קיץ קטלני 06.

קאאאלינקה, קלינקה, קלינקה מה-יהרגע אחרי האוסקר, ג'ורג' לוקאס הכריז שהבלוקבאסטר מת, ושסרטים בעלי התקציב של 200 מיליון דולר הם זן נכחד. לוקאס כנראה לא הסתכל על רשימת הסרטים שיוצאים הקיץ הנוכחי, כי כמו בכל שנה, היא מלאה בסרטים בעלי תקציבי עתק שיגיעו כשהם מלווים במסעות פרסום שמגמדים את מסעות הצלב. היה אפשר ממש לטעות ולחשוב שהם בלוקבאסטרים.

כרגיל, כשאנחנו מדברים על "קיץ", הכוונה היא לתקופת הזמן שבין תחילת מאי לסוף יולי. בשלושת החודשים האלה יוצאים בארה"ב כמעט כל סרטי הענק של השנה, ואלה גם החודשים שבהם יישברו – אם יישברו – שיאי הקופה. הפחד מפיראטיות מבטיח שרוב הסרטים יגיעו לארץ כמעט מיד עם צאתם בארה"ב, אבל כרגיל יהיו גם מאחרים.

התותחים הממש כבדים

להיטים פוטנציאליים יש הרבה, אבל יש רק שלושה סרטים הקיץ הזה שהפיכתם ללהיטי ענק לא עומדת בשום ספק.

סופרמן חוזר: 30.6 בארה"ב, 20.7 בישראל
תולדותיו המלאות של הסרט היו יכולות למלא סאגה של שלושה כרכים פלוס נספחים. זה לקח יותר מעשר שנים, שבהם במאים, תסריטאים ושחקנים התחלפו מדי שנה או שנתיים, אבל לבסוף הסרט החדש של 'סופרמן' צולם. יותר מזה – נראה כאילו הוא צולם כמו שצריך. קשה היה לקוות לסרט עם נתוני פתיחה טובים יותר. את הסרט ביים בריאן סינגר, שעזב עבורו את הבייבי שלו – סדרת 'אקס-מן'. את סופרמן מגלם שחקן שהיה עד כה אלמוני לחלוטין, בשם ברנדון רות'; קייט בוזוורת' ('בלו קראש') היא לויס ליין, וקווין ספייסי, עם קרחת אופנתית, הוא לקס לות'ור. על פי השמועות, תקציב הסרט מתקרב ל-300 מיליון דולר, מה שהופך אותו ללא פחות מאשר הסרט היקר ביותר שהופק אי פעם.

'סופרמן חוזר' הוא לא המצאה מחדש של גיבור-העל המקורי, בנוסח 'באטמן מתחיל', אלא המשך ישיר לשני סרטי 'סופרמן' הראשונים בכיכובו של כריסטופר ריב (סינגר מעדיף להכחיש את קיומם של שני הסרטים המאוחרים יותר בסדרה, ובצדק). למרות שסרטי סופרמן הישנים כבר מזמן עברו לאגף הענתיקות בספריות הוידאו, הקומיקסים וסדרות הטלוויזיה המצולמות והמצוירות דאגו לשמור את סופרמן עמוק בתודעה לאורך כל העשורים האחרונים, ופרשנים חברתיים יאמרו שאמריקה מעולם לא היתה זקוקה לסופרמן כמו היום. עברו כבר חמש שנים מאז 'ש'ספיידרמן' הראשון קבע את שיא כל הזמנים לסוף השבוע הגדול ביותר בקופות – 115 מיליון דולר. אם יש סרט השנה שעשוי לשבור את השיא, זה כנראה הסרט הזה.

