דו"ח קופות שבורות – 19.11.2000

תופעה אנתרופולוגית ידועה
היא שבסביבות דצמבר חלק גדול
מהעולם משתגע. האמריקנים,
בעיקר. הם מתחילים לחייך ללא
סיבה, לדבר שטויות, לצפות בתכניות טפשיות מהרגיל בטלויזיה ולעשות המון קניות ומתרצים את הכל ב"איטס קריסטמס". עד קריסטמס יש עוד יותר מחודש, אבל זה כבר מתחיל. השנה חוץ מלעשות המון קניות האמריקנים גם רואים המון סרטים. או אולי פשוט נמאס להם לשמוע על הבחירות.

אין אמריקני שלא מכיר את הספר של דוקטור סוס על הגרינץ' שגנב את חג המולד , ואת סרט הטלויזיה המצויר שנעשה לפיו. לארץ אף אחד משניהם לא הגיע מעולם, כי את חנוכה (בינינו, חג מעפן) אף אחד לא רוצה לגנוב. ג'ים קארי, מתחת לשכבות עבות של איפור ירוק, משחק את הגרינץ' בגירסה המצולמת של הסיפור שעלתה למסכים השבוע בארה"ב, בבימויו של רון הווארד ("אפולו 13"), וכולם נאנחים בנוסטלגיה ולוקחים את הילדים. 55 מיליון דולר עשה הסרט בסופ"שו הראשון – הפתיחה הכי טובה השנה אחרי "משימה בלתי אפשרית 2" והפתיחה הטובה ביותר אי פעם לסרט שאינו המשכון. לארץ מגיע הגרינץ' בעוד חודש, בדיוק בזמן לחנוכה. הורים ישראליים שייקחו את הילדים לסרט ייאלצו להתמודד עם שאלות נוקבות מצד הילדים, כגון "אבא, מה זה קריסמס? אבא, למה האיש הירוק רוצה לגנוב את הקריסמס? אבא, כמה כסף שווה קריסמס? הוא נסחר בנאסד"ק?"

חזרה לאמריקה. אלה שלא הצליחו להשיג כרטיסים ל"גרינץ"' או שהילדים שלהם נבהלו מהיצור הירוק המפחיד, לקחו אותם ל"Rugrats in Paris", סרט הקולנוע השני המבוסס על סדרת האנימציה החביבה להפליא Rugrats (שהוקרנה בארץ פעמיים, ונקראה "רגראטס" בגרסה המדובבת ו"ילדודס" בגרסה הלא מדובבת. לא, זה לא הגיוני). "רגראטס", אותה חבורת תינוקות פטפטנים, מעולם לא היתה שגעון לאומי כמו "פוקימון" או "צבי הנינג'ה", ולכן ההצלחה שלהם בסרטים באורך מלא די מפתיעה: הסרט הראשון, שיצא לפני שנתיים, הכניס לא פחות ממאה מיליון דולר, מה שהפך אותו לאחד מסרטי האנימציה שאינם של דיסני המצליחים בהסטוריה. גם הפתיחה של "רגראטס בפריז" – 23 מיליון – מרשימה מאוד, אפילו אם היא לא בליגה של הגרינץ'.

שני סרטי הילדים דחקו את המלאכים של צ'רלי, מחזיקות הגביע בשבועיים האחרונים, למקום השלישי עם 15 מיליון דולר. אבל אין מה לדאוג למלאכיות. הם יגיעו לקו 100 מיליון הדולר בשבוע הבא, וכבר מתחילים לעבוד על תסריט לסרט ההמשך.

במקום הרביעי חבוי, מבויש, עלוב וקטן מתמיד, ארנולד שוורצנגר. סרט האקשן השנתי שלו, "היום השישי" שבו הוא מככב כשכפול של עצמו, הכניס 13 מיליון דולר בלבד בסוף השבוע הראשון שלו, ועכשיו ארני לא מעז להראות את הפנים ברחוב: מי היה מאמין שמר עולם לשעבר יובס שלוש פעמים בסוף שבוע אחד, ועוד בידי שלוש נשים צעירות, יצור ירוק וחבורת תינוקות. אוי לבושה.

מי שהיה מסתכל על הנתונים של סרטי שוורצנגר מהשנים האחרונות בארה"ב לא היה מבין מה הסיפור הגדול איתו, ולמה האולפנים עדיין משקיעים הרבה כסף בהפקת סרטים בהשתתפותו. בארה"ב שוורץ הוא כבר מזמן לא כוכב כל כך גדול – הקהל האמריקני מעדיף כנראה כוכבי אקשן שנראים אנושיים יותר. רק מחוץ לארה"ב, במדינות נחשלות כמו ישראל למשל, שמו של שוורצנגר על פוסטר של סרט אקשן הוא עדיין ערובה להצלחה.

עוד סרט חדש נמצא במקום החמישי: "Bounce" (ובעברית: משהו עם "אהבה" באמצע. "מרוץ לאהבה"? "תחליף לאהבה"? "אהבה קטלנית"? תהרגו אותי, אני לא זוכר). קומדיה רומנטית עם בן אפלק וגווינת' פאלטרו. סרטי השבועות הקודמים מאכלסים את יתר הרשימה: "ניקי הקטן" דועך במהירות, "הכוכב האדום" מתרסק ו"פגוש את ההורים" החתום קבע (שבוע תשיעי בעשרת הגדולים!) מראה סוף סוף סימנים של דעיכה מסוימת, ויכול להיות שתוך חודש-חודשיים אפילו ייצא מהרשימה.

בשבוע הבא: אוי, איזה מתח. כאילו שאין מספיק סרטי ילדים, דיסני מוציאים את "102 דלמטים", ואם למבוגרים לא היה מה לראות, עכשיו יהיה – "בלתי שביר", סרטו החדש של מ. נייט שיאמאלאן, יוצר "החוש השישי". יהיה (עוד יותר) שמח.


הרשימה המלאה – הסכומים מייצגים הערכה על הכנסת הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים; הסכומים בסוגריים מייצגים את הכנסתו הכוללת של הסרט עד היום.

1. How the Grinch Stole Christmas – 55.1 (55.1)
2. Rugrats in Paris – 23.0 (23.0)
3. Charlie's Angels – 13.7 (93.6)
4. The 6th Day – 13.2 (13.2)
5. Bounce – 11.5 (11.5)
6. Men of Honor – 8.0 (25.0)
7. Little Nicky – 7.7 (26.5)
8. Meet the Parents – 6.4 (138.6)
9. The Legend of Bagger Vance – 2.9 (25.3)
10. Red Planet – 13.4 (2.7)