דג הזהב/דג מלוח 2000

תודה! תודה! תודה רבה
ללהקת המחול של ביה"ס
"שקמים" בפתח-תקוה, שפתחה
את הערב עבורנו עם קטע מחול
המבוסס על מבחר מסרטי השנה,
בינהם "גלדיאטור", "הסערה המושלמת", "סיפור פשוט" ו"להיות ג'ון מלקוביץ"'. כולנו התרשמנו עד מאוד.

ערב טוב, שנה טובה וברוכים הבאים לטקס השנתי של הענקת פרסי "דג הזהב®" ו"דג מלוח®" לסרטים, האנשים והארועים הבולטים של השנה בתחום הקולנוע. כידוע לכם, הטקס נערך זו השנה הראשונה ברציפות, והזוכים נבחרים בהצבעה שוויונית וסודית על ידי האקדמיה הלאומית למבקרי קולנוע מטעם עצמם שהם גם דגים אדומים (אלמקטעד"א).

הערב נערך בסיוע ובחסות "עין הדג", אתר ביקורות הקולנוע לאנשים שלא סובלים ביקורות קולנוע, אבל כן אוהבים קולנוע, בניגוד למה שאולי קראתם ב"ידיעות". עם זאת הנהלת האתר ביקשה ממני להבהיר כי הפרסים אינם בהכרח מביעים את השקפתם של צוות הכותבים של "עין הדג" אלא את הצבעת האקדמיה בלבד.

כמו בכל שנה מאז התחלנו בחלוקת הפרסים, גם השנה נשמעו אי-אלו קולות הטוענים לשחיתות לכאורה במערכת. רוחשי רעה ותומכי אתרים מתחרים מנסים כבר שנים לרמוז על כך שהאקדמיה מעדיפה סרטים מסוימים בשל טובות כספיות שהיא מקבלת מהמפיצים. תרשו לי להבהיר, בשם האקדמיה – לא היו דברים מעולם. האקדמיה מעולם לא קיבלה ולו אגורה שחוקה מבעל עניין כלשהו, ומצרה על כך מאוד. אני קורא מעל במה זו לכל בעלי העניין באשר הם: הצבעת האקדמיה אינה סופית ואינה מוחלטת, ובהחלט ניתנת לשינוי תמורת הסכום המתאים.

ולשם מה התכנסנו כאן היום, הראשון לקובריק? כדי לסכם את שנת 2000. אני לא מבין למה אנשים טוענים ששנת 2000 היתה שנה לא משהו לקולנוע. תראו מה היה לנו בשנת 2000: ההצלחה המסחרית האדירה של "מלחמת הכוכבים, פרק 1". המהפכנות של "מטריקס". התופעה החד-פעמית של "פרוייקט המכשפה מבלייר". ההפתעה של "החוש השישי". סרטו החדש והתמוה של קובריק. לא. רגע. זאת הרשימה של הסרטים מ-99'. שנת 2,000 באמת היתה שנה לא משהו.

הפרס הראשון שלנו הערב הוא פרס "על התפר". פרס זה מוענק מדי שנה לסרטים ששיוכם לשנה מסוימת אינו ברור. "אמריקן ביוטי" יצא לאקרנים בארץ בתחילת ינואר 2000, מה שהופך אותו פורמלית לסרט הטוב של השנה. אבל "אמריקן ביוטי" יצא בארה"ב ב-1999, וזכה בכל כך הרבה פרסי "הסרט הטוב ביותר" לשנת 99, בארץ ובחו"ל, שהאקדמיה החליטה להוציא אותו מהמרוץ לסרטי שנת 2000, ולהעניק לו את פרס דג הזהב 2000 לסרט הטוב ביותר של השנה שעברה.

ז'אנרים

כידוע לכם, גבירותי ורבותי, בכל שנה קורה שקבוצת סרטים מסוג או סגנון מסוים מתבלטת לטובה או לרעה. דבר זה הוא בעיקר מקרי ולא מראה על שום טרנד או כוון לעתיד לבוא, אבל זה נותן לנו, האקדמיה, תרוץ להעניק פרס נוסף.