צופן דה וינצ'י: 19.5 בארה"ב, 18.5 בישראל (כן, זה יום קודם).
סרטי הארי פוטר כבר הוכיחו שרבי מכר ענקיים הופכים בקלות לשוברי קופות ענקיים, גם אם חלק גדול מהצופים מגיע רק כדי להתלונן ששינו הכל ושהספר היה יותר טוב. 'צופן דה וינצ'י' של דן בראון הוא, כידוע, הספר הנמכר ביותר בעשור האחרון שששמו לא מתחיל ב'הארי פוטר ו-', וזה לבדו מבטיח קהל גדול – אבל כדי לא לקחת סיכונים, הסרט לוהק בשחקנים מהשורה הראשונה. טום הנקס, לא פחות, הוא רוברט לנגדון, גיבור הספר/סרט, ומלבדו מופיעים גם אודרי טוטו המכונה אמלי, איאן מק'קלן המכונה גנדלף, אלפרד מולינה המכונה ד"ר אוקטופוס, וז'אן רנו המכונה לאון. הצוות שמאחורי הקלעים מבטיח פחות: רון הווארד ביים, עקיבא גולדסמן כתב. הם אמנם זוג עטור אוסקרים ('נפלאות התבונה'), אבל המוניטין שלהם מפוקפק מאוד. לא נשכח את 'סינדרלה מן' ולא נסלח על 'באטמן ורובין'. מעמדו של 'צופן דה וינצ'י' כשובר קופות מובטח; מעמדו כסרט טוב – לא כל כך.

שודדי הקאריביים: תיבה של איש מת: 7.7 בארה"ב, 13.7 בישראל
מול עדר הכוכבים של 'צופן דה וינצ'י', 'שודדי הקאריביים' לא צריך יותר משם אחד: ג'וני דפ, הוא קפטן ג'ק ספארו. בלי גיבורי-על, בלי ספר רב מכר ובלי להיות המשך של שום דבר, 'שודדי הקאריביים' הראשון היה אחד הסרטים המצליחים ביותר של השנים האחרונות. מצליח כל כך, שבדיסני החליטו לעשות לו מעשה מטריקס, ולהפיק במקביל שני סרטי המשך (בתקווה, כמובן, שכאן הדמיון בין שתי הטרילוגיות יסתיים). הראשון מבין שני ההמשכים ייצא לאקרנים הקיץ, והשלישי – שנה תמימה לאחר מכן. בכל הנוגע לצוות ההסרטה, ננקטה כאן השיטה של "הרכב מנצח לא מחליפים": הבמאי, התסריטאים, וכמובן השחקנים של הסרט הראשון, חזרו כולם לעוד סיבוב של הרפתקאות על פני שבעת הימים. "הפנינה השחורה" המקוללת הוחלפה הפעם בספינה מקוללת אחרת – זו של דייוי ג'ונס (ביל ניי) וצוותו, שהפכו להכלאות מוזרות בין בני אדם ויצורי ים. הפעם אף אחד לא משלה את עצמו בקשר לזהות הכוכב העליון האמיתי: הפיראט האיום בעל האייליינר.

האקשן

אקס-מן 3: 26.5 בארה"ב, 25.5 בישראל
לצד 'ספיידרמן', 'אקס-מן' היא אחת משתי סדרות סרטי גיבורי-העל הטובות ביותר בנמצא. או לפחות היתה. שני הסרטים הראשונים והמצוינים בוימו על ידי בריאן סינגר, שהיגר השנה ל'סופרמן'; בהעדרו, בימוי החלק השלישי הופקד בידי ברט ראטנר המוערך הרבה פחות ('שעת שיא'). בנוסף לכך, חובבי קומיקס שקראו את התסריט התלוננו עליו בקול רם מאוד. ולמרות הכל, הטריילרים של 'אקס-מן 3' נראים נהדר, ומבטיחים אקשן גדול יותר מכל מה שהסדרה הציעה עד עכשיו. כל השחקנים וצבעי השיער של הסרטים הראשונים (יו ג'קמן, איאן מק'קלן, האלי ברי, אנה פאקווין, איאן מק'קלן, פטריק סטיוארט, וכן, גם פמקה ג'נסן) יחזרו גם כאן. שמו המלא של הסרט באנגלית הוא 'X-Men: The Last Stand', ולפחות באופן רשמי, זה אמור להיות הסרט האחרון בסדרה, שיציג את המלחמה הסופית בין האקסים של דוקטור קסווייר לבין אחוות המוטאנטים של מגנטו – מלחמה, כך אומרות השמועות, שאותה לא כל הדמויות הראשיות ישרדו. הכינו את עצמכם.

