דו"ח קופות שבורות – 18.2.2007

לא משנה מה הוא יגיד, אל תמשכו לו באצבע.…ואז, אחרי חודש וחצי של בצורת, נפתחו ארובות השמים ומבול התחיל לרדת. סוף השבוע הזה תפס אותי לא מוכן. אחרי שבעה שבועות שוממים כמעט לגמרי, שבהם בכל שבוע יצאו במקרה הטוב שני סרטים, רובם כושלים, ואת התוספת "המבקרים קוטלים" אפשר היה להצמיד לכל אחד מהם אוטומטית, השבוע היה סיפור שונה לחלוטין. חמישה סרטים חדשים יצאו בהפצה רחבה, אף אחד מהם אינו כשלון, ואחד מהם השיג את הפתיחה הגדולה ביותר בחצי שנה האחרונה. ומה שעוד יותר מהפכני: כמה מהסרטים האלה שייכים לזן שכמוהו לא ראינו בחודש וחצי האחרונים: סרטים טובים.

זה לא לגמרי מקרי שה-18 בפברואר הפך לנקודת השבירה. סוף השבוע הזה הסתנדווץ' בנוחות בין שני חגים מינוריים: ביום רביעי היה ולנטיין, יום האהבה; וביום שני – "יום הנשיאים", מה שהאריך את סוף השבוע ביום נוסף. עם סוף שבוע מוארך מלפנים וחגיגי מאחור, זאת נראתה כמו הזדמנות טובה להתחיל להוציא את הסרטים האמיתיים.

האמור לעיל, בקשר לסרטים טובים, לא תקף לגבי המקום הראשון של השבוע. 'גוסט ריידר' הוא לא מסוג הסרטים שמקבלים ביקורות טובות. זה מסוג הסרטים שבהם גיבורי על מהגיהינום רוכבים על אופנוע בוער באנימציה ממוחשבת. ניקולס קייג' ניסה כבר הרבה שנים להופיע בסרט קומיקס – היה אפילו זמן שבו הוא היה אמור לשחק את סופרמן – ועם הסרט הזה הגשים סוף סוף את חלומו. אבל לחם וקימל בו: כשרוכב הרפאים הופך מאופנוען-פעלולן פשוט ליצור על אנושי, הראש שלו הופך לגולגולת עולה באש (נכון גם אתם שונאים כשזה קורה לכם?), ולכן בכל הקטעים שבהם הגיבור הוא גיבור, הוא דמות ממוחשבת לגמרי. שלא לדבר על זה שגיבור שראשו הוא גולגולת בוערת הוא דבר די מגוחך. כל המבקרים מסכימים שהסרט הזה (אצלנו ב-22 במרץ) אידיוטי. השאלה היחידה שעומדת על הפרק היא האם הוא כל כך אידיוטי שזה מהנה, או שהוא סתם אידיוטי.

מוזר איך שסרטי קומיקס עושים סכומים גדולים כמעט תמיד, ולא משנה באיזה גיבור מדובר. הקומיקס 'Ghost Rider' אפילו לא מתפרסם בימינו באופן סדיר, ומעולם לא היה מפורסם באותה המידה כמו רבים מהגיבורים ששמם נגמר ב"מן". אבל פעלולים (וניקולאג'? אולי) מוכרים כרטיסים. למרות הביקורות, 'גוסט ריידר' הכניס בסוף השבוע 45 מיליון דולר – לא רק הפתיחה הגדולה ביותר מתחילת השנה, אלא הפתיחה הגדולה ביותר מאז 'לילות טלאדגה' באוגוסט שעבר.

ההצלחה של 'גוסט ריידר' לא מפתיעה אף אחד. לעומת זאת, המקום השני השבוע די מפתיע. 'Bridge to Terabithia' נראה כמו סתם עוד סרט בשרשרת סרטי הפנטזיה-לילדים, שמאיימת להפוך לדבר מאוס כמו חיות מדברות: שוב יהיו כמה יצורים ממוחשבים חמודים, נופים ממוחשבים גרועים וילדים עם חיוכים מזויפים. גם העובדה שבדיוק כמו 'נרניה', הסרט הופק על ידי דיסני ו-וולדן מדיה, ובדיוק כמו 'נרניה' ביים אותו מישהו בלי שום ניסיון בסרטים לא-מצוירים, העלתה מאוד את החשש ש'גשר לטרביתיה' הוא שכפול זול של 'נרניה'. אבל ברגע שהגיעו הביקורות הראשונות התברר ש'טרביתיה' הוא משהו שונה לגמרי, ויותר מזה – משהו טוב. הדעה החיובית על הסרט היא כמעט הסכמה מוחלטת. מצד שני, גם 'נרניה' עצמו קיבל בארה"ב לא מעט תשבחות, משום מה, אז אולי בנושא הזה אי אפשר לסמוך על המבקרים. מה שבטוח, הציפיות הקופתיות מהסרט היו נמוכות בכמה דרגות מאלו של 'נרניה', והעובדה שהוא השיג 22 מיליון דולר בסוף השבוע היא הפתעה לטובה. אם סופרים גם את היום הרביעי בסוף השבוע הארוך, הסרט הגיע כבר ל-29 מיליון דולר.

הסרט, המבוסס על ספר ילדים מפורסם לכאורה (שמעולם לא פורסם בעברית, מה שכנראה יחסוך כמה ויכוחים על מי קיבל את השורה של מי), מספר על שני ילדים – ג'וש האצ'רסון ('זאתורה') ואנה-סופיה רוב (ויולט מ'צ'רלי בממלכת השוקולד') – שהם בהתחלה אויבים, אחר כך ידידים, ואחר כך מלך ומלכה בעולם קסום שהם בוראים לעצמם. אבל הסרט מתרכז יותר בסיפור ההתבגרות של הילדים מאשר ביצורים הקסומים שהם פוגשים, ואפילו לשבלונות השמחות המקובלות בסרטי ילדים הוא לא מציית. לי זה נשמע מעניין. ל'גשר לטרביתיה' עדיין אין תאריך הפצה או שם עברי רשמי, מה שאומר שהוא כנראה ייקרא כאן 'המסע הקסום אל החלום'.

