סרט השנה של עין הדג לשנת 2009:
12 | המתאבק |
17 | גראן טורינו |
16 | השומרים |
8 | סטארטרק |
52 | למעלה |
131 | ממזרים חסרי כבוד |
18 | עג'מי |
18 | מחוז 9 |
16 | (500) ימים עם סאמר |
107 | אווטאר |
מספר מצביעים: 395
12 | המתאבק |
17 | גראן טורינו |
16 | השומרים |
8 | סטארטרק |
52 | למעלה |
131 | ממזרים חסרי כבוד |
18 | עג'מי |
18 | מחוז 9 |
16 | (500) ימים עם סאמר |
107 | אווטאר |
2009: הסטטיסטיקה הסופית
עשרת הסרטים שזכו למירב הקולות נכנסו לסקר הגמר. הם מופיעים בסקר על פי הסדר שבו יצאו לאקרנים בארץ, ולא על פי מספר הקולות שקיבלו. אני אומר את זה פחות או יותר כל שנה, וגם השנה זה היה נכון: הקרב על הכניסה לעשיריה היה מאוד צמוד. ההפרש בין המקום העשירי לכמה מקומות שמתחתיו הוא כל כך קטן שקולות בודדים היו יכולים לשנות את התמונה. אבל מה לעשות, בשלב מסוים צריך לחתוך ולקבל את התוצאות כפי שהן. הסרטים הבאים ברשימה הם:
11. קורליין (ודלת הקסמים)
12. ברוכים הבאים לזומבילנד
13. יהודי טוב
14. הנוכלים בלום
16. מילק
17. ההנגאובר (בדרך לחתונה עוצרים בוגאס)
18. הארי פוטר והנסיך חצוי הדם
19. ארץ יצורי הפרא
20. ירח
21. סיפור גדול
22. גשם של פלאפל
23. מה שעובד
24. הסיפור המופלא של בנג'מין באטן
25. לצאת לדרך
26. נער החידות ממומביי
27. חלון פנורמי
28. ספק
29. חיבוקים שבורים
30. קחי אותי לגיהנום
• משום שהפעם הסקר בא בהפתעה אחרי כמה חודשי אי-פעילות באתר, מספר המדרגים היה קצת מצומצם מהרגיל – 300 בלבד. כל צופה דירג בממוצע 22.2 סרטים (נתון שכמעט לא משתנה משנה לשנה, אגב). עדן הוא הצופה/מדרג הפעיל ביותר – הוא דירג 129 סרטים.
• 204 סרטים נכללו ברשימה השנה. 91 מתוכם נכללו בחמישיה הנבחרת של מדרג אחד לפחות. 12 סרטים לא קיבלו שום דירוג מאף אחד, מטוב ועד רע, למרות שהוקרנו בארץ באופן סדיר (מה אתם יודעים, מתברר ש'הרפתקאות פרז ופניני השיניים' לא היה להיט גדול כמו שחשבנו). לעומת זאת, 'ירח' הגיע למקום לא רע בכלל בטבלה למרות שהוקרן בארץ פעם אחת בלבד.
• הסרטים שהכי הרבה אנשים הצביעו להם, לטוב או לרע: 'ממזרים חסרי כבוד', 'למעלה', 'בדרך לחתונה עוצרים בוגאס', 'הארי פוטר והנסיך חצוי הדם' ו'נער החידות ממומביי'.
• הסרט הבסדר של השנה (כלומר, הסרט שקיבל הכי הרבה הצבעות "ככה-ככה"): 'וולברין'. אחריו 'הסיפור המופלא של בנג'מין באטן' ו'נער החידות ממומביי'. הייתי אומר משהו על כך ששניים מהסרטים האלה היו המתחרים העיקריים על האוסקר, ומה זה אומר על רמת התחרות ההיא, אבל כבר חרשתי על הנושא אז אני אשתוק.
• הסרט שקיבל הכי הרבה הצבעות "לא אהבתי" הוא 'רובוטריקים: הנקמה' (חשבתם אחרת?).
• הסרט השרוי במחלוקת של השנה הוא כנראה 'ברונו'. ברשימת הסרטים הלא-אהובים הוא נמצא במקום שני, אבל הוא נמצא במקום לא רע גם ברשימת הסרטים האהובים. בסך הכל, שיקלול הקולות שקיבל לא הכניס אותו ל-30 הגדולים – נפילה קשה אחרי 'בוראט', שנבחר אצלנו לסרט השנה בשנת 2006.
• כמו בשנה שעברה, העשיריה כוללת תשעה סרטים אמריקאים ואחד ישראלי.