ובכן. פרס הדג המלוח לז'אנר הכושל של השנה מוענק ללא תחרות רבה למדע בדיוני וסרטי חלליות.
כל אחד מסרטי החלליות שיצאו השנה – "סופרנובה", "המשימה מאדים", "טיטאן", "הקרב על כדור הארץ", "רד פלאנט" – היה או כשלון מסחרי ענק, או סרט גרוע במיוחד, או שניהם. שני האחרונים כשלו עד כדי כך שהם אפילו לא הגיעו להקרנות בארץ. בתואר המפוקפק "סרט החלל הלא כל כך גרוע של השנה" זוכה "פיץ' בלאק".

דג הזהב באותה קטגוריה – המעטפה, בבקשה… הזוכה הוא: אנימציה, בזכות "סאות' פארק", "צעצוע של סיפור 2", "הנסיכה מונונוקי" ו"מרד התרנגולים" – ארבעה מהסרטים הטובים של השנה, שאין בינהם שום דבר משותף פרט לכך שבאף אחד מהם לא משתתפים בני אדם מצולמים. הריעו להם!

ייבוא

כידוע לכם, גבירותי ורבותי, בכל שנה יוצאים לאקרנים ברחבי העולם מאות סרטים, ורק מיעוטם מגיע לארצנו. חברות ההפצה הן ארגונים מסחריים שמעוניינים רק להרוויח כסף, המניאקים, ולכן הם מביאים לארץ רק סרטים שנראים להם כבעלי פוטנציאל מסחרי. פרסי דג הזהב והדג המלוח בקטגוריה הזו מוענקים לפרשנות היצירתית ביותר של המושג "פוטנציאל מסחרי".

שני דגים מלוחים מוענקים בקטגוריה זו: דג ה"למה כן" ודג ה"למה לא". דג ה"למה כן" מוענק לסרט המיותר ביותר שביזבז אולמות קולנוע יקרים השנה. המועמדים היו רבים. "על בנים ועל בנות", "משחק השמועות", "סופרנובה", "צריך שלושה לטנגו" – סרטים גרועים וכושלים בארץ מולדתם, שנקנו כנראה במחיר מבצע במחירת חיסול של האולפן כדי שיוכלו להכשל גם כאן. סרט אחד שנחשב למועמד כמעט ודאי לזכיה הוא "אנטרופי", סרט שאפילו לא הופץ ברוב העולם, כולל ארה"ב ובריטניה. והזוכה הוא: "דלתא פורס 1 – הפטרול האחרון", סרט סוג ז' שלא הוקרן מסחרית בשום מקום בעולם פרט לישראל, אבל זכה כאן ליחצ"נות כאילו היה שובר הקופות ההוליוודי האחרון, מתוך הנחה, כנראה, שהקהל הישראלי ינהר לכל סרט בהשתתפותו של זאב רווח.

(הקהל פורץ בתשואות עם הזכרת שמו של ז. רווח)

בפרס ה"למה לא" לסרט שהיה צריך להגיע לארץ ולא הגיע, זוכה "Galaxy Quest", פארודיה מצוינת על "מסע בין כוכבים" שיצאה בארה"ב בסוף 1999. המפיצים בארץ החליטו משום מה ש"גאלאקסי קווסט" (70מיליון דולר הכנסות בארה"ב) אינו בעל פוטנציאל מסחרי, בעוד ש"סופרנובה" (14 מיליון) כן. הסרט הגיע ישירות לוידאו, תחת השם "כיבוש הגלקסיה".

ונעבור לכוס המלאה: בין המועמדים לפרס דג הזהב 2000 על הפצה היו "דוגמה", "קיוב", ו"להיות ג'ון מלקוביץ"', סרטים שלא היו להיטים גדולים בחו"ל והגיעו לארץ על אף הכל, וכמו כן ההחלטה הראויה לשבח להפיץ את "נמר, דרקון" – למרות היותו סרט דובר סינית המקוטלג תחת "איכותי" – בהפצה רחבה תחת כל קניון רענן, ולא בהקרנות בודדות בקולנועים קטנים ובסנימטקים, כפי שקרה לו בארה"ב, למשל. אבל הזוכה הגדול הוא "הנסיכה מונונוקי", סרט האנימה הראשון שהוקרן בארץ באופן מסחרי. לא זו בלבד ש"מונונוקי" היפהפה הוקרן בארץ – גם אם באולמות בודדים ומובחרים בלבד – למרות היותו בלתי מסחרי בעליל, הוא אפילו הוקרן בגרסה היפנית המקורית ולא בדיבוב לאמריקאית. כל הכבוד, כן ירבו.

