סיכום 2022: פרסי הטלוויזיה

סדרות השנה, הופעות השנה, אכזבות השנה, מספר מפתיע של ריקודים - ופרסי טלוויזיה נוספים.

ברוכות וברוכים הבאים לסיכום הטלוויזיה השנתי של "עין הדג" ובו רם קיץ בשיתוף פרשננו רם קיץ וגם יד ימינו רם קיץ בוחרים את מיטב הסדרות ששודרו לאורך 2022: הקומדיות הטובות ביותר והדרמות המשובחות מכולן, וכן פרסים במגוון קטגוריות מיוחדות.

בשנתיים הקודמות הקונספט היה פשוט: בחרתי את שלוש סדרות הדרמה טובות ביותר ואת שלוש סדרות הקומדיה הטובות ביותר ושלום על ישראל; אולם השנה זה קשה מהרגיל, פשוט כי ראיתי הרבה יותר טלוויזיה (ספירה שלי: צפונה מ-60 עונות טלוויזיה), ולאחר דין ודברים הוחלט להגדיל השנה את הטקס לחמש סדרות בכל קטגוריה. אז חממו נאצ'וס והשתדלו במטותא לא להתעצבן בתגובות.


סדרות הקומדיה הטובות ביותר

מקום חמישי: "לו הייתי פיראט" (עונה 1)
[HBO Max, משודרת בהוט]

כשאמרו לי ש"זו סדרה על פיראטים הומואים" הנחתי, כמו רבים אחרים, שזו עוד סדרה שנשענת על רמיזות הומו-ארוטיות כדי למשוך קהל לה"טבי (יש לזה מונח אגב, "קווירבייטינג"). מה גדולה הייתה הפתעתי כשגיליתי שזו אשכרה סדרה על פיראטים הומואים. סליחה, סדרה טובה על פיראטים הומואים.

הבעיה היחידה של "לו הייתי פיראט" היא בעיה שאותן חוות קומדיות רבות בתחילת דרכן – פרקים ראשונים איטיים שבהם הסדרה, למעשה, מחפשת את עצמה. אם הייתי צריך לשפוט אותה על סמך שני הפרקים הראשונים, כנראה לא הייתי ממשיך הלאה. אבל כש"לו הייתי פיראט" ננעלת על הסיפור שאותו היא רוצה לספר ומי הדמויות שחשובות לה, הסדרה פורחת: היא לא חוששת לעמת את הגיבורים שלה עם הצד האפל שמסתתר בהןף והיא אף מאפשרת להן לחצות קווים אדומים שלרוב לא רואים בסדרות קומדיה קלילות.


מקום רביעי: "אטלנטה" (עונות 3-4)
[FX, משודרת בדיסני פלוס וב-yes]

"אטלנטה", בשתי עונותיה האחרונות ששודרו השנה, הפכה מקומדיה מעט לא שגרתית של דונלד גלובר על בחור צעיר שמחפש את הכיוון שלו בחיים למעבדה קולנועית שבה כל פרק נראה ומתנהג אחרת, וחלק מהפרקים בכלל מגוללים מעשיות של דמויות חדשות במציאות אחרת.

יש כאלה שלא התחברו לרעיון אבל אני, רוב הזמן, אהבתי את מה שראיתי: כמה מהפרקים הטובים ביותר של השנה הם אותם פרקי אנתולוגיה של "אטלנטה", ובראשם "שלוש סטירות": פרק שעוסק בילד שחור שאותו מאמצות שתי בחורות לבנות ומטורפות (מבוסס על סיפור אמיתי!), ופרק אחר שמגולל את סיפורו המופלא (והממש-לא-מבוסס-על-סיפור-אמיתי) של המנכ"ל השחור הראשון של דיסני אי שם בשנות ה-90.

גם כשהסדרה שבה לעסוק בגיבוריה הראשיים, אי אפשר באמת לדעת מה נקבל: בין אם זה סרט אימה באולפן צילום של טיילר פרי, טריפ סמים מתמשך ברחובות אמסטרדם או "אמלי" עם קניבלים. ולמרות העלילות הספורדיות, "אטלנטה" הצליחה לטוות חוט מקשר המוביל את הגיבורים היישר אל הנקודה שבה אנו נפרדים מהם לשלום בצורה מרגשת ומקסימה.


מקום שלישי: "אפטר פארטי" (עונה 1)
[אפל TV פלוס]

לא צריך היה הרבה כדי לשכנע אותי לצפות ב"אפטר פארטי": אני אוהב תעלומות רצח ואני אוהב את ההומור של כריסטופר מילר (ושל שותפו פיל לורד שישב הפעם על כס המפיק), אך מה שקנה אותי הפעם היה הקונספט הפשוט-אך-מבריק של הסדרה: כל פרק מגולל את פרשיית הרצח מזווית של חשוד אחר, מה שמעניק לסגנון הראשומון של הסדרה תירוץ לשחק בקרוסלה של ז'אנרים, כך שלמעשה מדובר באחת הסדרות הבודדות שמצליחות להפתיע, לחדש ולרענן בכל פרק מחדש.


