תפוס ת'כריש

במקור: Shark Tale
בימוי: ביבו ברגסון, ויקי ג'נסון, בוב לטרמן
תסריט: בוב לטרמן ושות'
קולות: וויל סמית, ג'ק בלאק, רנה זלווגר, רוברט דה נירו, אנג'לינה ג'ולי, מרטין סקורסזה

לאוסקר הדג יש אגו מנופח כל כך, עד שאפשר לחשוב שהוא מינימום וויל סמית. במציאות – מה לעשות – הוא עובד בעבודה מחורבנת ולא מכניסה, וחוץ מחברתו הטובה אנג'י (רנה זלווגר), לאף אחד לא יהיה אכפת אם הוא יהפוך למנת סושי. בעקבות חובות שהטמטום הבלתי נתפס שלו מונע ממנו להחזיר, הבוס שלו (מרטין סקורסזה) מורה לשתי מדוזות ראסטפאריות שעובדות עבורו לקחת את אוסקר לפינה אפלה ומבודדת, כדי לסגור איתו חשבון. למרבה ההפתעה, למקום מגיע גם בנו הבכור של ראש מאפית הכרישים, כדי ללמד את אחיו הרכרוכי והצמחוני (ג'ק בלאק. איזה שם מצחיק) התאכזרות מהי. המפגש בין כל הנפשות הללו מביא שלא בכוונה למותו של הכריש הבכור ולהיעלמותו של הצעיר. אוסקר, שחולם להיות מפורסם, טוען שזה הוא שחיסל את יורש העצר של ארגון הפשע התת ימי, וזוכה לתהילת עולם, עושר פתאומי ומאפיה שלמה שרודפת אחריו.

'מוצאים את נמו'! 'מוצאים את נמו'! 'מוצאים את נמו'!

סליחה. ניסיתי להתאפק, אבל לכתוב בקורת על 'תפוס ת'כריש' מבלי להזכיר את 'מוצאים את נמו' זה פשוט בלתי אפשרי. וזאת כי, בואו נודה בעובדות, זה לא מקרי שחברת דרימוורקס הוציאה סרט אנימציה ממוחשבת שעוסק בדגים, כולל כריש צמחוני ובדיחות על אבו נפחא. בין מגוון החברות שדרימוורקס חרטה על דגלה להלחם בהם, פיקסאר היא הבולטת ביותר. הטריילר ל'מדגסקר' מראה שאם פיקסאר עושים סרט על דג אדום, דרימוורקס משיבים אש עם סרט על ג'ירפה. מקריות? לא נראה לי.

אבל אם דרימוורקס רוצים להמשיך להתמודד מול הגדולים מכולם, הם צריכים ללמוד דבר אחד חשוב – חזון ויזואלי. הבעיה העיקרית שמונעת את 'תפוס ת'כריש' מלהיכנס לליגה של 'מוצאים את נמו' היא עיצוב בנאלי באופן מכאיב. גיבורי הסרט, לדוגמה, מעוצבים בדיוק כמו מי שמדובב אותם: רוברט דה-נירו מדבב כריש מאפיה ממוצא איטלקי עם שומה על הלחי, מרטין סקורסזה מדובב דג עם גבות עצומות, והגרסאות הדגיות לוויל סמית ואנג'לינה ג'ולי נראות כמו וויל סמית ואנג'לינה ג'ולי עם סנפירים וזנב. עיצוב השונית שבה מתרחשת כל עלילת הסרט לא מזכיר בשום אופן מקום מחיה של יצורי ים. יש בה גורדי שחקים רגילים בתכלית, מכשירי חשמל למיניהם, ותושביה אפילו הולכים מדי פעם על הקרקעית. אז נכון שלמקום העבודה של אוסקר קוראים "שטיפת לווייתנים", אבל עד כמה שאני מבין ביונקים ימיים, לדברים שהוא שוטף אין שום תכונה של לווייתנים. מה זה כבר משנה אם מדובר על מכונית, לווייתן, חללית או טוסטר משוכלל של פוג'י? אפילו ההבדלים בין דג (סליחה, טוסטר) זכר לדג (טוסטר) נקבה מתבטאים בצורה הכי נדושה שיש: כל הבנות צבועות בוורוד. איזה רעיון מעניין.

לדיבוב הסרט גייסה דרימוורקס חצי מתעשיית הוליווד. רבי עקיבא היה נוהג לחלק אותם לשתי קבוצות: אלו שממש מדובבים דמות, ואלו שמדובבים את גרסת הטוסטר (סליחה, דג) של עצמם. מרטין סקורסזה בתפקיד הבוס של אוסקר, ורנה זלווגר בתפקיד החברה הטובה, נכנסים לקטגוריה הראשונה, ועושים את עבודתם מצוין באופן כללי. וויל סמית, לעומת זאת, לא רק נראה אלא גם מתנהג בדיוק כמו אותו וויל סמית שמתראיין לכבוד הסרט: טיפוס צעקני ומתלהב שפוצח בקטעי ראפ בלי שום סיבה מיוחדת. להגנתו ייאמר שהוא האדם היחיד על גבי הפלנטה שמסוגל להתלהב מעצמו ברמות כאלו מבלי להיראות או להישמע פתטי. אנג'לינה ג'ולי ורוברט דה-נירו נכנסים גם הם לקטגוריה השניה. אני חלילה לא טוען שבחייו האמיתיים רוברט דה-נירו הוא איש מאפיה קשוח, או שאנג'לינה ג'ולי היא באמת אישה מסתורית ומסוכנת, אבל זו התדמית ההוליוודית שהם ניזונים ממנה, ואותה הם משחזרים (באופן די מוצלח, למען האמת) גם כאן. באופן מפתיע מאוד, דווקא ג'ק בלאק לא נכנס לקטגוריה הזו. ללני הכריש הצמחוני אין אף זכר למניירות של ג'ק בלאק. כלום. גורנישט. בלי טריקים, בלי שטיקים.

אין אף בדיחה אחת בסרט שהיא גרועה מספיק כדי לגרום לאדם ממוצע לבכות, וזה כבר הישג שאפשר להתגאות בו, עבור קומדיה עם וויל סמית. הסרט מספק מספר רגעים משעשעים, כמו הופעת אורח של אותו ילד זעיר ולבן שיושב על הירח בלוגו של דרימוורקס, או ההזדמנות הנדירה לשמוע את הבמאי הדגול מרטין סקורסזה אומר "ככה רוקדים את ריקוד הכרוב". ישנם עוד שניים-שלושה רגעים נחמדים. אבל אני לא אפרט מהם, כי מדובר רק בשניים-שלושה רגעים. אם אני אכתוב עליהם בביקורת, מה יישאר לראות בסרט?

'תפוס ת'כריש' הוא עוף מוזר בעולם האנימציה הממוחשבת. עד היום הסרטים מהז'אנר התחלקו ליצירות מופת וכישלונות מפוארים. 'תפוס ת'כריש' הוא סרט בסדר. לא ממש טוב, אבל גם לא יוצא דופן בעליבותו. בלי שום יתרון גדול, אבל גם בלי חסרונות עצומים שיצמידו לו את התואר "גרוע". הוא אמנם דרך לא רעה להעביר זמן בבוקר יום שבת, אבל גם לא משהו מספיק חשוב כדי שאני אתאמץ לכתוב עליו עוד מילה.