בעוד ימים ספורים האוסקר האמיתי יכריז על הזוכים שלו, אבל נו באמת – מי צריך את אלפי אנשי האקדמיה כשאנחנו יכולים לשבת כאן ולהחליט בין עצמנו מי הזוכים הראויים באמת?
אז בפעם השנייה, אני גאה להכריז על הזוכים בטופס האוסקר של עין הדג. בוא נצא לדרך.
הזוכה בקטגוריית שחקנית המשנה: אמה סטון, "המועדפת"
הקרב על שחקנית המשנה היה האחד שבו נראה שיש הכי פחות הסכמה – כל אחת מהמתמודדות זוכה לפחות למספר דו ספרתי של אחוזים, והפער בין המקום השני לשלישי, למשל, עומד על קול אחד. רג'ינה קינג מוכיחה שלמרות שסרטה לא יצא בארץ, זה לא עצר אנשים מלהכיר בגדולה שלה וקטפה את המקום השני.
שנה שעברה נבחרה אליסון ג'ני שגם הלכה לזכות באוסקר. הפעם, לפחות על פי המומחים, הסיכוי שהבחירות שלנו ושל האוסקר יתסנכרנו הוא נמוך.
הזוכה בקטגוריית שחקן המשנה: מהרשלה עלי, "הספר הירוק"
הקרב הצמוד ביותר הסתיים בסוף בניצחונו של מהרשלה על פני אדם דרייבר. נראה שהתלונות שלי על כך שמהרשלה לא שחקן משני לא ממש הזיזו למצביעים, וגם לא שאר התלונות על הסרט. ריצ'רד אי. גרנט מתחיל מגמה שתימשך לאורך כל הסקר של מקום אחרון אחר מקום אחרון ל"האם אי פעם תסלחי לי?". האם ההפצה ברגע האחרון פגעה בסיכויים שלו או שאנשים פשוט לא כל כך התלהבו מהדרמה הזאת?
פעם שעברה זכה סם רוקוול שגם זכה באוסקר. גם מהרשלה עלי צפוי, על פי התחזיות, לזכות השנה.
הזוכה בקטגורית התסריט המקורי: "המועדפת"
"המועדפת" קוטף את הפרס השני שלו כאן בעין הדג, אבל לפני שיחגוג, כדאי שיזכר שפעם שעברה זכה אצלנו "שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי", שהפסיד את האוסקר בסוף ל"תברח".
הזוכה בפרס התסריט המעובד: "שחור על לבן"
עם תיקו במקום השלישי, נראה שבקטגוריה הזאת כולם זוכים – חוץ מ"האם אי פעם תסלחי לי?". "באסטר סקראגס" אמנם נשף בערפו, אבל סרטו של ספייק לי הצליח לקטוף את הפרס בסוף. גם פה, כמו בתסריט המקורי, שנה שעברה בחרנו דווקא בסרט שלא זכה – אנחנו הלכנו עם "לוגאן", והאוסקר הלך דווקא ל"קרא לי בשמך".
הזוכה בפרס הצילום הטוב ביותר: "רומא"
הזכייה ברוב המוחץ ביותר שהייתה השנה – אלפונסו קוארון זכה על הצילום השחור-לבן, ארוך-ארוך של "רומא". בקטגוריה יש גם את המועמד שקיבל את מספר הקולות הנמוך ביותר – "יצירה ללא מחבר" זכה ל-3 קולות בסך הכל. שנה שעברה זכה אצלנו ובאוסקר "בלייד ראנר 2049".
הזוכה בקטגוריית השחקנית הראשית: אוליביה קולמן, "המועדפת"
כמו בקטגוריית שחקנית המשנה, גם כאן, אנחנו בחרנו ב"המועדפת" שלזכייה באוסקר היא לא מועדפת. במקום השני בפער ניכר, נמצאת גלן קלוז שהיא הזוכה המצופה. שנה שעברה אנחנו והאוסקרים בחרנו בפרנסס מקדורמנד, ואז אנחנו בחרנו בה שוב בסקר הופעת השנה.
