דו"ח קופות שבורות – 27.5.2002

פעם היה כבוד לבלוקבאסטרים.
כשבלוקבאסטר גדול באמת היה
בא לשכונה, כולם היו זזים
הצידה, עושים לו כבוד,
מציעים לו קפה ומתרפסים
לפניו ("התורים האלה מחוץ
לקולנוע מה זה הולמים אותך").
למשל, כשיצא 'מלחמת הכוכבים, פרק 1: אימת הפנטום' ב-1999, כולם עברו לדום. שבוע לפני ושבועיים אחרי צאתו לאקרנים של 'פרק 1' לא יצא אפילו סרט אחד שעשוי היה להיחשב, ולו באופן העקיף ביותר, כתחרות כלשהי ליצירתו האחרונה של לוקאס ירום הודו. אולי חלק מהסיבה שהסרט ההוא עשה כל כך הרבה כסף היתה שפשוט לא היה שום דבר אחר בקולנוע.

אבל היום? איפה. הסרטים של היום מתחצפים לגדולים וחשובים מהם, עושים רעש בין שתיים לארבע, ומה שהכי גרוע – לא קמים לפנות לגדולים מקום. רק בשבוע שעבר הגיע, בלוויית הרבה רעש ותרועות חצוצרות (טם טם טם טה טה-דם טה טה-דם) פרק 2 של 'מלחמת הכוכבים', 'מתקפת המשובטים' – וכבר היום, לא פחות משלושה(!) סרטים מעזים להפר את שלוותו של הפרק החדש בסדרת הסרטים המצליחה בהסטוריה. שלא לדבר על ספיידרמן, המעצבן הזה, שממשיך לגרוף קופות ולשבור שיאים כאילו אין מחר. והכי הכי גרוע – זה מצליח להם! לכולם! ייקח אותם הצד האפל!

המצליח ביותר מבין החדשים – באופן מפתיע – הוא 'נדודי שינה', גירסה מחודשת לסרט מתח נורווגי על שוטר (אל פאצ'ינו) שחוקר פרשיית רצח בעיירה באלסקה ששרויה באור יום תמידי. כמו כן משתתף רובין וויליאמס בתפקיד החשוד העיקרי. עקב הסתלקותו של רוברט דה-נירו, שלפני כמה שנים נפל לו ארגז של אוסקרים על הראש ומאז הוא חושב שהוא קומיקאי, ייתכן שפאצ'ינו הוא עכשיו באופן רשמי השחקן שמבקרים הכי אוהבים לאהוב, וגם כאן הוא מקבל שבחים כהרגלו. רובין וויליאמס לא קיבל ביקורת חיובית מאז 'סיפורו של וויל האנטינג', אבל גם הוא מקבל הערכה ביקורתית על משחקו כאן, ובאמת הגיע הזמן. אבל הכוכב האמיתי של הסרט הוא הבמאי, כריסטופר נולאן, שפרץ בענק בשנה שעברה עם 'ממנטו', ומתקדם לעבר התואר רב-סמאח בצעדי ענק. 'נדודי שינה' אינו חדשני או מתוחכם כמו 'ממנטו', אבל הוא עדיין מותחן מסוגנן ומשובח, כך קובעים המבקרים פה אחד (כמעט). למרות העובדה הזאת, ואולי בגללה, 'נדודי שינה' נחשב לא קל לעיכול לצופה הממוצע, ולכן הציפיות הקופתיות ממנו לא היו בשמיים. העובדה שהוא הצליח למרות זאת להשיג בסוף השבוע הראשון שלו בקולנוע 26 מיליון דולר – יותר מסך כל הכנסותיו של 'ממנטו' – היא הפתעה נעימה, גם אם מדובר בסוף שבוע ארוך (המספרים השבוע כוללים גם את יום שני, עקב יום הזכרון האמריקאי).

אותו הדבר נכון גם לגבי 'Spirit' (החבר'ה קוראים לו 'סוס פרא'), הסרט המצויר החדש של אולפני דרימוורקס, שהגיע למקום הרביעי עם 23 מיליון דולר. זה אולי לא נשמע כמו המון, אבל כמו ששרית חדד תוכל לספר לכם, הכל תלוי בציפיות המוקדמות. 'סוס פרא' נחשב לבעייתי: אף סרט באנימציה "שטוחה", שהפכה פתאום למיושנת, לא ממש הצליח בשנים האחרונות. גם העובדה שהסוסים שבסרט לא מדברים – בניגוד למסורת – גרמה להרבה סימני שאלה צבעוניים לרחף מעל ראשיהם של אנשי דרימוורקס, והם הכריזו מראש שהם לא מצפים מ'סוס פרא' לשחזר את ההצלחה של 'שרק'. ולמרות הכל, אם לשפוט לפי סוף השבוע הראשון ותגובות הקהל (ילדים מתים עליו), צפויה לו דוקא הצלחה מכובדת. שימו לב שלא השתמשתי כאן, למרות הפיתוי, בביטוי "סוס מנצח". אני מקווה שאתם מעריכים את זה.

