קדם אוסקר 2021: 7 שאלות לפני תחילת עונת הפרסים

האם יהיו אוסקרים השנה? כן. האם פיקסאר יזכו שוב פעם? כן. ועוד כמה שאלות עם תשובות פחות ברורות מאליהן.

 בשלב הזה של השנה, לרוב, אני מתלונן ש"איך יש פרסים שמסכמים את השנה אם יש עוד חודשיים שלמים"? ובכן, באה הקורונה ושינתה את הנוסחה הזאת, ודחפה את טקס פרסי האוסקר עמוק לתוך אפריל – ואיתו את כל טקסי הפרסים האחרים.

עם זאת, המצב מסובך ואנחנו בעצמנו עדיין לא לחלוטין בטוחים מי נגד מי ולמה: רק לפני חודש חשבנו ש"סיפור הפרברים" או "חולית" יהיו איום משמעותי, וכבר הם עברו לאוסקרים של השנה הבאה. אז בשלב הזה קצת מוקדם מדי (לטעמי) להכריז על המועמדים הבולטים בוודאות כלשהי. על כן ננצל את הזמן שיש לנו כדי לענות על כמה שאלות בכל הנוגע לאוסקר שהוא במרחק של כמעט חצי שנה (!) מאיתנו. 


1. האם יהיה בכלל טקס אוסקר?

מה? כן. ברור שיהיה טקס אוסקר. 

אוקיי אוקיי – כבר אמרתי כמה אמירות מאוד נחרצות (וגם כמה הימורים פחות נחרצים) במהלך תקופת כתיבתי באתר והרבה מהן התבררו כלא נכונות. ובכל זאת, הרשו לי להגיד בוודאות של 99.9% שהוליווד לא הולכת לוותר על טקס האוסקר שלה השנה. לא סתם הם דחו אותו לסוף אפריל – האוסקרים הולכים להתרחש, הם הולכים להתרחש עם כמה שיותר קהל שאפשר, והם מוכנים לחכות (בגדר הסביר) בשביל לעשות את זה. 

יש פשוט יותר מדי שתלוי בטקס האוסקר: יותר מדי כסף, יותר מדי יוקרה, יותר מדי מסורת – בשביל להגיד לפתע "טוב יש קורונה אז לא". אני בטוח ברצינות רבה שיש אפילו מי ששוקל בתעשייה לעשות "בועת קורונה" כדי להגן על כל המועמדים האפשריים כמו שהיה ב-NBA. וזה אולי יהיה לא אחראי, וזה אולי נראה כמו חלום רחוק – אבל אוסקר, בתצורה כלשהי, יהיה השנה. 

2. מי הולך לזכות בפרס הסרט הטוב ביותר?

אוקיי, אז אני יודע שרק עכשיו אמרתי שממש מוקדם מדי לדעת ומה אני מדבר, ובכל זאת, ארשה לעצמי להמר ולהגיד: לא נטפליקס. 

זה לא הימור של מה בכך: לנטפליקס יש איזה ארבע-חמש מועמדים רציניים ומכובדים שיכולים, טכנית, לזכות – אבל אני לא רואה את זה קורה עם אף אחד מהם. "מאנק", "משפט השבעה משיקגו", "הזהב של נורמן", "הבלוז של מא רייני", "יומני האפלצ'ים", ואולי אפילו "הנערים בחבורה" או "הנשף" – כולם סרטים שאני לחלוטין רואה מגיעים לכמה מועמדותיו אבל אז מתפזרים לנטפליקס בידיים בשלב שזה מגיע לזכייה. נטפליקס עדיין לא לגמרי "שם" בכל הנוגע למשחק של האוסקרים, ואסטרטגיית ה"תראו כמה תוכן יש לייי", שעובדת לא לרע כנגד הצופה הממוצע, עובדת לא פעם כנגדם במשחק הזה – פשוט כי אין להם את הפוקוס לדחוף מישהו אחד עד הסוף. 

נכון לעכשיו, ההימור שלי הוא על "ארץ הנוודים" (או איך שלא יקראו ל-Nomadland) שמקבל ביקורות חמות, פרסים בפסטיבלים, ויש לו בונוס של פרנסס מקדורמנד. בנוסף – אחרי שבשנה שעברה האוסקרים חטפו מקלחת קרה על המחסור בבמאיות, לא מעט אנשים ישמחו לדחוף את האוסקרים לתת אוסקר שני לסרט של במאית.  

