דו"ח קופות שבורות – 11.9.2005

אם בא גשם - סאחה לנו ככהפעם היה הגיון בעולם. בחורף ירד גשם, בקיץ היו מדוזות. בקיץ יצאו שוברי קופות, בסתיו יצאו המועמדים לאוסקר, ובחודש ספטמבר לא קרה שום דבר. השנה, כמו שעוקבי הדו"חקו כבר יודעים, שום דבר לא ממש הולך לפי ההגיון המקובל. סרטים על פינגווינים שוברים קופות בזמן שסרטי אקשן ענקיים נעלמים בתהומות הנשייה. שבועות של שיא הקיץ מאכזבים שוב ושוב. השבוע נדמה שהאבסורד הגיע לשיא, וההגיון המקובל פשוט לא עובד יותר. לא רק מדע תחזיות הדו"חקואים נמצא בספק, אלא גם צורת המחשבה המקובלת של סיבה ומסובב בכלל. החתול של אלוהים משחק בקוביה עם שרדינגר, או משהו.

טוב, אז הגזמתי קצת. ובכל זאת, תוצאות השבוע בהחלט נותנות תחושה של עולם הפוך. אנחנו נמצאים בספטמבר, ובאופן יותר ספציפי, בתחילת ספטמבר, הזמן שבו ברור שאפילו על הסרטים ה"מצליחים" יותר אף פעם לא נשמע. בשבוע המקביל לפני שנה בדיוק, הסרט החדש המצליח ביותר היה 'פפראצי' (מה?) עם 6.1 מיליון דולר. שנה לפני כן, הסרט במקום הראשון היה 'דיקי רוברטס, כוכב לשעבר' (מי?) עם 6.7 מיליון. השנה, נכנס למקום הראשון 'The Exorcism of Emily Rose' (איך?) עם 30 מיליון דולר. 30 מיליון! לאורך כל אוגוסט, היה רק סרט אחד שפתח עם סכום דומה. אז מה, ספטמבר הוא האוגוסט החדש, או שזה להיפך? ומה שיותר חשוב, מי זאת האמילי הזאת בכלל ומאיפה היא השיגה את כל הכסף הזה?

'גירוש השדים של אמילי רוז' מפורסם כסרט אימה, מהשכונה של 'מגרש השדים', ומתהדר אפילו בשורה התמיד משכנעת "מבוסס על סיפור אמיתי". למעשה הסרט הוא יותר דרמת בית משפט מאשר סרט אימה כהלכתו: לורה ליני מגלמת עורכת דין המגנה על כומר (טום ווילקינסון), שמואשם בגרימת מותה של הנערה אמילי רוז. להגנתו הוא טוען שבנערה אחז דיבוק, ושהוא ביצע בה גירוש שדים, שאחת מתופעות הלוואי שלו היתה מוות. לא לגמרי ברור אם זאת היתה ההבטחה לאימה או החוק-וסדר שבעניין שמשכו את הקהל, ברור שאלה לא היו הביקורות, שלא התלהבו בכלל.

בינתיים, סרט הרבה פחות חריג והרבה יותר מסחרי – לפחות בתיאוריה – הפגין את אחד ממפגני חוסר-ההצלחה שלהם אנחנו יותר רגילים בספטמבר. 'The Man', ובעברית 'גבר גבר', הוא קומדיית שחור/לבן לפי הספר. אתם יודעים איך זה עובד: השוטר הקשוח (והשחור) נאלץ לעבוד עם חנון נודניק (ולבן) כדי לפתור איזו פרשית פשע ייצוגית. החידוש הוא ששני השותפים הם סמואל ל. ג'קסון, האחד והיחיד, ויוג'ין לוי, המוכר בעיקר כדבר הכי מצחיק בסרטי 'אמריקן פאי'. זה לא עזר לסרט. הכישלון של 'גבר גבר' לא ממש מפתיע, אבל עוצמתו כן: הסרט השיג 4 מיליון דולר, והתמקם במקום השישי בטבלה. אם זה היה תלוי במבקרים, הוא היה מוצא את עצמו עוד יותר נמוך. עוד לפני שהם מדברים על העלילה המהווה תירוץ קלוש לבדיחות, ועל כך שגם הן לא מצחיקות, כמעט אין מבקר שלא מעלה את השאלה: מי בעצם היה צריך עוד חיקוי של '48 שעות'? כשאתה יכול לנחש מהטריילר את כל העלילה של הסרט מתחילתה ועד סופה, אולי הגיע הזמן להחליף ז'אנר. יוצרי הסרט יכולים להתנחם בזה שבעוד שבועיים, גג, אף אחד לא יזכור שהסרט הזה היה קיים.

'בתול בן 40' כבר בן ארבעה שבועות, ועדיין יושב חזק בצמרת, כשהשבוע הוא נמצא במקום השני. ואם כבר מדברים על סרטים ותיקים, 'משפחת הקיסרים' מסתובב בטבלה כבר 12 שבועות, והפעם סוף סוף נראה כאילו עומד לצאת בקרוב (מה שרומז שהוא במקום העשירי). אין במה להתבייש, 66.9 מיליון דולר ותואר הסרט התיעודי השני-הכי-מצליח בכל הזמנים הם הישג שאין מה לזלזל בו, בעיקר עבור חבורת פינגווינים. 'דופקים חתונה', עוד אחד מהותיקים, נמצא במקום השמיני, וחוגג את חציית קו 200 מיליון הדולר.

השבוע הבא יביא כמה סרטים אופייניים לעונה: אמילי תקבל לא מעט תחרות בתחום האימה עם 'Cry Wolf' ו-'Venom'. עוד נזכה לקומדיה רומנטית שבה ריס ווית'רספון מתה (לשמחת שונאיה), והדרמה 'אדון המלחמה' עם ניקולס קייג' כסוחר נשק.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. The Exorcism of Emily Rose – 30.2 (30.2)
2. The 40-Year-Old Virgin – 7.9 (82.3)
3. The Transporter 2 – 7.2 (30.1)
4. The Constant Gardener – 4.9 (19.1)
5. Red Eye – 4.6 (51.3)
6. The Man – 4.0 (4.0)
7. The Brothers Grimm – 3.3 (33.3)
8. Wedding Crashers – 3.2 (200.0)
9. Four Brothers – 3.0 (68.3)
10. March of the Penguins – 2.5 (66.9)