מקום שני: "נערות דרי" (עונה 3)
[ערוץ 4 הבריטי, זמינה בנטפליקס]

נערות דרי אולי "רק" במקום השני בקטגוריות הקומיות אבל בכל הקשור להומור נטו – כלומר, כמות הפעמים שישבתי על הספה וצחקתי בקול (ואני לא אחד מאלה שצוחקים בקול רם באופן תדיר) – "נערות דרי" היא ה-קומדיה של השנה.

אני לא יודע אם זה המבטא האירי, ההומור השחור או הדינמיקה הקבוצתית של נערות התיכון שחיות באירלנד מוכת המלחמה של שנות ה-90, אבל בעונתה האחרונה מתעלה "נערות דרי" על כל מה שעשתה קודם, בעודה מתבלת את פרקיה האחרונים עם כמות מכובדת של דרמה וטרגדיות אישיות (כי בכל זאת, אירלנד של שנות ה-90). למעשה, פרק הסיום המופתי של העונה – שהוא גם פרק סיום הסדרה – מעביר, כנראה שלא במתכוון, מסר פוליטי ורלוונטי עד-כדי-אגרוף-בבטן למי שחי בישראל של ימינו, ורק על כך מגיעות לה מחיאות כפיים. או כי היא פשוט טובה.


מקום ראשון: "בארי" (עונה 3)
[HBO. זמינה ב-HOT, סלקום TV ו-yes]

אני מודה, להציב את "בארי" כסדרת הקומדיה הטובה של השנה נשמע לי אישית כמו רמאות. כי כשאני חושב על "בארי" אני לא חושב על כמה שהיא מצחיקה (אם כי הרגע הטלוויזיוני המצחיק של השנה כן שייך לה. רמז: פצצה ושירות לקוחות), אלא הסיפור שלה הוא הדבר הראשון שקופץ לראש – המסע הרגשי של מתנקש שכיר שמנסה למצוא לעצמו דרך חדשה, ושלל הדמויות הצבעוניות הסובבות אותו, וכל זאת במעטפת עבודת הבימוי הטובה ביותר שראיתי בשנים האחרונות, עם משחקי מצלמה מהסוג שסדרות אחרות יכולות רק לקנא בו, וסצנות אקשן שמותחות את המתח עד הקצה משל הייתה "שובר שורות".

"בארי" היא סדרה קומית שעושה בית ספר לדרמה. היא לא חוששת להביט לגיבורים שלה בעיניים בעודה מג'נגלת בין רגע רציני ומכמיר לב ובין קרב עם פנתר. "בארי" היא סדרה מיוחדת במינה שבה כל פריים וכל מילה מחושבים עד היסוד כדי לסחוט מאיתנו את כל שאריות מיץ הרגשות, ומגיע לה כל פרס אפשרי על כך.


סדרות הדרמה הטובות ביותר

מקום חמישי: "אנדור" (עונה 1).

עד כמה מיואש הייתי מסדרות של "מלחמת הכוכבים"? לאחר האכזבות שאותן פירטתי לעומק בביקורות של "אובי וואן קנובי" ו"הספר של בובה פט", אפילו לא טרחתי לצפות ב"אנדור" במלואה עד שהסתיימה, לא כל שכן לכתוב עליה – משהו שבתור המעריץ הגדול ביותר של "מלחמת הכוכבים" פה באתר לא יעלה על הדעת (מזל שיצחק עשה זאת היטב). והרי איזו סיבה יש לי לחשוד שדווקא סדרת פריקוול לאחד הסרטים שאני הכי פחות מחבב בגלקסיה הרחוקה-רחוקה ("רוג אחת: סיפור מלחמת הכוכבים") תצא כל כך, אבל כל כך, פאקינג מוצלחת?

אולם "אנדור" היא יצירה עם איכויות של HBO שבמקרה מתרחשת ביקום מלחמת הכוכבים: הכתיבה בה שנונה וחדה, ונדמה כי היא נוצרה מתוך מטרה לספר סיפור קוהרנטי. התוצאה, ואני עד עכשיו לא מאמין שאני כותב זאת, היא שפאקינג "אנדור" היא אחת הסדרות הטובות והמוצלחות שראיתי השנה.


