קדם אוסקר 2002

צבא ההגנה לישראל עובר
כל גבול. מילא לקחת אותי
מביתי ואתרי, מילא לא
לאפשר לי לבלות בחיק משפחתי
בליל הסדר, אבל לקחת לי גם
את האוסקרים?! לא לתת לי
לכסוס אצבעות ולחשב את
הסיכויים בקרבות 'שרה' נגד 'נפלאות', ו'שרק' נגד 'מפלצות'? חוצפה. ומה שעוד יותר גרוע, אני כנראה לא אהיה בסביבה כדי לעקוב אחרי התפתחות התחרות המעניינת באמת, האוסקימורון – תחרות הכאת האוסקר של 'עין הדג'. ובכל זאת, התפקיד מחייב אותי לתת סיוע קצר למנחשים (זה אתם). אז בבקשה.

כותב שורות אלה כתב בשנה שעברה על אחת המועמדות, ואני מצטט: "מרשה גיי הרדן – מישהו מכיר?". בסופו של דבר, וכאילו כדי להשפיל אותי יותר, אותה מרשה גיי הרדן לא רק שזכתה בפרס, אלא גם הגישה את טקס הכרזת המועמדויות בשנה זו. בקיצור, הניחושים המובאים להלן אינם דעת מומחה, אלא רק דעת דג.

הסרט הטוב ביותר
אם זה נראה כמו חתול, מגרגר כמו חתול וגורם לנזקים כמו חתול – זה כנראה חתול. אם זה נראה, נשמע ומריח כמו זוכה אוסקר – זה, כנראה, 'נפלאות התבונה'. זהו הסרט הכי הוליוודי והכי אוסקרי בין המועמדים השנה: ביוגרפיה, מבוסס על סיפור אמיתי, כוכב גדול בתפקיד של אדם קצת דפוק בראש, תסריט עלק-מרגש ושמאלצי. הוא גם סרט בינוני להחריד, אבל זה לא הפריע לאקדמיה-האמריקאית-לתמונות נעות (להלן: האקדמיה) בעבר. הבעיה הגדולה של הסרט בדרך לאוסקר היא חופשיות היתר שהסרט לקח לעצמו בעיבוד קורות חייו האמיתייים של המתמטיקאי ג'ון נאש: למעשה, הסרט מדלג על כל הקטעים הטובים. כמה מחברי האקדמיה עשויים להרגיש שעבדו עליהם.

המתחרה הגדול של 'נפלאות' על הפרס הוא כמובן 'שר הטבעות: אחוות הטבעת' (או בקיצור: 'שרה'). אין עוד סרט השנה שזכה לכל כך הרבה תשבוחות מהמבקרים, וגם להצלחה קופתית כזו. שרה מועמדת לאוסקר ב-13 קטגוריות, יותר מכל סרט אחר השנה, והעובדה הזאת בלבד מציבה אותה בעמדת זינוק טובה לזכיה: הסרט שמקבל הכי הרבה מועמדויות כמעט תמיד זוכה ב'הסרט הטוב ביותר' בסופו של דבר. אבל מצד שני, רוב המועמדויות שהסרט קיבל הן בתחומים ה"טכניים", יש לו רק מועמדות שולית אחת בתחום המשחק (וקשה מאוד לקבל 'הסרט הטוב' בלי אוסקר משחק אחד לפחות), ומה שיותר חשוב: אף סרט פנטזיה מעולם לא זכה באוסקר. האקדמיה אוהבת קלוז-אפים על פנים טרודים, לא פעלולים מיוחדים מדהימים.

אם הייתם שואלים אותי לפני שבוע, הייתי אומר ששני אלה הם המועמדים הרציניים היחידים, ושלשאר המועמדים אין סיכוי משמעותי. אבל אז איגוד המפיקים הכריז על הזוכה בפרס 'סרט השנה' שלו – המחזמר ההיפראקטיבי 'מולין רוז''. המפיקים האלה די טובים בניבוי אוסקרים: ב-9 מתוך 12 שנות קיומו של הפרס, הזוכה בו זכה בסופו של דבר גם באוסקר. בלי הזכייה הזאת, נראה היה של'מולין רוז" אין שום סיכוי: כשיצא, הביקורות עליו היו מעורבות, יש לו מעריצים כמו גם שונאים רבים, ובאז לורמן, הבמאי, לא קיבל מועמדות ל'במאי הטוב ביותר'. הסרט האחרון שזכה בפרס 'הסרט הטוב ביותר' בלי שהבמאי שלו קיבל אפילו מועמדות היה 'הנהג של מיס דייזי', בשנת 1990.