במקום השלישי נמצא 'נורביט' של אדי מרפי, שאיבד כ-50% מהכנסותיו מהשבוע שעבר, אבל מיד אחריו בטבלה – עוד מקבץ של סרטים חדשים, ובראשם שני סרטים שיצאו לאקרנים כבר ביום רביעי, הלא הוא יומו של ולנטיין הקדוש.
במקום הרביעי, 'מילים ולחן' – קומדיה רומנטית בה אלמנט החמידות מכוון למקסימום: יו גרנט! דרו בארימור! ולנטיין! מה אתם עוד רוצים, דובי ורוד? יו הוא הפעם זמר (כן, הוא שר) שחייב להיט, אבל יודע רק לכתוב מוזיקה, בעוד דרו יודעת לכתוב את המילים. הם משלימים זה את זו! למרות הסוכר הדביק שנוטף מהסרט הזה, גם המבקרים לא עמדו ברמת החמידות המשולבת של יו ודרו, ומרביתם פסקו "חביב". בקופות הסרט עשה 13.7 מיליון דולר, ובתוספת להכנסותיו מיום רביעי, הוא הגיע ל-19 מיליון. אלינו הוא יגיע בשבוע הבא.

במקום החמישי נמצא הסרט בעל השם הבעייתי תחבירית אך האינפורמטיבי, 'Tyler Perry's Daddys Little Girls', שהוא, כמו שניתן להבין, הסרט החדש של טיילר פרי. פרי הוא האיש שאף אחד לא שמע עליו עד שלפני שנתיים הוא ביים את 'יומנה של שחורה מטורפת' (ואף השתתף בו), סרט בז'אנר ה"קומיקאים שחורים מחופשים לאישה שמנה", ופתח עם 21 מיליון דולר. בשנה שעבר הוא המשיך את אותו הקטע בסרט ההמשך, ופתיחה טובה עוד יותר. אבל השנה הוא גילה כנראה שנגמרו לו הרעיונות לבדיחות על שמנות מטורפות, והוא עשה סרט אחר. טעות גדולה. 'הילדות של אבא', סיפור אהבה בין עורכת דין מצליחה לבין שרת עני שמגדל את שלוש הבנות שלו לבד, הכניס רק 11 מיליון דולר בסופ"ש, אכזבה גדולה ביחס לסרטים הקודמים. לגבי המבקרים, אין שינוי בסרטים של פרי: החדש גרוע בדיוק כמו הקודמים.

הפחות מצליח מבין הסרטים החדשים הוא 'Breach' ('הפירצה'), מותחן ריגול שהיה יכול להיות המשך ל'שומר המדינה': כמוהו הוא מבוסס על סיפור אמיתי מתולדות השירותים החשאיים בארה"ב. הפעם מדובר בסיפורו של רוברט הנסן (כריס קופר), סוכן כפול שהורשע ב-2001 במכירת סודות מדינה לרוסיה. ריאן פיליפה הוא הסוכן הצעיר שהרשיע אותו. כמו רוב סרטי השבוע, גם את 'הפירצה' ביים במאי דל ניסיון (ביל ריי, שעשה את 'חשיפה' לפני כמה שנים. וזהו), לכן גם כאן זה קצת מפתיע שתגובת הביקורת לסרט חיובית בהחלט. המבקרים משבחים במיוחד את כריס קופר, עד כדי כך שניתן אפילו לחשוד שמצאנו את המועמד הראשון לאוסקר 2008 עוד לפני טקס האוסקר 2007 (ואפרופו אוסקר: האם מילאתם כבר את ניחושיכם בטופס האוסקימורון? לא? למה? מה יש לכם להפסיד? כרטיסים ל-VIP עומדים פה על הפרק, אנשים. יש להם גלידות!).

כשחמישה סרטים חדשים נכנסים לטבלה, לשאר הסרטים, מטבע הדברים לא נשאר הרבה מקום. כל סרטי האוסקר נדחקו החוצה מהעשירייה, ואפילו 'לילה מוטרף במוזיאון', שנדמה היה שחתם קבע, נמצא במקום העשירי על סף נטישה. בתור הדרן אחרון לפני שהוא מסתלק, 'מוזיאון' עקף את 'אקס-מן 3' והתמקם במקום השלישי ברשימת הסרטים המצליחים ביותר של 2006, עם הכנסות כוללות של 238 מיליון דולר.

השבוע הבא יהיה צפוף רק קצת פחות: יהיו בו המותחן 'מספר 23' עם ג'ים קארי, הגרסה הקולנועית לקומדיה הטלוויזיוניות 'Reno 911!: Miami', וגם 'The Astronaut Farmer' עם בילי בוב ת'ורנטון, וסרט האימה 'The Abandoned'. סעו בזהירות ואל תשתו בזמן הנהיגה.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Ghost Rider – 45.0 (45.0)
2. Bridge to Terabithia – 22.5 (22.5)
3. Norbit – 16.9 (59.0)
4. Music and Lyrics – 13.7 (19.3)
5. Daddy's Little Girls – 11.4 (17.1)
6. Breach – 10.6 (10.6)
7. Hannibal Rising – 5.4 (22.1)
8. Because I Said So – 5.1 (33.4)
9. The Messengers – 3.8 (30.5)
10. Night at the Museum – 3.7 (237.4)