דו"ח קופות שבורות – 19.3.2006

זה שיש לי פרצוף של גוזל לא אומר שאני קשורה לשפעת העופות!עשינו את זה. חצינו את המדבר. עברנו שלושה חודשים של, בואו נודה באמת, בעיקר זבל. עברנו בערך שישים (נדמה לי) סרטי אימה סטנדרטיים ושלושים קומדיות שקיבלו ביקורות נוראיות, והשבוע, בפעם הראשונה השנה, יוצא לאקרנים בארה"ב סרט שבאמת שווה להתייחס אליו. סרט שאנשים ממש חיכו לו. סרט שעורר ציפיות ובאז. ואם לשפוט על פי התגובות – סרט אשכרה טוב. ואיך הגיבו הקופות? הן לא. כאילו עבר עלינו סתם עוד שבוע של זבל.

הסרט האמור הוא 'V for Vendetta', שבעברית נקרא – וזה סופי – 'ונדטה', אחרי שבמשך זמן רב נשא את השם הזמני 'נקמה'. והסיבות לבאז סביבו רבות ומגוונות. קודם כל, זה הסרט הראשון של האחים וושאבסקי, הידועים בעיקר כ"אלה מהמטריקס", מאז המשכי 'המטריקס'. את הוושאבסקים אפשר להגדיר כיוצרים הכי מסתוריים בהוליווד כרגע: אחרי סרט אחד מצוין ('קשורות') וסרט אחד מהפכני ('מטריקס'), הם יצרו את מה שכנראה ייחקק ברשומות כאחת האכזבות הקולנועיות הגדולות בהיסטוריה (אתם יודעים מה), והשאירו את המעריצים מבולבלים. מה נסגר עם האחים האלה? הם גאונים או אידיוטים? העובדה שהאחים לא מדברים, לפחות לא לתקשורת – מאז 'מטריקס' הראשון הם לא השתתפו אפילו בראיון קטנטן אחד – רק גורמת למסתורין סביבם לגבור. 'ונדטה' הוא בלי ספק סרט של הוושאבסקים, למרות שהם לא ביימו אותו. בתקופה שהם עדיין דיברו עם עיתונאים (אם כי לא לעתים קרובות), הם הצהירו שהעיבוד לקומיקס באותו שם של אלאן מור יהיה הפרוייקט הבא שלהם אחרי 'מטריקס'; והם אכן כתבו את התסריט של הסרט, וגם הפיקו אותו. בתור במאי, הם לקחו את ג'יימס מקטיג, מי שהיה עוזר הבמאי שלהם ב'מטריקס', מה שגרם לאנשים מסוימים (כלומר, אני) לחשוד שלמעשה הם ביימו את הסרט, וג'יימס מה שמו משמש בעיקר כבובה לצרכי קשר עם העולם החיצון.

הזמן הוא העתיד הדי קרוב. בריטניה שרויה תחת שלטון טוטליטרי שמזכיר את הנאצים. היחיד שיוצא נגד הממסד האפל הוא איש בשם V – אנרכיסט, טרוריסט, מהפכן, פסיכופת, תלוי את מי שואלים – שעושה לו מנהג לפוצץ בנייני ממשלה ברחבי לונדון. היחידה שמכירה את V אישית היא הצעירה שהציל מידי המשטרה החשאית, איווי, הלוא היא נטלי פורטמן מינוס השיער. את V משחק הוגו וויבינג (אייג'נט סמית, או לחלופין, אלרונד), אבל את הפנים שלו לא תראו בסרט, רק את המסכה הקריפית שהוא חובש.

אם כל זה לא היה מסקרן מספיק, באים המבקרים ופוסקים שנוסף לכל, 'ונדטה' הוא, תאמינו או לא, סרט טוב, שמזכיר יותר את 'מטריקס' מאשר את 'מטריקס Reloaded'. כולם מסכימים שהסרט נראה מצוין ומכיל אקשן מרהיב, אבל מה שבאמת כבש את ליבם של המבקרים – או לפחות חלק גדול מהם – הוא שהסרט הוא לא אקשן חסר-מח טיפוסי. לא צריך לחפור עמוק מדי מתחת לפני השטח כדי לגלות מסרים פוליטיים, לא כולם מאוד פוליטיקלי קורקט באקלים הנוכחי. אחרי הכל, גיבור הסרט הוא טרוריסט. יש שמתייחסים לסרט, לטוב או לרע, כגרסת הקומיקס של 'גן עדן עכשיו'. אחרים לא קונים את זה, וטוענים שההתחכמויות היעני-פוליטיות הן לא יותר מקישוט.

