טריילר ראלי 3

פה קבור הכלב
ומרדכי יצא מלפני המלך,
רכב אל הביצה והזמין את
הזוג הטרי לנשף מלכותי,
כדי לפגוש את הורי הכלה.
הורי הכלה ציפו, מן הסתם,
לבראד "פרינס צ'ארמינג" פיט,
כך שניתן להבין את התגובה
המזועזעת שלהם כשמהכרכרה יצא אחד היצורים שואן
הלסינג בדרך כלל נלחם בהם. למעשה, הם לקחו את זה כל כך קשה עד שהם החליטו להתכחש לבתם ולהגלות את הזוג לערבות השלג של ניו יורק.

הזוג המיואש, קפוא ועגום, כבר כמעט וחבר לרוצח נמלט בעל קול בס עמוק ועיניים זהובות (אתם יודעים איך זה – הגובלין של השכן ירוק יותר), כשלפתע קפץ עליהם יצור לבוש טייץ אדום, כפת אותם בקורים לבנים דביקים, והעמיס אותם על המטוס של ג'וזף סאליבן. סקיי קפטן, בשבילכם. הם הובאו לעמק יפה בין כרמים ושדות, לבית-ספר הוגוורטס בן חמש הקומות.

גווינית פאלטרו קיבלה את פניהם בריצה: "הו, סקיי קפטן, טריילרי ענק מתקיפים את התלמידים! הלא תעזור לי?".
"אעזור, בוודאי שאעזור", השיב הקפטן העשוי ללא חת, ומיהר לסגור את כל הנוכחים בבית הספר לקסמים. שם, מנותקים מהעולם החיצון, נפתחה החקירה: מי מספר אחת?

פה זה עצם העניין
כזכור (או שלא), בטריילר ראלי אנו כולאים בטירה אפלה שמונה טריילרים מובחרים. הטריילרים מנותקים לגמרי מהמתרחש בעולם החיצון – אין להם עיתונים, טלפונים סלולריים או אינטרנט. גם לא טלוויזיה (אחרי הכל, אנחנו אתר קולנוע. אין לנו אינטרס להושיב אותם מול 'באפי'). בכל יום יתמודדו זה מול זה שני טריילרים, ועליכם לבחור בטוב מביניהם. הבחירה אינה נעשית על פי דעתכם הצפויה על איכותו של הסרט, אלא מתייחסת לטריילר כטריילר בלבד.

לאחר הטורנירים המוקדמים, יעלו הטריילרים הזוכים לשלב חצי הגמר, ושני הטריילרים הטובים ביותר לדעתכם יתחרו זה מול זה בגמר הגדול של "טריילר ראלי 3", בו ייבחר הטריילר הטוב ביותר לעונה זו.

איתנו באולפן:
הטריילרים המדוברים מקדמים שמונה מסרטי הקיץ הקרבים ובאים. הסרטים אינם מוקרנים בארץ. את כל הטריילרים ניתן להוריד ברשת (לינקים – בנפרד), כאשר אם לסרט מסוים יש מספר טריילרים, האחרון מביניהם הוא זה שמתמודד בראלי.
מדי ערב נדווח לכם על התקדמות הטורניר. כמו כן עומד לרשותכם
לוח תוצאות מאיר עיניים.

בשונה מטריילר-ראלי קודמים, הפעם לא נכריז מראש מי יתמודד מול מי ובאיזה יום. אבל אנחנו כן מוכנים לחשוף את שמונת הטריילרים שינסו לשכנע אתכם להצביע להם:
'הארי פוטר והאסיר מאזקבאן', 'היום שאחרי מחר', 'ואן הלסינג', 'טרויה', 'ספיידרמן 2', 'סקיי קפטן ועולם המחר', 'שרק 2', 'קורותיו של רידיק'.

המנחה שלנו הערב הוא אין אור, שיקנה מכם את רח' קינג ג'ורג' בירושלים (פלוס שני קווי אוטובוס וחברה ציבורית אחת), אם רק תשלמו לו מספיק.