אבל עוד ממש מוקדם מדי לקבוע ויכול להיות שבעצם הפוקוס יעבור ל"חדשות העולם" של פול גרינגראס, או שאולי הסרט של רג'ינה קינג ("לילה אחד במיאמי") יעלה ויגבור על כולם או "האבא" של המחזאי פלוריאן זלר או בקיצור – יש תחרות.

3. מי הולך לזכות בפרסי השחקן טוב ביותר?

נתחיל מעוד הימור קצת נחוש מדי: לא צ'דוויק בוזמן. 

כן, הוא מת. כן, אהבו אותו מאוד. לא, זה לא מספיק. זה אולי אפילו לא מספיק למועמדות: אז ללכת ראש בראש בקטגורית השחקן הראשי (שם אומרים שנטפליקס החליטו להריץ אותו) מול גארי אולדמן (ב"מאנק") ואנתוני הופקינס (ב"אבא") – שני שחקנים שישמחו לקבל אוסקר שני? זה בלי לדבר על תחרות מצד טום הנקס ("חדשות העולם") או דלרוי לינדו ("הזהב של נורמן") או שחקנים אחרים שעלולים לחזור כדי לתת מכות. ואם בכל זאת הוא יילך לשחקן משנה, שם הוא יתקל בסשה ברון כהן ("משפט השבעה משיקגו") בשנה מוצלחת ועם סבב יח"צ נהדר, או צ'רלס דנס במה שנראה כמו תפקיד עסיסי ב"מאנק", ואולי עוד שלל שחקנים קצת פחות מוכרים אבל לכולם יש יתרון משמעותי אחד לגביו: הם חיים, והם יודעים לשלוח ברכות, ללחוץ ידיים, ולהיות כאלה מקסימים בראיונות. 

אני לא אומר שהוליווד לא תחליט אולי להעניק לבוזמן את המועמדות שלא הייתה לו בזמן אמת. דברים כאלה קרו. אבל זה יצטרך להיות סט נסיבות מאוד מאוד ייחודי רק בשביל שהוא ישיג את המועמדות. אז בשביל שהוא ינצח? זה חלום רחוק מאוד. 

4. ומה עם שחקניות? איימי אדאמס כן תזכה באוסקר שלה, נכון? 

יש שתי נשים שזה נהיה כבר די מטורף שאין להן אוסקר: איימי אדאמס וגלן קלוז. אני לא חושב שהן נואשות אליו כמו ליאונרדו דיקפריו בזמנו, אבל אין ספק שהן מעוניינות בו. עכשיו השאלה היא אם מישהי תעצור אותן בהופעות ה"תראו התאפרנו כדי להיראות פחות זוהרות ואנחנו במבטא דרומי" ב"יומני האפלצ'ים". 

לכאורה, לא נראית מישהי כזאת באופק: השחקניות החזקות בעונה כולן זכו כבר באוסקר לאחרונה: אוליביה קולמן, ויולה דייויס, פרנסס מקדורמנד – כולן מסתמנות כהופעות החזקות של השנה, ומולן שלל שחקניות שפשוט טריות מדי עבור האוסקר. לכאורה, סערה מושלמת עבור אדאמס וקלוז להשתלט כל אחת על קטגוריה אחרת ולתפוס את הפירות שייפלו לחיקן. 

אבל האם אני מרושע מדי להניח שזה לא יהיה עד כדי כך פשוט, ושגם השנה לפחות לאחת מהן יהיה נאחס? ושזאת כנראה תהיה אדאמס הצעירה שתפסיד לאיזה שחקנית צעירה שהגיעה משום מקום וכולנו פשוט כל כך נתרשם ונתאהב בה?  

5. אוקיי, אבל פינצ'ר יזכה על הבימוי של "מאנק", נכון?

כלומר, תראו את זה: שחור לבן! דרמה שעונה על כל הדרישות של סרטי אוסקר: על דמות אמיתית עם בעיות מתעשיית הבידור עם רעיונות רלוונטים לימינו, שחקן ראשי נהדר – אולי זה לא יזכה בסרט הטוב ביותר, אבל לפחות שייתנו את האוסקר לפינצ'ר – זה מביך שאין לאחד הבמאים הגדולים של ימינו אוסקר.