משימה בלתי אפשרית 3: 5.5 בארה"ב, 4.5 בישראל
ג'יי ג'יי אברמס, יוצר הסדרות 'זהות בדויה' ו'אבודים', ש'משימה בלתי אפשרית 3' הוא סרט הקולנוע הראשון שביים, היה בוודאי רוצה שטום קרוז יסתום קצת את הפה, לשם שינוי. נכון שהאב הטרי קרוז לא ירד מהכותרות בשנה האחרונה, ובדרך כלל זה טוב לעסקים, אבל במשך כל הזמן הזה הוא היה עסוק בלהפוך את עצמו משחקן לבדיחה. ובעניין הסרט עצמו – מעבר לעובדה הברורה מראש שיהיו בו טום קרוז והרבה פיצוצים (וגם פיליפ סימור הופמן וקארי ראסל), הטריילרים לא מסגירים הרבה. טום קרוז ופיצוצים זה כשלעצמו קונספט מבטיח, אבל אם לא זורקים לנו איזו עצם עלילתית, איזו סיבה יש לראות את הסרט?

פוסידון: 12.5 בארה"ב, 1.6 בישראל
ליל הסילבסטר נחגג על סיפונה של ספינת נוסעים גדולה ומפוארת, עד שגל בודד וענק הופך אותה, פשוטו כמשמעו. הנוסעים ששרדו את ההפיכה מחפשים את הדרך החוצה מהספינה הטובעת. זאת היתה עלילת 'הרפתקה בפוסידון', אחד מסרטי האסונות המפורסמים של שנות השבעים, והיא לא שונה גם ברימייק. הפעלולים, מן הסתם, יהיו טובים יותר. הבמאי הוא וולפגנג פיטרסן, במאי אקשן אמין למדי ('טרויה', 'אייר פורס 1') עם חיבה לסרטי ים ('הסערה המושלמת', ובעברו הרחוק – 'הצוללת').

מיאמי וייס: 28.7 בארה"ב, 18.8 בישראל
חידושים לסדרות טלויזיה ישנות הם בדרך כלל עניין עצוב וכאוב, ולא הייתי טורח אפילו להתייחס ל'מיאמי וייס' (או 'מיאמי מחלק מוסר', כפי שנקראה הסדרה בימיה בערוץ הראשון) אלמלא לסרט הזה היה צוות רציני להפתיע: הבמאי הוא מייקל מאן ('הנוסע') ובתפקידי השחור-לבן הראשיים נמצאים קולין פארל וג'יימי פוקס. נראה שיוצרי הסרט הזה מכוונים קצת יותר גבוה מ'הדיוקס קורעים את האזרד'.

מהיר ועצבני 3: סיבוב בטוקיו: 16.6 בארה"ב
קוראים לזה 'מהיר ועצבני 3', וזה מתרחש בטוקיו. אף אחד משחקני הסרטים הקודמים – פול ווקר, וין דיזל או סוקי – לא משתתף בהמשך הזה. לא שמעניין לנו את התחת אם פול ווקר יהיה שם או לא, אבל העם רוצה סוקי!

הילדותיים

מכוניות: 9.6 בארה"ב, 22.6 בישראל
לא קל להיות הילד הכי טוב בכתה. ממך, תמיד, מצפים ליותר. פיקסאר הם הילד המחונן שלא מוציא פחות ממאיות, אבל אף אחד לא חסין לנצח. במוקדם או במאוחר הם יעשו סרט לא כל כך מוצלח, וכרגע נראה ש'מכוניות' עשוי להיות הסרט הזה. 'מכוניות' מתרחש בעולם שכל תושביו הם כלי רכב. עיצוב הדמויות-המכוניות מזכיר יותר תכניות לילדים בגיל הרך, הטריילרים לא מלהיבים, וגם העלילה לא עושה רושם מהפכני: אוטו-מרוץ שחצן בשם "ברק" מק'ווין (קולו של אוון ווילסון) נתקע בעיירה שכוחת האל רדיאטור ספרינגס, המאוכלסת במכוניות רדנקיות, ולומד את משמעותה של חברות, או משהו. אני מאמין בפיקסאר; אני מאמין ש'מכוניות' לא יהיה סרט גרוע. אבל כשמדובר בהם, "לא גרוע" זה ממש לא מספיק.