גם טוד פילד, הבמאי של הדרמה 'בחדר המיטות' לא קיבל מועמדות לפרס הבמאי, ובמקרה הזה העניין באמת סוגר את הסיכויים של הסרט לזכות באוסקר. 'בחדר המיטות' אמנם קיבל הרבה תשבוחות ופרסים, אבל הוא סרט קטן, עצמאי ומלנכולי, והאקדמיה מעדיפה כידוע סרטים ענקיים, ממסדיים ואופטימיים. גם הסיכויים של 'פארק גוספורד' נראים קלושים, ולו משום שהוא לא זכה עד כה בשום פרס משמעותי.

הבמאי הטוב ביותר
באופן מסורתי נהוג להזכיר בנקודה זו ש'הסרט הטוב ביותר' כמעט תמיד זוכה גם ב'הבמאי הטוב ביותר'. זה אולי נכון היסטורית, אבל לא בזמן האחרון: בשנתיים מבין שלוש השנים האחרונות, פרסי 'הסרט הטוב ביותר' ו'הבמאי הטוב ביותר' הלכו לשני סרטים שונים. אולי האקדמיה משנה את מנהגיה.

רוברט אלטמן ('פארק גוספורד') הוא במאי ותיק ומוערך מאוד, אבל הוא מעולם לא זכה באוסקר. האקדמיה עשויה לנצל את ההזדמנות ולתת לו את הפרס כאות הערכה על מפעל חיים לפני שהוא מת להם (בכל זאת, האיש בן 77). אלטמן גם גרף את רוב הפרסים המוקדמים, כולל גלובוס הזהב. מה שמפריד בינו לבין האוסקר הוא הפה הגדול שלו: דוקא בימים פטריוטיים אלה, שבהם כל האומה האמריקנית מאוחדת תחת האל או משהו, אלטמן השמיע כמה הערות לגמרי לא פטריוטיות נגד ארה"ב, בוש, ובעיקר נגד הוליווד. מי שמעליב אותך, למה שתיתן לו פרס?

פיטר ג'קסון ('שר הטבעות') הוא הרבה פחות ותיק מאלטמן, אבל גם הוא זכה להערכה רבה על עבודתו בפרויקט המפלצתי בגודלו של 'שר הטבעות'. אם הפרס לא הולך לאלטמן, ג'קסון כנראה לוקח אותו.

רון הווארד ('נפלאות התבונה') הוא אולי איש נורא נחמד, אבל הוא לא נחשב עילוי בבימוי. הוא יזכה רק אם האקדמיה תחליט לחזור לדרכיה הישנות, ותיתן ל'נפלאות התבונה' סט מהודר של פרסי הסרט והבמאי.
סרטיהם של שני המועמדים הנותרים – רידלי סקוט על 'בלאק הוק דאון' ודייויד לינץ' על 'מלהולנד דרייב' – לא מועמדים אפילו ל'הסרט הטוב ביותר', מה שדי מוציא אותם מהמרוץ. מתי בפעם האחרונה אמרתם על סרט כלשהו "באופן כללי הסרט לא משהו, אבל הבימוי מדהים"?

השחקן הטוב ביותר
זהו קרב ראש בראש: דנזל מול ראסל. ראסל קרואו היה לוקח את הפרס עם יד קשורה מאחורי הגב, אם הוא רק לא היה זוכה בו בשנה שעברה, על 'גלדיאטור'. רק שני שחקנים בהסטוריה של האוסקרים זכו בפרס 'השחקן הטוב ביותר' בשנתיים רצופות: ספנסר טרייסי (בשנות השלושים) וטום הנקס (לא מזמן). האקדמיה צריכה לעצור ולשאול את עצמה – אוקיי, אנחנו אוהבים את ראסל קרואו, אבל האם אנחנו אוהבים אותו עד כדי כך? חוץ מזה, בטקס פרסי האקדמיה הבריטית, שבו זכה, הנאום שלו התארך עד כדי כך שמפיקי הטקס נאלצו לחתוך לפרסומות, מה שהביא לראסל את הסעיף והוא התחיל לעשות בלגנים – אנחנו באמת צריכים את כל זה? עם דנזל וושינגטון ('יום אימונים מסוכן') זה לא היה קורה. למה שלא ניתן לו את הפרס וזהו?