תרגום

כמו כל שנה, גם השנה היתה מלאה בתרגומים מזוויעים של שמות סרטים. כמה מהשמות הבולטים השנה היו "חופשיות על הבר" (Coyote Ugly), "לשמור אמונים" (Keeping the Faith), "הדבר הטוב הבא" (The Next Best Thing), "בשם האהבה" (For the Love of the Game), "משחק הצבאים" (Reindeer Games), וגם "נמר, דרקון" (Crouching Tiger, Hidden Dragon). והזוכה – סליחה, הזוכים – הם "גרין מייל", "פיץ' בלאק" ו"קיוב", שמות שנותנים משמעות חדשה למושג "תרגום".

ונעבור לפרס דג הזהב לתרגום שמות. גבירותי ורבותי, זהו ללא ספק אחד משיאי הערב. פרס דג הזהב על תרגום הוא לא רק פרס על ארוע אחד, זהו פרס על הישג עצום. זהו סיפור מרגש על התמכרות וגמילה. לא רבים מאתנו האמינו שעוד בחיינו נגיע לרגע הזה, אבל הנה, בפתח המילניום החדש, אנחנו כאן. גבירותי ורבותי, בכל ההסטוריה של פרסי דג הזהב אני לא זוכר רגע מרגש שכזה, דמעות חונקות את גרוני בבואי להכריז על ההישג הזה, הארוע הזה, ה… סלחו לי.

גבירותי ורבותי: במשך השנה כולה, לא הופיעו המילים "קטלני" ו"גורלי" בשמו של אף סרט!!

(תשואות סוערות, קריאות הידד. הקהל קם על רגליו ומריע במשך שש דקות תמימות)

רבותי, רומזים לי מחדר הבקרה שזמננו קצר, לכן הפרסים הבאים יחולקו בזריזות.

שונות

דג הזהב לטריילר ("בקרוב") של השנה הולך ל"משימה בלתי אפשרית 2", יצירת מופת של תנועה ומוזיקה, וכנראה האחראי העיקרי להצלחה של הסרט שאף אחד לא מאוד אהב.

הדג המלוח בתחום הטריילרים מוענק בלוויית סטירה מצלצלת לרוברט זמקיס, תומך נלהב, כנראה, של טרנד הספוילר בטריילר: אם ראית את הטריילרים ל-"האמת שמתחת לפני השטח" או "להתחיל מחדש", אין לך שום סיבה לראות את הסרט.

דג הזהב לאפקטים המיוחדים של השנה הולך בלי תחרות של ממש ל"הסערה המושלמת", סרט שהקהל בארץ די התעלם ממנו, וחבל, כי זה בדיוק הסרט שצריך לראות בקולנוע ולא בוידאו, אלא אם כן יש די-וי-די, מסך 62 אינץ' ומערכת סראונד משובחת. נכון, הסרט לא היה מושלם, אבל הסופה היתה מושלמת.

הדג המלוח בתחום האפקטים, בתוספת צ'פחה ידידותית, הולך לקוין סמית' על "דוגמה", בתקווה שהוא לא ייקח את זה אישית – האקדמיה מאוד מחבבת את קוין סמית', ודוגמה סרט מאוד נחמד והכל, אבל האפקטים היו שווים לתחת.

דג הזהב בתחום סרטי ההמשך מוענק ל"צעצוע של סיפור 2", עליו יש קונצנזוס כמעט מוחלט שהוא מצליח להתעלות על הסרט הראשון. הדג המלוח הולך ל"צעקה 3", סרט אימה בינוני שבייש את שני קודמיו וסיים את הטרילוגיה בקול ענות חלושה.

דג הזהב לסרט האקשן של השנה הולך ל"המלאכים של צ'ארלי", שהוכיח שאקשן יכול להיות מאוד דבילי ועדיין להיות מאוד מבדר. הדג המלוח באותה קטגוריה הולך ל"בלתי נראה", שהוכיח שלפעמים עודף דביליות דוקא כן מפריע. באותה הזדמנות מוענק לפול וורהובן, במאי "בלתי נראה" פרס הדג המלוח על מפעל חיים.

את פרס דג הזהב לסרט המצחיק של השנה קיבל אריק קארטמן בשם צוות ההפקה והשחקנים של "סאות' פארק: גדול יותר, ארוך יותר ובלתי מצונזר", גם סרט חכם וגם מתחרה על תואר הסרט המצחיק של העשור. את הדג המלוח בתחום יקבל רוברט דה-נירו בשם צוות "פגוש את ההורים", קומדיה רומנטית מצחיקה כמו מקל בעין ורומנטית באותה מידה.