• פיקסאר הם פיקסאר. הסרט השנתי שלהם, 'למעלה' נכנס, כרגיל, לעשיריה: סרט שישי בתוך תשע שנים (אם כי עד היום הם מעולם לא זכו).
• בתחום הבמאים: טרנטינו נכנס לעשיריה בפעם השלישית (אחרי שני חלקי 'להרוג את ביל'. דארן ארונוספקי, קלינט איסטווד ופיט דוקטור מכניסים כל אחד סרט שני לעשיריות השנתיות.
בשבוע הבא: סקר הופעת השנה.
דארן ארונופסקי?
(הממ. יש מצב שאם יהודי טוב היה נכלל ברשימה הייתי מצביע לו. סרט נפלא)
מה בקשר לדארן ארונופסקי?
מה בקשר לדארן ארונופסקי?
"בתחום הבמאים: טרנטינו נכנס לעשיריה בפעם השלישית (אחרי שני חלקי 'להרוג את ביל'. דארן ארונוספקי, קלינט איסטווד ופיט דוקטור מכניסים כל אחד סרט שני לעשיריות השנתיות."
איזה סרט דארן ארונופסקי עשה השנה? פיט דוקטר וקלינט איסטווד עשו השנה (או במקרה של האחרון, בשנה שעברה) סרט שנכנס לעשירייה, אבל דארן ארונופסקי לא – איזה סרט שלו היה הסרט השני שנכנס לעשירייה השנתית *השנה*?
המתאבק...
או...
שכחתי שזה שלו. אופסי
(התגעגעתי לסמיילי הביישן הזה!)
אהמ... (הארה פתאומית)
מה עם מקום 15?
אה... קוצץ עקב מחסור בתקציב?
אוקיי, האמת, טעות שלי. אין סרט חסר ברשימה – כלומר, 'מילק' הוא למעשה מקום 15, אבל כל הסרטים שמתחתיו קפצו מקום אחד בטעות. מכיוון שכך, חסר עוד סרט אחד כדי להשלים את הרשימה. במקום ה-30: 'לבנון'.
הייתי שמח אם פיקסאר היו מנצחים
לפחות בפעם האחרונה, כי באמת שאין עוד הרבה אתרים שאוהבים אותם כמו האתר הזה. ועוד "למעלה", שלדעתי הוא סרט פשוט אדיר ולא אכזב אותי אפילו קצת (לא מבין את אלה שכן). לצערי, נראה שזה בכיס של ממזרים, אז אני אחזיק להם אצבעות שיעקפו את אווטאר.
אוי ואבוי. ראיתי רק שניים מהם.
מצבי עגום, עגום. עם טיפה מזל אשלים את אוואטאר מחר. ואפילו אז אני לא בטוחה שארגיש בנוח להצביע… וחבל לי מאוד על הנוכלים בלום (נפלא!) וברוכים הבאים לזומבילנד (כיף כמעט כמו שון, ואני אומרת את זה לאחר צפייה השוואתית רצופה) שהיו יכולים לשדרג אותי לארבעה ובאופן כללי הייתי שמחה לראות בסקר.
אה, והאם מישהו מהמצביעים עבורו יכול להסביר לי: מה מצאתם בחיבוקים שבורים? אני לא טועה, נכון, זו הזוועה של אלמודובר שבה הוא מצליח לחרב קשות את זיכרו של המוצלח מבין סרטיו על ידי הכנסתו לאחד הסרטים הגרועים שיצא לי לראות, לא רק אצלו אלא בכלל? מגושם, מקרטע, משמים וחסר מעוף שכזה? עם זותיאיכשקוראיםלה מנסה לשווא להיכנס לנעליה של כרמן מאורה?
הידד!
בזכותי 500 ימים עם סאמר הוא סרט השנה של עין הדג!
בינתיים, כלומר.
לא יודע. התשובה הצליחה אפילו להפתיע אותי. אני ראיתי את ממזרים חסרי כבוד 4 פעמים בקולנוע, ואת 500 ימים של סאמר ראיתי תשע עשיריות פעמים בקולנוע (הפסדתי את השניות הראשונות). אבל אחרי צפייה שנייה ולא חוקית – זה סרט השנה שלי. סרט עצוב, מצחיק ומתוקמתוקמתוק. המקבילה הקולנועית הבודדה ל"איך פגשתי את אימא".
מצד שני, הדעה שלי יכולה להשתנות עוד כמה דקות.
או שניות.
עשיריה מעניינת...
לא ממש דומה לניחוש שהעליתי, אבל גם לא מפתיעה.