יהיה מפתיע אם הזוכה לא יהיה אחד משני אלה, אבל כששניים רבים לפעמים השלישי זוכה. אם זה יקרה, הזוכה מן ההפקר יהיה כנראה טום ווילקינסון מ'בחדר המיטות'. הוא בריטי. בריטי זה טוב. וויל סמית' אולי גילם באופן מוצלח את מוחמד עלי ב'עלי', אבל הסרט, שהיה אמור להיות שוס אוסקרים, נחשב לאכזבה, וסמית' עדיין מוכר מדי ככוכב של שוברי קופות ('היום השלישי', 'גברים בשחור') מכדי להיחשב לשחקן רציני. ומה על שון פן? הוא קיבל את המועמדות שלו על 'קוראים לי סם' בהליך אוטומטי מזורז (שחקן מוכר+תפקיד של מוגבל שכלית=מועמדות לאוסקר) אבל הסרט עצמו זכה לביקורות איומות למדי. לא לכל מפגר מגיע פרס.

השחקנית הטובה ביותר
סיסי ספייסק זכתה כמעט בכל פרס אפשרי על תפקיד האם 'בחדר המיטות', ואין סיבה שהיא תעצר דוקא באוסקר. היא ותיקה, היא עושה קאמבק, היא היתה מועמדת לאוסקר כבר שש פעמים (וזכתה פעם אחת), הביקורת מהללת. במקרה הבלתי סביר שבו היא לא תזכה, האשמה תהיה כנראה ניקול קידמן ('מולין רוז"), פחות על כישורי המשחק שלה (ב'מולין רוז" היא בעיקר נראית ממש טוב. את הפרס היא היתה צריכה לקבל על 'האחרים') ויותר כאות הוקרה על "איך בעלך האידיוט זרק אותך ובכל זאת את מצליחה יותר מאי פעם. הראית לו מה זה, אחותי".

המועמדות של רנה זלווגר על 'יומנה של בריג'יט ג'ונס' נחשבה להפתעה גדולה. זה אמנם לא תפקיד אוסקרי טיפוסי, אבל מצד שני, מי לא אהב אותה בסרט הזה? זה אמנם ייחשב להפתעה מוחלטת אם היא תזכה, אבל אם תקרה בטקס השנה רק סנסציה אחת, אני מהמר על הסנסציה הזאת. מועמדות נוספות: ג'ודי דנץ', כמו בכל שנה (לא נמאס?) והאלי ברי, בפעם הראשונה (אבל עם כל הכבוד, לא מקבלים גם 500 אלף דולר על חשיפת חזה וגם אוסקר באותה שנה).

שחקן המשנה הטוב ביותר
בדיחת השנה באוסקרים: אית'ן הוק? 'יום אימונים מסוכן'? שחקן משנה? תפתחו מילון, אנשים – "שחקן משנה" לא יכול להיות שחקן ראשי, ולא יכול להיות שחקן שמופיע על המסך כמעט בכל שניה של הסרט. סליחה, בעצם הוא כן יכול. עובדה. לעומת הוק, שאר המועמדויות הן של חבר'ה שמשבר אמצע החיים כבר מאחוריהם: בן קינגסלי על תפקיד הפושע המזדקן ב'לצאת נקי', ג'ים ברודבנט (המוכר יותר בתפקיד הארולד זידלר ב'מולין רוז") על 'אייריס', ג'ון ווייט (המוכר יותר בתפקיד אבא של אנג'לינה ג'ולי) על 'עלי' וגנדלף (המוכר גם בתפקיד איאן מק'קלן) על 'שר הטבעות' – הנציג היחיד של 'שרה' במועמדויות בתחום המשחק. וכל זה בא כדי להגיד שאין לי שמץ של מושג מי מכולם יזכה.

שחקנית המשנה הטובה ביותר
ג'ניפר קונלי היא יפהפיה אמיתית ושחקנית מוכשרת מאוד, ואני בוודאי שלא אתנגד אם היא תקבל אוסקר, כפי שכנראה יקרה. בחלק גדול מהמשחקים המוקדמים (גלובוס הזהב, וכו') היא כבר זכתה, ויש עוד דברים שעובדים לטובתה: הלן מירן ומגי סמית היו יכולות להיות מועמדות חזקות כל אחת בנפרד, אבל שתיהן קיבלו מועמדות על אותו סרט – 'פארק גוספורד'. שתי מועמדויות לאותו סרט באותה קטגוריה מקטינות את הסיכוי של כל אחת מהן לזכות, כפי שהודגם בקטגוריה הזאת בשנה שעברה: 'כמעט מפורסמים' הנפיק שתי מועמדות ראויות, ובסופו של דבר זכתה הזאתי מ'פולוק'. מועמדות גם מריסה טומיי על 'בחדר המיטות', וקייט ווינסלט על תפקיד ג'ודי דנץ' הצעירה ב'אייריס'. יש סיכוי, אבל לא גדול. יאללה ג'ניפר.