מעבר ליער: 19.5 בארה"ב, 6.7 בישראל
דרימוורקס אנימציה נחשבים ליריבים הגדולים של פיקסאר, אבל זה בעיקר משום שעד לא מזמן הם היו שני השחקנים היחידים בשוק. היום, השאלה היא האם הם יכולים להיחשב ליותר מסתם עוד אולפן בשורה. כמו רוב סרטי האנימציה של השנה הנוכחית – 'ג'ונגל סיטי', 'קרוסלת הקסמים', 'חברים על הכוונת' וכו' – 'מעבר ליער', המבוסס על סדרת הקומיק-סטריפ הותיקה 'Over the Hedge’, הוא סרט על חיות מדברות עם קולות של סלבריטיז. קבוצה של חיות יער קטנות קמות יום אחד ומגלות שהיער שלהם הוחלף בשכונה פרברית של בתים עם גג אדום וג'יפ. הרקון התחמן אר. ג'יי. (קולו של ברוס וויליס) מלמד את החיות איך לשרוד ולחיות על חשבונם של בני האדם. זה לא נראה כמו ה'שרק' הבא, אבל לכו תדעו.

מפלצת של בית: 21.7 בארה"ב, 10.8 בישראל
אין חיות מדברות או אפילו מכוניות מדברות בסרט הזה. זהו סרט אימה לילדים (אל תסתכלו עלי ככה, יש ז'אנר כזה. 'צמרמורת' קראתם? 'זאתורה' ראיתם?) שבו שלושה ילדים משתכנעים שהבית שמעבר לכביש הוא למעשה מפלצת אוכלת-אדם. זהו הסרט השני שנעשה בשיטה שפותחה עבור 'רכבת לקוטב': כל הדמויות שבסרט שוחקו על ידי בני אדם, שתנועותיהם והבעותיהם תורגמו למחשב. ברור שלא היה הכרח לעשות את הסרט הזה באנימציה דווקא; השאלה היא האם היותו סרט מונפש תעבוד לטובתו או לרעתו.

נערה במים: 21.7 בארה"ב, 28.9 בישראל
מ. נייט שמלאן הוא במאי האימה המפורסם ביותר היום, גם אם מאז 'החוש השישי' הוא בעיקר מאכזב. אבל הסרט החדש שלו, הוא טוען, הוא לא סרט אימה אלא אגדה לילדים, והוא לא ינסה להפחיד וגם לא להפתיע אותנו בסוף. פול ג'יאמטי משחק שרת של בניין דירות שמוצא בת-ים (ברייס דאלאס הווארד, 'הכפר') בבריכת השחיה, ומנסה להחזיר אותה הביתה.

גארפילד 2: 23.6 בארה"ב, 27.7 בישראל
למה? כי הסרט הראשון הרוויח כסף.

המצחיקים

קליק: 23.6 בארה"ב, 17.8 בישראל
אדם סנדלר מקבל שלט-רחוק ששולט בהכל: מריץ את הזמן קדימה ואחורה, עוצר עניינים לא נעימים, משתיק אנשים רמים מדי, ועוד דברים שכל אחד חולם לעשות מדי פעם. העובדה שסרט אחר בשם 'קליק' מוקרן בארץ כבר כמה שבועות לא הפריעה למפיצי הסרט של סנדלר לשמור על השם המקורי גם בארץ. לכן, הדבר הכי מצחיק בקשר לסרט הזה הוא הסיכוי שילדים שירצו לראות את אדם סנדלר עושה דחקות ייכנסו בטעות לסרט על לסביות לונדוניות.

הסופר-אקסית שלי: 21.7 בארה"ב
לוק ווילסון ואומה תורמן היו זוג, עד שווילסון החליט לחתוך. כמו כל אישה מתורבתת, תורמן מחליטה להפוך את חייו של האקס לגיהינום, אבל במקרה הזה יש לה יתרון בלתי הוגן: היא גיבורת-על. קומדיות-על הופכות לאט לאט לטרנד, אבל בשלב הזה הוא עדיין יותר חביב ממאוס.

הבעיה עם כתבות מהסוג הזה הוא שהן אף פעם לא ממש מדויקות. במבט לאחור, בטח השמטתי סרט חשוב מאוד או הפרזתי בחשיבותו של משהו. לכן אתם מתבקשים לא לחזור לכאן אחרי יולי. תודה וקיץ נעים.