האמת שחשבתי שרמת הציפיות מ'השומרים' (כפי שהתברר שהיו אחרי זכייתו בסקר הסרט שהכי מצפים לו בשנת 2009) תחסל את סיכוייו להשתחל לעשיריה. זאת ההפתעה היחידה מבחינתי, גם אם לא הפתעה כזו גדולה.
ההפעתה הגדולה מבחינתי בעצם היא שראיתי תשעה מתוך עשרת הסרטים! מכיון שאני לא חושב שאספיק לראות את עג'מי השבוע, ישר קפצתי על ההזדמנות להצביע לממזרים חסרי כבוד. אין לי עוד משהו לומר עליו מעבר למה שכבר נכתב פה באתר – סרט קולנוע מעולה… כזה שמבחינתי חובה לראות על המסך הגדול. כן, גם אווטאר הוא כזה, רק שבכל זאת הפריע לי שאין באווטאר עלילה עשירה יותר.
אני כל כך שמח שהמתאבק הגיע לטופ 10
סרט כל כך טוב מכל כך הרבה בחינות (מריסה טומיי!!) שלא קיבל מספיק קרדיט עד עכשיו.
וואלה?
הסקר לא היה לגמרי כמו שניחשתי, מן הסתם. לדוגמא, הייתי די בטוח ש'קורליין' יהיה בעשירייה, אולי אפילו בחמישייה, אבל את זה אני יכול להבין. אבל דבר אחד באמת הדהים אותי: 'הארי פוטר' במקום כל כך נמוך? באמת שזה לא ברור לי. הרביעי והחמישי היו בעשירייה, והם קיבלו תגובות הרבה פחות טובות.
אתה טועה לגבי הארי פוטר
החמישי הגיע רק למקום ה-25.
כתבה מספר 4257
הניחוש שלי שהארי לא יגיע גבוה היה פשוט בגלל מיעוט המצביעים… אני חושב שאם האתר היה ממשיך כרגיל מבלי להיסגר, הארי דווקא כן היה נכנס לעשיריה – לאור התגובות החיוביות ששמעתי עליו, לעומת החמישי.
אני חושב שהארי פוטר ''נשחק''
אצל אנשים שלא נמצאים חזק בקטע, הסרטים כבר נעלמים אחד לתוך השני. היה השנה סרט של הארי פוטר? זה עם הדמבלדור או זה עם ההיא הורודה? מי זוכר כבר.
חוץ מזה, סרט ה'הארי פוטר' האחרון שנכנס לעשיריה, הרביעי, היה בזמן שבו שיטת ההצבעה היתה קצת אחרת, והיתה לה יותר נטייה להעדיף "כמות" על "איכות" – כלומר, עצם העובדה שאת הסרט ראו הרבה אנשים נתנה לו יתרון גדול יותר.
טוב נו
כששאלתי בזמנו איך מתבצעת שיטת הדירוג החדשה, לונג לא הסכימה לגלות מה קורה מאחורי הקלעים… אבל מעניין לשמוע!
ועל זה רק אומר - איזה כיף!
אכן, זה בהחלט משהו שלא קורה כל יום – לא רק שראיתי את כל הסרטים ברשימה, ולא רק שחמיישית סרטי השנה שלי נכנסה במלואה לסקר – אני חושב שזו הפעם הראשונה בתולדות סקרי השנה שכל סרט נראה לי ראוי, בדרכו, להיכנס לרשימה. כל הסרטים ברשימה, ללא יוצא מן הכלל, טובים עד מעולים לדעתי. זו מרשימות סרטי השנה המדוייקות והקולעות ביותר לטעמי שהיו במהלך השנים באתר הזה. ומה אומר – זה ממש כיף!
כאמור, כל חמשת סרטי השנה שלי נכנסו לסקר. מתוכם 'ממזרים חסרי כבוד' קיבל את קולי ללא היסוסים, אבל אני חייב לציין שהחמישה האחרים – אלה שלא היו בחמישייתי ועדיין נכנסו – לא נופלים בכלל מהחמישה שלי.