מקום רביעי: "פצ'ינקו" (עונה 1)
[אפל TV פלוס]

סדרת הדרמה עתירת התקציב מבית אפל מגוללת סיפור שמתפרש על פני 3 דורות של מהגרים. אומנם עסקינן בסיפורם של מהגרים קוריאנים שעוברים ליפן של לפני מלחמת העולם השנייה, אך באותה מידה היא יכולה הייתה לעסוק באירים שעוברים לניו יורק או יהודים פולנים שמתיישבים בארץ ישראל.

וזאת משום שהגירה היא סיפור אוניברסלי, ומצאתי את עצמי שקוע, לעתים עד דמעות, בתלאות שעוברת גיבורת הסדרה סונג'ה, מהיותה ילדה קטנה בקוריאה שסועת המלחמה, דרך חייה החדשים כזרה ביפן (בימים שלפני המלחמה) ועד היותה אימא וסבתא בשנת 1989, במקום שבו גם אחרי כל השנים האלה היא נחשבת, למרות הכול, נטע זר.

זו דרמה שיודעת לפרוט על רגשות כפי שבטהובן מנגן על פסנתר, ומבין כל הסדרות שראיתי השנה "פצ'ינקו" היא האחת שאליה התחברתי ברמה האישית והעמוקה מכל. חוץ מזה, יש לה את קליפ הפתיחה הכי טוב של השנה.


מקום שלישי: "סמוך על סול" (עונה 6)
[רשת AMC, זמינה בנטפליקס, HOT, סלקום TV ו-yes]

אני לא יודע מה עוד לכתוב על "סמוך על סול" שלא כתבתי בביקורת המתגלגלת. כאשר הסדרה רק החלה, "סמוך על סול" הייתה מעין אחות חורגת ומוזרה של "שובר שורות", כזו שלא אכפת לנו לשלוח לאימוץ ולא לשמוע ממנה יותר. אולם ככל שהתקדמה, הפכה הסדרה לשוות ערך לאחותה הבכורה, ובעונה האחרונה ששודרה השנה אני מוכן להודות שהיא אף התעלתה עליה.

מדובר בטלוויזיה במיטבה בכל הבט אפשרי: משחק, צילום, עריכה, דיאלוגים, נרטיב, ויש בה את הגרסה הסקסית והמאיימת ביותר של ספרדית שאי פעם שמעתי. לכן במְקום להמשיך לקרוא את השטויות שלי פשוט עצרו הכול ולכו לצפות בה אם טרם עשיתם זאת.


מקום שני: "ניתוק" (עונה 1)
[אפל TV פלוס]

מאז "אבודים" לא קמה סדרה שהצליחה להרוות את הצמא שלי לדרמת מד"ב רוויה במסתורין, כזו שהדמויות הן המרכז אך הכיף העיקרי הוא לנסות ולהבין מה לכל השדים קורה פה. ואז הגיעה "ניתוק" ואני כבר לא צמא.

זוהי סדרה שהונדסה על ידי מיטב המוחות כדי לגרום לצופים שלה לשבת על קצה הספה ולכסוס ציפורניים. זוהי סדרה שפרק סיום העונה שלה הקפיץ את לחץ הדם שלי בעשרות אחוזים. זוהי סדרה יוצאת מן הכלל שלא נראית ומתנהגת כמו אף סדרה אחרת, ואני מקווה שבניגוד ל"אבודים", זו סדרה שתדע מתי לעצור.


הקדמה קצרה לפני שנגיע למקום הראשון.

בבואי לבחון מהי סדרת הדרמה הטובה ביותר של השנה אני לוקח צעד אחורה ובוחן פרמטרים נוספים, שגרתיים פחות, כדי להבין איזו סדרה עשתה משהו שאף אחת לפניה לא עשתה קודם. ובעוד כל הסדרות שכתבתי עליהן קודם הן בעלות תואר שני בכל הקשור למדיום הטלוויזיה – כלומר מצטיינות בתחומן – רק סדרה אחת עשתה, מבחינתי, גם דוקטורט ותרמה משהו חדש לעולם הטלוויזיה…

מקום ראשון: "עולם פרה היסטוריה".
[אפל TV פלוס]

אני לא חושב שרבים מאיתנו אהבו את רימייק הלייב אקשן של "מלך האריות", אבל אי אפשר להכחיש שג'ון פאברו יצר את החיות הממוחשבות האמינות ביותר שאי פעם נראו על המסך. לכן בתבונתו הוא חבר אל אולפני ה-BBC ואל אפל TV כדי ליצור, עם אותה הטכנולוגיה, משהו שהוא (לשם שינוי) לא עוד סרט חסר נשמה לדיסני, אלא דוקו טבע בן 5 חלקים אודות דינוזאורים. אני חוזר: דינוזאורים!