הסרט החדש השלישי השבוע הוא 'Enough' (כבוד וייקר למפיץ הישראלי שיעז להפיץ אותו תחת השם הנכון: 'די'), שאמנם לא נחשב לרימייק אבל נשמע בדיוק, אבל בדיוק, כמו 'לישון עם האויב', רק עם ג'ניפר לופז במקום ג'וליה רוברטס: בעל אכזרי מתעלל באישה מסכנה, אישה מסכנה נוקמת בבעל אכזרי. בקופות הסרט עשה השבוע 17 מיליון דולר. המבקרים טוענים שמדובר בדרעק.

מעל לשלושת אלה עדיין מתגוששים, כמובן, שני הענקים הותיקים. במקום הראשון, כמובן, 'מתקפת המשובטים' ממשיך לגרוף את הג'ובות דה האט. במהלך סוף השבוע הוא אסף עוד 61 מיליון דולר, וחצה את קו 200 המיליון במזל טוב. אבל צל כבד מעיב על הגריפה: 'מתקפת המשובטים' לא מצליח לעמוד בסטנדרטים שהציב קודמו בסדרה, 'אימת הפנטום'. הירידה בהכנסותיו (מ-80 מיליון בשבוע שעבר) היא לא היסטרית, אבל היא מהירה מהצפוי. בקצב הזה, ייתכן ש'המשובטים' לא יצליח להשיג את 'ספיידרמן'. אין כבוד, אני אומר לכם, אין כבוד.

'ספיידרמן' הבלתי ייאמן נמצא במקום השני עם פינת השיא השבועי. והפעם: "הסרט שהגיע הכי מהר ל-300 מיליון דולר". 'ספיידרמן' עשה זאת תוך 22 יום. לשיאן הקודם, 'אימת הפנטום' זה לקח 28 יום. את סוף השבוע 'ספיידרמן' סיים עם 334 מיליון דולר הכנסות כוללות, כשבדרך גם עקף בקלילות את שני הסרטים המצליחים ביותר של השנה שעברה, 'שר הטבעות' ו'הארי פוטר'. והסוף עוד רחוק.

במקום השישי, 'רווק פלוס ילד' עם יו גרנט מבצע שחזור היסטורי מדויק של מעלליה של 'בריג'יט ג'ונס' מהשנה שעברה, בתפקיד הסרט הבריטי שכולם אוהבים ושלא עושה הרבה כסף בסוף השבוע הראשון באמריקה, אבל שומר אחר כך על יציבות מפתיעה ובסופו של דבר יביא הביתה די הרבה כסף (וכבוד). בינתיים בשולי הטבלה הצפיפות הולכת וגוברת, ו-'The Rookie' (אחרי הצלחה מפתיעה), 'נוסחה לרצח' ו'My Big Fat Greek Wedding' נאלצו להיזרק החוצה.

בשבוע הבא: מזימות בינלאומיות עם טום קלנסי ('כל הפחדים כולם'), ובדיחות נמוכות עם 'Undercover Brother', בכיכובו של התחת של דניס ריצ'רדס.


Here are the results of the USA jury:
Star Wars, ep. II: Attack of the Clones – 61.2 (202.5) – Twelve
points, Douze points
Spider-Man – 36.5 (334.3) -Ten Points, Dix points
Insomnia – 26.2 (26.2) – Eight points, Huit points
Spirit: Stallion of the Chimarron – 23.0 (23.0) – Seven points, Sept points
Enough – 17.5 (17.5) – Six points, Six points
About a Boy – 10.0 (21.9) – Five points, Cinq points
Unfaithful – 7.7 (41.4) – Four points, Quatre points
The New Guy – 5.5 (24.5) – Three points, Trois points
Changing Lanes – 2.0 (64.5) – Two points, Deux points
The Scorpion King – 1.9 (87.9) – One point, Un points

הסכומים מייצגים הערכה על הכנסת הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים; הסכומים בסוגריים מייצגים את הכנסתו הכוללת של הסרט עד היום.