הקיץ שאחרי מחר

לכתוב תצפית על סרטי הקיץ
הקרוב זה עסק מתסכל –
הסיכוי שהיא תשמע כמו כתבה
ב-"7 ימים" גדול מדי:
"בקיץ הזה יש הכל! מסמך
אנושי מזעזע, אקס מיתולוגי
קורע, חתול וירטואלי פוגע,
קאמבק משמח ומשגע, וסקופ היסטרי מתעתע!". בימים כתיקונם לא היה עולה על דעתי להשתמש בטכניקות נלוזות כאלו לצורך העלאת הרייטינג, אך מהמערכת מדווחים כי התקציב לבחורות בביקיני נגמר, ונצטרך להסתדר עם מה שיש. אם כן, רבותי, קבלו את קיץ 2004, הקיץ שיש בו הכל!

מסמך אנושי מזעזע ("הבת שלי התחתנה עם מפלץ!")

בחזית הקרב הגדול על הקופות, שלושה מתחרים עיקריים. שניים מהם המשכים לסרטים הכי גדולים של עונות הקיץ של 2001 ו-2002, בהתאמה, ואחד מחזיק על כתפיו את המורשת של שני שלאגרים קודמים מהחורף. ואם לא ניחשתם למי הכוונה, אני מניח שדילגתם באדיקות על קריאת דו"ח הקופות השבורות בשלוש השנים האחרונות.

שרק 2: לא רק הקרב על הקופות בקיץ, גם הקרב על אוסקר האנימציה הבא מתחיל עם הסרט הזה. שרק (מייק מאיירס), אשתו פיונה (קמרון דיאז) והחמור (אדי מרפי), נפגשים עם הוריה המלכותיים של פיונה, ואלה לא ממש מתרשמים מנימוסי השולחן של הבעל הטרי. אם כבר, הם מעדיפים את מי שיועד להיות בעלה של פיונה, פרינס צ'ארמינג. בנוסף לכוכבי הסרט הקודם, לסרט גויסה עוד רשימה מפוארת במיוחד של מדובבים, ביניהם ניתן למנות את ג'ון קליז, ג'ולי אנדרוז, רופרט אוורט, לארי קינג (ההוא מ-CNN), ג'ניפר סונדרס ואנתוניו בנדראס, שקיבל את תפקיד החתול במגפיים.

ספיידרמן 2: תעשו לו כבוד – לא לכל שובר קופות הוליוודי יש תסריט שנכתב בידי זוכה בפרס פוליצר. והנה בא 'ספיידרמן 2', ובמסגרת השאיפה לעשות הכל גדול יותר, מרשים יותר, חזק יותר, הוא מתהדר בתסריטאי מייקל שייבון, שספרו 'ההרפתקאות המדהימות של קוואליר וקליי' ראה אור בעברית לאחרונה. הטריילר יוצר את הרושם שעסקים כרגיל: פיטר פארקר/ספיידרמן (טובי מגווייר) עדיין מסתבך והולך במערכת היחסים שלו עם מרי-ג'יין (קירסטן דאנסט), ושוב יוצא נגד מדען מטורף – הפעם זה אלפרד מולינה בתפקיד ד"ר אוקטופוס, האיש בעל זרועות-המתכת. נציין רק כי החליפה שלו נראית הרבה הרבה הרבה יותר משכנעת מזו של הגובלין בסרט הקודם.

הארי פוטר והאסיר מאזקבאן: הילד הקוסם שרד שני סיבובים מצליחים במשחקי החורף, ועתה הוא עובר לנסות את מזלו גם בליגת הקיץ. בפרק הנוכחי מתברר להארי כי אסיר מסוכן ברח מהכלא. הוא נקרע בין הידיעה כי האסיר, סיריוס בלאק (גארי אולדמן), היה חבר טוב של הוריו, לבין המחשבה כי הוא זה שבגד בהם והביא למותם. פרט לעניין העלילה, מייקל גמבון מחליף את ריצ'רד האריס ז"ל בתפקיד דמבלדור, מנהל בית הספר, וגם בצוות ההפקה יש שינויים: כריס קולומבוס פינה את כסא הבמאי לאלפונסו קוארון ('ואת אמא שלך גם'). בינתיים, זה נראה כמו צעד חיובי – הפרק הנוכחי מצטייר על פי הטריילרים כאפל הרבה יותר מקודמיו. מצד שני, לא כדאי להפריז בהתלהבות: ג'יי קיי רולינג מפקחת מקרוב על הפרויקט ודואגת שאף אדם יצירתי מדי לא יגע בספרים הקדושים שלה ויעשה מהם, חס ושלום, סרט מעניין.

