהדמויות האנושיות בסרט ההוא נראו רובוטיות ולא משכנעות. האיש כנראה הפנים את הלקח, ובסרטו הבא, לפי השמועות, לא נראה בני אדם בכלל. מה כן נראה שם? רובוטים! רק רובוטים! הרבה רובוטים! הסרט מתרחש בעולם שכל תושביו הם רובוטים (כאילו, Duh), ולמרות זאת וודג' מתעקש שהסרט הוא בכלל לא סרט מדע בדיוני. הסרט מתבסס על העיצובים של ויליאם ג'וייס, סופר ומאייר מצליח של ספרי ילדים, שעיצב גם את 'באג לייף', והוא אמור לצאת ב-2004, ולאחר מכן וודג' יפנה כנראה לבימוי 'עידן הקרח 2'.

Astro Boy: גם הסרט הזה, הפקה אמריקאית המבוססת על סדרת קומיקס של "אלוהי המאנגה" אוסמו טזוקה, עוסק ברובוטים. העלילה עוסקת בילד-רובוט שנוצר על ידי מדען גאון והופך למעין סופרמן שמציל את העולם על בסיס קבוע, והייתי מפרט עליה הרבה יותר, אם לא היתה כבר כתבה שלמה שלי על הנושא באתר האגודה הישראלית למד"ב ופנטסיה (אחלה כתבה, אגב, ואני דוחה בבוז כל טענה על חוסר אובייקטיביות שלי בנושא). לא מעט שמות גדולים קשורים לפרויקט, בין השאר התסריטאי טוד אלקוט ('עבודת נמלים') וחברת האפקטים הדיגיטליים Imageworks (שעשו את הסרט הקצר והדגול 'The Chubb Chubbs', שהיה צמוד ל-'גברים בשחור 2'). אבל…
הסרט מבוים על ידי אריק לייטון, שעשה את 'דינוזאור' האיום והנורא, שם שצלו הכבד מעיב על כל השמות שהוזכרו קודם. הסרט מתוכנן לצאת ב-2004.

Curious George: וכמו כולם, גם אולפני יוניברסל החליטו לנסות את מזלם בשדות הדיגיטליים, עם הסרט הזה, עיבוד לסדרת ספרי ילדים מצליחה. סיפורו של קוף סקרן, וידידו – האיש המסתורי בכובע הצהוב. את הגירסה הממוחשבת ל'קופיקו' מביים דייויד סילברמן, שהביא את ידידיו משכבר הימים רון ביארד ודן גרסון כדי לשכתב את התסריט. למה זה חשוב? כולם עבדו ביחד על הלהיט 'מפלצות בע"מ'. הסרט מתוכנן לצאת ב-2005.

ועדיין לא דיברנו על סרטי אנימציה תלת מימדית המופקים בשאר העולם ומאיימים בפלישה לארה"ב, אבל זה כבר נושא לכתבה אחרת. גם בלעדיהם, נראה שלחובבי אנימציה תלת-מימדית לא יהיה משעמם בשנים הקרובות.