קיץ קטלני: בסימן שאלה

אחרי הקיץ הבלתי שפוי של השנה שעברה, שבו יצאו בזה אחר זה המשכים לסדרות הגדולות ביותר הקיימות, הקיץ הזה עומד להיות קצת פחות היסטרי, מבחינה קופתית לפחות – אבל זה לא אומר שהוא יהיה פחות מעניין. נכון, סביר להניח שנראה פחות שיאים נשברים מדי שבוע ופחות פתיחות של 100 מיליון דולר (אם בכלל). יהיו בו יותר סרטים שהצלחתם לא מובנת מאליה, קצת יותר הימורים. והימורים של 150 מיליון דולר, תסכימו איתי, מעניינים יותר ממשחק מכור מראש.

איירון מן: 2.5 בארה"ב, 1.5 בישראל
סימן השאלה: האם הוא יצליח להשתוות לטריילר?
לא קשה לעשות כסף מסרט המבוסס על גיבור-על שאין אדם בעולם המערבי שלא מכיר אותו, כמו ספיידרמן, באטמן וסופרמן. יותר קשה להפוך גיבור קומיקס מוכר פחות לסחורה קולנועית לוהטת, אבל נראה שעם 'איירון מן' מארוול עשו בדיוק את זה. טוני סטארק, סוחר הנשק המיליארדר שהופך את עצמו לגיבור-על בעזרת חליפת שריון מעופפת בגווני אדום-צהוב, היה עד לא מזמן דמות לא מוכרת מחוץ לעולם הקומיקס. טריילרים מעולים ושיבוץ כסרט הפותח של הקיץ הפכו את הסרט לאחד מלהיטי הענק הכמעט מובטחים של הקיץ הזה. ג'ון פאברו ('זאתורה') מביים, גווינת' פאלטרו וטרנס האוורד משתתפים, אבל הכי חשוב הוא הליהוק של רוברט דאוני ג'וניור בתפקיד טוני סטארק. דאוני הכריזמטי והסרקסטי נחשב כבר הרבה שנים לבנאדם בעל רמת מגניבות גבוהה מאוד, אבל עד היום הרזומה שלו נשאר נקי לגמרי מבלוקבאסטרים. 'איירון מן' יגלה אותו לראשונה לקהל הרחב, ועשוי לעשות לו את מה שעשה 'שודדי הקאריביים' לג'וני דפ.

ספיד רייסר: 9.5 בארה"ב, 19.6 בישראל
סימן השאלה: האם האחים וושאבסקי נפלו על השכל?
'ספיד רייסר' הוא גירסה קולנועית לסדרת אנימציה ישנה, אבל בניגוד ל'רובוטריקים', כאן מדובר בענתיקה אמיתית: רק לילידי שנות השישים היתה הזדמנות לראות אותה בזמן אמיתי. האחים וושאבסקי ('מטריקס') התכוונו הפעם ליצור סרט לכל המשפחה, עם עלילה פשוטה של סרט ספורט על מרוצי מכוניות. זה לא הפריע להם לספק לסרט מראה ייחודי. הסרט אמנם "מצולם", אבל נראה יותר מצויר ממצויר: כל הצבעים בוהקים ורוויים, סצינות המרוצים אפילו לא מנסות להסתיר את העובדה שמדובר באנימצית מחשב. הבעיה היא שעל פי ניסיון העבר, הקהל הרחב לא מתעניין במחוות לסגנונות ויזואליים אקזוטיים (כמו 'סקיי קפטן' או 'גריינדהאוס'). מסחרית, הסרט נראה מסוכן.

סיפורי נרניה: הנסיך כספיאן – 16.5 בארה"ב, 5.6 בישראל
סימן השאלה: האם זה ה'הארי פוטר' הבא?
עם ההצלחה העצומה של 'האריה, המכשפה וארון הבגדים', נראה שדיסני מצאו את מה שכולם מחפשים מאז 'שר הטבעות': עוד סדרת ספרי פנטזיה לנוער פופולרית שאפשר להפוך לסדרה של שוברי קופות מובטחים. 'הנסיך כספיאן', הסרט השני בסדרה, נראה בדיוק כמו הסרט הקודם: עוד עיבוד עתיר פעלולים ודל בהשראה לספר של ק. ס. לואיס. כמו 'האריה וכו", גם ב'הנסיך כספיאן' מגיעים ארבעת האחים לבין פבנסי לנרניה כשהיא שרויה במלחמה, וגם הפעם הסרט נראה מיליטריסטי להפתיע בתור סרט ילדים. תוספת מבורכת שאולי תשפר את הסרט היא העכבר האציל ריפיצ'יפ, אחת הדמויות המגניבות ביותר בספרים, שידבר בסרט בקולו של אדי איזארד. חסר להם שהם מפשלים עם ריפיצ'יפ.