!3, 2, 1… Activate

מוקדמות א', יום שישי, 5.3.04: לזירה נכנס 'ואן הלסינג'. גם אם נראה לכם שקל לנצח אותו בגלל משקלו הנמוך – אל תטעו בו. חמוש בכובע ובקוליות בלתי נדלית, יש לו אמביציות לטבוח במפלצות למיניהן: דרקולה, פרנקנשטיין, אנשי זאב – מי שבא, ברוך הבא. לרשותו של ואן הלסינג עומדים כלי משחית שונים שיקלו עליו את מלאכתו.

מולו בזירה מתמודד 'ספיידרמן 2'. למרות ה-2 בשמו, זוהי הפעם הראשונה שלו במלחמות הטריילרים. ספיידרמן הוא טריילר שמתבסס בעיקר על יכולת הגנה. יש לו קורי עכביש דביקים ויכולת ריחוף מרשימה, שמקשה על אויביו לפגוע בו. אולם יכולת ההתחמקות המרשימה הזו היא גם נקודת החולשה שלו, שכן ספיידרמן עובד על מנוע "מצפון" של חברת "בני אדם", ואינו מסוגל לפגוע באויביו ולכסח להם את הצורה עד הסוף. האם הוא יוביל את 'ואן הלסינג' לבור המוות? אתם תקבעו.

מוקדמות ב', יום שבת, 6.3.04: זה היה ריקוד צמוד. לא להאמין כמה שזה היה צמוד. 'ואן הלסינג' אמנם פתח בפער קטן, אבל ספיידי הדביק אותו מיד, ומאותו רגע, הם לא נפרדו. על כל קול של 'ואן הלסינג', פיטר פארקר העכבישי הגיב בקול משלו. ועל כל מכה מהחנון שהפך לגיבור-על – יו ג'קמן החזיר. אבל העורכים יצאו מהבית, ו'ספיידרמן' ניצל זאת למתקפת פתע בה השיג יתרון על פני הסלייר, הפך אותו באוויר והעיף אותו לפינה, שם קרקעו אותו רובוטי הבית סרג'נט דג, וסיר קיללונג.

לזירה עולים שני הטריילרים הבאים במשחק לסיבוב מוקדמות ב'. הראשון שנכנס הוא 'סקיי קפטן ועולם המחר', המעוצב במראה רטרו מגניב, ולו מערכת תעופה מרשימה ולהק רובוטים מעופפים כגיבוי. צוות המפעילים שלו הם ג'וד לאו וגווינית פאלטרו, ומסייעת להם אנג'לינה ג'ולי. מול קברניט השחקים ניצב צוות 'קורותיו של רידיק'. הוא הופיע לראשונה בקרב מול 'פיץ' בלאק', וכבר אז הפגין אגרסיביות מרשימה ורצון לשרוד בכל מחיר. המפעילים שלו הם וין דיזל וג'ודי דנץ', ומלווה אותם ת'אנדי ניוטון. ל'רידיק' יכולת ניווט מעולה בחושך, אולם לא בטוח שיכולת זו תהיה שימושית בקרב מול 'סקיי קפטן'.

Let the Fight Begin!

מוקדמות ג', יום ראשון, 7.3.04: להק של רובוטים מעופפים מול מישהו שפעם היה ענק ברזל. זה כוחות, זה? תומכיו של רידיק עוד ניסו לצאת במסע תעמולה בעד הטריילר שלו, אבל האחרים לא הקשיבו להם – בין משום שחשבו שהטריילר של 'סקיי קפטן ועולם המחר' טוב יותר, ובין משום שמישהו (ולא נזכיר שמות) איים עליהם שאם לא יצביעו לקפטן, הוא ידאג שהרובוטים ההרסניים יגיעו אליהם הביתה.

