דו"ח קופות שבורות – 10.4.2006

מפגרים, אבל אופטימים.סרטי ילדים, ישנן לכם כל דו"חקואיסט מתחיל, הם הימור בטוח. הם תמיד שורדים הרבה זמן על המסכים, והירידות שלהם משבוע לשבוע בדרך כלל מינימליות. אלא שמישהו שכח לספר את זה ל'עידן הקרח 2'. עם פתיחה מרהיבה כמו שהיתה לו, אין פלא שהסרט הגיע כבר עתה להכנסות של מעל ל-100 מיליון (הסרט הראשון השנה שעושה זאת), ואף שמר על מקומו בראש הטבלה. אבל העתיד לא מבשר טובות – לא עם ירידה של 49% לעומת רווחיו בסוף השבוע שעבר, ולא כשבודקים מי היו הסרטים שגנבו ממנו את הקהל.

הסרטים האלה, במקומות השני והשלישי, הופצו לקהל יעד הכולל נערים צעירים ונערות צעירות (בהתאמה). שני הסרטים שייכים לז'אנר "כנגד כל הסיכויים", ונחשבים מוצלחים מי פחות, ומי קצת פחות. במקום השני נמצא 'The Benchwarmers'. טכנית, הסרט נכנס תחת המינוח "קומדיה", אבל מספיק להזכיר את שמו של רוב שניידר כדי להבין איזה סוג קומדיה זה עומד להיות. שניידר הוא גאס, חנון מאד, שבעזרת שני חבריו מקים קבוצת בייסבול חנונית, שיוצאת להלחם בליגה הקשוחה. אבל בעברו של גאס רובץ סוד אפל: הוא לא חנון טהור דם – פעם הוא היה הבריון הכיתתי. אויה!

אל תתנו לי לחדש לכם: הביקורות כמעט התעלפו אחרי הסרט הזה. בציר הדמים כולל את הקביעה כי רוב שניידר מנסה לשווא להיות אדם סנדלר (וזה לא שלהיות אדם סנדלר היא שאיפה נעלה במיוחד), וגם תיאורים מצמררים של שלוש סצינות הקאה, שתי סצינות היחנקות, בדיחות פיפי סטנדרטיות והכאת ילדים בני 12 עד עלפון בידי רוב שניידר. זה מה שיש בסרט, וזה חוזר על עצמו שוב ושוב, ואז עוד קצת ליתר בטחון. בעולם אידיאלי, סרטים שזה כל מה שיש להם להציע היו מבוטלים בהבעת בוז מיד עם הפצתם לקולנועים. אנשים לא היו טורחים להעיף לכיוונם מבט שני, כל שכן להיכנס לסרט. אבל לאמריקאים יש כנראה זיכרון קצר – הם שכחו את 'הג'יגולו מת מצחוק באירופה', הם שכחו את 'חיה רעה', הם שכחו את 'The Hot Chick'. והם באו לסרט הזה כמו זבובים לחרא. סליחה, אבל באמת שאין דימוי מדויק יותר. 'על הספסל' הרוויח 19.7 מיליון דולר, והפך בכך לפתיחה הגדולה ביותר לסרט של רוב שניידר (אלא אם מחשיבים הופעות שלו בסרטים של אדם סנדלר, ולא נחשיב. אני לא נחמדה עד כדי כך). אף אחד לא ציפה שהסרט יגיע לסכום כזה, ומכתבי התנצלות של האולפנים נחתמים ברגעים אלו ממש.

מיד אחרי שניידר, נמצא 'Take the Lead', או 'רוקדים' – אנטוניו בנדרס מוכיח שבניגוד לאלק בולדווינים וסטיבן סיגלים למיניהם, הזדקנות על מסך הקולנוע לאו דווקא אומרת לגדל כרס בירה. בגיל 40 ומשהו ובכושר טוב, בנדרס מגלם מורה לריקודים סלוניים, שמוצא עצמו מלמד חבורת ילדים מבית ספר שחור את רזי התנועה וקסם הריקודים הקלאסיים. הביקורות לפחות לא מתעלפות בזעזוע, ויש גם כמה שמוצאים את הסרט מהנה, אבל בגדול, המבקרים מסכימים כי נעשה פה שימוש בכל קלישאה אפשרית. הסרט כבר מוקרן בארץ, וביקורת מפורטת על הסרט תעלה באתר ביום-יומיים הקרובים.