אינדיאנה ג'ונס וממלכת גולגולת הבדולח: 23.5 בארה"ב, 22.5 בישראל
סימן השאלה: האם אינדי כבר זקן מדי לחרא הזה?
נדמה שכבר דורות שסטיבן ספילברג וג'ורג' לוקאס רומזים שבקרוב הם יתאחדו להמשך עלילות אינדיאנה ג'ונס. מתברר שזה באמת קורה, אבל אולי זה כבר מאוחר מדי. אין ספק שספילברג הוא אחד מיוצרי סרטי ההרפתקאות הגדולים אי פעם, ובכל זאת: להחזיר את אינדי לחיים אחרי 19 שנה, כשהאריסון פורד חוגג את יום הולדתו ה-66? זה מריח קצת כמו 'ג'ון רמבו' – ניסיון פתטי לשחזר את תהילת העבר. חלק גדול מקהל היעד של הסרט עוד לא נולד כשהסרט הקודם בסדרה יצא.

כמה גרסאות מוקדמות של התסריט אמנם דלפו לרשת, אבל מרגע תחילת הצילומים הכל התנהל בסודיות מוחלטת. שום הקרנות מבחן לא נערכו, וקטע הוידאו היחיד שנחשף הוא טיזר קצר. ידוע שאינדי יבלה את רוב הסרט בחברת צעיר שהוא אולי הבן שלו (שיה לה-באף); שקייט בלאנשט תגלם את הנאצית התורנית; שחלק מהעלילה יתרחש במחסן הארגזים הענק שנראה בסוף 'שודדי התיבה האבודה', ושמעורבים בעניין, ככל הנראה, חייזרים. וגם גולגולת, בדולח וממלכה, לא בהכרח בסדר הזה.

קונג פו פנדה: 6.6 בארה"ב, 10.7 בישראל
סימן השאלה: סרט דרימוורקס סטנדרטי – ומשובח?
חיות שמדברות בקולות של סלבריטיז? נו, באמת. ג'ק בלאק הוא פנדה. ג'קי צ'אן הוא קוף. אנג'לינה ג'ולי היא נמרה. לוסי לו היא נחש. סת' רוגן הוא גמל שלמה. וכולם מגנים על האמת והצדק בסין העתיקה, בעזרת קונג-פו. נשמע כמו סרט אנימציה סטנדרטי לגמרי – אבל באופן מפתיע, כל מי שראה את הסרט בהקרנות המוקדמות טוען בתוקף שזהו שחזור מדויק ואוהב של סרטי הוושה ההונג-קונגיים, ואחד מסרטי האנימציה הטובים ביותר שדרימוורקס הוציאו.

הענק הירוק: 13.6 בארה"ב, 12.6 בישראל
סימן השאלה: Too Soon?
לעומת 'איירון מן', הענק הירוק הוא דמות מוכרת, וכבר הופיע פעמים רבות בטלוויזיה ובקולנוע. וזאת, בעצם, הבעיה. הגרסה הקודמת והזכורה לרע של 'הענק', שביים אנג לי, יצאה לא כל כך מזמן. 'הענק הירוק' הוא לא המשך ל'הענק' של לי, ויוצריו מבהירים בכל הזדמנות שמדובר בסרט שונה לחלוטין: עם ליהוק שונה (אדוארד נורטון הוא הענק; ליב טיילר היא האישה שלצידו), בלי ברברת ועם יותר אקשן. לשם כך לקחו במאי שאקשן הוא ההתמחות היחידה שלו (לואי לטרייה, סדרת 'המשלח'), והבטיחו סרט בלי שום סיפור רקע מייגע, אבל עם סצינות אקשן באורך של 20 דקות (הענק נלחם ב-Abomination, בגילומו של טים רות'). ובכל זאת, נראה שהסרט הקודם גרם לאנשים לסלידה מענקים ירוקים שאין להם חמור. טריילר מאכזב, ושמועות על מריבות מאחורי הקלעים (אדוארד נורטון דרש לשכתב את התסריט בעצמו, ונכנס לאטרף כשהמפיקים רצו לקצר את הסרט) לא עזרו.