ואומנם נוצרו בעבר סדרות טבע על דינוזאורים אבל בהחלט לא ככה: המודלים הפוטוריאליסטיים, בשילוב הידע החדש של המדע אודות מי שהיו פעם השליטים בכדור הארץ (זה שלחלקם היו נוצות, למשל), הביאו לידי כך שיש פה דוקו טבע על בעלי חיים שכבר לא קיימים, שנראה ומתנהג כמו סדרות הטבע המפורסמות של ה-BBC עם בעלי חיים שכן קיימים (ובדומה לאותן סדרות טבע של ה-BBC, גם את זו הלחין האנס זימר וקריין דיוויד אטנבורו האחד והיחיד).

וכעת נשאלת השאלה: "רם, זה נחמד והכל. אבל דוקו טבע זה לא דרמה", ותנו לי לשאול אתכם: כשהסדרה מציגה מוזאזאורוס מבוגר שנלחם על הטריטוריה שלו מול מוזאזאורוס צעיר, ואתם (בהנחה ויש לכם לב) מעודדים את המוזאזאורוס המבוגר, והוא בסוף מנצח ואתם שמחים ובוכים עבורו מהתרגשות – איך בדיוק זו לא דרמה כאשר הסצנה כולה היא פרי דמיונם של יוצרי הסדרה?

לכן הסדרה האחת ששודרה השנה שהביאה אותי לעידן המזוזואיקון באופן כה אותנטי היא מבחינתי סדרה השנה. אתם מוזמנים לגחך, אבל זה אני שלא מבין מדוע הסדרה הזו לא מדוברת יותר. כי עם כל הכבוד לאנדור וסול גודמן (ויש כבוד) הדינוזאורים עדיין שולטים.


וועוד כמה פרסים

פרס הביטול הכואב של השנה: "וסטוורלד". ארבע עונות מלאות בפילוסופיה שאני מעמיד פנים שאני מבין, קווי עלילה מסובכים, יותר צירי זמן מאשר דמויות, והרבה הרבה סקס עם רובוטים – ואז מבטלים לי אותה רגע לפני קו הסיום. שנים לא כעסתי ככה.


פרס ריקוד השנה, מקום אחד עשר: ההוא מ"ונסדיי". אולי הייתי ממצב את זה במקום גבוה יותר אבל ההתלהבות המוגזמת באינטרנט הוציאה לי את המיץ מהסצנה.


פרס חמת הספק של השנה: "הלוטוס הלבן" (עונה 2). אני לא קוסם ואין לי אפשרות לצפות בכל הסדרות הפופולריות של השנה. מצד שני, אני לא עיוור ואני מודע לכך ש"הלוטוס הלבן" היא אחת הסדרות המדוברות ועטורות השבחים על המסך כיום, ואם הייתי צופה בה, ייתכן שהיא הייתה מתברגת ברשימת סדרות הדרמה האהובות עלי של השנה. או שלא. לא יודע.


פרס סדרת האנימה של השנה: שודרו השנה כמה וכמה סדרות אנימה משובחות (כמו כל שנה, אגב) ובכל זאת, האחת שאני מחשיב כטובה ביותר היא "Ranking of Kings": הרפתקאותיו של ילד קטן, חלש, תמים ובעל מוגבלות שמיעה, שבמקרה הוא גם יורש העצר של הממלכה. זו סדרה מקסימה שמתנהגת כמו אגדת ילדים, אולם ככל שהיא ממשיכה מתגלים בה צדדים שגורמים ל"משחקי הכס" להיראות כמו "פרפר נחמד" (טריילר).


פרס פרק הפיילוט המוצלח של השנה: "טוקיו וייס" (זמינה ב-HOT). בחור אמריקאי צעיר ביפן של שנות ה-90 הוא הזר הראשון במדינה שמתקבל לעיתון המוביל במדינה ככתב, ויחד עם בלש משטרה (קן ואטאנבה) הוא חוקר סדרת מקרי רצח. את פרק הפיילוט הנהדר ביים מייקל מאן ("היט") והסגנון הייחודי שלו ניכר; לסדרה פרק הפיילוט המוצלח ביותר של השנה מבחינת בימוי, עריכה ועלילה (…וגם שאר הסדרה די סבבה).


פרס ריקוד השנה, מקום עשירי: הנאמבר מ"אקדמיית המטריה". חבל ששאר העונה גרועה.


פרס שיפור השנה: אחרי תקופה ארוכה שבה התביישתי לומר שאני צופה ב"ריק ומורטי", עונה 6 החזירה את החיוך והגאווה לפנים שלי. סוף סוף עונה עם סיפורים מרעננים ומקוריים, הדמויות בה לשם שינוי מתבגרות, וחשוב מהכול: "ריק ומורטי" הפסיקה לשנוא את עצמה.


פרס אכזבת השנה: התפתיתי לתת את הפרס ל"שי האלק" אבל מראש לא ציפיתי ממנה להרבה. על כן, החלטתי להעניק את הפרס לסדרה שהבטיחה להיות "שונה", "אפלה", "בוגרת", "מוזרה" והתבררה לבסוף כתוצר מארוול גנרי באוסף התוצרים הגנריים של מארוול: "מון נייט".


