חלון סודי

במקור: Secret Window
בימוי ותסריט: דייויד קופ
על פי סיפורו של סטיבן קינג
שחקנים: ג'וני דפ, ג'ון טורטורו, מריה בלו, טימותי האטון

סטיבן קינג, כמו עוד קומץ של סופרים הכולל את ג'ון גרישם וזהו, הוא בעצם יוצר סרטים. כי כשרואים סרט שמבוסס על סיפור או רומן של קינג, לא משווים אותו לסרטים האחרים של אותו הבמאי, אלא לסרטים האחרים שמבוססים על סיפורים של קינג. היו לנו כבר מספיק סרטים כאלו כדי לדעת שהטובים שבהם מנצלים את יכולתו המרשימה של קינג ליצור דמויות מלאות ומעניינות, ולתאר היטב את היחסים ביניהן: 'חומות של תקווה', 'תלמיד מצטיין מדי', 'הניצוץ' וכמובן 'אני והחבר'ה'. אבל עזבו שטויות, הרי קינג לא מיליונר בגלל כל השמאלץ הזה, אלא משום שספריו שטופים בנהרות של דם, רוחות אכזריות, עכבישים מעולם אחר וכו' וכד' וגו'. אלא שמשום מה, רוב הסרטים שמבוססים על האימה של קינג יצאו מוצלחים הרבה פחות מאלו שהתבססו על סיפוריו העוסקים בבני אדם, ובמה שקורה ביניהם ובתוך הראש שלהם, ואינם מכילים אפילו חתול מת-לשעבר אחד קטן לרפואה.

נו, אז איך 'חלון סודי'? רגשות ופסיכולוגיה או רוחות ודם? ואיך הוא בהשוואה לסרטים הקודמים של קינג? שאלות טובות, והתשובה לראשונה דווקא מבטיחה: גם וגם. לגבי השאלה השניה, אם מישהו כאן נזכר ב'הניצוץ' ויורד לו ריר מהפה, לצערנו המשותף התשובה אליה לא מקיימת את ההבטחה של הראשונה: לא טוב.

ג'וני דפ, סליחה, מורט רייני, הוא סופר מצליח שחייו מתפרקים סביבו כשהוא מגלה שאשתו בוגדת בו. חצי שנה לאחר מכן הוא חי בבית מבודד באמצע היער (דביל, לא רואה סרטי אימה), כי את הבית בעיר לקחו אישתו והבחור הקשוח שאיתו עזבה. מורט לא מתמודד עם השינוי בצורה שפסיכולוגים היו מכנים "בריאה": הוא שותה, מסרב לחתום על מסמכי הגירושין, לא מצליח לכתוב ובעיקר ישן המון. יום אחד הוא מתעורר לקול נקישות רועמות בדלת, ופותח, מנומנם, כדי לגלות שג'ון טורטורו ברח מהסט של 'אחי, איפה אתה?', התלבש יפה, קורא לעצמו ג'ון שו?טר ושכח איך למצמץ. אפילו יותר גרוע: שוטר טוען בתוקף שרייני גנב ממנו סיפור שהוא – שוטר – כתב, ולא רק שהוא לא נתן לו קרדיט, הוא גם שינה את הסוף. לרייני אין שמץ של מושג מה הדרומי האימבציל רוצה ממנו, והוא זורק אותו לכל הרוחות. אבל שוטר לא מרפה, ומתגלה כנחוש ואכזרי הרבה יותר ממה שרייני חשב. מכאן העלילה מתקדמת לפי כללי סרטי האימה הידועים (יהיה מאוד רע לפני שיהיה הרבה יותר גרוע) עד הסוף המפתיע.

נפתח בחדשות הטובות: בתור סרט מתח/אימה, הסרט – לפחות בחלקו הראשון – לא רע. אתה כל הזמן יודע שמשהו רע הולך לקרות, אבל לא ברור לך איך ולמה, והסרט נמנע (לרוב) מאפקט ה"בום!". אחרי שעה של סרט לא הייתי בטוח שעצבי המרוטים יעמדו בעוד 50 דקות, אבל אומרים לי שיש אנשים שנהנים מזה.

