כח הכסף

במקור: Two for the Money
במאי: די. ג'יי. קארוזו
תסריט: דן גילרוי
שחקנים: מתיו מקונוהי, אל פצ'ינו, רנה רוסו

קרה לכם פעם שתוך כדי צפייה בסרט הרגשתם רע, ממש מחלה פיזית שמשתלטת לכם על הגוף, ולא מאפשרת לכם להמשיך לצפות? יכול להיות שאני קצת נסחף, אבל צפייה ב'כח הכסף' גרמה לי להרגיש מאד לא טוב. מזל שאפשר לכתוב ביקורת ולהוציא הכל החוצה.

קצת עלילה: מתיו מקונוהיי הוא ברנדון לאנג, ילד טוב אמריקה, שנורא אוהב את אבא, את המדינה, ואת משחק הפוטבול. אבא עוזב, אבל לפחות נשאר לו המשחק – עד שהוא נפצע, ונאלץ לפרוש. עכשיו נשארה רק המדינה: אמריקה, ארץ ההזדמנויות הבלתי מוגבלות. ברנדון הופך לסוכן הימורי-פוטבול טלפוני: אחד כזה שיושב במשרד המצוחצח שלו, ומנסה לשכנע את ג'ון דו המוסכניק לשים אלפיים דולר על בית"ר סינסינטי נגד הכח סיאטל. נערת טלפון ממין זכר. מפה לשם, מסתבר שברנדון הוא לא רק ספורטאי למופת, אישיות חיובית באופן כללי, וגם חתיך-אומות-העולם, אלא שיש לו כישרון נדיר לנחש את תוצאות המשחקים, בדיוק של נביא.

מי שצד אותו מיד הוא וולטר אברמס (אל פאצ'ינו), טייקון סוכנויות הימורים דורסני בחליפה יוקרתית, שמחליט שהתכשיט ישחק מעכשיו במגרש שלו ('מלכודת לפרקליט', מישהו?). וולטר הופך את הילד הטוב לג'ון אנתוני, האלטר-אגו הכחני, הבטוח בעצמו והשחצן של ברנדון. אחד כזה שמסכים לאתגר של וולטר, להתחיל בו במקום עם בלונדה אקראית, תמורת עשרת אלפים דולר, ומצליח בקלות. ברנדון הוא התרנגולת שמטילה ביצי זהב עבור וולטר ועבור הלקוחות, ומהצד משקיפה על שניהם טוני מורו (רנה רוסו), אשתו של וולטר, שנהנית מהתוספת הקטנה והמצודדת לעסק של בעלה.

היתה פעם תקופה שסרטים כאלה, על בחורים צעירים וחתיכים שמגלגלים מיליונים, הצליחו נהדר. קראו לה שנות השמונים החשוכות, בזמן שרייגן ישב בבית הלבן, תאצ'ר היתה ראש ממשלת אנגליה, ומסך הברזל כיסה את כל השאר. אז – כשאחד טום קרוז עוד היה תפור על האמריקנים כמו כפפת מנתח פלסטי לציצים – סרטים כמו 'קוקטייל' או 'וול סטריט' פתחו את העיניים למיליוני אמריקנים צעירים, שרצו גם הם למרוח את שערם בג'ל ולדהור ברחבי ניו יורק בקורבט הכסופה שלהם. בדרך כלל, בחמש הדקות האחרונות של הסרטים האלה, מתפכח החתיך התורן, גיבור הסיפור, מפנטזיות השמפניה שיכורות הניצחון שלו. הוא מגלה שהחיים הם יותר מערימה של שטרות (הם אהבה, חברות, או סנטה קלאוס שהתחפש לאיזה הומלס ברחוב, תבחרו). אבל ברוב המקרים, אפילו אם בשוט הסיום הגיבור חוזר לחווה שלו באוקלהומה, הוא לא דוהר לעבר השקיעה כשבכיסו המפתח לאהבה, אלא כשבידו מזוודה מרופדת ירוקים, ככה, בשביל להתחיל את החיים החדשים. השוט האחרון הזה מעלה מחדש את המנטרה הידועה: החיים הם לא הרבה יותר מחופן דולרים, אתה כן צריך לרצות להשתעבד לדולר הכל יכול, אתה חייב לדרוס את כל מי שתוכל. גם אם התכוונו להגיד את ההפך, מה שהסרטים האלה אמרו בסופו של דבר, הוא: רק בכח הכסף תבוא הגאולה לך ולעולם.

'כח הכסף' הוא סרט מחורבן. בדיוק כפי שהמסר שהוא נושא בחובו – 'אהבה, חמלה, ענווה ורוך הם לחלשים או לקומוניסטים' – הוא שמרני, כחני, פשטני ושקוף, כך גם הסרט הנושא אותו. התסריט לא מצליח להתחמק מאף קלישאה שהומצאה בחמישים השנה האחרונות; אם מישהו היה נותן לי דולר על כל פעם שהצלחתי לנחש את השורה הבאה בסרט, הייתי מצטרף לוולטר בעצמי. ואולי זה רק בגלל הנושאים שהם מייצגים, אבל אפילו שחקנים אהובים בדרך כלל, הופכים בסרט הזה למשהו שאתה פשוט לא רוצה להסתכל עליו. מילא פאצ'ינו, כבר התרגלנו לאכול ממנו הרבה קש בשנים האחרונות, אבל רנה? איפה החיוך המקסים מ'נשק קטלני' ו'תפוס את שורטי'? על כל השאר אני לא מדבר מרוב שהם מעפנים; בניגוד לפצ'ינו, שפעם לפחות קראו לו טוני מונטנה, הם לא יכולים לבנות על הנוסטלגיה שלי לתפקידים הטובים שלהם בעבר.

בתקופה שבה חלקים גדולים בעולם מנסים להתנער מהקפיטליזם הקיצוני של ארצות הברית, ולמצוא לעצמם אלטרנטיבות, 'כח הכסף' הוא דוגמא מובהקת לאמריקה שכולם אוהבים לשנוא. אל תלכו לראות את הסרט הזה. אל תעשו את זה לעצמכם, אפילו לא בשביל לראות במו עיניכם שהוא באמת כל כך גרוע. זה לא יעשה לכם טוב, כל העניבות ומשקפי השמש והטלוויזיות הענקיות והמכוניות הנוצצות ו"מאבקו של הבחור הצעיר במעלה החברה", וכל הבולשיט המתחסד, שאמור בכל זאת לומר ש"כסף זה לא הכול". במקום זה, עדיף שתגידו למישהו שאתם אוהבים אותו. ואם זה לא, אפילו לקחת ממנו הימור על תוצאות של משחק כדורגל יהיה מעשה טוב יותר.