סינדרלה מן

במקור: Cinderella Man
במאי: רון הווארד
תסריט: קליף הולינגסוורת', עקיבא גולדסמן
שחקנים: ראסל קרואו, פול ג'יאמטי, רנה זלווגר, ברוס מק'גיל

באיגרוף יש חומר גלם דרמטי משובח. זה ספורט אישי שבו הגיבור, באופן טבעי, נמצא לבדו במרכז העניינים. זהו ספורט אלים במיוחד – הגיבור עלול להרוג, ובעיקר עלול להיהרג. מערכת היחסים בין המתאגרף לסובבים אותו, כמו מאמנים וסוכנים, נוטה להיות אינטנסיבית, מה שיוצר בסיס ליחסים מעניינים וסוערים בין הדמויות בסרט. ענף האגרוף ידוע במניפולציות ובשחיתות בוטה, כך שתמיד אפשר לזרוק פנימה איזו דילמה מוסרית נוקבת, או לפחות להציג את פרצופו המכוער של העסק. ומעל לכל, איגרוף הוא ספורט פוטוגני: ברקע הקהל הצועק, ובמרכז שתי דמויות חגות זו סביב זו בזירה. שני גופים שריריים מסתחררים במעגל, והדם והזיעה זורמים ומתערבבים עליהם. הראיה מיטשטשת. הרגליים כושלות. הפרצופים המעוותים מתמלאים בפצעים וחבורות. ברור שזהו המבחן האמיתי של גיבור הסרט. לא מפתיע שלאורך השנים, הרבה סרטים מצליחים ומוצלחים עסקו בעולם האיגרוף, כך של'סינדרלה מן' יש מסורת ארוכה ומפוארת, שאותה הוא מבקש להמשיך בנאמנות.

הסרט מבוסס על סיפור אמיתי: ג'ים בראדוק (ראסל קרואו) הוא מתאגרף מצליח, בארה"ב של שנות העשרים המשגשגות והעליזות. ב-1929, כשמגיע השפל הכלכלי הגדול, הוא שותף לאותו גורל שפוקד עשרות מיליונים, ומאבד את כל כספו. בראדוק, אשתו מיי (רנה זלווגר) וילדיו הקטנים, נקלעים למאבק קיומי על הצרכים הבסיסיים ביותר: אוכל, דירה ותרופות. קריירת האיגרוף של בראדוק כושלת, הוא נחשב ל"סוס מת", ומסולק מהזירה, למרות מאמציו של סוכנו האישי וחברו, ג'ו גולד (פול ג'יאמטי). המצב מחמיר כאשר בראדוק, הפצוע מקרבותיו האחרונים, מתקשה אפילו לעבוד בעבודה רגילה בנמל, וזה כשיש בכלל עבודה. אך בראדוק, לוחם אמיתי, איננו מוותר. הוא ממשיך לנסות לשמור, בכל דרך שיוכל, על שלמות משפחתו ועל היכולת לפרנס אותם, וזאת בלי לסטות מערכיו. וכאשר ניתנת לו הזדמנות לחזור ולהתאגרף – הוא חוזר כנגד כל הסיכויים לזירה, וכך זוכה לכינוי "סינדרלה מן", ומספק השראה לאומה כולה. נשמע נדוש וידוע מראש? בצדק. ראית את הטריילר ל'סינדרלה מן', ראית את הסרט. תמלול של מחשבותיי לאורך הסרט, היה נשמע בערך כך: "נו, עכשיו שיקרה משהו מפתיע. לא קרה. טוב, אז עכשיו. לא. טוב, אז עכשיו. לא. רגע, אולי עכשיו? כן? כן? לא. אהה. באסה".

העלילה, אם כן, צפויה באופן מוחלט. אבל לזכות הסרט ייאמר, שהוא ממצה היטב כמה מהיתרונות הבסיסיים שטמונים בה. השחזור ההיסטורי של ארה"ב בשנות העשרים והשלושים מרשים, ולא רק ויזואלית. תופעות היסטוריות אמיתיות שאירעו במהלך השפל הגדול, כמו הקמת ערי פחונים ענקיות על ידי המוני המובטלים חסרי הבית, נטישה של משפחות רבות על ידי אבות ובעלים שהפכו לנוודים, והתקהלויות של מחפשי עבודה נואשים, מוצגות בצורה ריאליסטית ומדויקת. אפקטיבית במיוחד היא הצגת חיי היום-יום בזמן השפל הכלכלי – אנשים שלא יודעים מאיפה תבוא הארוחה הבאה, ואיך ישלמו את החשבונות. עבור מי שיושב בקולנוע ורואה את 'סינדרלה מן', זו גם תזכורת אקטואלית חשובה: יש אנשים עם בעיות, ויש אנשים עם בעיות. כמו כן, אנחנו נחשפים לציניות שמאחורי הקלעים של עולם האיגרוף. ובאמצעות הצילום המהוקצע, ובעיקר העריכה המתבקשת לקרבות אגרוף – הרבה קלוזאפים על המתאגרפים, הרבה מעברים בין תנועות מהירות של הצלמה להילוך איטי, ומדי פעם קפיצה לצופים המשולהבים – אפשר לחוות את הקרבות של בראדוק בצורה סוחפת, כמצופה.