התסריט המעובד הטוב ביותר
בכל שנה ישנה מועמדות אחת שמדירה שינה מעיני. הפעם זה הסיכוי (הסביר למדי, למרבה הזוועה) שהתסריט הגרוע של 'נפלאות התבונה' שכתב עקיבא גולדסמן ('באטמן ורובין' – לא, אני לא אשכח לו את זה) יזכה בפרס התסריט המעובד הטוב ביותר. המתחרה הגדולה שלו כאן – כמו ב'הסרט הטוב ביותר' – היא שרה. התסריטאים של 'בחדר המיטות', 'שרק' ו'העולם שבפנים' ימחאו כפיים בנימוס וינסו לא להראות מאוכזבים מדי.

התסריט המקורי הטוב ביותר
כלומר, יש ספק בכלל? יש פה תחרות? תעירו את חברי האקדמיה באמצע הלילה ותצעקו עליהם "התסריט המקורי הטוב ביותר", הם לא יצעקו חזרה 'ממנטו' בלי לחשוב בכלל? הפרס הזה צריך ללכת ל'ממנטו' ולו בתור פיצוי על כך שהוא לא קיבל את המועמדויות שהגיעו לו באף קטגוריה אחרת, פרט לעריכה. אבל החיים לא תמיד הוגנים, ויש מי שטוען ש'ממנטו' היה גימיקי מדי, או משהו. 'גוספורד פארק' (המון המון דמויות! המון! דמויות! המון דמויות!) או 'משפחת טננבאום' (בעל קהל מעריצים הוליוודי קטן אך אדוק) עשויים לקחת את הפרס במקומו.

סרט האנימציה הטוב ביותר
זוהי הפעם הראשונה שבה מחולק פרס מיוחד לסרט אנימציה באורך מלא, והבחירה היא קשה. מאוד. "'שרק' או 'מפלצות בע"מ'?" היא אחת הדילמות הסבוכות ביותר שנתקל בהם האדם מאז "את אבא או את אמא"? 'שרק' אהוב יותר על המבקרים, והיו שאפילו דיברו עליו בתור מועמד אפשרי ל"הסרט הטוב ביותר", אבל בסופו של דבר 'מפלצות' זכה ליותר מועמדויות לאוסקר. חוץ מזה, הצדק ההיסטורי נמצא לצד 'מפלצות', או לפחות כך דיסני היו רוצים שתחשבו. איך ייתכן – הם אומרים בתדהמה כנה – שבאוסקר הראשון לסרטי אנימציה לא תזכה החברה שהמציאה את המדיום ושלטה בו במשך 60 שנה? רק דבר אחד בטוח: למועמד השלישי, ג'ימי משהו, אין שום סיכוי.

הצילום הטוב ביותר
מצד אחד, 'שר הטבעות' נראה מדהים לכל הדעות. מצד שני, 'האיש שלא היה שם' הוא בשחור לבן! גאוני. איך לא חשבו על זה קודם?

הסרט הזר הטוב ביותר
'אמלי' הסתמנה כזוכה המיידית עוד לפני חודשים רבים: היא צרפתיה, היא מתוקה, היא עושה להרגיש טוב. אבל אז בא פתאום גלובוס הזהב, ונתן את פרס 'הסרט הזר' שלו ל'שטח הפקר', הקומדיה המלחמתית מתוצרת בוסניה-הרצגובינה. וכשחושבים על זה – סרט בעל מסר אנטי-מלחמתי שמגיע מאזור מוכה קרבות? אפשר להיות יותר פוליטיקלי קורקט מזה? בכל זאת, הסיכויים של 'אמלי' עדיין טובים יותר.

