דג הזהב/דג מלוח 2001

ושוב ערב טוב לנוכחים באולם,
וערב נהדר לצופים בבית! כבכל
שנה, ערוץ דג.טי.וי. מתכבד
להציג את הארוע הנוצץ של
השנה: טקס הענקת פרסי דג
הזהב® ודג מלוח® לסרטים
ולאנשים הבולטים של השנה בתחום
הקולנוע, כפי שנבחרו על ידי האקדמיה הלאומית למבקרי קולנוע מטעם עצמם שהם גם דגים אדומים (אלמקטעד"א). השנה הטקס מועבר אליכם בשידור חי מדירתו החדשה והקומפקטית של יו"ר האקדמיה והחבר היחיד בה, רד פיש, שעוצבה במיוחד לצורך הארוע על ידי זוג מעצבי העל מהרג'ה ופורפרה.קום. שימו לב למוטיב החוזר של כדורי המסטיק, בעיקר בפינות.

לפני שניגש לחלוקת הפרסים בקטגוריות השונות, מספר הודעות מטעם האקדמיה. ראשית כל, יש לציין שבחירת האקדמיה היא אישית ואינה ניתנת להעברה. כלומר, הבחירה מייצגת את דעת האקדמיה ודעתה בלבד, ואינה מתיימרת לייצג את דעתם של כלל צוות הכותבים של 'עין הדג', של כלל צופי הקולנוע בארץ או של ננסי ברנדס. שנית: למרות שהיו מאוד מעוניינים בכך, חברי האקדמיה לא צפו בכל הסרטים שיצאו השנה. בין הסרטים שלא ניצפו (וחבל) ישנם כמה סרטים נחשבים ומכובדים שייתכן שהיו זוכים לכבוד רב יותר אילו לאקדמיה היה יותר זמן – בינהם 'האהבה נושכת', 'מרס תורכי', ו'רוקדת בחשכה'. כולם זוכים באופן ייצוגי בפרס דג-הזהב מחמת הספק.

בולט בהעדרו
מלבד הסרטים שהוזכרו לעיל, ישנו סרט אחד שאי-הכללתו בין המשתתפים והזוכים בפרסים נובעת מסיבה טכנית מעציבה. הסרט המדובר הוא 'אמלי'. סרט טוב, כנראה. כמעט כל מי שצפה בו חזר נפעם ונרגש, חלקם עד כדי השתפכות בגלויות-פרסומת מפגרות. ייתכן בהחלט ש'אמלי' היה זוכה בדג זהב בקטגוריה או שתיים, אלמלא העובדה המצערת שהוא מופץ על ידי 'סרטי שפירא', החברה שהביאה את המושג "המפיצים המטומטמים האלה" לשיא חדש ומדהים של גועל. התביעה הידועה של שפירא נגד ספריות ה-DVD הביאה את כל חברי האקדמיה, כאיש אחד, להחרים את שפירא ואת כל סרטיו. בין הקורבנות: 'מה נשים רוצות', 'משחק החיים', 'מבוכים ודרקונים' – וכן, גם 'אמלי'. חבל.

ז'אנרים
בפרס הדג המלוח לז'אנר הבולט לרעה של השנה זוכה הקיץ. מסרטי קיץ אף אחד לא מצפה שיהיו יצירות מופת: מצפים מהם לאקשן טוב, צחוקים, כיף ומיזוג. אבל השנה, חוץ מהמיזוג, העניינים צלעו, ושוברי הקופות של הקיץ התגלו כאכזבה אחת גדולה. כל שובר קופות בתורו עשה הרבה רעש, פרסם את עצמו על כל שלט חוצות רענן, ואז הגיח לבתי הקולנוע, התגלה כלא-משהו ונמוג אל תוך השיכחה תוך שבועיים. מה כבר ביקשנו, איזה סרט אקשן טפשי וטוב?

בפרס דג הזהב לז'אנר המוצלח של השנה זוכה כמובן "הפקות ענק של עיבודים קולנועיים לספרי פנטסיה מצליחים מאוד". לאקדמיה יש תחושת בטן חזקה – חוש שישי, תקראו לזה – שהז'אנר הזה ימשיך להתבלט גם בשנים הבאות.

ייבוא והפצה
הדג המלוח לייבוא הגרוע של השנה: במאי 2000 יצא בבריטניה הסרט 'Honest', נחל כישלון מסחרי מוחלט, חרוץ וטוטאלי, וירד מהמסכים אחרי שבוע אחד בלבד. מה, לכל הרוחות והשדים, גרם למפיצים לחשוב שמישהו ירצה לראות את הסרט בארץ, באיחור של שנה ותחת השם המפוקפק 'סיפור אהבה מזוין'?! כנראה שלעולם לא נדע.
דג הזהב להצטיינות בתחום הייבוא: 'שר הטבעות' יצא בארה"ב ב-19 בדצמבר. ב-20 בדצמבר הוא כבר הוקרן בארץ. רואים? כשאתם רוצים אתם יכולים.