הלאה בטבלה נמצא 'Lucky Number Slevin', שהמפיצים שוברים את הראש איך לקרוא לו בעברית. אם יש לכם הצעות, אל תפנו אותן אלי – שלחו אותן ל'פורום פילם'. הסרט מחזיר למרכז הבמה את המאמי הלאומי, ג'וש הארטנט. סלבין (ג'ושל'ה) בא לניו יורק לבקר חבר, אבל מוצא דירה ריקה. החבר שלו כנראה הרגיז כמה אנשים, כי הבוסים הגדולים (בן קינגסלי ומורגן פרימן הבלתי נלאים) תופסים את סלבין, ואין עליו תעודות כדי להוכיח שהוא זה הוא ולא החבר. מסביב מתארגנת קנוניית רצח, וגם כמה בלגאנים אחרים, בין השאר בהשתתפות הרוצח השכיר ברוס וויליס.

המבקרים מתייחסים ברגשות מעורבים לסרט. מצד אחד, הם אומרים, הוא מהנה, ויש בו הרבה דיאלוגים שנונים שכיף לצטט. מצד שני, הסרט מעמיד פנים שהוא מתוחכם מאד, כשבפועל הוא רק מנסה לחקות תחכום של כמה סרטים אחרים. כך או כך, בקופות הוא לא ממש הצליח, וסגר את הסופ"ש עם 7 מיליון דולר. יש שקוראים לזה קללת וויליס.

במקום השביעי, עם צניחה של 67% בהכנסותיו, נמצא 'ATL'. עם כל הכבוד להישגו המפתיע של הסרט בשבוע שעבר, בשבוע שבו רוב שניידר מגיע למקום השני אתם באמת חושבים שלמישהו יש כוח לדרמת התבגרות? וחוץ מזה, יש סרט שחורים חדש בשכונה, והוא הרבה יותר מגניב. עובדה, אפשר לדעת את זה לפי השם שלו, 'Phat Girlz'. רואים? הוא גם מציין ריבוי עם z במקום s וגם יש בו שגיעט קטיו. קו?ל.

הכוכבת הראשית היא מו'ניק (יו, היא מפרידה את השם שלה באמצעות גרש. גדול!), קומיקאית שחורה שלא מפסיקה לדבר על זה שהיא שמנה. נחשו מה? בסרט הזה היא מעצבת בגדים שמנה, והיא מחפשת אהבה. קצת מאוחר בשבילה, הייתי אומרת, בהתחשב בכך שקו הבגדים שהיא היתה אחראית עליו נסגר ב-2002. לקדם אותה זה כבר לא יקדם. 'wמנות שולתות' הגיע לכ-1,000 בתי קולנוע וגרף 3.1 מיליון דולר.

במקום העשירי מצטנעת קומדיה שרצה כבר ארבעה שבועות בהפצה מוגבלת, והצליחה לחדור לעשיריה המובילה עם 300 קולנועים בלבד. מדובר ב-'Thank You for Smoking', ומי שאחראי עליה הוא ג'ייסון רייטמן, הבן של איוון ('מכסחי השדים'). הסרט מבוסס על ספר של כריסטופר בקלי, ומספר על ניק ניילור (אהרון אקהרט, 'שעת האפס'), שתפקידו להופיע בתוכניות טלוויזיה ולשכנע אנשים לעשן, כי זה דווקא טוב לבריאות. גם סנטורים ומפיקים הוליוודיים נמצאים על הכוונת שלו. עוד משתתפים בסרט מריה בלו ('היסטוריה של אלימות') בתפקיד נציגת עסקי האלכוהול, ודייויד קואצ'ר בתפקיד נציג עסקני הנשק החם, שמתחרים עם ניילור על התואר "העסק של מי הרג הכי הרבה אנשים".

בשבוע הבא יגיעו ה"פארודיה" ה"קורעת" 'מת לצעוק 4', "סרט" ה"אנימציה" 'ג'ונגל סיטי', ו'תודה שעישנתם אל על' יעלה ל-1,000 קולנועים.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Ice Age: The Meltdown – 33.8 (115.8)
2. The Benchwarmers – 19.7 (19.7)
3. Take the Lead – 12.1 (12.1)
4. Inside Man – 9.1 (66.0)
5. Lucky Number Slevin – 7.0 (7.0)
6. Failure to Launch – 4.1 (79.1)
7. ATL – 3.7 (17.2)
8. V for Vendetta – 3.4 (62.3)
9. Phat Girlz – 3.1 (3.1)
10. Thank You for Smoking – 2.3 (6.2)