13 שיחות על דבר אחד

במקור: 13 Conversations
About One Thing!ימין!
במאית: ג'יל ספרצ'ר
תסריט: ג'יל וקארן ספרצ'ר
שחקנים: מתיו מקונוהיי, אלן
ארקין, קליאה דובל, ג'ון טורטורו,

איימי ארווינג

גם לאחר שתי צפיות ב'שלוש-עשרה שיחות אודות דבר אחד' איני בטוח מה הוא אותו דבר אחד. איני בטוח גם מה דעתי על הסרט.

שעשאד"א הוא לא בדיוק סרט רגיל. דומני שהדרך הטובה ביותר לתאר אותו תהיה "מאמר הגותי". הוא בא מראש כדי לבחון נקודה מסוימת ממגוון זוויות. לזכותו יאמר שהוא לא מנסה להסתיר זאת, ומתריע כך גם בשמו. "חבר'ה, הולכים לדבר כאן אנשים, והם ידברו על משהו!". כל מה שיקרה וכל מה שנראה יכוון לאותה מטרה, וכל מילה שתאמר תהיה עטורת משמעויות. הרבה מהן, ורק חלקן יתברר רק בהמשך הסרט. אבל מהי בדיוק אותה נקודה שנבחנת? לי לא היה ברור. יתכן ומדובר על "מהות האושר", ואולי על "משמעות החיים", ואולי בעצם על "דברים לבנים שמתנופפים ברוח", שחזרו ונתנופפו שוב ושוב במהלך הסרט. תשובה חד משמעית לא קיבלתי, אבל היא גם לא חסרה לי, כי לפעמים מספיקה הצעידה בזהירות סביב נושא מסוים כדי לעורר את השאלות הרלבנטיות.

ובכל זאת, לו הסרט היה גם מספק תשובות – הייתי מרוצה יותר.

הייתי יכול לומר שבשעשאד"א יש ארבע דמויות עיקריות. אבל זה לא יהיה מדויק, לא ממש. כן, מופיעים על המסך ארבעה אנשים, כל אחד וסיפורו שלו, אבל לקרוא להם "דמויות" תהיה מחמאה – גם שמותיהם כמעט ולא הוזכרו (או נרמזו) במהלך הסרט, כך שיותר מתאים יהיה לכנות אותם כרזות מהלכות, שבאו להרצות על רעיונות. לא הרצאה ישירה אל הקהל, אלא הדגמה חיה של עקרון מסוים.

יש לנו את עורך הדין הפלסטי והחלקלק (מתיו מקונהיי), שגאה בכך שהוא בצד הנכון והצודק, ועוזר להביא את בשורת האמת והצדק לחברה. הוא בטוח שיש סדר לדברים, עד שהגורל מתעתע בו, ומפגיש אותו, שלא מרצונו, עם הצד הלא נכון. למען האמת, התפקיד תפור היטב על מקונהיי, שבכל מקום אחר בו ראיתי אותו – תיעבתי אותו. גם כאן הוא היה בחזקת "פרצוף דורש סטירה" כבר מהדקה הראשונה, אלא שכאן זה היה תפור על האידיאל שאותו הוא מייצג: "היוהרה ועונשה".

שני הוא המנהל המזדקן בחברת ביטוח כושלת (אלן ארקין), שפחות או יותר מתעב את כל העולם. אשתו עזבה אותו, בנו הפושע מתנכר לו, וגרוע מכל, עובד איתו במשרד בן-אדם מאושר, כזה שנראה ששום דבר לא יפרוץ את החיוך התמידי שלו. ארקין מייצג את אידיאת "הבעסה שאחרי".

בלי אישה אי אפשר, אז יש גם איזו בלונדינית, שבטוחה שיש משמעות לחיים (קליאה דובל). היא בטוחה שמישהו משגיח עליה מלמעלה, אלא שאז דברים משתבשים קצת. פתאום, החיים כבר לא יפים כל כך. שוב האירוניה מושכת בחוטים: "אבדן התמימות".