עברות
השמות העבריים הניתנים לסרטים הם נקודה כאובה ביותר בכל שנה שהיא, והשנה היא היתה כאובה במיוחד. בטקס חלוקת דגי הזהב של שנת 2000 ציינה האקדמיה לשבח מיוחד את העובדה שבמהלך השנה אף סרט לא קיבל שם המכיל את המילים 'קטלני' או 'גורלי'. השנה, כידוע, חזר ה'קטלני' ובגדול, בהקשרים דביליים מתמיד ('יום אהבה קטלני'), ואף הביא איתו תגבורת: המילה 'מסוכן' ('קוד מסוכן', 'יום אימונים מסוכן'). כמאמר המקורות: צעד קדימה, שניים אחורה, סקובי דו.

השנה היתה גם מלאה בשמות עבריים מקוריים ודוחים עד אימה. בסקר 'עין הדג' בנושא נבחר 'מיליונר מי שגומר ראשון' לשם העברי המבחיל של השנה, אולם האקדמיה עומדת על דעתה שלפרס הדג המלוח ל"תרגום" הגרוע ביותר של שם סרט זכאי לא אחר מאשר 'איזה מין שוטרת' – שם שמצליח במחי שלוש מילים להיות גם לא נכון תחבירית, גם חסר כל קשר לסרט (שאין בו שוטרת) וגם אינפנטילי בצורה אשר רק מי שמאמין שכל צופי הקולנוע הם מפגרים יכול להעלות על דעתו. לכל זאת תוסיפו את הדגשת המין במודעות ('איזה מין שוטרת') ותקבלו יצירת מופת של טמטום. אגב, 'Miss Congeniality' הוא סרט חביב בהחלט.

דג הזהב לשם העברי המוצלח של השנה: לא ברור אם מדובר בהברקה מכוונת או בטעות משמחת, אבל לא היה יכול להיות נכון יותר מלהפוך את שמו של סרט המכוניות 'The Fast and the Furious' לתאור הנהג הישראלי הממוצע: 'מהיר ועצבני'. כמו שאמר פעם קיפוד אחד: בישראל, אנחנו לא זועמים. אנחנו עצבניים.

טריילרים
הבחירה בטריילר המוצלח של השנה היתה קשה: נראה שהיו השנה יותר טריילרים טובים מסרטים טובים. כמה מהטריילרים שהגיעו לשלב הגמר: 'ממנטו', 'פיינל פנטסי', 'A.I.', 'מהיר ועצבני', ו'Ice Age'. בסופו של דבר הוחלט, בצעד חריג, להוסיף כאן פרס נוסף: בדג זהב מיוחד לטריילר בעל הערך ההסטורי זוכה הטריילר הגנוז של 'ספיידרמן', שהוצג במהלך אוגוסט, אבל בשל ארוע כלשהו שקרה בספטמבר הורד מהאקרנים ומהאינטרנט וכרגע הוא בבחינת פריט אספנים. אבל את הכבוד שבקבלת דג הזהב לטריילר השנה אף אחד לא ייקח מ'מפלצות בע"מ' והטריילר המבריק לחלוטין (שהופק במיוחד ואינו מכיל סצינות מהסרט) שהוצמד להקרנות 'הארי פוטר'. אם עוד לא הורדתם אותו מהרשת – עשו זאת עוד היום.

הדג המלוח לטריילר הגרוע של השנה: בלי שום תחרות, בלי שום ספק, בלי שום בושה – 'אסקימו לימון, החגיגה נמשכת'. שש דקות של סבל (כולל השורה "אני לא יודע לנגן, אבל אני יודע לתקוע" ועוד הברקות) שהיוו סיבה טובה להתנזר מסרטים במשך החודשיים הראשונים של השנה.

אינטרנט
בשנה שעברה זכה בתואר "האתר הגרוע של השנה" האתר התמוה והחובבני של 'גלובוס גרופ'. השנה נקטו החבר'ה ב'גלובוס' טקטיקה מבריקה: הם לא שינו כלום. האתר של סוף 2001 הוא זהה לאתר של סוף 2000, מלבד שינוי אחד – בעמוד הראשי נוספה תמונה מ'אסקימו לימון' והוא משמיע מוזיקה מעצבנת. למרות שתחרות לא היתה חסרה, האתר שומר על התואר וזוכה גם השנה בדג המלוח.