את 'סאמר' המקסים ואת 'למעלה' אהבתי מאוד (למרות שהרגשתי שההתלהבות מ'למעלה' מעט מוגזמת – בהחלט הרגשתי בו אילוץ מסויים, איזו התאמצות מלאכותית לשעשע להקסים מעבר למה שצריך, וזה פגם בסרט – אך עדיין סרט מצוין). 'מחוז 9' ו'סטארטרק' היו סרטי מד"ב כיפיים ומלאי מעוף ונועזות יצירתית. ו'השומרים', לדעתי, הוא הראשון ברשימת הסרטים הלא-מוערכים-שלא-בצדק של השנה האחרונה. הוא לא פרץ דרך, והוא לא היה לעולם הקולנוע מה שהנובלה הייתה לעולם הקומיקס. אבל הוא היה סרט סוחף ועשוי היטב, שאותי אישית בידר לא פחות מ'אווטאר' וגרם לי לחשוב עליו זמן רב לאחר הצפייה לא פחות מ'ממזרים'.
צריך לתת לסרט הזה צ'אנס. לדעתי הוא לא מוערך דיו, ואני אישית חיבבתי אותו מאוד.
ראיתי ששה מתוך עשרה
השומרים – יפה אבל לא מוסיף כלום לספר
אווטאר – יפה אבל משעמם
סטארטרק – יפה וכיפי, אבל מטופש ברמות היסטריות ומנסה להפוך את מסע בין כוכבים למלחמת הכוכבים
מחוז 9 – אקשן מד"בי משובח, אבל די ממסמס את הפוטנציאל שלו בחציו השני
(500) ימים של סאמר – חמוד, אבל הרבה פחות מורד במוסכמות הקומדיה הרומנטית מאשר הוא חושב שהוא, ולכן לטעמי הרבה יותר אנטי-רומנטי משהוא מנסה להיות (תרגום: לא רציתי שטום וסאמר יהיו ביחד, ולא נראה לי שטום יצליח במערכות היחסים הבאות שלו כי הוא לא למד כלום מזו שבסרט)
למעלה – מעולה, ואפילו יותר בפעם השנייה, אבל חלאס, סרט מעולה של פיקסאר זו לא בדיוק הפתעה או נקודה לזכות השנה הספציפית הזו
מבין הארבעה האחרים, מעניין אותי לראות את גראן טורינו ועג'מי.
דבר אחד הסרט של השומרים כן מוסיף לקומיקס
וזה את סצינת כתוביות הפתיחה (שלמרבה האירוניה, היא מאוד קומיקסית באופיה).
אכן סצנת הכתוביות מדהימה
אבל כשהדבר הכי טוב מופיע בתחילת הסרט ואחריו יש עוד יותר משעתיים, זו לא בדיוק נקודת זכות.
אכן סצנת הכתוביות מדהימה
היי, גם ב-Up יש הסכמה על כך שהפתיחה היא הדבר הטוב ביותר בו (והטוב ביותר בקולנוע השנה בכלל. או משהו). זה לא אומר ששאר הסרט גרוע.
כמו שאמרתי, סרטים של פיקסאר זו לא דוגמה
הם שייכים לחוקיות שונה לגמרי מזו של שאר הוליווד
מאוחר, כמו תמיד
500 ימים עם סאמר אמור היה להיות סרט "בשבילי". כל מי שפגשתי עד עכשיו אהב אותו.
אני לא רק שלא חיבבתי אותו, פשוט שנאתי אותו. סאמר היא דמות לא אמינה בעליל ותום הוא התגלמות כל המגרעות של האקסים שלי.
כל מה שרציתי לעשות אחרי שיצאתי מאולם הקולנוע היה לרוץ הביתה ולראות שוב את נאמנות גבוהה או את גארדן סטייט, או כל סרט אחר שמגלם בצורה הרבה יותר אמינה את העולם שבו 500 ימים אמור היה להתרחש.
טראומה.
ראיתי 8 מתוך 10
המתאבק – הבחירה שלי. סרט מקסים, עם משחק מצוין של כולם (בעיקר מיקי רורק), סיפור טוב ובעיקר בימוי מעולה. הסרט גרם לי לשמוע להקות כמו ACDC, שלא ממש נתתי להם צ'אנס עד אז, וגם בלי מוסיקת הרוק (מטאל?) יש לו פסקול מעולה.
גראן טורינו – סרט טוב אבל לא יותר מזה. ממש לא מגיע לו להכנס לעשיריה לדעתי. אני בכלל לא מחזיק מקלינט איסטווד בתור במאי (בניגוד לשחקן). לטעמי, הוא עושה סרטים סבירים אבל חסרי כל יחוד, וגראן טורינו לא יוצא דופן במובן הזה.
השומרים – ההתחלה הייתה טובה, האמצע הראה פוטנציאל, לקראת הסוף כבר התחלתי לסבול קצת. עירום גברי של יצור כחול לא ממש עושה לי את זה (ע"ע אווטר). ממש לא אחד מהסרטים האהובים עלי השנה.
