דו"ח קופות שבורות – 17.11.2002

הוא כאן! הוא הגיע! לאחר
המתנה ארוכה ומורטת עצבים,
לבסוף הגיע התאריך שנקבע
מראש, והמאורע הענק לו ציפינו
בנשימה עצורה התרחש. לא, אני
לא מדבר על יום ראשון החופשי
הראשון (והיחיד) בסמסטר שלי.
אני לא אעשה לכם את זה, אבנה מתח בציפייה למשהו שאתם חושבים שאתם יודעים שהתרחש בסוף השבוע, רק כדי לשבור את המתח באירוע שלא ממש מעניין אתכם. כבר עברתי את השלב הזה. האירוע שאני מדבר עליו הוא האירוע הגדול האמיתי שקרה בסוף השבוע.

סוף סוף קיבלתי את הד-DVD של העונה הראשונה של 'ננס אדום'! הכל, מהסצינות המחוקות ועד לצלצול הפלאפון באמצע ההערות של השחקנים. מרגש, נכון?

אה, כן, וגם 'הארי פוטר' החדש יצא בסוף השבוע לאולמות. אבל זה בטח לא מעניין אתכם. במקום זה, בואו נדבר קצת על סטיבן סיגל:

לא קל להיות סטיבן סיגל
לעשות סרט טוב הוא אינו מסוגל
הוא לא מבין שהוא מגוחך
ולא יודע שהוא כבר נשכח

זוכרים את אתר העגבניות הרקובות? זה שמסכם את הביקורות הטובות והרעות שסרט מקבל? בואו נראה מה יש לעגבניות לומר על הסרט החדש של סטיבן סיגל, 'Half Past Dead' (הצעה לשם: 'מת וחצי'): 2% טריות. במילים אחרות: מבין יותר מ50- ביקורות שונות, רק ביקורת אחת הייתה חיובית, ואפילו בה מסכימים שתהום עמוקה פעורה בסרט במקום בו בסרט אחר הייתה נמצאת העלילה (העלילה, אגב, נשמעת ככה: פושע, אותו משחק מוריס אגוז-מלך, חודר לכלא על מנת לגלות את מקומם של הרבה מאד מטילי זהב. סטיבן סיגל מנסה לעצור אותו. הקהל לא מבין למה הוא קנה כרטיס). הביקורות הרעות לא מנעו ממנו להיכנס למקום החמישי, ולהרוויח סכום שכמעט ויספיק למנוי לחדר-הכושר של סיגל.

עכשיו תסלחו לי, בעצת העורכים (ודרך אגב, לא ידעתי שללונג ג'ון יש כזה ידע נרחב באנטומיה!) אני אתחיל לדבר על 'הארי פוטר וחדר הסודות'. אם לסכם את הארוע בשתי מילים, הן יהיו "לא מפתיע".

לא מפתיע שפתיחת הסרט התפרשה על מספר האולמות הגדול ביותר אי פעם. לא מפתיע שהסרט נכנס למקום הראשון. לא מפתיע גם סכום הכסף איתו הוא נכנס: אחרי יותר מ- 90 המיליון שהכניס הסרט הראשון בסוף השבוע הראשון שלו, ובמיוחד אחרי הסכום שספיידי הכניס (ומי היה מאמין שבסופו של דבר, האויב הכי גדול של פוטר יהיה בחור בטייטס אדומים?), 88 מיליון הדולר שהשיג 'חדר הסודות' הם כמעט סכום סולידי.

לא מפתיעות גם הביקורות, על פיהן הסרט הזה הרבה יותר טוב מהראשון. יותר אפל, יותר מפחיד, יותר מצחיק, יותר מהנה ואפילו עם אפקטים טובים יותר. נראה שכריס קולומבוס הפנים את הטענות שעלו אחרי הסרט הראשון והתחיל, לא יאומן, ממש לביים. לא מפתיעה העובדה שמבקרי קולנוע של עיתונים קטנים אהבו את הסרט הרבה יותר מאשר המבקרים של העיתונים הגדולים.

גם העלילה לא מפתיעה: היא בדיוק כמו בספר. דניאל רדקליף החליף את הקול, אמה ווטסון רק ממשיכה להשתפר, רופרט גרין ג'ינג'י, וקנת' בראנה ואלן ריקמן הם… קנת' בראנה ואלן ריקמן. חכו שבוע, בביקורת יהיו יותר פרטים.

אבל לקסם שהכניס את הארי פוטר למקום הראשון ישנן תופעות לוואי מצערות. כמעט כל הסרטים האחרים בעשירייה הראשונה סבלו מירידה גדולה יחסית בהכנסותיהם. אמינם ירד ב-60%, טים אלן ב-40% (ומעניין לראות שלשלושת הסרטים הראשונים בעשירייה יש מספרים מאד דומים בסוגריים). 'The Ring' ו'החתונה היוונית' סבלו מירידות לא אופייניות, מה שלא הפריע להם לעבור שני מחסומים – 'רינג' עבר את מחסום ה-100 מיליון, והחתונה תעבור את מחסום ה-200 תוך יום-יומיים לכל היותר. הכנסותיה של 'פרידה' (עכשיו בקולנוע הסמוך) אף עלו, עקב תוספת אולמות של כמעט 50%. כל השאר סתם מוגלגים.

בשבוע הבא: הילדים ימשיכו ללכת ל'הארי פוטר'. האבות ילכו לבונד החדש, 'למות ביום אחר'; האמהות ילכו לראות את קוין קליין
ב-'The Emperor's Club'; אפריקאיים-אמריקאיים-כושיים ילכו ל'Friday After Next', סרט כריסטמס המבוסס על מותג מצליח,; ואלו שלא ראו אותו בארץ ילכו לראות את 'דבר אליה'.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסות הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים קראו בטעות ספר כשפים, וכרגע רק ממלמלים Non sum pisces.

1. Harry Potter and the Chamber of Secrets – 88.4 (88.4)
2. 8 Mile – 21.3 (86.4)
3. The Santa Clause 2 – 15.1 (82.5)
4. The Ring – 11.0 (101.5)
5. Half Past Dead – 8.2 (8.2)
6. My Big Fat Greek Wedding – 4.7 (199.6)
7. I Spy – 4.0 (30.9)
8. Jackass – 3.9 (59.3)
9. Frida – 2.9 (8.7)
10. Sweet Home Alabama – 2.4 (122.0)