ובכן, תנו לי להפנות את תשומת ליבכם למוצג א': "הטייס", משנת 2004. גם הוא, דרמת אוסקרים על פי כל התקדימים וכל הפתיונות. גם הוא  – במידה מסוימת הרבה יותר מפינצ'ר – של במאי שהשם ישמור איך אין לו אוסקר. וזה אכן נגמר באוסקר. לקייט בלנשט. אבל סקורסזה נשאר מחוץ לחגיגה, ויתר על הרעיון של ליצור איזה סרט אוסקרים מעונב, ודווקא אז זכה שנתיים לאחר מכן עם "השתולים". 

השוני העיקרי בין אז להיום הוא העובדה שפיצולי במאי/סרט קורים הרבה יותר ויש מצב שמצביעים ירגישו בנוח לתת את פרס הסרט לסרט אחר (בין אם נומאדלנד ובין אם לא) ולשמור לפינצ'ר בטאבו את האוסקר שמגיע לו משכבר הימים. 

זאת אופציה, אבל אני לא מהמר עליה כרגע – הפיצול לרוב הולך לא בין "סרט שהוא הטוב ביותר" ו"במאי שיאללה מצ'פרים למה לא" אלא בין "סרט שהוא טוב ביותר" ו"סרט אחר שהוא הטוב ביותר" – אף אחד לא הרגיש צורך לתת לקוארון אוסקר סתם כי הוא קוארון (ובטח לא בפעם השנייה), ודמיאן שאזל היה הכל חוץ מ"במאי שהרבה זמן בתעשייה ותנו לו כבוד" כשזכה ב-2016 בעוד סרטו נזנח לטובת "אור ירח". 

אז אם פינצ'ר יזכה, זה יהיה כי "מאנק" יהיה סרט סוחף שיש לו קהל גדול – דבר שהוא התקרב אליו עם "הרשת החברתית" אבל אז הפסיד, אבל הוא אולי יכול לשחזר. אישית, מהטריילר, "מאנק" נראה כמו "טרמבו 2: הפעם עם במאי" אבל יש דברים גרועים יותר להיות, וכמובן – אולי הטריילר עושה לסרט שירות דוב. 

6. אוקיי, אוקיי, אבל פיקסאר זוכים השנה, כן?

אה, כן, בלי שום ספק – האוסקר לסרט האנימציה הטוב ביותר של השנה יילך ל"נשמה". כלומר, אני לא מבין בשלב הזה למה בכלל יש קטגורית סרטי אנימציה. שפשוט ישלחו למפיקים של דיסני ופיקסאר אוסקר בצ'ק ונגמור את העסק. 

כלומר, יש דבר אחד טוב בקטגוריה הזאת: הזדמנות לסרטים קצת פחות מוכרים להתהדר בתואר "מועמד" ואולי להיחשף לקהלים חדשים. אבל מבחינת תחרות, לא נראה שיש השנה איזה "ממד העכביש" שיכול לערער על ההגמוניה של העכבר בקטגוריה. מצטער, טום מור. תצטרך לחכות לשלב שדיסני יוציאו באופן בלעדי את כל הסרטים לדיסני+, אני מניח. 

7. רגע, טנט לא יצא השנה או משהו?

כן… וקיבל ביקורות של "סרט נחמד, לא מספיק בשביל לחטוף עבורו קורונה". ובכל זאת: יש מצב טוב שבהיעדר סרטי בלוקבאסטר גדולים עם אפקטים בסאונד, עריכה וכו', שטנט יסיים את הטקס של אפריל עם הכי הרבה זכיות במצטבר – קשה לחשוב על תחרות רצינית עבורו (למרות שמה אני יודע, אולי "גרייהאונד" יגיח מאיזה בור באדמה וייקח לו את פרס הסאונד). אבל סרט? שחקן? תסריט? בפעם הבאה, נולאן. 


יש לקחת, כמובן, את כל מה שכתבתי פה בערבון מוגבל עד מינימאלי: יש פשוט מעט מדי מידע שאנחנו חשופים אליו כרגע. אמנם היו פסטיבלים, אך הפורמט שהגביל אותם מנע משיחות ברזייה להבהיר לאן הרוח נושבת, ואנחנו עדיין רחוקים לא רק מהפתעות של הרגע האחרון אלא הפתעות של הרגע האמצעי. 

אז עד נובמבר, שבו יתחילו לחלק כמה וכמה פרסים כאילו אנחנו אנשים סבירים שמחכים עד כמעט סוף השנה כדי להכריז על הסרטים הכי טובים בה – נותר רק לצפות ולתהות מה יהיה בסוף העונה הזאת.