דו"ח קופות שבורות – 20.11.2005

הארי פוטר בטיפול.והפיתרון לחידת הסודו"חקו מהשבוע שעבר: 102.3. זה סכום הכנסות הסופ"ש הראשון של 'הארי פוטר וגביע האש'. אם תרצו, תוכלו לקנות בו בערך 106 פוסטרים של 'מטרופוליס'. מיותר לציין שזו תוצאה מופלאה ולפני שנגיע להשלכות שלה על הגזע האנושי, צריך לחזור על הנתונים שהיו ידועים לנו עוד ביום חמישי. או במילותיה האלמותיות של הרמיוני: "אם אתה רוצה להרוג אותו, תאלץ להרוג אותנו קודם".

'גביע האש' הוא הפרק הרביעי מתוך שבעת סרטי 'הארי פוטר ו-', העוסקת בעלילותיו של קוסם צעיר וממושקף בפנימייה המסוכנת ביותר בממלכה הבריטית. בסרט הנוכחי משתתף הארי, בעל כורחו, בטורניר קוסמים סאדיסטי ומופרע. את הסרט ביים מייק נויואל ('ארבע חתונות ולוויה', ומצד שני, 'דוני בראסקו'). במאי שהוא, כפי שמרמז שמו, לא כריס קולומבוס ולא אלפונסו קוארון (אבל הוא מביים מהלב!). כמו כן, זהו הסרט שלקח את החירות הרבה ביותר עד כה בעיבוד כתבי הקודש של רולינג למדיום הקולנועי, מה שעלול להטריד פלח אוכלוסיה מאד מסוים. אבל זעקות המרה של האחד הן אנחות העונג של האחר: גם המבקרים שלא מחשיבים את 'הארי פוטר וגביע האש' לציון הדרך הקולנועי החשוב ביותר מאז "הרכבת מגיעה לרציף תשע ושלושה רבעים", מסכימים שמדובר בסרט מקסים, מרהיב, מהודק ובוגר יותר מרוב קודמיו.

הסרט הוקרן השבוע במספר אולמות אסטרונומי (ב"אסטרונומי" אני מתכוון ל-3,858), והרוויח סכום אדיר – 102.3, כאמור. מאז תקדים 'ספיידרמן', פתיחות של מעל 100 מיליון הפכו לעסק מוכר: שלושה סרטים כבר עשו זאת לפני הארי. מה שלא קרה עד עכשיו, הוא שנה שבה שני בלוקבאסטרים שונים זוכים לברכה הזו. מה שאף אחד אפילו לא שקל עד עכשיו, היא פתיחה כה גבוהה ביום ההולדת שלי. עד כה, פתיחה בת תשע ספרות היתה נחלתו הבלעדית של חודש מאי. יום ההולדת שלי מתרחש בחורף, עת הילדים מכלים את זמנם במוסדות החינוך. בתקופה כזו, פתיחה בסדר גודל שכזה היא ארוע חסר תקדים. ומה שהוא אולי ההישג הגדול ביותר – הארי פוטר ניצח גם את עצמו: כל סרטי הסדרה פתחו עם סופ"שים ענקיים, אבל 'גביע האש' הוא הגדול שבהם. במקביל להפצתו בארה"ב, הסרט יצא גם בעוד 19 מדינות ברחבי העולם, ובכולם, כמובן, הכניס סכומי ענק. שאר העולם, או לפחות רובו, יקבל את הסרט בעוד שבוע, אבל אלינו, מסיבות הידועות ללורד וולדמורט ולמפיצים בלבד, הארי יגיע רק ב-8 בדצמבר – עוד 17 ימים ארוכים כגלות.

המקום השני של השבוע שייך ל-'Walk the Line'. כותרת מטעית במקצת, כיוון שלו הזמר האגדי ג'וני קאש היה הולך באמת בדרך הישרה, סביר להניח שאף אחד לא היה טורח לעשות עליו סרט ביוגרפיה, ובטח שלא להציג אותו כמועמד חזק למועמדות לאוסקר. כך או כך, נראה ש-'Walk the Line' לא מאכזב משום בחינה: הביקורות מהללות את תצוגת המשחק של חואקין פניקס וריס ווית'רספון (נחשו מי מהם מגלם את ג'וני קאש), את השחזור ההיסטורי ואת השירים, כמובן. גם מבחינה קופתית הסרט לא מכזיב – כרגע הוא עומד על 22.4 מליון דולר. לא סכום שבשמיים, אבל אחד שהולם בהחלט דרמת אוסקר. בהנחה שמכאן דרכו למטה הולכת להיות איטית וארוכה, אולפני פוקס יכולים להיות מרוצים בהחלט.

בעקבות שיבת המלך הארי, כל סרטי הילדים וההרפתקאות שבטבלה סבלו ירידה קיצונית בהכנסותיהם. 'צ'יקן ליטל', לדוגמה, הראה לעולם רק לפני שבוע כמה יציב ומגניב הוא, והשבוע? נפילה מכוערת של 53%. לא כל אחד זוכה לכתוב משפט כזה על סרט אנימציה ממוחשבת. בהכנסות כוללות, 'צ'יקן', שהיה האלוף הבלתי מעורער של השבועיים האחרונים, כמעט – אבל רק כמעט – הצליח להגיע בתוך שלושה שבועות לסכום שהארי עשה בתוך שלושה ימים. 'זורו 2' ו-'Zathura' הגדילו לעשות וירדו שניהם במעל 60%.

ידוע שלסרטים עם פתיחות קטנות אין הרבה לאן ליפול. בכל זאת, נחמד לראות שבשבוע מסוג זה, כשהסרטים הוותיקים צונחים כמו זבובים, 'גאווה ודעה קדומה' מצליח להיאחז בתחתית הטבלה עם ירידה זעומה של 25% מהכנסות השבוע שעבר. התוצאה הזו עוד יותר מפתיעה בהתחשב במספר האולמות המצומצם שהוקצב לסרט. כנראה בגלל שבדומה ל-'Walk the Line', 'גאווה' מצליח לפנות לקהל שלא נוהר אחרי המכשף המצולק. מצד שני, 'פשוט מאוהבת', שפונה גם הוא אל זן דומה של צופים, צנח החוצה מהטבלה, לצד סרט הסוסים 'Dreamer'.

בשבוע הבא הארי ככל הנראה ימשיך לשלוט, בעוד שלאקרנים יצאו 'Yours Mine and Ours', 'The Ice Harvest', ו'רק ידידים'. אם עברתם את כל חייכם מבלי לדעת במה הסרטים האלה עוסקים, אני משוכנע שתוכלו להתאפק עד השבוע הבא.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Harry Potter and the Goblet of Fire – 102.3 (102.3)
2. Walk the Line – 22.4 (22.4)
3. Chicken Little – 14.7 (99.1)
4. Derailed – 6.5 (21.8)
5. Zathura – 5.1 (20.3)
6. Jarhead – 4.8 (54.3)
7. Get Rich or Die Tryin' – 4.4 (24.5)
8. Saw II – 4.0 (80.0)
9. The Legend of Zorro – 2.4 (42.8)
10. Pride and Prejudice – 2.1 (6.0)