בשנה שעברה גם נשמעו אי אלו קולות שטענו כי בחירת האקדמיה לזוכה בפרס אתר השנה – 'עין הדג' – לא היתה כשרה ונבעה ממניעים חיצוניים. למרות שלא היו דברים מעולם, השנה נקטה האקדמיה משנה זהירות ופסלה את 'עין הדג' מהשתתפות, רק כדי לרצות את המתלוננים. אי לכך, דג הזהב לאתר הטוב של השנה הולך לאתר של 'Made in Israel'. לצל"ש בתחום זוכה משחק האינטרנט הביזארי של 'A.I.', שבדיעבד, מתברר כי הקשר שלו לסרט היה רופף ביותר, ובכל זאת מדובר בקמפיין האינטרנט המבריק ביותר שנעשה מעולם.

משחק
את פרס דג הזהב על המשחק הטוב ביותר לבני אדם חולקים אלן ברסטיין קורעת הלב ב'רקוויאם לחלום' והיילי ג'ואל אוסמנט ב'A.I.'. ב-דג המלוח על המשחק הגרוע של השנה זוכים במשותף כל צוות השחקנים של 'פיינל פנטסי'.

התחרות על דג הזהב על המשחק הטוב ביותר לחפצים דוממים היתה קשה וצמודה מאין כמוה, אך בסופו של דבר ניצח המקרר מ'רקוויאם לחלום' את ווילסון, הכדורעף מ'להתחיל מחדש' על חודו של קול. הזוכים בדג המלוח באותו תחום, לעומת זאת, היו מובהקים ולא הותירו כמעט מקום לתחרות: השדיים המלאכותיים של לארה קרופט ב'טומב ריידר'.

תסריט
דג הזהב לתסריט הטוב של השנה: 'ממנטו'. אלא מה.
הדג המלוח לתסריט הגרוע של השנה: 'פרל הארבור'. אלא מה.

פעלולים מיוחדים
התחרות על דג הזהב בתחום הפעלולים היתה רבת תהפוכות: בתחילת השנה נראה היה ששום דבר לא יוכל להתקרב ל'פרל הארבור' וההפצצה המדהימה שלו, אבל אז הגיעו בזה אחר זה 'A.I.', 'פארק היורה 3' ו-'פיינל פנטסי'. ואז, כשנראה היה שצפוי קרב צמוד, באה סצינת הפתיחה של 'שר הטבעות' ולקחה את הפרס בהליכה. שלא להזכיר את שאר הסרט.

לקבלת הדג המלוח להתבלטות שלילית בתחום הפעלולים אנחנו מזמינים לבמה את מלך העקרבים, בשם צוות ההפקה של 'המומיה 2', הסרט שהוכיח שכמות עדיפה על איכות, ואם לאנשי הפעלולים הדיגיטליים אין זמן לסיים את היצירות שלהם כך שיראו ראליסטיות – תמיד אפשר לשחרר את הסרט עם סקיצות.

דג זהב מיוחד לסצינת האקשן הטובה ביותר מתוך סרט גרוע מכל בחינה אחרת
למרות הקטגוריה המאוד ספציפית, התחרות היתה קשה. בין המועמדים היו קטע הבאנג'י-בלט של 'טומב ריידר', האוטובוס המעופף ב'שם קוד: דג חרב', ג'ט לי נלחם בעצמו ב'האחד' ומבחר סצינות מ'מעבר לגבול הסכנה'. אבל בפרס היוקרתי זוכה קטע ההתקפה מתוך 'פרל הארבור' – עשרים דקות של ניצול ציני של ארוע הסטורי לצורך פעלולים מרהיבים, מוקפות בשלוש שעות של סרט משעמם להפליא.

דג מלוח מיוחד לקטע המביך ביותר מתוך סרט טוב מכל בחינה אחרת
"אתם תהיו… אחוות הטבעת!" אמר הסוכן סמית'.

אכזבת השנה
'חניבעל' ("מה, זהו?"), 'טומב ריידר' ("המשחק יותר טוב") ו'כלבים נגד חתולים' ("אבל הטריילרים היו אחלה") היו מועמדים, אבל את הפרס מקבל 'כוכב הקופים'. הבטיחו סרט של טים ברטון. הבטיחו יצירה מחדש (לא רימייק!) של מדע בדיוני קלאסי. הבטיחו גימיק מטריף. הבטיחו טוויסט בסוף. קיבלנו סרט אקשן בינוני ומטה עם אחד ה"טוויסטים" הגרועים בהסטוריה. פשוט לא שווה צפיה.