דייויד קופ, שזה סרטו הרביעי כבמאי, ידוע בעיקר בתור תסריטאי של שוברי קופות ('ספיידרמן', 'החדר', 'משימה בלתי אפשרית', 'פארק היורה'), וכאן רואים שהוא כשרון מבוזבז, או יותר נכון, נמצא בדרך כלל בתפקיד הלא נכון. הסרט מצולם מצוין ומכיל תנועת מצלמה יוצאת מהכלל. למשל, תנועה זורמת וחלקה של המצלמה ממסע מעל אגם, אל הבית, למעלה לחלון (הסודי, כמובן), פנימה דרכו ועד לסיבוב אלגנטי אל מול מסך מחשב – שוט שעושה שימוש בטכנולוגיה והאפקטים המוכרים, אבל באופן מקורי ומרשים, ובלי לתת הרגשה שמתאמצים להוציא לכם את העיניים. בנוסף, קופ מבצע בחירה מעניינת של אתרים (כמה סרטי אימה ראיתם שמתרחשים ברובם הגדול ביום?), ממקם בתוכם את הדמויות בצורה נכונה, ויודע, בדרך כלל, לא להסביר כשאפשר לרמוז. אז נכון, הוא לא יודע להדריך שחקנים וגם בתור תסריטאי יש לו עוד הרבה מה ללמוד (אלא אם כן מה שאתם מחפשים זה עוד 'ספיידרמן'), אבל אולי עוד יצא ממנו משהו.

אפשר למצוא בסרט גם כמה סוכריות תסריטאיות – פירורים, אולי, ששרדו מהסיפור המקורי של קינג: התיאור המדויק של הפרטים הקטנים, מחודדים עד כדי צרימה, שרואים ושומעים לפני שמתעלפים, ושכל מי שהתעלף פעם יודע עד כמה הוא מדויק; או מחול היחסים הלא-נעים שרייני ואשתו לכודים בו, כמו חיטוט בלתי נשלט בשן כואבת – לא משהו דרמטי במיוחד, אבל מתואר היטב.

כל זה לא מספיק כדי להפוך את הסרט לטוב באמת, ולרוע המזל, בעיות לא חסרות. המשחק של מרבית הדמויות שטוח ביותר. טורטורו הוא שחקן נהדר שמבוזבז לגמרי בתפקיד ממוחזר לחלוטין, וגרוע ממנו – ג'וני דפ, שחקן שמיצה (וסליחה מכל המעריצים) את כל המניירות שיש לו לפני חמישה סרטים בערך. דפ מקבל בסרט פי שמונה זמן מסך מכל אחד אחר, ופשוט לא עומד בעומס: הוא נראה או אטום או מבולבל, ולפעמים מצליח להתעלות ל"נחוש" לכמה דקות. חוץ מזה, כמו שהיה ניתן, אולי, לצפות, מרבית הדיאלוגים מלאכותיים למדי.

אבל, ואוי לנו על אותו האבל, לסרט יש בעיה אחת קשה הרבה יותר. אי אפשר להסביר מה באמת רע ב'חלון סודי' בלי להרוס אותו, אבל בואו נגיד רק שהסוף, איך לומר בעדינות, איום ונורא, וביותר מבחינה אחת. למשל, הסרט בונה בצורה לא רעה את היחסים בין הדמויות, אבל בסופו של דבר כל זה לגמרי, אבל לגמרי, לא משנה: לא רק שכל הקצוות נקשרים בצורה מעצבנת ביותר, אלא שקופ שוכח את המינוריות שאפיינה את הסרט עד כאן, ומאכיל אותנו את הכל בכף של בולדוזר. לא הבנתם? נגיד לכם שוב. מעצבן אתכם? נדחף לכם בפנים. סרט האימה טורף פתאום מבפנים את סרט הרגשות ומשאיר לנו זומבי מגוחך שלא מזכיר בשום דבר את מה שהיה קודם.

הדרך הטובה ביותר, לדעתי, היא ללכת ל'חלון סודי' ואז לחטוף הרעלת פופקורן קלה באמצע ולצאת, תוך אשליה נעימה שהסרט ימשיך להיות טוב. לעולם לא תדעו איך נפתר המסתורין, אבל תאמינו לי, ככה עדיף.