היום בזירה: 'הארי פוטר והאסיר מאזקבאן' מול 'שרק 2'. הארי, שמביא עימו עלילה אפלה ואת נשיקת המוות של הסוהרסנים, ינסה לבצע על שרק את לחש "רידיקולוס". שרק טוען שזה מגוחך. עושה רושם שהוא לא מתרגש מהפעלולים של הארי, ובמקום להלחם – מעדיף לצחוק לו בפרצוף. אם המצב יהיה בכי רע, מבטיח שרק, הוא ישלוף את נשק יום הדין: חמור שלא סותם את הפה לרגע.
מוכנים? היכון, הכן, קליק!

מוקדמות ד', יום שני, 8.3.04: זה היה מאבק צמוד… עד ארוחת הצהריים, בה שרק אכל את הארי פוטר למנה עיקרית. 'הארי פוטר' ניסה לצמצם (את הרוטב) ולהשוות, אבל העוג כבר היה בשוונג. הוא אמנם לא כיסח לקוסם את הצורה, אבל בהחלט מנע ממנו לבצע קסמים כלשהם. חכם על קטנים, הא?

לזירה נכנסים שני המתמודדים האחרונים: 'טרויה' מול 'היום שאחרי מחר', שניהם מודלים חדשים ומשופרים. 'היום שאחרי מחר' פותח ברעמים וברקים, ים גבה גלי ושלג על עירי – תצוגת תכלית שלמה של אסונות טבע להם הוא מסוגל. אבל את 'טרויה' לא עשו באצבע. הטריילר תוקף עם בראד פיט, חסין כמעט לכל, ועם מעריצות אורלנדו בלום הכפרהמאמינשמה. אלא שהוא גם עקב אכילס של 'טרויה': הטריילר החדש מכיל פחות מראות אפיים מרשימים ויותר אורלנדו בלום כפרהמאמינשמה (and it talks!), וזה עלול לעלות לו בקולות האנשים שמעדיפים רעמים ברובע ברונקס על פני ויברציות חשודות באגן (הים התיכון. למה, חשבתם על משהו אחר?).
ביחרו בתבונה.

חצי גמר א', יום שלישי, 9.3.04: הראלי הזה כיף במיוחד, טרה-לה-לה. מתמודדים שקולים, טורנירים צמודים מאוד, מה עוד תבקשי מאיתנו מכורה, ואין, ואין עדיין? משהו גדול מהחיים, אולי. וזה בדיוק מה שהיה היום: בני התמותה נגד האלים (בדמות איתני הטבע). בני האדם גייסו את מיטב הלוחמים, כולם טובי מראה ויפי עיניים, אך לשווא. התברר שהקרב הצמוד היה כזה רק למראית עין: האלים בסך הכל ביקשו להשתעשע בבני האדם הפתיים, וכשנמאס להם – מעכו אותם לאדמה. אפילו לא היכו אותם עם ברק קטלני, לא טיבעו אותם בים הגואה, ולא הקפיאו אותם למוות. סתם ניצחון קטן, כזה שיאפשר לבני האדם ללקק את הפצעים ולהגיד לעצמם שהם עשו כמיטב יכולתם. אולי בפעם הבאה הם ינצחו. אולי מחר. ואם לא מחר, אז 'מחרתיים'.

לזירה נכנסים שני המתמודדים שעלו לחצי הגמר. שניהם סרטי המשך: 'ספיידרמן 2' מול 'שרק 2'. ספיידרמן נע בקלילות, מרחף, מתכנן, מתכונן. שרק נשאר במקום, לא מבין מה רוצה ממנו החנון הממושקף הזה, ולמה הוא לובש טייץ. ואז הוא מושך בכתפיו, ותולה את עצמו במהופך כדי להראות לפיונה את הבדיחה האחרונה שלו, ואיזה קטעים היה עם ההוא.
זה קרב בין הגיבור האולטימטיבי לאנטי גיבור; "עם הכוח באה אחריות" מול לעג לערכים המקובלים; אייקון תרבותי מול חוליגן אגואיסט; "Kiss Me" מול "(Fear Me (if you dare".
ואתם אלה שתקבעו מי הטריילר הטוב יותר.

