דו"ח קופות שבורות – 21.1.2007

נתון אחד: מחר (או היום. אולי אתמול. הרי איינשטיין אמר שהכל יחסי) מוכרזות המועמדויות לאוסקר. נתון שני: בימים אלה נערך פסטיבל סאנדנס – וקשה לפקפק בחשיבות שלו כשבדיוק לפני שנה נחשף בו 'מיס סאנשיין הקטנה', אחד הסרטים שצפויים להוביל במועמדויות. כשכל העיתונאים, העסקנים והבלוגרים בהוליווד עסוקים בספקולציות לגבי המועמדויות או בצפייה בסרטים בסאנדנס, מי בכלל שם לב לסרטים חדשים, או לדו"חקואים בכלל?

האמת היא שאף אחד. רק סרט חדש אחד יצא לאקרנים בארה"ב השבוע, וגם הוא נכשל. מה שאומר שהמאבק על המקום הראשון היה מאד צמוד, אבל גם מאד לא משנה שום דבר. הוא התנהל באזור ה-12 מיליון דולר, בין סרט בן חמישה שבועות ('לילה במוזיאון') לסרט ריקודים שבדרך כלל היה נחשב לזניח לגמרי ('לרקוד מהלב'). 'לרקוד מהלב', עם מלוא ה-12.3 מיליון שלו, ניצח ונשאר במקום הראשון, שבוע שני ברציפות – למרות שהירידה בהכנסותיו מהשבוע שעבר היתה הגדולה ביותר בעשיריה. 'לילה במוזיאון', עם 0.3 מיליון פחות, אמנם הפסיד שוב את הסטטיסטיקה הנחשקת של הסרט היחיד בשנים האחרונות שהגיע לארבעה שבועות במקום הראשון, אבל עשוי להתנחם בעובדה שבינתיים הוא חצה את קו 200 המיליון בהכנסות כוללות. הוא אחד משישה סרטים בלבד שעשו זאת ב-2006, ובכך הוא גם עקף כמה סרטים שנחשבים לגדולים ממנו בהרבה, כמו 'סופרמן חוזר' ו'עידן הקרח 2'.

במקום השלישי נמצא 'נערות החלומות', שבהחלט מתנהג באופן אוסקרי בקופות: בכל שבוע הוא עולה שלב בטבלה, והכנסותיו הכוללות מתקרבות, לאט ובהתמדה, אל ה-100 מיליון. שלב אחד מתחתיו, במקום הרביעי, אפשר למצוא סוף סוף את הסרט החדש היחיד ברשימה: 'הטרמפיסט'. ואני מכריז בזאת שאני כבר לא מנסה להבין את ההיגיון מאחורי מידת הצלחתם של סרטי אימה. 'הטרמפיסט' הוא א. סרט אימה; ב. רימייק לסרט מצליח מלפני כמה עשורים; ג. קיבל ביקורות גרועות; ו-ד. יוצא בחורף. כמו כמה וכמה וכמה סרטים בשנה שעברה, שכולם זכו להצלחה לא רעה. קשה מאוד אפילו לומר שהיתה לו תחרות קשה. אבל 'הטרמפיסט' פתח עם 8 מיליון דולר בלבד, במקום ה-20 מיליון המסורתיים. למה? מה היה ל'כשזר מתקשר' או 'אימת אמיתיויל' שאין לו? לא שאני מתנגד לכך שסרטי אימה גרועים (על פי הביקורות, כמובן. אני לא שופט אותו מראש, חלילה) לא יצליחו, אבל היה נחמד להבין מה לכל הרוחות השדים והטרמפיסטים הולך כאן. אולי אחרי 134 סרטי אימה גרועים הטינאייג'רים האמריקאים פשוט החליטו כאיש אחד שללכת לסרטים מפחידים זה מה זה שנה שעברה. אם אתם חייבים לדעת, אז ב'טרמפיסט' המחודש זוג סטודנטים בדרך לחופשת האביב אוספים את שון בין (בורומיר; בסרט המקורי זה היה רוטגר האוור), שלצערם מתגלה כפסיכופט שממשיך לרדוף אחריהם ולהרוג אנשים מסביבם. נשמע יותר כמו רימייק של 'Joyride' מאשר של 'הטרמפיסט' המקורי משנות השמונים.

חוץ מסרט האימה הייצוגי, מה שהולך השבוע זה אוסקר. 'המלכה', שיגיע אלינו רק השבוע, מוצג באמריקה כבר כמעט ארבעה חודשים, אבל עד עכשיו היה זמין רק בקומץ בתי קולנוע. השבוע הפצתו הורחבה ל-1500 קולנועים, ובעקבות זאת הוא נכנס לעשיריה המובילה, למקום התשיעי. והוא לא לבד. גם 'בבל', 'המלך האחרון של סקוטלנד' ו'מכתבים מאיוו ג'ימה' הוסיפו לעצמם מאות קולנועים, בתקווה שאזכור ברשימת המועמדויות לאוסקר יהווה פרסום יעיל. בשבוע הבא זה אולי יעבוד. בינתיים, הסרטים האלה אמנם חוו עליה גדולה (ומתבקשת) בהכנסות, אבל עדיין מדובר במספרים שוליים. אפילו 'המלכה', שנכנס לעשיריה, עשה את זה עם ממוצע הכנסות לאולם של כ-2000 דולר, נמוך יותר מזה של 'הטרמפיסט'. היחיד מבין סרטי האוסקר הפוטנציאליים שהשיג תוצאות משכנעות באמת הוא 'המבוך של פאן' של גיירמו דל טורו (שמישהו כבר יקנה אותו להפצה בארץ!). הוא השיג השבוע 4.5 מיליון דולר מ-600 בתי קולנוע – ממוצע של 7,400 דולר לאולם, הגבוה ביותר בעשיריה. וצריך להזכיר שזהו סרט דובר ספרדית.

השבוע הבא יהיה הרבה פחות פשוט והרבה יותר צפוף. יוצאים 'דם ושוקולד' עם אנשי זאב, 'Catch and Release' עם ג'ניפר גארנר, 'Epic Movie' עם עוד שרשרת של בדיחות מפגרות ו-'Smokin’ Aces' עם אווירה מאוד לוק-סטוק-סנאצ'ית. מישהו מבין כולם יוריד את 'לרקוד מהלב' מהמקום הראשון. כנראה.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Stomp the Yard – 12.3 (40.6)
2. Night at the Museum – 12.0 (204.9)
3. Dreamgirls – 8.0 (77.4)
4. The Hitcher – 7.8 (7.8)
5. The Pursuit of Happyness – 6.3 (146.1)
6. Freedom Writers – 5.2 (26.5)
7. Pan's Labyrinth – 4.5 (9.9)
8. Children of Men – 3.7 (27.5)
9. The Queen – 3.4 (35.6)
10. Arthur and the Invisibles – 3.1 (9.3)