למעלה – ללא ספק אחד הסרטים הטובים של השנה. אני מסכים בקשר להיותו מרגש אבל הוא סרט האנימציה המרגש ביותר שראיתי השנה, ולא הסרט הכי מרגש שראיתי השנה ('המתאבק'). בנוסף, הסיפור המרכזי היה (כרגיל אצל פיקסאר) החוליה החלשה.
ממזרים חסרי כבוד – דוגמה לסרט שאהבתי בפעם הראשונה, אבל לא הבנתי למה אנשים כל כך מתלהבים ממנו, ואחרי שראיתי אותו בפעם השניה פתאום הבנתי. אולי בגלל שהציפיות שלי מהבמאי שביים את הסרט שאני הכי אוהב (מבין כל הסרטים שראיתי אי פעם), תמיד יהיו מוגזמות. לסרטים של טרנטינו יש נטייה להישאר אצלי בזכרון, וגם הפעם אני זוכר דיאלוגים שלמים בעל פה (מה שלפעמים יכול להיות מעצבן, אני צריך את המקום הזה בזיכרון שלי), וגם גיליתי שהפסקול לא רע בכלל ("אני הולך לכבות את האש.. עם בנזין!"). בכל מקרה, מקום שני ברשימה שלי.
עג'מי – לא הייתי רואה את הסרט הזה לולא הפינגווין ועל כך תודתי לו. הסרט הפתיע אותי מאוד לטובה, והוא הסרט הישראלי הטוב ביותר שראיתי בקולנוע מאז.. אני לא זוכר. מקום שלישי ברשימה.
מחוז 9 – סרט מד"בי מעניין, עם ערך מוסף. אהבתי את אפקט הריאליטי (וקצת פחות את המעבר הקיצוני לצילום "הוליודי"). בכל מקרה, סרט טוב אבל לשמחתי ראיתי יותר מסרט אחד השנה, וגם ראיתי סרטים טובים יותר ממנו.
אווטאר – כמו שכתבתי, הסרט הטוב ביותר השנה – מבחינה טכנית, וסרט טוב ולא יותר מזה, מכל בחינה אחרת. בכל זאת, מגיע לו להיות ברשימה לדעתי, רק בגלל ההשקעה העצומה בעיצוב 'פנדורה' (וכל הג'ז הזה..).
בקשר לסרטים שלא ראיתי: סטארטרק – אין לי כוונה לראות אחרי שמאסתי לחלוטין בדאבל ג'יי אברמס (אפילו את אבודים זנחתי), (500) ימים עם סאמר – לא שמעתי עליו עד הסקר אבל בהחלט אתן לו צ'אנס. מה שכן, הייתי מאוד רוצה לראות את ירח. מישהו יודע איך אפשר לעשות את זה? (בצורה חוקית?).
לגבי ירח
יש פה ושם עותקים מיובאים (ולא מתורגמים) בספריות די.וי.די שונות…
התבלטות קשה בין ממזרים ולמעלה
כמו שכבר אמרתי בתגובות המקדימות, שנה דלה, ובאמת ראיתי רק 4 מתוך הסרטים פה.
סטארטרק – נהנהתי, אבל ממש לא סרט השנה, אפילו לא היה בחמישיה שלי
השומרים – שהיה ממש טוב ומעולה, ונכנס לחמישיה אבל עדיין, לא משתווה לשני האחרים.
למעלה – שהתעלה על סרטי פיקסאר האחרים לפני דעתי, ואני חושבת שזה לא בסדר שראיתי אותו רק פעם אחת
ומצב שני, ממזרים חסרי כבוד- הסרט הלא פחות מגאוני הזה של טרנטינו שפשוט הטריף אותי.
קשה, אני עדיין בהתלבטות, אבל יש לי עד מוצ"ש להחליט.
לא ראיתי כמעט אף אחד מהסרטים
רק את למעלה ו500 ימים עם סאמר.
התלבטתי בין שניהם, כי שניהם מעולים.
אבל בחרתי בסאמר, הוא העביר בי משהו שלמעלה לא הצליח להעביר.
מלבד 500 ימים ולמעלה ראיתי את כולם
ובעיניים עצומות, ידיים קשורות, בגאון אני מכריז : ממזרים חסרי כבוד הוא סרט השנה. ואני עומד מאחורי זה. כל שנה מגיעה ההתלבטות, אבל השנה זה זה. זה פשוט זה.
איזו התלבטות קשה
מסתבר שכל החמישייה שלי "עלתה לגמר".