אז כולם מדברים על 'ונדטה', אבל לא כולם הולכים לראות אותו. לא שהסרט נכשל או משהו: בסוף השבוע הראשון שלו הוא הכניס 25.6 מיליון דולר. זה לא סכום נורא, אבל אפשר היה לצפות להרבה יותר (זאת נטלי פורטמן, גוד-דמט!). זה פחות מהפתיחה של 'ביג מאמא 2', למרבה המבוכה. בקושי טיפה יותר ממה שעשתה הקומדיה הרומנטית האיומה 'אין כמו בבית' בשבוע שעבר. מפיקי הסרט דווקא די בסדר עם הסכום הזה. הסרט הופק די בזול, עבור סרט אקשן גדול: התקציב היה 50 מיליון דולר. אם הביקורות הטובות והתלהבות הקהל יגרמו לכך שהירידה בהכנסותיו בשבועות הקרובים תהיה איטית, הוא יכסה בקלות את ההוצאות ועוד יניב רווח לא רע, גם אם שובר קופות ענק הוא לא יהיה. בסך הכל, מה שהתברר השבוע הוא ש'ונדטה' כנראה לא עומד להיות להיט שכל העולם ואחותו יראו, אלא יותר כמו אחד הסרטים שיש להם קהל מעריצים גדול, אבל לא שוברים שיאים ('להרוג את ביל' ו'עיר החטאים', למשל, מתאימים לתיאור הזה). הסרט יגיע אלינו ב-30 לחודש.

אל המקום הרביעי, עם 10.7 מיליון דולר, הגיע 'She's the Man', שתורגם באופן מדויק אך דוחה ל'יש לה ביצים' (שם שהיה מתאים יותר ל'טרנסאמריקה'). טרנד של לפני כמה שנים עושה כאן קאמבק: עיבודים מודרניים, טינאייג'ריים, למחזות של שייקספיר. זוכרים? סרטים כמו 'רומאו וג'ולייט' או 'או' או '10 דברים שאני שונאת אצלך' (סרט שבדיעבד התגלה כבעל חשיבות היסטורית מכמה בחינות). וכמו שלקהל היעד של '10 דברים' ממש לא היה אכפת שהסרט מבוסס בחופשיות על 'אילוף הסוררת', לצופי 'יש לה ביצים' בוודאי לא אכפת שהסרט מבוסס על 'הלילה השנים עשר'. העובדה ששמו של אחד, ו. שייקספיר, מוזכר בין תסריטאי הסרט רק גורמת לכך שלמבקרים יהיה קשה יותר להתלונן על כך שהעלילה של הסרט טיפשית. והיא בהחלט נשמעת טיפשית: ויולה (אמנדה ביינס) מתחפשת לגבר וממלאת את מקומו של אחיה התאום בפנימיה שבה הוא לומד ובקבוצת הכדורגל שלו, מתאהבת בשותף שלו, מסתבכת עם החברה שלו שחושבת שהיא הוא, וכו'. אם זה נשמע לכם דבילי, אתם כנראה לא יודעים להעריך אמנות אמיתית. זה שייקספיר!

סרט נוסף שיצא השבוע היה 'Find Me Guilty' של סידני לומט, עם וין דיזל בתפקיד גנגסטר שמגן על עצמו במשפט, או משהו. אף אחד לא שם לב שהסרט יצא, והוא הגיע בסך הכל למקום ה-18, עם 0.6 מיליון דולר, לכן גם אני אתעלם ממנו, פרט להערה אחת: אם וין דיזל היה אי פעם קרוב להיות כוכב קולנוע, זה עבר לו ממש מהר. חבל, דווקא איש נחמד.

בתחום הסרטים הותיקים יותר, השבוע הוכיח שהכי טוב זה להיות סרט על כלבים מבית דיסני. יש שניים כאלה בטבלה – 'The Shaggy Dog' (שייקרא בעברית 'לאלף את אבא') ו'שמונה מתחת לאפס' (שייצא כבר בסוף החודש), ושניהם רשמו את הירידות הקטנות ביותר בהכנסתם השבוע. אחרי חמישה שבועות, 'שמונה מתחת לאפס', הגיע כבר להכנסות נכבדות של 73 מיליון דולר, ואני חושב שגם אתם תסכימו שבמשפט הזה יש הרבה יותר מדי מספרים.

בשבוע הבא יצאו המותחן 'האיש שבפנים' של ספייק לי, דנזל וושינגטון, קלייב אוון וג'ודי פוסטר; סרט אימה נוסף (שיוצא לרגל יום הולדת שבועיים לסרט האימה הקודם) בשם 'Stay Alive', ומשהו בשם 'Larry the Cable Guy: Health Inspector', שהוא כנראה קומדיה, ובוודאות הסרט עם השם הכי תמוה בזמן האחרון.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. V for Vendetta – 25.6 (25.6)
2. Failure to Launch – 15.6 (48.3)
3. The Shaggy Dog – 13.4 (35.6)
4. She's the Man – 10.7 (10.7)
5. The Hills Have Eyes – 8.0 (28.7)
6. 16 Blocks – 4.8 (30.2)
7. Eight Below – 4.1 (73.0)
8. Madea's Family Reunion – 2.9 (60.0)
9. The Pink Panther – 2.5 (78.6)
10. Aquamarine – 2.1 (15.8)