דו"ח קופות שבורות – 15.7.2007

מספרים שמשאית אחת שהובילה את ספרי הארי פוטר באישון ליל, כשעיניו של הנהג מכוסות כאמצעי בטחון, כמובן, סטתה מהדרך והתהפכה. כתוצאה מכך נפתח אחד מארגזי הטיטניום, שמנעול הפלדה התלת-צירי שעליו כנראה לא הותקן כראוי, ואחד מהספרים נפל לצידו של עובר אורח שטייל עם כלבו. במהלך הנפילה נפתח הספר וחשף לעיניו של אותו עובר את עמודים 245-249 למשך כ-0.22 שניות. ההוצאה לאור שלחה מיד את מילת הקוד אל המחסל המקצועי שנשכר מראש בדיוק למקרה כזה, וזה ירה לאזרח שנחשף לחומר הרגיש שני כדורים בראש מטווח קצר. נמסר כי האזרח גילה הבנה. הכלב נעצר עד תום ההליכים.

אין שום סרט השנה – ואולי בעשור האחרון – שרמת הציפייה לו מתקרבת למה שמקבל הספר 'הארי פוטר וה-Deathly Hallows' (שיוצא לאור בעוד שבוע, אם עוד לא שמתם לב). די מדהים גם שעד עכשיו לא דלפו לרשת ספוילרים עליו, בעוד שכל סרט באותה רמה של ציפיות היה כבר דולף כולו לרשת, או שאפשר היה לקרוא תיאור עלילה מלא וגדוש סימני קריאה ב-AICN. הסרט החמישי, 'הארי פוטר ומסדר עוף החול', רק רוכב על הגל של הספר. גם לו יש הרבה מעריצים שמחכים, כמובן, אבל פחות. זה בסך הכל עוד סרט בסדרה, ומי שבאמת מתעניין בהארי פוטר ממילא יודע בדיוק מה יקרה בו.

עדיין, ההיסטריה הרגילה סביב כל סרט בסדרת הארי פוטר, המוגברת עוד יותר מהרגיל בגלל הציפייה לספר השביעי, היתה יכולה כנראה להביא את הסרט לסוף שבוע שיתחרה בשלישית ה-3ים, אי שם מעל ל-100 מיליון. זה לא קרה – אבל בעיקר משום שהסרט יצא ביום רביעי. באותו יום הוא הכניס 44 מיליון דולר, ושבר את השיא של כל הזמנים להכנסות ביום רביעי בשבוע (אחרי שאת השיא של יום שלישי שבר 'רובוטריקים' רק בשבוע שעבר). זה היה גם היום הבודד הגדול ביותר בתולדות סדרת הארי פוטר. אבל כתוצאה מכך, בסוף השבוע הכנסות הסרט היו פחות מרשימות: "רק" 77 מיליון דולר. בתוך חמישה ימים, הסרט הגיע להכנסות של 140 מיליון. עסקים כרגיל, אצל הארי.

הסרט החמישי בסדרה היה בעייתי מכמה בחינות. בסדרה התחלפו כבר כמה במאים, אבל זו הפעם הראשונה שלעמדת הבמאי נקרא מישהו שאף אחד לא שמע עליו קודם (דייויד ייטס, קוראים לו). הסדרה גם איבדה את התסריטאי הקבוע שלה, סטיב קלובס, שהתמודד עד עכשיו יפה עם האתגר המאוד לא פשוט של הפיכת ספרים ארוכים יותר ויותר לסרט באורך סביר. הפעם מחליף אותו מייקל גולדנברג, תסריטאי 'קונטקט' ו'פיטר פן' המחודש. השחקנים כולם נשארו. למה, לאן יש להם ללכת? פעם בשנה נפגשים כמה מהשחקנים המשובחים באנגליה לקייטנה, מנופפים במטות קסם זה על זה ומקבלים, אפשר להניח, הרבה כסף. מה רע? שום דבר. תשאלו גם את המבקרים. כל סרטי הארי פוטר עד היום – אפילו הסרטים הראשונים, של כריס קולומבוס – תמיד קיבלו יחס טוב מהמבקרים. 'מסדר עוף החול' לא חורג מהמסורת. אחרי חמישה סרטים, תמיד אפשר למצוא דעות שונות ומגוונות, אז גם הפעם יש כמה כאלה שטוענים שזהו סרט 'הארי פוטר' הכי טוב שיצא עד היום, ומנגד את אלה שטוענים את ההיפך הגמור; אבל הרוב מדרגים אותו אי שם באמצע, כפרק טוב אבל לא הכי-טוב של הסדרה.

פוטר לא העלים את כל הסרטים האחרים בטבלה. רובם דווקא שרדו יפה מאוד. 'רובוטריקים', כצפוי, ירד בחדות: ירידה של 49% מהשבוע שעבר. אבל בהתחשב בגורמים – סוג הסרט, הסכום שהוא הכניס בשבוע שעבר, ובעובדה שהוא התמודד ישירות מול הארי פוטר – היה אפשר לצפות לירידה תלולה יותר. 'רובוטריקים' יושב כרגע על 223 מיליון דולר בהכנסות כוללות, אחרי שעקף את '300' והפך לסרט הלא-המשך המצליח ביותר השנה; האתגר הבא שלו יהיה להגיע ל-300. מיליון, כלומר.