אני יודעת, יש לי טעם קלוקל ונורא, אבל ממש קשה לי לבחור בין כמה סרטים שמאוד אהבתי השנה וכל אחד מהם סחט ממני התפעלות פעורת עיניים מסיבות אחרות.
"גראן טורינו" היה מרגש ואהבתי אותו מאוד, אבל נראה לי שזו אהבה של למקם בחמישייה, לא של מקום ראשון. מסיבות שונות מאוד "סטארטרק" כנראה לא יזכה להצבעתי – נהנתי מאוד מהמשב הרענן של פרנצ'ייז ילדותי שהתחיל להעלות עובש עד לסרט הזה, אבל זה עדיין לא הוואו של "סרט השנה".
"אוואטר", לעומתו, מרהיב מדהים ומשכפליץ מספיק בשביל מועמדות. נכון, העלילה לא משהו, אבל עדיין לא הרגשתי את השעתיים וחצי האלו עפות ואני כן מתכוונת לחזור לקולנוע בשבילו (משהו שלא עשיתי מאז "האביר האפל" וגם אז זה היה רק כדי לחוות את האיימקס).
"השומרים" – לא קראתי את הרומן הגארפי, כך שנחשפתי בבת אחת לכל פאר היצירה בקולנוע ונהנתי מאוד (כמעט הספקתי לתפוס אותו באיימקס, אבל הוא עלה שבוע אחרי שטסתי חזרה). שילוב של ויזואליה נהדרת ועלילה מעניינת. סובל בעיקר מהעובדה שראיתי אותו מזמן ולכן הוא פחות טרי בזכרוני.
ולפי ההצבעות עד כה, אני לא צריכה להסביר אפילו למה "ממזרים חסרי כבוד" מתחרה בעוז על תואר "סרט השנה" שלי.
מקווה להחליט כל עוד יש הזדמנות להצביע.
ושחכתי
את "מחוז 9" (מה שגורם לי לתהות מה בעצם היה בחמישייה שלי) – אחד הסרטים הכי מהנים ומפתיעים של השנה.
מתחשק לי להצביע לו רק בעבור ההעזה להוציא סרט מד"ב מקורי (כלומר לא מבוסס על פרנצ'ייז מצליח) שלא נשען רק על אקשן חסר שכל (אבל משלב בדיוק את הכמות הנכונה של אקשן בלי לשעמם) וההצלחה להיראות כ"כ טוב בלי להיות הסרט הכי יקר בהיסטוריה של הקולנוע.
אתם יודעים מה? שיכנעתי את עצמי – הצבעת האנדרדוג שלי היא "מחוז 9" גם בגלל הסרט עצמו וגם בגלל מה שהוא מייצג.
ממזרים חסרי כבוד.
למה? כנראה כי לא ראיתי עדיין את אווטר, אבל גם בלעדיו – ממזרים חסרי כבוד הוא קולנוע במיטבו – כיפי, עמוק, חכם, מלהיב. בריחה למציאות שונה ונתק מוחלט מהעולם ב35 שקלים, ועם זאת אמירה רלוונטית מאוד לגבי המהות של הקולנוע. ובשורה התחתונה – חבר'ה, הורגים פה נאצים עם אלות!!!
מש"א..
לא הצבעתי
צפיתי השנה בשלושה סרטים, "ממזרים", "למעלה" ו"סיפור גדול". שני הראשונים אינם סרט השנה שלי, והייתי מצביעה לשלישי לו היה נכנס לרשימה, מאחר שהיה הסרט המהנה ביותר מבינהם, היחיד שלא אכזב אותי. אגב, בינתיים נראה שהניבוי שלי מתגשם ו"ממזרים" אכן מאכיל את כולם אבק.
איזו עשירייה!
זו הפעם הראשונה בה ראיתי את כל עשרת הסרטים הנמצאים בסקר, ואני יכול להיות רק מאוכזב. כמעט לאף סרט מהם לא מגיע להיות 'סרט השנה' של אף שנה, אבל שלא תבינו אותי לא נכון, אני לא מאשים את תושבי עין הדג, הבחירות הן די מוצלחות והעשרה הללו הם פחות ויותר הסרטים הטובים ביותר שהיו השנה, אבל 2009 עצמה הייתה מאוד מאכזבת ומאוד חלשה.
חלק מזה נובע שגם סוף 2008 היה די מאכזב, סרטי האוסקר של השנה שעברה שלישראל הגיעו בתחילת 2009 היו ממש לא-משהו (חוץ מ"נער החידות ממומביי" שאני מאוד אוהב) וכך פתחנו את 2009 ברגל שמאל. שאר השנה נעה בין סרטים טובים, לא רעים או סתם מאכזבים.