פרס ה"וואו כמה שאני שמח שהעונה הבאה היא האחרונה" של השנה: "סיפורה של שפחה". יש אגדות אורבניות שלפיהן אליזבת' מוס הביטה כל כך חזק למצלמה בחלק מהפרקים, עד שמסכי טלוויזיה ברחבי העולם נשברו מרוב לחץ.


פרס תגלית השנה: את איוואן מיטשל הכרתי עוד מ"הממלכה האחרונה" (סדרה שהסתיימה ב-2022, מומלצת בחום) בתור נזיר לוחם שהוא גם בנו הממזר של המלך, ומה רבה הייתה שמחתי כשהוא הופיע גם ב"בית הדרקון" בתור אאימונד – הנסיך המנ-מניאק לבית טרגריין (ההפך הגמור מהנער החמוד שהוא היה ב"הממלכה האחרונה") וללא ספק, אחד האלמנטים המוצלחים הבודדים שיצאו מהסדרה הזו.


פרס ריקוד השנה, מקום תשיעי: חתונה בניחוח אחר – "מיס מארוול". הסצנה אגב עשויה להטעות ולגרום לכם להאמין שאולי זו סדרה טובה. רוב הזמן היא לא.


פרס התינוק הקריפי של השנה: "בייבי" (HOT, סלקום TV ו-yes). קומדיית אימה (מיני סדרה) בריטית מבית HBO ובה בחורה רווקה מקבלת, ככה באמצע החיים, תינוק; רק שהתינוק הזה הוא גם רוצח. זו סדרה מורבידית, סוריאליסטית עם לא מעט הומור שחור, ואם יש לכם משהו נגד נסיונות רצח של תינוקות, אולי אל תצפו בה.


פרס התינוק הקריפי-אבל-מגניב של השנה: "מה שקורה בצללים" (דיסני פלוס ו-yes) שהוסיפה לשורותיה ערפד-תינוק. אומנם הערפד-תינוק הזה נראה כמו יועץ מס בן 40 בגובה 80 סנטימטר, אבל תינוק-ערפד זה תינוק-ערפד.


פרס הסדרה הטובה ביותר שאפשר היה לחתוך בחצי: "תחת נס השמיים" (זמינה דיסני+). אני אוהב את אנדרו גרפילד ואני אוהב מותחנים בלשיים שעוסקים בפרשיות רצח, בעיקר מותחנים שמבוססים על סיפור אמיתי. "תחת נס השמיים" סיפקה בדיוק את כל מה שייחלתי לו, ולצערי היא התעקשה גם לספר, באריכות ובאמצעות פלאשבקים, את ההיסטוריה המלאה של הדת המורמונית. זה כמו לראות "הסופרנוס" כשמדי פעם קופצים לראות מה ישו עשה בחייו.


פרס הסדרה הטובה ביותר שהייתי שמח אם היו מאריכים: "ציפור שחורה" (אפל TV פלוס). דרמת פשע שעוסקת באסיר (טארון אגרטון, "קינגסמן") אשר, בתמורה לחנינה, נשלח לכלא שמור ומסוכן בהרבה כדי להתחבר עם רוצח סדרתי ולהוציא ממנו מידע לגבי המקום שבו הוא קבר את קורבנותיו. פול וולטר האוזר מגלם את הרוצח האמיתי לחלוטין לארי הול באופן שלא ברור לי איך לא יצאה לו מזה מועמדות לאמי. הסדרה מותחת ונהדרת, אלא שלדאבוני היא סוגרת את העלילה שלה מהר משקיוויתי, כאילו נזכרה לקראת הסוף שתכף נגמר הזמן וצריך לסיים.


פרס ריקוד השנה, מקום שמיני: הפתיח של "פיסמייקר".

יש פה נשר חבר'ה, נשר!


פרס הסצנה האפית של השנה: אדי מאנסון, גיטרה חשמלית, ברקים ועטלפים רצחניים. "דברים מוזרים".


פרס שיאן הופעות האורח של השנה: ליאם ניסן, שהתארח (בהפתעה) בלא פחות משלוש סדרות לאורך העונה (ארבע, אם סופרים את הפרק ב"רוחות רפאים" שבו הגיבורים הולכים למסיבת האלווין באחוזה שלוף רק שליאם ליסן עצמו לא מופיע בפרק. כנראה בדיוק התארח בסדרה אחרת).


פרס ההופעה הכי כיפית של השנה: סלים דאו. אני שמח, משום שנראה ששאר העולם גילה השנה את סלים דאו מיודענו שהציל את העונה החמישית (והמשמימה למדי) של "הכתר".