בהמשך הטבלה, יתר הסרטים סבלו ירידות מתונות. 'רטטוי' הוסיף עוד 18 מיליון, 'מת לחיות 4.0' עבר את ה-100, ואפילו 'License to Wed' איבד פחות מ-30% (לפעמים טוב להיות קומדיה רומנטית). היחיד שעזב את העשיריה, מוקדם מהצפוי, הוא 'ארבעת המופלאים 2'. הפתיחה אמנם היתה אופטימית, אבל ארבעה שבועות בלבד לקח לסרט להיעלם, עם הכנסות כוללות של 127 מיליון דולר בלבד. זאת ירידה די גדולה מהכנסות הסרט הראשון (154 מיליון), ומה שיותר גרוע, לא מספיק כדי לכסות את תקציב הסרט (130 מיליון). סרט שלישי בסדרה כבר לא נראה סביר.

בסוף השבוע קרה גם אירוע משמח מאוד. 'Captivity', סרט אימה בזוי וגרוע, יצא לאקרנים. עלילת הסרט: אלישה קאתברט ('24') מגלמת דוגמנית מצליחה, שנחטפת על ידי פסיכופט כלשהו, מוחזקת במרתף ועוברת מדי פעם עינויים קשים וחולניים. זה בערך הכל. מדובר בעוד סרט בגל סרטי ה"פורנו עינויים", שנדמה שהפך לוהט לרגע בעקבות 'המסור' ו'הוסטל'. מפיצי הסרט נקטו טקטיקות זולות של פרובוקציה כדי להשיג פרסומת חינם – למשל, תלו ברחבי לוס אנג'לס מודעות פרסומת לסרט שנפסלו על ידי ה-MPAA, רק בשביל להתנצל ולקבל את הכותרות בעיתונים. מה שמוזר הוא שאת העסק הזה ביים רולנד ג'ופה, שנחשב פעם לבמאי איכותי, ואפילו היה מועמד לאוסקר פעמיים, על 'המשימה' ו'דמעות של שתיקה'. כבר קרה שבמאים גדולים נפלו, אבל קשה לחשוב על מקרה של במאי שנפל כל כך נמוך. חובבי אימה ושניצקליינים כאחד פסקו שזה לא רק שהסרט הוא אכזרי וחסר טעם – הוא גם סרט גרוע מאוד, בלי שום קשר.

אז מה פה כל כך משמח? העובדה שאת הסרט הזה לא תמצאו בשום מקום בטבלה. לא במקום הראשון, לא בשני ולא בעשירי. למרות כל הפרסומת חינם שקיבל, 'Captivity' הכניס 1.5 מיליון דולר, והגיע רק למקום ה-12 – דבר שאפילו היחצ"ן היצירתי ביותר לא היה יכול לפרש אחרת מכישלון מוחלט, חרוץ וטוטאלי. הכישלון הזה מתחבר ישירות לכישלון של 'הוסטל 2' לפני כמה שבועות, והאכזבה של 'גבעות הפחד 2' בתחילת השנה. היה אפשר לכלול את הכל תחת הכותרת "זו פשוט לא השנה של סרטי האימה", אלמלא היה סרט אחד שלא מציית לכלל הזה: '1408', שמבלה כבר ארבעה שבועות בעשירייה המובילה, יורד באופן מאוד מתון, והכניס כבר 62 מיליון דולר. אפילו למוטנט רצחני וקשה תפיסה יהיה קשה לפספס את המסר הברור שהצופים מעבירים למפיצים: זה לא שנמאס לנו מסרטי אימה – זה פשוט שיש לנו סטנדרטים. דם בלי עלילה זה כבר לא מספיק. הללויה! רק בגלל זה אני מוכן כמעט לסלוח לעם האמריקאי על כך שהפך את 'רובוטריקים' לסרט מצליח.

הקיץ אמנם עוד לא נגמר, אבל עם 'הארי פוטר' הגיעה לסיומה שרשרת הסופר-מגה-להיטים. מעכשיו, סביר להניח שהמספרים יירגעו קצת, ושיאי כל הזמנים יפסיקו להישבר בכל שלישי ורביעי. בשבוע הבא יגיעו הקומדיה 'I Now Pronounce You Chuck and Larry' עם אדם סנדלר וקווין ג'יימס, והמחזמר 'היירספריי'.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Harry Potter and the Order of the Phoenix – 77.4 (140.0)
2. Transformers – 36.0 (223.0)
3. Ratatouille – 18.0 (143.0)
4. Live Free or Die Hard – 10.9 (102.9)
5. License to Wed – 7.4 (30.5)
6. 14O8 – 5.0 (62.2)
7. Evan Almighty – 5.0 (87.9)
8. Knocked Up – 3.7 (138.2)
9. Sicko – 2.6 (15.9)
10. Ocean's Thirteen – 1.9 (112.4)