אבל מהעשירייה כולה היה רק סרט אחד שאת שמו אזכיר כשאכתוב על תולדות העשור שעבר, וזהו "ממזרים חסרי כבוד" של טרנטינו, סרט משובח שבו טרנטינו מדגים את יכולתיו המדהימות בכתיבת דיאלוגים מותחים וסיפור מרתק המעורבב עם מוסיקה קלאסית מגניבה, והפעם הוא מוריד את רמת האלימות לכמעט אפס, דם היה בסרט אבל ממש מעט, ואף אחת מהסצינות הללו לא היה בסגנון ה'מגעיל' לו התרגלנו בסרטיו הקודמים של הבמאי.
הערה – שלושה סרטים מהחמישייה שלי הגיעו לשלב המכריע ('ממזרים', 'מחוז' ו'סאמר').
איזו עשירייה!
טרנטינו מוריד את רמת האלימות לאפס? אין כמעט דם? אתה צוחק נכון חח?
תלוי בנקודת המבט כמובן...
אחרי גועל הנפש שהיה ב"להרוג את ביל" וב"חסין מוות", עבורי "ממזרים חסרי כבוד" היה כלום. אולי יתכן שאני התרגלתי לאלימות מאז, אבל עדיין, יורים פה ושם בנאצים, *קצת* דם משפריץ, לא שונה מכל סרט אקשן המדורג-R, אפילו סצינת המחבט מצולמת מרחוק ולא ממש מגעילה.
אבל אולי זה רק אני שהתכוננתי לעוד כריתת ידיים ומבחילה והרגשתי בהקלה כשהתברר לי שזה לא קרה.
מובן לי למה אתה רואה את 'ממזרים' אלים ומגעיל יותר מ'קיל ביל'.
מובן. אני מצאתי אותו פחות מגעיל והאלימות הגרפית המוגזמת ב'קיל ביל' כן הגעילה אותי, אם לומר את האמת, מצאתי את סצינת האנימה ב"להרוג את ביל" מגעילה יותר מ"ממזרים חסרי כבוד" כולו. אבל זו דעתי, לא אוכל להסביר למה.
''ממזרים חסרי כבוד''
אני רק אוסיף שעכשיו חזרתי מאווטאר ואני מוכרח להגיד שהייתי בטוח שאני הולך לצפות בסרט בינוני מינוס, עם הרבה הייפ וכלום מעבר, ונוכחתי לגלות שהסרט דווקא מצויין. יש עשירייה מאוד מוצלחת, ראיתי בה את כל הסרטים חוץ מ"למעלה" שאני מוכרח לראות בקרוב, ורובם סרטים מצויינים ומיוחדים(הייתי בטוח ש-09 הייתה יותר חלשה עד הסקר). קיצור לא הייתה התלבטות קשה על אף הסרטים המצויינים כש"ממזרים" נמצא ברשימה… סרט מושלם ולכן קולי הלך אליו.
שמח שבינתיים אין את..
"אפקט שרק".. (אוואטר..)
טרנטינו any time
בדיוק סיימתי לראות את "500 ימים עם סאמר", ונזכרתי להכנס להצביע.
הוא השמיני מבין כל הסרטים שנכנסו לסקר שראיתי השנה (והיחיד שלא בקולנוע…).
האמת לא התרשמתי יותר מדי, אבל לא חשוב, זו לא הנקודה.
יש משהו בסרטים של טרנטינו, שמשאיר אותי חסרת נשימה, ומהדהד לי בראש ללא הפסקה. אף אחד מהסרטים האחרים שצפיתי בהם השנה לא עשה לי את המהפכה הזאת במעייים, וניער אותי לחלוטין כמו הסרט הזה, שהצלילים שלו מהדהדים אצלי בראש כל הזמן.
בקיצור – ממזרים חסרי כבוד.
יהיה סקר סרטי העשור?
הוו!! כעת מוכרח להיות.
הרי רד פיש אמר שתזכיר לו שיהיה כזה ב-2010!! (זאת אומרת. טכנית הוא אמר "2011", אבל בגלל שהעשור כבר נגמר וכנראה שלא יהיה יותר "עין הדג" אז..)
כתבה מספר 3679
איזה סרטים זכו בשנים קודמות?
שלושת סרטי שר הטבעות, שמש נצחית בראש צלול, עיר החטאים,
בוראט, חיים של אחרים והאביר האפל. וזה מהזכרון. עצוב, לא?
