דו"ח קופות שבורות – 21.3.2004

תשמעו, זה לא שאני לא אוהבת
אתכם. אני אוהבת. מאוד.
אבל אין לי זמן. ממש ממש אין
לי זמן. אז נעשה את זה קצר,
פשוט ולעניין. אוקיי?

היה שבוע קשה, ולא רק בגלל הלחץ העצום שאני נתונה בו. הרבה יותר פשוט מזה: כל הסרטים החדשים שיצאו השבוע, שלושה במספר, מדורגים R. ועם כזה דירוג, הקרב על הטבלה קשה מתמיד. ואם זוכרים שבראש הטבלה נמצא כבר המון זמן סרט אחר בדירוג R, משהו על ישו, או משהו כזה, אז תוכלו להבין עד כמה התחרות אגרסיבית.

הזכרתי את ישו? אה, כן. 'הפסיון של ישו' מתאר, כזכור, את 12 השעות האחרונות שעברו על ישו עד שנצלב. לגבי מה שקרה אחר כך, הדעות חלוקות. לא עוד! בא הסרט שבמקום הראשון ומסביר לנו את זה בפשטות: ישו באמת קם לתחייה. כזומבי.
'Dawn of the Dead' הוא רימייק לטרילוגיית "המתים" הקלאסית של ג'ורג' רומרו, ובו מגיפה משמידה את רוב האנושות. בעצם, "משמידה" היא מילה קיצונית מדי. המתים, מסתבר, לא כל כך מתים. הם בעצם די חיים. זומבים. ועתה הם מסתובבים בעולם ומחפשים את שארית האנושות. כי, נו, זה מה שהם אוכלים. מצב כזה מצריך קבוצה קטנה של אנשים חיים, למשל, וינג ריימס, מקי פייפר ושרה פולי, שגם מתים להישאר חיים (בצורה שהם מכירים. לא בצורה הלא-לגמרי-מתה), ומטרתם היא, כמובן, להלחם בלא-כל-כך-חיים, עד נשימת אפם האחרונה.

לכאורה, את אותה עלילה בדיוק, ראינו כבר בעשרות סרטים אחרים. ההבדל הגדול הוא התגובות של המבקרים לסרט: הם אוהבים אותו. מאוד. המבקרים אף מקפידים לשבח את זאק סניידר, הבמאי (שזה לו סרטו הראשון), על הכבוד שהוא רוחש לז'אנר ולהיסטוריה שלו. וגם אם הוא לא שמר בסרט את האלמנט הסאטירי והשנון של רומרו, המבקרים סולחים לו על זה, כי בתכל'ס, הם אומרים, הסרט בכל זאת מלא הומור ומהנה עד מאוד. כמה מהמבקרים אפילו נסחפו ואמרו שהרימייק עשוי להתעלות על הסרט המקורי. תארו לעצמכם.

גם הקהל, מסתבר, אוהב מאוד את הסרט, והוא הרוויח 27 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון שלו. בהתחשב בכך שסרטי אימה נוטים להצליח פחות בתקופת האביב, ההישג הזה מרשים אף יותר. כמו כן, הסכום הזה הספיק ל-'Dawn of the Dead' לכיסוי עלויות ההפקה, והביקורות החיוביות מבטיחות כמעט בוודאות סרט המשך.

ומה עם ישו? בשבוע הרביעי שלו על המסכים הוא ספג נפילה של 40%, אבל עדיין אין מה לדאוג לו כל כך. אחרי הכל, אם משווים אותו לסרטים גדולים אחרים, למשל 'ספיידרמן' או 'שר הטבעות', גם הם הפגינו ירידה דומה באותה תקופה. וואלה, 'הפסיון של ישו' מתנהג כמו סרט ממוצע. הגיע הזמן, באמת.

לא רק 'הפסיון' סיגל לעצמו את ההתנהגות המצופה ממנו. גם אנג'לינה ג'ולי דבקה במה שכולם מצפים ממנה (ואולי הדבר היחיד שהיא ממש טובה בו): בחירת סרטים גרועה. זה כבר מתחיל להיות מפחיד, ועם כזו סטטיסטיקה מרשימה של סרטים גרועים, 'אלכסנדר' ו'סקיי קפטן ועולם המחר' צריכים להתחיל לחשוש. הפעם הגורם למהומה הוא 'Taking Lives' שבכיכובה (פלוס אית'ן הוק אחד כבונוס) – מותחן בסגנון של 'שבעה חטאים'.

אנג'לינה היא סוכנת ה-FBI איליינה סקוט. היא מעדיפה לעבוד לבד, וטכניקות פתירת הפשעים שלה אינן סטנדרטיות, בלשון המעטה. ניתן להגדיר אותן במילה אחת מאוד לא מדעית: אינטואיציה. הסוכנת המוכשרת נקראת לעזור בחקירת שרשרת רציחות מסובכת, בה הרוצח מאמץ לעצמו את זהות הנרצח. פתאום היא נדרשת לעבודת צוות, ולא רק זה – היא גם מפתחת קשר רומנטי, שם בעיר הזרה. Need I say more?