אקס מיתולוגי קורע ("איש-הזאב לשעבר נלחם בערפדים!")

ספיידרמן הוא לא הסופר גיבור היחיד הקיץ. אלא שהפעם, לא כולם מגיעים מהקומיקס. בחיפוש אחר אנשים חזקים מאוד שהולכים מכות, עלו האולפנים על פטנט גאוני – לא צריך לשלם תמלוגים לבעלי חברות קומיקס מושחתים! אפשר לקחת גיבורים מהספרות הגותית של המאה ה-19, מאגדות עם ידועות, וגם מהמיתולוגיה היוונית. מי אמר שהרעיונות המקוריים בהוליווד מתו, מי?

ואן הלסינג: בראם סטוקר, מחבר 'דרקולה', כל כך רגיל להתהפך בקברו, שלא סביר שדווקא הסרט הזה יטריד אותו. הסרט מציג את נעוריו הפוחזים של אחד מגיבורי 'דרקולה', צייד הערפדים גבריאל ואן הלסינג. באותם ימים, כך מסתבר, נלחם ואן הלסינג גם באיש הזאב ובמפלצת של פרנקנשטיין. לא יאומן כי יסופר! יו ג'קמן, שבעצמו גילם איש-זאב-בערך בעבר הלא רחוק, הוא ואן הלסינג, ואתו במאבקו הצודק קייט בקינסייל, שצברה אף היא לא מעט ניסיון בהתמודדות עם יצורים חדי שיניים. כזכור, זה לא הסרט הראשון בתקופה האחרונה שמנסה לאחד דמויות ספרותיות רבות באווירת המאה ה-19, אבל האם הוא יצליח במקום ש-'ג'נטלמנים מובחרים' נכשל? לא ברור. הטריילר נראה מגניב, וסטיבן סומרס, מומחה לסרטי חנטריש מהנים ('המומיה') מביים.

המלך ארתור: אפשר להגיד המון דברים רעים על המפיק ג'רי ברוקהיימר, המתמחה בסרטי קיץ מוצלחים יותר או פחות, וכולם יהיו נכונים. אבל אי אפשר להגיד שהאיש לא מנסה דברים חדשים. קחו למשל את העיבוד המתקרב, בהפקת ברוקהיימר ובבימויו של אנתוני פוקה ('יום אימונים מסוכן'), לאגדה הידועה אודות המלך ארתור: הצמד מבטיח לנו את ארתור כפי שלא ראינו אף פעם, ואין ספק שהם יקיימו: המלך ארתור, בגילומו של קלייב אוון (הנהג מסדרת סרטוני האינטרנט של BMW) נראה כמו ראש כנופיית הערסים הקרובה למקום מגוריכם. וזה עוד כלום לעומת המלכה הנאווה גווניביר, בגילומה של קיירה נייטלי, הנראית כאילו הגיעה לסרט הישר מהסט של 'הלכתי עם זומבי' (רמז: היא לא שיחקה את "הלכתי"). יהיו קטעים.

טרויה: וולפגנג פיטרסן ('הסערה המושלמת') לקח את האפוס של הומרוס, וגרם לו להיראות כמו המשך לסרטי 'קונאן הברברי'. למרבה מזלו של פיטרסן, המעריצים של הומרוס היום זה לא מה שהיה פעם, ואם הקהל של ימינו בכלל מתקרב למשהו שנראה כמו מיתולוגיה יוונית, צריך כנראה להגיד תודה בשקט. בראד פיט הוא אכילס, גדול גיבורי יוון המיתולוגית, הצר על טרויה, במטרה להחזיר ליוון את מלכתה הלנה, היפה בנשים (דיאן קרוגר, ולמרות הקונוטציות השליליות-משהו של שם המשפחה, היא אכן חתיכה). עוד משתתפים: אריק באנה, שכבר השתתף בטרגדיה יוונית מסוג אחר בשנה שעברה, אורלנדו בלום (הידוע בכינויו "לגולס המאמי") ושון בין.

קאמבק משמח ומשגע ("שובו של עידן הקרח!")

