הפריצה

במקור: The Score (אה, חרוז)
במאי: פרנק אוז
תסריט: דניאל אי. טיילור,
קאריו סאלם ושות'

שחקנים: רוברט דה-נירו, אדוארד
נורטון, אנג'לה באסט, מרלון

ברנדו

אפתח בברכה עצמית: מזל טוב לי על צפייתי הראשונה בסרט בקולנוע מחוץ לחיפה. ולא סתם מחוץ לחיפה – מחוץ לארץ. ולא סתם מחוץ לארץ – בניו-יורק סיטי. אז איך היה, אתם שואלים? אה, לא שואלים. לא מעניין? וואלה, צודקים. אז למה אני מספר לכם את זה? כי עקב כך, יצא שאת 'הפריצה' ראיתי באופן שבו אני הכי מעדיף לראות סרט – לא ידעתי עליו כלום לפני שראיתי אותו. אפילו לא ידעתי שמרלון "הסנדק המזדקן" ברנדו מופיע בו. כל מה שידעתי זה שמופיעים בו רוברט דה-נירו ואדוארד "טוויסטים עושים לי את זה" נורטון בתפקידים הראשיים, וגם זה רק בגלל הפוסטר. לא ידעתי אף לא קמצוץ מפרטי העלילה, ומעל הכל – מי הבמאי. וזה החלק שהפתיע אותי, ולטובה. ולמה? הישארו עימנו.

אז כבר בסצינת הפתיחה הבנתי שדה-נירו מגלם גנב מקצועי. אחר-כך הגיעה הפרוצדורה הרגילה של הכתוביות – שמות השחקנים, כותבים, מפיקים, מעצבי שיער, נערת המים ושאר ירקות. וכמו ברוב המקרים, קרדיט הבמאי הגיע אחרון: פרנק אוז. "פרנק אוז? פרנק אוז?!", חשבתי לעצמי, "רגע אחד, מהפוסטר ומסצינת הפתיחה הבנתי שזה סרט מתח. פרנק אוז זה לא ההוא שעושה קומדיות עם סטיב מרטין ואדי מרפי ('שחק אותה סטאר'), מכריח את קווין קליין וטום סלק להתנשק צרפתית ('אין ואאוט') ושהסרט הנחשב ביותר שלו היה מחזמר עם צמח מדבר ('חנות קטנה ומטריפה')? הוא ביים את הסרט הזה?" המממ… מסקרן. בהסתמך על העבודות של פרנק אוז שראיתי, לא ציפיתי להרבה – במיוחד לא בסרט מתח. אבל, איך אומרים, נותנים צ'אנסה. אז נתתי. יש הפתעות בחיים.

דה-נירו, כאמור, מגלם גנב מקצועי. מקצועי ברמה של מצליח-לפרוץ-למקומות-השמורים-והמאובטחים-ביותר-ולגנוב-את-האוצרות-
היקרים-ביותר-מבלי-להיתפס. איך? בשתי מילים: הכל קשרים. קשרים עם האקרים מפצחי-קודי-אבטחה, עם מרלון ברנדו (שאגב, נראה מזעזע) – אמרגן-פריצות איתו הוא עובד בצמוד כמחצית היובל, ועוד.

כשאתה גנב, רצוי שיהיה לך מסווה טוב במיוחד, על מנת שאיש לא יעלה על הדעת ממה אתה מתפרנס באמת (אני רומני, אז אני יודע). המסווה של דה-נירו הוא של בעל מועדון ג'אז נחמד ופסטורלי. לא רע, נכון? לא נכון. המסווה של אדוארד נורטון הרבה יותר טוב, בעיקר מאחר ומדובר במסווה שמרכזו ניצול מאוד לא כשר של טוב-לבם של האנשים העובדים איתו, שבמקרה בדיוק אותם הוא צריך לעקוף בפריצה המתוכננת. אה, וואלה, אדוארד נורטון. גם הוא גנב. גנב צעיר ושאפתן, ומקצועי לא פחות. והוא מאוד רוצה לבצע מבצע פריצה גדול עם דה-נירו, המתכוון לפרוש לאחריו. בפריצה האחרונה של דה-נירו לפני פרישתו, הוא מתלבט אם להפר את שני כללי הברזל שהציב לעצמו: 1. לעבוד רק מחוץ לעיר מגוריו. 2. תמיד לעבוד לבד. ההתלבטות הזו, כמובן, לא נמשכת הרבה זמן.