חצי גמר ב', יום רביעי, 10.3.04: פורפרה.קום התהלכה אתמול בלילה על השולחן שלי ולא הבינה למה בכלל טרחנו להעלות את סקר חצי הגמר הראשון.
"חתולים שולתים!!!1", היא הסבירה לי, כמו לילדה קטנה. "ומה את בכלל שמה טריילר שיש בו חתול (ולא סתם חתול – איניגו מונטויה של החתולים), מול הספיידרמן הזה ששולף קלישאות באותה קלות שבה הוא שולף את הקורים מהידיים?"
"אבל הוא דמות משנית", ניסיתי להצטדק.
היא נעלבה, והשירה לי שערות לתוך המקלדת, כדי לוודא שהפנמתי את המסר.

נדמה לי שזה קרה לעוד כמה אנשים, כי עובדה ש'שרק 2' (עם החתול המגניב!) זכה.

היום בחצי הגמר: העניינים מתחממים. שני הטריילרים בסקר חולקים מאפיינים משותפים: השמות של שניהם מסתיימים ב"מחר", ושניהם מתחילים בסצינה כמעט זהה: אנשים מבוהלים מרימים ראשם מעלה, ומצביעים לכיוון השמיים.
את מי אתם מעדיפים – הטריילר לסרט הממוחשב כולו (חוץ מהשחקנים), או הטריילר לסרט הממוחשב כמעט כולו? והאם תרצו לחיות בעולם המחר, או בעולם המחרתיים?

משחק הגמר, יום חמישי, 11.3.04: מה עוד אפשר להגיד שלא נאמר? אתם כבר מכירים היטב את המתחרים, ובשלב זה של המשחק, ככל הנראה גם המחשב שלכם מכיר אותם היטב. גולשי האתר, התברר, מעדיפים תכניות לטווח ארוך יותר – למה לתכנן דברים שקשורים לעולם המחר, אם אפשר לתכנן את העולם מחרתיים?

היום בגמר הגדול, שני טריילרים בשני סגנונות שונים לגמרי: 'שרק 2', אלוף הדיבורים והדאחקות, עולה להתמודד מול 'היום שאחרי מחר', אלוף האפקטים. המתח בשיאו: איזו תיאורית קונספירציה תוכיח את עצמה? האם הטריילרים הימניים בלוח ימשיכו להפגין דומיננטיות, או שמא 'שרק 2' ינצח בזכות בן דודו, "אפקט שרק"?

שיחת סיכום, יום שישי, 12.3.04: תמונה אחת שווה אלף מילים ובדרך כלל, טריילרים מרובי אפקטים גונבים את ההצגה בטריילר ראלי ביתר קלות. קל להם, לאלה, לתפוס את עינם של הגולשים, ומשעשו זאת, הם אינם מרפים ממנה עד לכתישתם של המתחרים. הרי הרבה יותר קל לייצר מראות נשיונל-ג'אוגרפיק סוחטי "Whoa", מלהרשים באמצעות מילים, מילים, מילים.

אבל לפעמים נמאסג לגולשים. הקלישאות האיומות מזכירות להם ש"זה עוד סרט אפקטים", ופתאום הרוחות הגדולות, שטפונים ושאר אסונות, כבר לא כל כך קורצים.
מנגד, מצוי טריילר שעושה רושם שמספר את כל הבדיחות הטובות, ואולי אף מספילר פיתול עלילה או שניים.

דילמה.

But then again, טריילר ראלי לא מתעסק באיכויות של הסרט, וכמה ממנו נחשף בטריילר. טריילר ראלי מתעסק בטריילרים לבדם, במנותק מהקונטקסט שלהם. ובמצב כזה, התברר שרוב הגולשים העדיפו את הטריילר מרובה הבדיחות של 'שרק 2', על פני הקלישאות מפנקות העין של 'היום שאחרי מחר'. אחרי הכל, אנחנו ארץ קטנה מוקפת אויבים, ויש לנו מספיק צרות אחרות על הראש. אנחנו לא רוצים להבהל מזה שסוף העולם מתקרב. אם כבר, אנחנו מעדיפים לצחוק על זה.