לסרטי המדע הבדיוני יש ייצוג מכובד מאוד בקיץ הנוכחי, ושלא כרגיל, הפעם רובם אינם סרטי המשך אלא סרטים מקוריים. מחיאות כפיים סוערות ל-

היום שאחרי מחר: רולנד אמריך, מומחה לאסונות סביבתיים ('היום השלישי', 'גודזילה'), מביא לנו כאן את האמ-אמ-אמא של כל האסונות האלה: המדען דניס קווייד מנסה להזהיר את האנושות מפני סוף העולם הקרב ובא, ולהציל כמה שיותר אנשים (וביניהם את בנו, ג'ייק גילנהאל) מהשיטפונות, ההוריקנים, ורעידות האדמה המקדימים את בואו של עידן הקרח. לאחר שהופעל מכבש לחצים נכבד על ראשי אולפני 'פוקס', שחררו אלו הצהרה קצרה המכחישה את השמועות האומרות כי בסרט ישתתף סקראט הסנEe.
אנשי האפקטים עובדים כאן שעות נוספות: ההוריקנים של 'טוויסטר', ניו יורק המוצפת של 'פגיעה קטלנית', והבניינים המתמוטטים של 'היום השלישי', כלולים כולם בעסקת החבילה. הבעיה הגדולה היא התזמון: 'היום שאחרי מחר' יוצא בשבוע שבין 'שרק' ל'הארי פוטר והאסיר מאזקבאן'. יהיה דחוס.

The Chronicles of Riddick: רוב סרטי ההמשך לוקחים סרט מוכר מאוד ומצליח וחולבים אותו עוד קצת. לא פה. בא מי שבא, לקח סרט לא כל כך מוכר, ולא ממש מצליח, ואמר: "אולי נוכל להשתמש בזה". דייויד טווהי, במאי 'פיץ 'בלאק', שולח את רידיק (וין דיזל), הרוצח בעל ראיית הלילה, אל ליבה של מלחמה גלקטית בין שתי מעצמות. קנה המידה הפעם הוא הרבה יותר גדול, ומתפרש על פני לא פחות מחמש פלנטות, ואולי אף יתפתח לטרילוגיה אפית. עוד מככבות: ג'ודי דנץ' (מועמדת סדרתית לאוסקר) ואלכסה דוואלוס (מסדרת הטלוויזיה 'אנג'ל').

סקיי קפטן ועולם המחר: הסרט הראשון בהיסטוריה שצולם בלי תפאורה בכלל. באופן מפתיע, מי שעומד מאחוריו הוא לא לארס פון טרייר. ג'וד לאו הוא הטייס האמיץ היוצא נגד מדען הרשע, גווינית' פאלטרו היא העיתונאית הנחושה שלצדו, וכל הטררם שמסביבם (רובוטים ענקיים, לונדון בוערת וכו') – כולו ממוחשב. את שאר הפרטים תוכלו למצוא בתצפית הרלוונטית.

הכפר: החדש של מ. נייט שאמאלן. כרגיל אצל הבמאי הזה, לא הרבה ידוע על הסיפור. מהמעט שפורסם עולה כי במרכז העלילה נמצא כפר מבודד, שתושביו פוחדים מה"יצורים המסתוריים" שגרים ביער הסובב אותם. אחד מצעירי הכפר (חואקין פיניקס) מעוניין לחקור את המסתורין שמאחורי היצורים, ואף מעורב בסיפור אהבה עם מישהי מבנות המקום. 'סיינס', סרטו האחרון של שאמאלן, היה זה שהביא לו את ההכרה הקופתית, ממנה עשוי ליהנות גם הסרט הזה. עוד משתתפים ב'הכפר': אדריאן ברודי, סיגורני וויבר, וכרגיל אצל שאמאלן – הטוויסט.

אנוכי הרובוט: באמת הגיע הזמן שהוליווד תעשה קצת כבוד לספרים של אייזק אסימוב. נוכחותו של הבמאי אלכס פרויאס ('עיר אפילה') נראתה כמו צעד בכיוון הנכון, אבל… וויל סמית' בתור בלש שחוקר תעלומת רצח שמערבת רובוטים, עקיבא גולדסמן ('באטמן ורובין') על התסריט, ושום קשר בין הסרט (או שמו) לסיפור עליו הוא כביכול מבוסס – כל אלה מריחים ממש רע. וגם הטריילר דפוק.

חתול וירטואלי פוגע ("לא תאמינו מה הכריחו אותי לעשות בשביל הלזניה…")

כאן אנו מגיעים לחלק המכוער של התצפית הזו – כל הרעיונות שהיו כנראה צריכים להיעצר עוד כשהם היו על הנייר. זאת אומרת, יכול להיות שייצא מהם, כנגד כל הסיכויים, איזשהו סרט טוב, אבל זה לא נראה סביר.