ויש גם את הפרופסור לפיסיקה (ג'ון טורטורו). הוא מנסה לברוח מהשגרה בחייו, ולהחליפה בהרגלים חדשים אחרים. "חיפוש הביטחון שבשגרה".

זוהי נקודת המוצא של ארבעת אבות הטיפוס הללו, ומשם הם משוטטים במרחב החיים, וכן זוכים להתפתחות רעיונית, לצמיחה, ולמודעות עצמית גבוהה יותר. האפיונים, גם אם משתפרים במעט ככל שמתקדם הסרט, עדיין נשארים באותו מסלול נדוש.
המציאות בסרט היא מלאכותית ומגמתית, ונועדה רק לאפשר לתסריטאיות להפגיש את הדמויות עם מכלול מצבים, ובכך לבחון את התגובות של אותן דמויות, ואת המתח שבין האידיאל ל"עולם האמיתי". מדובר כאן, אם תרצו, על הדמיית מעבדה, המייצרת סימולציה של העולם האמיתי, ומאפשרת בחינת רעיונות באופן שכתלני.

למשל, באחת הסצינות מתאבדת אחת מהדמויות השוליות. הסיבה למעשה אינה מוצגת לנו בסרט, מעבר לכך שהיא מאפשרת לעמת את הדמות המובילה של אותו קו עלילה עם תוצאות ההתנהגות היהירה שלה – בגלל מעשיה של אותה דמות, החליט אדם לשים קץ לחייו.

זאת אולי דוגמא קיצונית, אך כך בנוי כל התסריט: בצורה מלאכותית וייעודית, כדי לאפשר דיון בנושאים העומדים על הפרק. ההשוואה הטובה ביותר תהיה הדיאלוגים של סוקרטס, המציגים טיעונים מגמתיים בשאלות אלו ואחרות בצורת שיחה, כאשר כל צד מייצג השקפה מסוימת. ההבדל הוא שכאן הדמויות נפגשות רק לעיתים נדירות, וקווי העלילה אינם קשורים זה לזה בדרך כלל – כל אחד מהם היה יכול לעמוד בפני עצמו באותה מידה (כלומר, לא בדיוק), אלמלא הסך הכל העולה על סכום מרכיביו. אותו מכלול הוא אינטליגנטי ומעורר מחשבה, ודורש מעט יותר מאמץ מן הצופה מאשר בסרטים "רגילים". הצופה נדרש, אללה ירחם, ממש לחשוב ולהרהר בדבר המשמעות העומדת מאחורי הדברים.

המלאכותיות של הסרט מאפשרת שימוש בכמה כלים מעניינים, ביניהם זרימה חריגה של הזמן. אמנם כל אחת מהעלילות היא רציפה וקלה לעיכול בפני עצמה, אבל כל אחת מהן למעשה ממוקמת בנקודה אחרת בזמן. סופו של אחד הסיפורים, למשל, הוא רק תחילתו של אחר. וזה בהחלט מרענן.

אם נתעלם מהלחנים המחרידים של פס הקול, הסרט עשוי היטב מכל בחינה טכנית. החזות הכללית היא מוקפדת ונקייה. אהבתי בעיקר את עצם אי-הצגת העימותים העיקריים בסרט על המסך, אלא זרימה מסביבם, והבאת הקהל לידי הבנה של מה שקרה. גירושיו של הפרופסור, למשל, ועימותיו עם אשתו כלל לא מוצגים, אבל הם שם. הסרט לא טורח להתעכב עליהם כלל, כי רגשות אינם העיקר – הם רק מפריעים לדיון השכלתני.

אז בעצם כן, בשורה התחתונה אני ממליץ על שעשאד"א. אבל לא כסרט. בתור סרט – הוא רע. הדמויות שטחיות והעלילה לא הגיונית. אבל אל תצפו בו בתור סתם סרט. לכו לראות מאמר קולנועי.