פרס חריקת השנה: "מסע אגדי" (Mythic Quest), עדיין אחת הקומדיות האהובות עלי בטלוויזיה, חזרה לעונה שלישית ואני לא מרגיש כלפיה כלום. מלבד רגעים מוצלחים פה ושם, הסדרה כבר לא מצחיקה כפי שהייתה והפכה לנטולת כיוון. למעשה, יש שיאמרו כי היא מלאה בבאגים.

(רגע אולי כדאי להסביר הבדיחה: זו סדרה שמתרחשת בתוך סטודיו גיימינג. לכן זה מצחיק. אוקיי? תצחקו דאמיט!).


פרס ריקוד השנה, מקום שביעי: מי אמרה שבית חולים חייב לבאס? לא "הבנים", זה בטוח.


פרס הגארי אולדמן המוצלח של השנה: גארי אולדמן, "סוסים איטיים" (אפל TV+). האמינו לי, מעולם לא ראיתם גארי אולדמן כל כך בריטי, כל כך נרגן וכל כך שנון.


פרס השם העברי המטומטם של השנה: "אתחול מחדש" (Reboot). חבר'ה, Reboot = אתחול. המילה "מחדש" מיותרת.


פרס בינג' המהנה של השנה: הקומדיה "רוחות רפאים" (זמינה בסלקום TV), העיבוד האמריקאי החדש לסיטקום הבריטי (שגם הוא די חדש) ובו זוג צעיר יורש אחוזה ישנה שמלאה ב(ספוילר!) רוחות רפאים. היא קיטשית ודי מטומטמת אבל כשאין כוח לשום דבר אחר, זו סדרת ברירת מחדל שכיף למרתן.


פרס שירות הסטרימינג של השנה: טוב, האחד הזה הוא די קל: דיסני פלו… חחח סתם סתם. הפרס הולך לשירות הסטרימינג שהכניס ארבע סדרות לעשיריית הסדרות שלי: אפל TV+. וזה משעשע, משום שאין לי שום סנטימנט כלפי אפל ואף אין ברשותי אפילו מכשיר אפל אחד. ובכל זאת, שירות הסטרימינג של ענקית הטכנולוגיה המפורסמת מיצב אותה כמתחרה ראויה ל-HBO, עם כמה מההפקות הנועזות והמקוריות בתעשייה. למעשה, אני מוצא את עצמי מצפה בכליון עיניים לימי שישי בבוקר רק כדי לצפות בתכנים החדשים שלהם. אבל אייפון אני עדיין לא מוכן לקנות.


פרס ריקוד השנה, מקום שישי: יום כיף במשרד, "ניתוק".

לא יודע על מה כולם מתלוננים, אחלה מקום עבודה.


פרס הגילטי פלז'ר של השנה: לא יודע מה לגביכם, אבל כשאני הייתי בתיכון והיינו צריכים לפתור מחלוקות: עשינו ראפ באטל בחצר בית הספר. אבל "קוברה קאי" לימדה אותי שמה שהיינו צריכים לעשות זה ללמוד קראטה (משהו שלוקח שבוע, כך מסתבר), להצטרף לאחת משתי כנופיות הקארטה השולטות בעיר ולגרום נזק בשווי מיליונים לרכוש ציבורי. אין, איך אני אוהב ללמוד דברים חדשים מהטלוויזיה שלי! ואחרי שכמעט ומאסתי בסדרה לאחר העונה הרביעית שלה, היא מצאה שוב את הגרוב שלה בעונה החמישית והביאה את הסכסוך המוגזם-למדי בין הילדים האלה לנקודת רתיחה.


פרס הסדרה הגרועה ביותר שהייתה פעם טובה: לעתים אני מוצא עצמי שוכב במיטה בלילה, מביט לתקרה ותוהה: מנין באנו? האם אנחנו לבד ביקום? איך ייתכן שהעונה הראשונה של "להרוג את איב" והעונה הרביעית הן בכלל אותה סדרה? מה משמעות החיים?


פרס ריקוד השנה, מקום חמישי: מפגש מחזור מוזיקלי במיוחד, "אפטר פארטי".


פרס סדרת הדרמה הכי בסדר של השנה: WeCrashed (אפל TV+). מככבים בה ג'ראד לטו ואן האת'וויי, היא מבוססת על סיפור אמיתי של ישראלי עם שגעון גדלות – ואיכשהו התוצאה היא כל כך, אבל כל כך… סבירה. דקה אחרי שתצפו בה תשכחו ממנה לחלוטין.