יכול להיות שאני טועה, אבל הגעתי למסקנה שבסרטים מהסוג הזה – עם קודים, עקיפות מערכות אבטחה וכיו"ב – הקהל לא אמור להבין את תהליכי הפריצות. למה? כי גם השחקנים לא מבינים, וגם לא הבמאי. זה הכל בקטע של להרשים. שהצופה יחשוב לעצמו: "פששש… חכמים אלה". זה כמו 'בגדי המלך החדשים'. "מה, לא הבנת? הוא פיצח את הקוד של ה-GF26ZPY דרך המספרים הסודיים של הבנק. מ'זתומרת איך הוא גילה אותם? לא ראית לפני עשר דקות? עזוב, דביל, אני אסביר לך אחר כך". אבל מה? זה עובד. זו אמנם תיאוריה שפיתחתי עוד לפני שראיתי את 'הפריצה', אבל הסרט שב והפיל אותי במלכודת. פששש… חכמים אלה.

שני חסרונות עיקריים יש ב'הפריצה': הראשון הוא שהסיפור נדוש. מי מאתנו לא ראה סרט על פושע שעומד לבצע פשע אחרון לפני פרישה? זה, בלשון המעטה, לא חדש. ולא רק זה, יש גם סיפור אהבה קטן באמצע, ומשבר בלתי נמנע במערכת היחסים. כרגיל.

החיסרון השני הוא ש'הפריצה' הוא לא הגיוני בחלק לא קטן מהזמן. כולם שם נראים "קולים" להפליא, ומוכנים לכל, אבל לכל מצב שלא יבוא. לבד מכך, ההתמקחות של דה-נירו עם ההאקר שמפצח את צופני האבטחה היא בסגנון "פריצת קוד אבטחה עכשיו במבצע – שניים במחיר אחד. זה כדאי! לא פרצת? לא שילמת! תשעה מיליון זה לא כסף, זה קוד". איפה לעזאזל הוא מוצא את האנשים האלה…?

הקטע הוא, ואני בספק אם זה יבוא למישהו בהפתעה – החסרונות האלה לא מפריעים. בכלל. התסריט נדוש? מאוד. אבל כשהמשחק טוב, הכל טוב. וכשהבימוי טוב, הכל עוד יותר טוב. מה גם שכאמור, פרנק "אמרתי לכם שאני יכול" אוז מנוסה בבימוי קומדיות, כך שפה ושם היו גם הלצות מוצלחות למדי. וסיפור האהבה? באמת שטויות. זה אמנם החלק הכי פחות מעניין בסרט, אבל אוז כנראה היה מודע לכך, והקציב לו לא יותר מ10- אחוז ממשך הסרט (וגם זה – לא ברצף).
וזה שהסרט לא הגיוני? זה לא באמת אכפת למישהו, נכון?

יהיו שיטענו שדה-נירו קשישא מפגין הופעה עייפה, ובתור פורץ ששם לב לכל פרט פצפון הוא נראה רגוע מדי. אני הייתי יותר הולך על "קול" ברמה מספקת. רואים שהוא מודע למעמדו, אבל הוא לא לוקח את עצמו ברצינות יתר על המידה.

לא טענתי ולא אטען ש'הפריצה' הוא פסגת היצירה הקולנועית, אבל אישית מאוד נהניתי. על כל חסרונותיו, יש בו מתח מצוין ומוקפד שעולה בהדרגה, שחקנים משובחים ובעלי תושיה שמחזיקים אותו כראוי (ובלעדיהם הייתם רואים את הסרט הזה בעוד חצי שנה בערוץ 4 בשתיים בלילה, במקרה הטוב), ובמאי כשרוני באופן מפתיע. ואפרופו מפתיע: כמיטב מסורת הסרטים עם אדוארד נורטון, יש טוויסט.