אבל הסרט היה עוד כלום לעומת ה"הסבר" לסוף התמוה שסיפק ברוס סניידר, אחד מראשי 'פוקס', החברה המפיקה. ההסבר היה (בתרגום חופשי): "אז מה אם זה לא הגיוני? מה, לא כיביתם את המח בכניסה?" קבל דג מלוח לפרצוף, סניידר.

הסרט המוזר של השנה
התא לעידוד המוזרות באקדמיה, בשיתוף עם העמותה לטיפוח הסטנדרט הכפול, גאה להעניק את דג הזהב לסרט המוזר של השנה לפאר יצירת טאג'יקיסטן, 'לונה פאפא'. אוקיי, אז הסוף שלו לא הרבה יותר הגיוני מזה של 'כוכב הקופים', אז מה?

הסרט הגרוע של השנה
מסרטים גרועים האקדמיה דוקא משתדלת להמנע, לכן את רוב המועמדים המתבקשים לדג המלוח לסרט הגרוע של השנה היא פשוט לא ראתה. 'שטן על הזמן', 'אסקימו לימון: החגיגה נמשכת', 'אינג'יל', 'אמריקן גאי', 'יום אהבה קטלני' ועוד, הם סרטים שנחשבים לגרועים במיוחד, ובדיוק משום כך העדיפה האקדמיה להתעלם מהם. מבין הסרטים שכן ניצפו על ידי האקדמיה, הזוכה בתואר הסרט הגרוע ביותר הוא לא אחר מאשר 'מבוכים ודרקונים', מפגן מדהים של חוסר כשרון בכל תחום שהוא, מהתסריט (הרפתקת D&D סוג ז') דרך המשחק (אפילו ג'רמי איירונס הגדול מוכיח שהוא יודע לשחק חרא, כשצריך) ועד לפעלולים (אימת דרקוני הפלסטיק). אין מה להגיד, קאלט.

סרט השנה
בין המועמדים הסופיים לתואר: 'לונה פאפא', 'שרק', 'A.I.', 'שר הטבעות', 'ממנטו', ו'האחרים'. אבל איכשהו, בחשאיות, בחרו חברי האקדמיה להעניק את דג הזהב לסרט השנה לסרט שעליו נחמן אינגבר כתב שהוא מתמודד על תואר הסרט הגרוע של העשור, ושהתגובות אליו הכילו את הביטויים "פטיש לראש", "אגרוף בפנים" ו"בעיטה בבטן" יותר מכל סרט אחר אי פעם – 'רקוויאם לחלום'. חברי האקדמיה לא בטוחים שזהו באמת הסרט הטוב של השנה, אבל הם מפחדים לצפות בו שוב כדי לברר. הם מפחדים אפילו לחשוב עליו, למעשה, וכשמישהו מנסה לשאול אותם הם משנים נושא במהירות ומתחילים לדבר על 'שרק'. פעם אולי עוד נראה אותו שוב.

15 דקות של תהילה

לסיכום הסיכום: 15 הדקות שבשבילן היה שווה ללכת לקולנוע השנה.

15. מריבה משפחתית בין טום הנקס והכדורעף שלו, 'להתחיל מחדש'.
14. הפלאפון של הספינוזאורוס מצלצל באמצע הסרט, 'פארק היורה 3'.
13. מפולת שלגים, 'מעבר לגבול הסכנה'. מאז שתיקנתי את האנטנה לא ראיתי כל כך הרבה שלג.
12. ספקטקולר ספקטקולר, 'מולין רוז", מחזמר בפאסט-פורוורד.
11. הצפרדע והנחש, 'שרק'.
10. פרודו עונד את הטבעת ומגיע לעבר השני, 'שר הטבעות: אחוות הטבעת'.
9. אחרי המתנה של כמעט שעתיים, היפנים הארורים מפציצים סוף סוף את פרל הארבור. היה שווה לחכות.
8. בילי אליוט נפרד מסבתא.
7. הדקה הראשונה (או האחרונה?) של 'ממנטו'.
6. שיר הפתיחה של 'מעודדות צמודות':
"reסI'm major! I roar! I swear I'm not a wh ".
5. הסיאנס, 'האחרים'.
4. תחרות בין שתי מכוניות ורכבת, 'מהיר ועצבני'. מאיץ האדרנלין של השנה.
3. 'הללויה', 'שרק' – הרגע המרגש ביותר מתוך סרט מאוד מצחיק.
2. גלדריאל מעבירה שיעור קצר בהסטוריה של הארץ התיכונה בפתיחת 'אחוות הטבעת'.
1. הדקה שאחרי סיום 'רקוויאם לחלום', כשהקרדיטים מתחילים לעלות, ואתה יושב ובוהה ומנסה להבין מה בדיוק עבר עליך הרגע.