וול-E: ה-27.6 בארה"ב, 3.7 בישראל
סימן השאלה: סרט אילם פוסט-אפוקליפטי לילדים?! WTF?!
בזמן שאולפנים אחרים עושים סרטים על חיות שמדברות בקולות של סלבריטיז, פיקסאר עושים דברים משונים ויצירתיים יותר. למשל: אחרי שכדור הארץ הזדהם והועמס באשפה, האנושות נטשה, והשאירה אחריה רובוטים שינקו את הזבל. אחד הרובוטים האלה הוא וול-E, קוביה רב-תכליתית מקרקשת. שגרת חייו הדיגיטליים מופרעת כשהוא פוגש רובוטית מדגם מתקדם יותר – שנראית כמו משהו שג'ונתן אייב עיצב – מתאהב בה, ועוקב אחריה אל החלל, מקום מושבה הנוכחי של האנושות. חלק גדול מהסרט, שביים אנדרו סטנטון ('מוצאים את נמו') נטול כל דיאלוגים. ה"דיבורים" היחידים שנשמעים בו הם הצפצופים והקרקושים של וול-E והרובוטים האחרים. הרעיון למכור סיפור כזה כסרט לכל המשפחה היה נשמע כמו התאבדות, אלמלא וול-E, חתיכת הפח החלודה, היה אחד היצורים הכי חמודים שפיקסאר יצרו אי פעם, והפך לגיבור תרבות אפילו לפני שהסרט יצא.

הנקוק: 2.7 בארה"ב, 3.7 בישראל
סימן השאלה: האם וויל סמית יכול להיכשל?
הנה פרדוקס: סרטים של וויל סמית, הוא האגדה, תמיד מצליחים. מצד שני, קומדיות על גיבורי-על ('הסופר-אקסית שלי', 'סופרהירו') כמעט תמיד נכשלות. מה קורה כשוויל סמית מככב בקומדיה על גיבור-על? סמית הוא הנקוק, גיבור-על אלכוהוליסט ומוזנח, שמנסה להציל את העולם, אבל גורם בעיקר לנזק. התסריט, שנקרא במקור 'Tonight, He Comes' מחליף ידיים ובמאים כבר יותר מעשור: מייקל מאן, טוני סקוט וג'ונתן מוסטאו היו אמורים לביים אותו בשלב כלשהו. בסופו של דבר, פיטר ברג ('הממלכה') ביים.

באטמן: האביר האפל – 18.7 בארה"ב, 24.7 בישראל
סימן השאלה: האם אפשר לעשות סרט גיבורי-על למבוגרים בלבד?
קחו את אחד מגיבורי העל המוכרים והאהובים בעולם, הכניסו אותו לסרט המשך לסרט מוערך מאוד ('באטמן מתחיל'), ותוסיפו לו שניים מהנבלים האהובים ביותר של אותו גיבור (הג'וקר ו-Two-Face). קיבלתם סרט עם רמת הייפ אדירה.
כריסטופר נולאן שומר על אווירה קודרת וריאליסטית יותר מכל סרט גיבורי-על אחר. צוות הכוכבים הגדול של הסרט הקודם (כריסטיאן בייל, מייקל קיין, גארי אולדמן, מורגן פרימן) נשאר על כנו, מלבד קייטי הולמס, שהוחלפה במגי ג'ילנהול, לצהלת רבים. לצוות הצטרפו אהרון אקהארט ('תודה שעישנתם') בתפקיד הארווי דנט, הידוע גם כדו-פנים, וגם – וזה, סליחה על משחק המילים, הקלף המנצח – הית' לדגר בתפקיד הג'וקר. הטייק של לדגר על הג'וקר אמור להיות שונה לחלוטין מהפרשנות של ג'ק ניקולסון לדמות: הג'וקר הפעם פחות מצחיק, ויותר פסיכופט. כבר בזמן צילומי הסרט עפו שמועות שטענו שהג'וקר של לדגר הוא יצירת מופת וחומר לאוסקרים, ובאופן מקאברי, מותו המפתיע והטראגי של לדגר רק הגביר את הסקרנות והעניין במה שהפך בדיעבד לתפקידו האחרון.

ועוד לא דיברנו על: הקומדיות 'אל תסתבך עם זוהאן' של אדם סנדלר, 'Tropic Thunder' של בן סטילר, 'גורו האהבה' של מייק מאיירס ו-'Pineapple Express' של צוות אפטאו; 'מבוקש' עם אנג'לינה ג'ולי; 'The Happening' של מ. נייט שמלאן; 'סקס והעיר הגדולה – הסרט'; 'תיקים באפלה – הסרט (השני)'; 'הלבוי 2' של גיירמו דל טורו; 'המומיה 3' של רוב כהן; 'Get Smart' עם סטיב קארל ואן האת'וויי; ו'מלחמת הכוכבים: מלחמת המשובטים', הספין-אוף לספין-אוף של סטאר-וורס.