פרס מיוחד על הכוריאוגרפיה של השנה, כמו גם הדבר הכי יפה מכל סוג שהוא השנה בקולנוע, מקבל יואן וו-פינג על הקרבות ב"נמר, דרקון".

התחרות על פרס הדג המלוח בתחום האינטרנט היתה קשה, אבל בפרס זוכה האתר של "גלובוס גרופ". גדול, מכוער, חובבני ומלא שגיאות יותר מכתבה ב"מעריב לנוער". ובפרס דג הזהב בתחום האינטרנט זוכה… אוי, נו, באמת. לא הייתם צריכים. באמת.

פרס דג הזהב לסרט המוזר של השנה הולך ל"להיות ג'ון מלקוביץ"'. האקדמיה תומכת במוזרות בכל צורה ואופן ביטוי, ומלקוביץ' מקבל צל"ש מיוחד.

סרט השנה

קהל נכבד, הגענו לסוף הטקס, ולפרס האחרון. וכאן הכנו לכם הפתעה. להענקת פרסי דג הזהב לסרט הטוב של שנת 2000, אני גאה להזמין את שחקן הקולנוע המאוד פופולרי, יקיר הבנות, בראד פיט!! קבלו אותו!!

(תשואות)

אהם.

בזה הרגע נמסר לי שעקב המצב הבטחוני, מר פיט לא יוכל להצטרף אלינו היום, כיוון שהוא שוהה כרגע במקלט. הוא הבטיח לבוא לטקס בשנה הבאה אם יהיה לו אומץ.

נו, שיהיה. לפרס דג הזהב לסרט השנה בחרה האקדמיה בצ'יקן ראן, הידוע בכינויו "מרד התרנגולים". תצחקו, תצחקו. "מרד התרנגולים" הוא כמעט סרט מושלם. העובדה שהוא עשוי כולו פלסטלינה לא עושה לו שום הנחות בתחום התסריט, הצילום, המשחק, תשומת הלב לפרטים והדמויות – התרנגולות האלה אנושיות יותר מבני האדם ברוב הסרטים שראיתי. סצינות האקשן טובות יותר מב"גלדיאטור". אה, כן, והוא גם סרט מאוד מצחיק ואפשר ללכת גם עם הילדים.

מועמדים סופיים אחרים לפרס: "להיות ג'ון מלקוביץ"', "מגנוליה", "סאות' פארק", "הנסיכה מונונוקי" ו"המלאכים של צ'ארלי".

בפרס דג המלוח השנתי זוכה "פגוש את ההורים". האקדמיה מודעת לכך שהוא רחוק מלהיות הסרט הגרוע של השנה, אבל הוא הסרט שהסב לאקדמיה הכי הרבה סבל ולכן היא מחזירה. זה עניין אישי. במקביל, את פרס הסרט הכנראה הכי גרוע של השנה – הסרט המושמץ של השנה ללא ספק, שלאקדמיה פשוט לא יצא לראות – זוכה "הקרב על כדור הארץ". אם אתם מכירים מישהו שראה את הסרט הזה ואהב אותו, האקדמיה תשמח לדעת.

עוד 10 דקות

ולסיום סיומת: עשר הדקות השוות ביותר בקולנוע השנה, על פי בחירת האקדמיה.

1. כל אחת מסצינות הקרב מ"נמר, דרקון"
2. הצפרדעים מתחילות ליפול, "מגנוליה".
3. השיר "Shut your Fuckin Face, Unclefucka", "סאות' פארק"
4. הדבר הגדול עם התולעים בפתיחה של "הנסיכה מונונוקי".
5. המרדף דרך התת-מודע של ג'ון מלקוביץ', "להיות ג'ון מלקוביץ"'.
6. לבו של הגרינץ' מתרחב.
7. פורס הביצים, "קיוב".
8. גל גדול מאוד, "הסערה המושלמת"
9. מישל פייפר עושה אמבטיה, "האמת שמתחת לפני השטח"
10. ג'ים קארי בתפקיד אנדי קאופמן מכריז על סוף הסרט, "איש על הירח".

תודה שבאתם, גבירותי ורבותי, אל תנהגו אם שתיתם ולהיפך, ולכם שם בבית: השארו אתנו. ניפגש בשנה הבאה אחרי "שר הטבעות".