פרס סדרת הקומדיה הכי בסדר של השנה: ייתכן שאני אחד המעריצים האדוקים בארץ של "איך פגשתי את אימא", סדרה שצפיתי בה השנה זו הפעם הרביעית שלי, ועל כן ניגשתי אל סדרת הספין אוף החדשה, "איך פגשתי את אבא" (זמינה בדיסני+ הקרוב לביתכם) באופטימיות זהירה, ויצאתי ממנה כשאני לא מרגיש כלום. לא אכזבה ולא סיפוק. היא פשוט בסדר. לא פחות מכך וגם (לצערי) לא יותר מכך.


פרס הסדרה הטובה על אף שאליזבת' מוס מככבת בה: "נערות זוהרות" (אפל TV+). סדרת מתח אודות רוצח סדרתי של נשים שפועל עם מכונת זמן. אני אוהב מסעות בזמן (כאילו, כז'אנר. לא כתחביב במציאות) ואני אוהב רצח טוב (כאילו, כז'אנר…) והשילוב בין השניים נשמע אידיאלי, והתוצאה אכן כזו.


פרס ריקוד השנה, מקום רביעי: Chitty Chitty Bang Bang מתוך הפתיח של סדרת האנימה "!Ya Boy Kongming" – סדרה שבה, סתם שתדעו, המצביא הסיני המיתולוגי ג'וגה ליאנג (דורון פישלר אחד עשה עליו פרקפרק בפודקאסט שלו) מת ומתעורר בטוקיו המודרנית, והופך לאמרגן של כוכבת פופ צעירה. זה מטומטם כפי שזה נהדר.

שיר הפתיחה הזה אגב הוא בכלל קאבר ללהיט קיץ הונגרי מלפני כמה שנים.


פרס ה"אני היחיד שהשתגע או שזו סדרה טובה?" של השנה: "שר הטבעות: טבעות הכוח". האם סדרת הטלוויזיה של "שר הטבעות" היא תוצר של תאוות בצע? כן, ברור. כמו כל סדרה וסרט בעולם הזה. לא צריך לזקוף לרעתה את ארגזי הכסף שאמזון שפכו עליה, בעיקר כשהתוצאה כה מהודקת ועשויה היטב (נו, למעט כמה חריקות פה ושם). יותר מכך, אגדיל ואומר ש"טבעות הכוח" עשתה את מה ש"אווטאר: דרכם של המים" ניסה לעשות ונכשל: להנחיל תחושה שניצב מולנו אפוס גדול מהחיים ופורץ דרך מבחינה ויזואלית. ואם זה לא מספיק לכם, היא הביאה לנו את אחד השירים המלבבים של השנה.


פרס ה"אני היחיד שהשתגע או שזו סדרה שכתובה רע?" של השנה: "בית הדרקון". את כל זעמי כבר שפכתי בביקורת המתגלגלת אבל החדשות הטובות הן שעוד לא מאוחר מדי להציל את עונה 2. שמעתי שהתסריטאים של "אנדור" פנויים.


פרס סדרת הפנטזיה הטובה של השנה: ובכל זאת, זוז הצידה גנדלף, סליחה ראינירה טארגאריין: סדרת הפנטזיה הטובה ביותר היא בכלל "ווילו והנסיכה". אף פעם לא נמניתי עם חסידי הסרט המקורי של רון הווארד משנות השמונים, והנה מצאתי את עצמי לא רק נהנה מהסדרה החדשה שממשיכה את אותו סרט, אלא במתח כן ואמיתי לדעת איך כל זה יסתיים. היא מתחילה לאט ומכילה לא מעט קלישאות, אך במהלך הדרך היא שוברת את אותן הקלישאות ומביאה למסך הקטן כמה מסצנות האקשן הטובות ביותר על המסך, אנסמבל נהדר של דמויות ובדיחות שיכולות למצב אותה גם כאחת הקומדיות המוצלחות של השנה. אם אהבתם את "הרקולס" ו"זינה", זה בערך הווייב רק מודרני, טוב וממש ממש כיף.


פרס ריקוד השנה, מקום שלישי: שיר הפתיחה הממכר, הקצבי והמגניב לאללה של "פצ'ינקו".


פרס קרב השנה: אובי ואן נגד דארת' ויידר. דיסני ולוקאספילם, רק בפעם הבאה, בבקשה, נא קודם לכתוב את הסדרה ורק אז את הסצנות המגניבות שאתם מדמיינים לעצמכם בראש. טוב?


פרס הטרנד החדש המוצלח השנה: סדרות סופר קצרות. בין אם אלה סדרות האנימציה הקצרות של אולפני דיסני, מארוול ומלחמת הכוכבים ("אני גרוט", "ביימקס", "זוטופיה+", "סיפורי הג'דיי"), בין אם זו אנתולוגיית האנימציה המוצלחת למדי של "הבנים" או רואן אטקינסון נלחם בדבורה ב"האדם נגד הדבורה" (בנטפליקס הקרוב לביתכם), נראה כי 2022 היא שנת עלייתן של סדרות בנות 4 עד 16 דקות לפרק, ושאורכן הכולל קצר מסרט ממוצע בקולנוע (פתאום העובדה שראיתי השנה 60+ עונות לא נשמע מרשים כל כך, הא?).