קיצור תולדות הזמן
2001, הסקר הראשון: 'שר הטבעות' הראשון מתחיל את הסריה בנצחון גדול ראשון. על המקום השני מתחולל קרב צמוד בין 'רקוויאם לחלום' ו'ממנטו'.
כתבה מספר 750
2002: 'שר הטבעות' שוב מנצח, אבל הפעם יש לו תחרות רצינית מצד 'דו"ח מיוחד'. הזוכה של השנה הבאה נראה ברור עוד לפני שהשנה התחילה.
כתבה מספר 1336
2003: 'שר הטבעות' פעם שלישית גלידה. 'שיבת המלך' לוקח, עם הנצחון הכי סוחף בטרילוגיה (36% מהקולות). 'להרוג את ביל: פרק 1' רחוק מאחוריו.
כתבה מספר 1936
2004: שנה ראשונה בלי שרה, ולשם שינוי, יש תחרות קשה. על המקום הראשון נערך קרב צמוד בין שלושה סרטים: 'להרוג את ביל, פרק 2', 'שמש נצחית בראש צלול' ו'משפחת סופר-על'. בסופו של דבר, 'שמש נצחית' מנצח.
כתבה מספר 2511
2005: 'עיר החטאים' לוקח בהליכה, עם כמעט פי שניים ממספר הקולות של המקום השני, 'מיליון דולר בייבי'.
כתבה מספר 3084
2006: במהלך רוב הסקר נראה ש'שודדי הקאריביים: תיבה של איש מת' עומד לזכות. ממש בדקה התשעים, 'בוראט' נותן קפיצה ועוקף אותו, בהפרש קטן. 'השתולים' ו'הילדים של מחר' לא רחוק מאחור.
כתבה מספר 3679
2007: הקרב הכי צמוד וקשה בתולדות סקרי סוף השנה. ארבעה סרטים מנהלים בינהם תחרות בהפרשים קטנים מאוד: 'המבוך של פאן', 'רטטוי', 'יוקרה' ו'חיים של אחרים'. בסופו של דבר, שני האחרונים פותחים פער מסוים, ו'חיים של אחרים' מנצח, על חודם של קולות בודדים.
כתבה מספר 4257
2008: אין תחרות: 'האביר האפל' מאכיל את כולם אבק. רחוק רחוק מאחור: 'וול-E' ו'ואלס עם באשיר'.
כתבה מספר 4821
2009: ניצחון משכנע ל'ממזרים חסרי כבוד', עם 'אווטאר' במקום שני מכובד.
כתבה מספר 5198
מכיוון שלא מתוכנן סקר העשור
אני כבר אנחש מי היה זוכה
ברור שהאביר האפל, שרה על שלושת חלקיו היה מתחלק בקולות מעריציו, ושאר הסרטים הם לא סרטי וואו. באמת, עכשיו זה נראה כאילו סקר העשור הוא די מיותר
הא?
מדוע שרה על שלושת חלקיו היה מתחלק בקולות מעריציו? כולם היו מצביעים לשיבת המלך…
דובר על זה פעם
השאלה היא אם, לשם הגיוון, לא עדיף לרשום סדרות כסרט אחד. ככה ימנע מצב בו עשרת הגדולים מורכבים משלושה שר הטבעות, שלושה שודדי הקריביים, שני קיל ביל ועוד אחד.
גם אני
אחוות הטבעת היה באמת מלהיב מבחינתי. שני הצריחים היה מרשים מבחינת האפקטים. בשיבת המלך הרגשתי שהרעיון כבר מיצה את עצמו.
אני אהבתי יותר את באטמן מתחיל
מהרבה סיבות, למרות שנסעתי עד קרית ביאליק לראות את הא"הא, ולא אצביע בשבילו לסרט העשור. הוא פשוט לא כזה מדהים.
ונראה לי שאינני היחיד בהשקפה זו.
אני דווקא הייתי מצביעה לשנב''צ.
אחרי התלבטות קלה לגבי חיים של אחרים.
אבל אולי זה קשור לעובדה שלא אהבתי את האביר האפל, ואני נמנעת אקטיבית מצפייה בשר"ה.
מוזר
אני היחיד פה שהיה הולך על עיר החטאים??
כשהתחרות היא בלל בין זה לבין ממזרים חסרי כבוד
כיוון ש'עיר החטאים' הוא מ-2005,
התשובה היא כנראה שכן, אתה היחיד.
אני חושב שהוא מתכוון
לסקר התיאורטי של 'סרט העשור'. אני הייתי מצביע בו, אגב, ל'שמש נצחית'.