הבעיות מתחילות עם השחקנים. ראסל קרואו נראה ומתנהג בהתאם לתפקיד – בנאדם פשוט, חזק ובטוח בעצמו, לא פחות ולא יותר. הוא משחק בסדר גמור, לא פחות ולא יותר: קצת מעורר סימפטיה, קצת מרגש. מאוד צפוי. די משעמם. רנה זלווגר, בתפקיד מיי, האשה שנקרעת בין אהבתה לבעלה, לחשש שהאגרוף יביא למותו, אף היא נדרשת לעשות מה שהיא יודעת הכי טוב: להיראות ענוגה ומעוררת חמלה. זה מעצבן למדי – השילוב של דמות שהיא מלכתחילה פסיבית, ורנה זלווגר שמגלמת אותה עם אותו פרצוף דומע-אך-מחייך-בגבורה-שקטה כל הסרט. לפחות פול ג'יאמטי, דמות המשנה העיקרית, מצוין כרגיל כג'ו גולד, סוכן מתאגרפים חלקלק שמבין שההופעה החיצונית היא הכול, ובו זמנית נאמן מאוד למתאגרף שלו. למרות שהתפקיד שלו לא מאוד גדול, ג'ו גולד הוא גם דמות מורכבת יותר משני הדו-מימדיים שבתפקידים הראשיים – ביחס שלו לבראדוק יש תערובת מעניינת של חברות ונאמנות יחד עם ריחוק וניכור מקצועי.

מבחינתי, המגרעת הכי גדולה של 'סינדרלה מן' אינה השעמום היחסי מהדמות של ראסל קרואו, או זלווגר המתמודדת עם מצוקות החיים באומץ ונחישות אציליים. הדבר שהפריע לי בסרט הוא הטוטאליות שלו, השחור-לבן. רון הווארד, הבמאי, נראה כאילו הוא נמצא בעצמו בשנות השלושים, ולא סתם נמצא, אלא תקוע, שקוע, ונטוע בהן. כנראה הווארד פשוט אוהב לביים סרטים כמו 'נפלאות התבונה' או 'אפולו 13', סיפורים גדולים מהחיים על גיבורים גדולים מהחיים. זה לא דבר רע, אבל לסרט שמטבעו נוטה לבומבסטיות, כדאי שיהיה תסריט שיעדן קצת את הדברים. במקרה הזה, הסרט לא רק צפוי וחוזר במדויק על כל סרט איגרוף אחר, בלי הפתעות, אלא עושה את זה בלי גיוון ובלי פיתול. בראדוק דבק במשפחה שלו בכל מחיר, וזה אומר שהוא יהיה מוכן שהילדים שלו ירעבו ויקפאו לפני שיגנבו או יעברו לגור במקום אחר. הוא לא מוכן לומר מילה רעה על המדינה, גם כשהיא קורסת מול עיניו. מיי, מצידה, משלימה כמו אישה טובה עם כל החלטה של בעלה, לא משנה כמה זה קשה לה. גיבור אמיתי דבק בשיטה. גבר אמיתי, אשה אמיתית, יצור שעיר קטן אמיתי מאלפא קנטאורי – לא מאבדים אמון בשיטה, או אמונה באלוהים (זה אותו דבר). מי צריך אוכל כשיש השראה. בקיצור, מרגיז.

אבל אם אתם לא נוטים מטבעכם לראות את המימד האידאולוגי בסרט, ואתם כן נוטים לראות 144 דקות שכוללות שחזורים היסטוריים, זוג אוהב נאבק בקשיים, או פשוט שני חבר'ה במכנסיים קצרים מנסים להרוג אחד את השני במכות, 'סינדרלה מן' בהחלט הסרט בשבילכם.