הנוסע השמיני נגד הטורף: כאילו ש'פרדי נגד ג'ייסון' לא הספיק לנו, קמו הנשמות הטובות באולפני 'פוקס', לקחו את המפלצות משני סרטים נוספים (טובים, הפעם), ושיסו אותן זו בזו, תחת שרביטו של קבלן האשפה הידוע פול אנדרסון ('האויב שבפנים'). הטריילר, שלא מראה כמעט כלום ובכל זאת מצליח להיראות גרוע, מנפק את משפט הסיכום: "לא משנה מי ינצח, אנחנו נפסיד". באמת תודה על האזהרה.

כנפי הרעם: עיבודים קולנועיים לסדרות טלוויזיה עתיקות הם בדרך כלל מרשם לאסון. עיבודים קולנועיים לסדרות טלוויזיה מצוירות זה מרשם בטוח לאסון. עיבודים קולנועיים לסדרת טלוויזיה בכיכובן של בובות? זה חדש, אבל תרשו לי להיות סקפטי. סדרת הטלוויזיה המקורית סיפרה, באמצעות בובות וחלליות פלסטיק מגוחכות למדי, את עלילותיה של משפחה המפעילה שירות חילוץ והצלה כלל עולמי. הסרט משתדל, באמצעות 70 מיליון דולר ופעלולי מחשב מודרניים, ליצור את הלוק הפלסטיקי המגוחך. בינתיים, עושה רושם שהשחקנים (ביניהם ביל פקסטון ובן קינגסלי) נראים פחות משכנעים מהבובות בסדרה המקורית.

גארפילד: עיבוד לקומיקס המבריק של ג'ים דייויס. הבעיה מתחילה ביוצרי הסרט, שלא הבינו, כך נראה, שקסמו של הקומיקס הוא באופי המסוים מאוד של גיבורו. החתול השמן, העצלן והציני, הפך בסרט – או לפחות בטריילר – לגוש פרווה היפראקטיבי (בדיבובו של ביל מאריי). זה גארפילד זה? למען האמת, ולא בשונה מ'סקובי-דו' לפני שנתיים, בעל החיים הוירטואלי שבמרכז הסרט דווקא נראה לא רע. זה הסרט עצמו שנראה רע מאוד.

אשת החתול: גארפילד הוא לא הנוכחות החתולית היחידה בקיץ הזה. יש גם חתולה מהגיהינום. מדובר באשת-החתול – לא, לא אותה אחת שגילמה מישל פייפר ב'באטמן חוזר', אלא אחת אחרת – שיוצאת להציל את העולם מציפורניה של חברת קוסמטיקה מרושעת. מילא הרעיון המשונה, אבל התצלומים מתוך הסרט מראים את האלי בארי בבגדי אשת חתול החתול דביליים במיוחד, ומעלים הרהורים נוגים על לאן הולך השכל של שחקניות בימינו, ברגע שהן מקבלות אוסקר.

ולסיום סיומת
לפני שניפרד, בטרם יום ירד, נזכיר ממש בקצרה עוד שלושה סרטים מעניינים:

זהות כפולה 2: מאט דיימון חוזר, ולאחר שבחלק א' הוא איבד את זכרונו, בחלק ב' הוא נשלח לגלות מי רצח פוליטיקאי סיני בכיר. הבמאי הוא פול גרינגראס (בן דודו של לגולאס גרינליף), שעשה לעצמו שם עם הדרמה 'בלאדי סאנדיי'. הבשורות הממש טובות: לג'וליה סטיילס יש תפקיד גדול יותר!

ערבון: סרט מתח שנשמע מעניין בעיקר בזכות הליהוק הלא שגרתי: ג'יימי פוקס ('עלי') מגלם נהג מונית שמגלה שהנוסע אותו אסף הוא למעשה רוצח שכיר. את הנוסע הזה מגלם… טום קרוז. וגם ג'דה פינקט-סמית' בעסק. מייקל מאן ('היט', 'המקור') מביים.

הטרמינל: בקיץ מלא בפעלולים ואפקטים, לסרט ה"קטן והצנוע" שבחבורה אחראי דווקא סטיבן שפילברג. טום הנקס מגלם פליט מזרח אירופאי שמדינתו חדלה להתקיים, והוא מוצא את עצמו תקוע בנמל תעופה, כשרק קתרין זטה ג'ונס מארחת לו לחברה (זה רע?!?). אמנם לסרט לא יצא אפילו טיזר (וזה מוזר מאוד) אבל הרשת כבר מלאה בעצומות הקוראות לבמאי לאמץ את שירו הקלאסי של מאיר אריאל כשיר הנושא לסרט.

וכתמיד, ישנם גם הסרטים עליהם דילגנו או שסתם שכחנו/השמטנו. הם יגיעו, מתישהו, בחשיפה בלעדית/תחקיר מעמיק/ראיון נוקב עם ראש הממשלה. הישארו עמנו.