הסרט התעודי הטוב ביותר
סרט בעל מסר אנטי-מלחמתי שמגיע מאזור מוכה קרבות? אפשר להיות יותר פוליטיקלי קורקט מזה? לכן 'הבטחות', סרטו של הבמאי הישראלי ב. ז. גולדברג שמתעד את הסכסוך הישראלי-פלסטיני (מה זה? יש סכסוך? וואלה, לא שמתי לב) דרך עיני קבוצת ילדים יהודים וערבים בירושלים, הוא המועמד המוביל, בעיקר משום שהשנה, באופן מפתיע, לא מועמד שום סרט על השואה. יש לנו נציגות באוסקר. וופי.

פעלולים חזותיים
פעם זאת היתה קטגוריה חביבה, עד שבא 'גלדיאטור' והרס אותה לנצח. עכשיו כש'שר הטבעות' יקבל את הפרס הזה לא נוכל לדעת אם זה משום שבאמת מגיע לו, או פשוט משום שהוא הסרט הפופולרי ביותר מבין המועמדים.

הסרט הגרוע ביותר
כמו בכל שנה, יום לפני טקס האוסקר נערך טקס חלוקת "פטל הזהב", או בקיצור הראזי, להישגים הקולנועיים השליליים הבולטים של השנה שחלפה. בניגוד לשנה שעברה, שבה הזוכה ('הקרב על כדור הארץ') היה ברור וידוע מראש, השנה קשה להצביע על מועמד מוביל. 'פרל הארבור' הוא היחיד מבין המועמדים שהוקרן בארץ, והוא גם המוכר והמצליח (קופתית) ביותר בינהם, מה שנותן לו יתרון גדול. אבל עם כל הבוז ל'פרל הארבור', הביקורות הקטלניות שקיבל הן כאין וכאפס לעומת השלכות הבוץ וקולות ההקאה שלהם זכו ארבעת המועמדים האחרים מהמבקרים. עקב גריעותם הידועה בציבור, ארבעת הסרטים נחתו אצלנו בספריות הוידאו בלי לעצור בדרך בקולנועים: 'כל מה שנוצץ' (Glitter), סרטה הכאילו-אוטוביוגרפי של מריה קארי, הזוכה הודאית בפרס השחקנית הגרועה של השנה; 'מסלול מסוכן' (Driven), סרט המרוצים עם סטאלון, האיש ששום טקס ראזי אינו שלם בלעדיו; 'הפריצה ללאס וגאס' (3000 Miles to Graceland), סרט אקשן עם קורט ראסל וקוין קוסטנר; וסרט הגועל של טום גרין – 'לתקוע את פרדי' (Freddy Got Fingered), שקיבל מכמה מבקרים את תואר הסרט הגרוע ביותר בכל הזמנים. אם תשאלו אותי, נראה לי שהמועמדת עם הסיכויים הטובים ביותר היא מריה – אין תענוג גדול יותר מלצחוק על כוכבת ענק מפונקת שירדה לאשפתות.

בעניין האורך
פורמלית, הזמן המוקצב לנאום התודה של כל זוכה באוסקר הוא לא יותר מ-45 שניות. אחרי 45 שניות התזמורת מתחילה לנגן חרישית ואז מתגברת, המצלמה עושה זום-אאוט, הבמאי עושה סימנים עצבניים לזוכה המאושר שיסתום כבר, ואם צריך – אפשר לאיים באלימות. כמובן, מה שנכון לגבי אנשים פשוטים (צלמים, תסריטאים וכו') לא נכון לגבי כוכבים גדולים, שלהם ניתנת הרשות הלא-רשמית לנאום פחות או יותר ככל שבא להם. בדרך כלל אורך הנאום כאורך האגו של הנואם: ג'וליה רוברטס, למשל, אמרה תודה בשנה שעברה במשך שלוש דקות תמימות. מצד שני, תמיד קיים הסיכוי ששחקן כלשהו ישחזר את הנאום ההיסטורי של אלפרד היצ'קוק (הנאום המלא: "Thank you"). למה אני מספר לכם את כל זה? זה יהיה חשוב בהמשך.

למי קראת אוסקימורון?
עכשיו הכל ברור, כן? אז קדימה, תספילרו לנו את האוסקרים. אם תוכיחו שאתם יודעים מראש מי יזכה ובמה, תזכו בסרטי DVD מתנת 'לייזר-קלאב' ובחולצות של 'עין הדג'. בשנה שעברה לא היה אף אחד שהצליח לנחש נכונה את הזוכה ביותר מ-8 קטגוריות – האם השנה יהיו מנחשים מוצלחים יותר?