פרס משפחת השנה: משפחת וייסמן את מייזל, "גברת מייזל המופלאה" (אמזון פריים). אומנם הסדרה לא מדוברת כפי שהייתה בעבר ובכל זאת, יש בה את המשפחה היהודית המצחיקה, המתסכלת, הנהדרת והכי מהממת על המסך.


פרס ריקוד השנה, מקום שני: "Holding out for a Hero" מתוך הפרק הנהדר ההוא של "אופוריה". "Holding Out for a Hero" אמנם משפרת אוטומטית כל סצנה, אבל במקרה הזה היא רק הדובדבן שבקצפת.


פרס שחקן השנה: אני יודע, גם אותי מצחיק לתת את הפרס לא הרבה אחרי שכתבתי כמה הסדרה גרועה, אבל אי אפשר לקחת ממנה את הדבר היחיד ש"בית הדרקון" מצטיינת בו: השחקנים, והגדול מכולם הוא ללא ספק פאדי קונסידיין (המלך!) בתוך המלך ויזריס, בחור כה מוכשר שהצליח להפוך סצנה שבה איש זקן מתיישב על כיסא לאחד הרגעים המוצלחים של השנה.


פרס שחקנית השנה: אם היה לי איזשהו ספק אם להעניק את הפרס לזנדאיה על הניסים והנפלאות שעשתה השנה ב"אופוריה", הגיעה ריאה סיהורן ("סמוך על סול") ובכתה באוטובוס והפכה את היוצרות.


פרס החיה המצטיינת של השנה: אמנם "רק רוצחים בבניין (זמינה דיסני פלוס) איבדה מעט מהמוג'ו שלה השנה, אבל גברת גמבוליני, התוכית העדה לרצח, היא לא רק הכוכבת של העונה, אלא אחת הכוכבות הגדולות של השנה בטלוויזיה.


פרס הקומדיה הטובה ביותר שאפשר למרתן בישיבה אחת: "זאב כמוני" (אמזון פריים). סדרה מקסימה וקצרה בת שישה פרקים בני חצי שעה, ובה ג'וש גאד מגלם אלמן חד-הורי שפוגש בחורה טיפה מוזרה ומסתורית (איילה פישר) – ואז, טוויסט! טוויסט שעדיף שתדעו עליו כמה שפחות אבל הוא משפר פי כמה את הסדרה המלכתחילה-טובה הזו.


פרס הדרמה טובה ביותר שאפשר למרתן בישיבה אחת: "הדוב" (דיסני פלוס), שמונה פרקים בני 25-30 דקות שבמהלכן תרגישו לחץ וחרדה במטבח כפי שלא הרגשתם מעולם (למעט אם אתם הורים, בכל בוקר עם הילדים). "הדוב" היא סדרה שעוסקת בשף צעיר עם עתיד מבטיח שחוזר לנהל דיינר סנדוויצ'ים של אחיו המנוח, ומתחת לפני השטח היא עוסקת בהתמודדות עם טראומה והשלכותיה, ויש בה כמה מתצוגות המשחק המרהיבות שראיתי השנה (רק חבל שאין בה דוב).


פרס הסדרה שאין לי פרס מיוחד עבורה לכן הנה פרס מצוץ מהאצבע כדי שתדעו שזו סדרה טובה שקיימת: "הריזורט", עונה 1 (HOT, yes). סדרת מסתורין א-לה "אבודים" (רק לא כמו "ניתוק") אודות זוג צעיר (ויליאם ג'קסון הארפר וכריסטין מיליוטי) בחופשה במקסיקו, שמוצא רמז שעשוי לפתור את פרשיית היעלמותם של נער ונערה שנעלמו לפני 15 שנה. סדרה משובחת עם אווירה של חלום מתמשך, והיא אף מצליחה לעשות את הלא ייאמן, לעמוד בהבטחה של עצמה ולהביא סיום הולם ומספק לשאלת המסתורין סביבה. רואה, "אבודים"? ככה עושים את זה.


פרס ריקוד השנה, מקום ראשון: Yerushalayim של ה-Miami Boys Choir. כן, זה לא קשור לטלוויזיה. וכן, זה טכנית בן עשרים. אבל לעזאזל החוקים, זה הדבר הכי טוב שיצא השנה (כתבת הסבר למי שפחות מעורים במדעי הטיקטוק).


טוב, זו הייתה שנה נהדרת ללא ספק. נתראה בקרוב עם מבט על הסדרות המצופות (מי יותר, מי פחות) של 2023. Stay tuned.