הביקורות קטלו את הסרט – סטנדרטי, שגרתי, נדוש, לעוס, ואין לו מה להציע מלבד סטייל. במצב כזה, אפשר היה לחשוב שהסרט יהרוג לגמרי את מה שנשאר לאנג'לינה ג'ולי מהקריירה. אבל זה רק הסרט הראשון מתוך ארבעה סרטים שיהיו לה השנה, ובכל מקרה, 11.4 מיליון הדולר שהוא הרוויח ידאגו להכנסות כוללות גבוהות יותר מאלו שהיו לסרטים האחרונים שלה ('Life or Something Like It', 'החטא הראשון' ו-'Beyond Borders', ואפילו 'טומב ריידר', שהרוויח פחות מהצפוי). אלינו יגיע 'לקחת חיים' ב-29 באפריל.

הסרט המסקרן ביותר של השבוע, זה שזכה לביקורות הטובות ביותר, היה גם זה שהופץ בהכי מעט קולנועים, ועל כן הגיע למקום השישי. מדובר, כמובן, ב-'Eternal Sunshine of the Spotless Mind', של התסריטאי צ'ארלי קאופמן. אז נכון, 1,300 קולנועים זה לא הרבה, אבל זו ההפצה הרחבה ביותר לסרט של קאופמן. יש לציין כי למרות שג'ים קארי מופיע בתפקיד הראשי, הסרט הזה לא נחשב למשהו גדול במיוחד. גם לא סרט אומנותי קטן ומחתרתי, זה נכון, אבל מספיק להציץ בתקציב השיווק (שעומד על 10 מיליון דולר) כדי להבין שהסרט גם מעולם לא יועד להיות בלוקבאסטר. התוצאה בקופות – בהתאם: 8.6 מיליון דולר (שזה דווקא טוב, למקרה שדאגתם).

העלילה, בקצרה:
קייט ווינסלט, חברתו לשעבר של ג'ים קארי, החליטה שהיא לא רוצה שום קשר איתו ומחקה את כל הזיכרונות שלו מהמוח שלה. הוא, בתגובה, מחזיר הכל אליה וקקה בידיה. או, בצורה ברורה יותר: מחליט למחוק גם הוא את הזיכרונות שלה. אלא שתוך כדי מחיקה, הוא נזכר בעצם כמה הוא אהב אותה ומחליט שהוא לא רוצה לבצע את מחיקת הזיכרון הזו. זה גורם לצוות הטכני בחברה שמבצעת את המחיקות (שכולל בין השאר את קירסטן דאנסט ואלייז'ה ווד) לרדוף אחר הזיכרונות האבודים, בזמן שקארי מנסה להתחמק מהם.

הביקורות המתלהבות יודעות לספר עד כמה הסרט מסובך, מורכב, מטעה, אפקטיבי, מבריק, חכם, מצחיק ושאר סופרלטיבים. חלק מהביקורות מעירות שהבמאי, מישל גונדרי, עדיין מפגר מאחור מאחורי ספייק ג'ונז ('להיות ג'ון מלקוביץ") בכל הקשור ליכולת לספר סיפור, אבל בזה, בערך, מסתכמות הביקורות השליליות.

עוד על הסרט תוכלו לקרוא בכתבת ה"בקרוב" שהתפרסמה ב'עין הדג'.

לא רק סרטים חדשים היו השבוע. הטבלה הפתיעה גם עם סרטים ותיקים יותר: במקום החמישי, לאחר צניחה של 3 מקומות לעומת השבוע שעבר, שוכב ג'וני דפ עם 'חלון הסודות'. יותר מדי מותחנים בטבלה לא עשו לו טוב והוא צנח ב-47% לעומת השבוע שעבר. הוא יכול רק לקוות לכסות את עלויות ההפקה שלו, כי רווחים הוא כבר לא יראה.
יחד איתו בנופלים נמצא 'ים של אש', עם ירידה של 3 מקומות, גם אם לגביו מדובר בצניחה קטנה של 28%. אבל גם צניחה קטנה מספיקה כדי לקבור סופית סרט כושל, ו'ים של אש' נמצא במצב רע. רע מאוד.
גם 'קודי באנקס 2' חווה נפילה של שלושה מקומות, אבל אצלו המצב פחות גרוע, כי כל סרטי ה-R האלה שיצאו השבוע עשו לו רק טוב.

בשבוע הבא, הו-הא, מי זה בא – 'סקובי דו 2' ינסה להצחיק, טום הנקס ושאר כשרונות יכירו לנו את ה-'Ladykillers' של האחים כהן, וקווין סמית' יפציע עם 'ג'רזי גירל'. וגם נקבל את DMX במותחן הפשע 'Never Die Alone'.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך סוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Dawn of the Dead – 27.3 (27.3)
2. The Passion of the Christ – 19.1 (295.3)
3. Taking Lives – 11.4 (11.4)
4. Starsky and Hutch – 10.7 (67.7)
5. Secret Window – 9.6 (33.1)
6. Eternal Sunshine of the Spotless Mind – 8.6 (8.6)
7. Hidalgo – 8.5 (48.5)
8. Agent Cody Banks 2: Destination London – 6.0 (16.3)
9. 50 First Dates – 4.3 (113.2)
10. Confessions of a Teenage Drama Queen – 1.5 (27.5)