הזוכה בקטגוריית השחקן הראשי: ראמי מאלק, "רפסודיה בוהמית"
בקרב צמוד (אבל לא כל כך), מאלק גבר על בייל, במהלך שאמור לחזור גם באוסקר. אם זה אכן יקרה, זאת תהיה הפעם השנייה שאנחנו נסכים עם האוסקר – שנה שעברה גם אנחנו וגם הם הצבענו לגארי אולדמן.
הזוכה בקטגוריית הבימוי: אלפונסו קוארון, "רומא"
אלפונסו קוארון זוכה בפרס השני שלו בטקס, ומקווה שהעובדה שפעם שעברה אצלנו זכה דווקא כריסטופר נולאן ולא גיירמו דל טורו שקטף בסוף את האוסקר, לא תהרוס את רצף הזכיות בפרס הבימוי שהיה לו עד כה.
הזוכה בפרס סרט האנימציה הטוב ביותר: "ספיידרמן: ממד העכביש"
בזכייה השנייה שזוכה מעל ל-50% מהקולות, "ספיידרמן" קוטף גם אצלנו את פרס האנימציה, ומקווה להמשיך כל הדרך אל האוסקר. שנה שעברה אנחנו והאוסקרים הלכנו על "קוקו".
והזוכה בקטגוריית הסרט הטוב ביותר: "רומא"
היה צמוד. בפער תמידי של 5 קולות, "המועדפת" היה תמיד רגע לפני שהוא מצליח לעקוף את "רומא" – אבל לא.
הטבלה למעלה מדגימה את אותו התהליך שיקרה באוסקר – סופרים את כל המקומות הראשונים ורואים אם מישהו קיבל יותר ממחצית מהקולות. אם לא, מתחילים "לפרק" את הטפסים שהצביעו לסרטים במקומות האחרונים – עד שמגיעים לזוכה. המהפך היחיד שהתרחש במהלך ספירת הקולות זה העלייה של "רפסודיה בוהמית" מהמקום השישי למקום החמישי.
סטטיסטיקות והערות בעקבות הסקר:
– למרות ש"רומא" הוא הזוכה בפרס הגדול ביותר, "המועדפת" והוא חולקים את תואר "הסרט שקטף הכי הרבה פרסים", כאשר שניהם ניצחו ב-3 קטגוריות. לעומת זאת, אלפונסו קוארון הוא בהחלט הזוכה המוחלט של הטקס עם 3 זכיות על שמו. חוץ משני הסרטים האלה, כל שאר הזוכים זכו בפרס אחד בלבד – "ספיידרמן: ממד העכביש", "שחור על לבן", "הספר הירוק" ו"רפסודיה בוהמית".
– השנה יותר מכל שם המשחק הוא להצביע חלקית. אם בשנה שעברה רק 3 קולות הלכו לאיבוד, הפעם 27 אנשים הצביעו רק למועמד אחד או מספר קטן יחסית של מועמדים ובכך לא נספרו בספירה הסופית. האם הקולות הללו היו יכולים להטות את הכף לטובת "שחור על לבן" או "המועדפת"? אנא ערף. בהתאם לכך, חמישה סרטים זכו להצבעה רק במקום הראשון – "המועדפת", "רפסודיה בוהמית", "שחור על לבן", "הפנתר השחור" ו"כוכב נולד".
– הקטגוריה לה הצביעו הכי הרבה היא קטגורית סרט האנימציה הטוב ביותר, והקטגוריה לה הכי פחות הצביעו זאת קטגורית התסריט המקורי.
-"רפסודיה בוהמית" מחזיק בתואר הסרט שהכי הרבה אנשים ראו (או יותר נכון – דירגו). "הספר הירוק" ו"סגן הנשיא" מחזיקים בתואר האנשים שהכי פחות אנשים דירגו/ראו, אבל מדובר הפעם בפער די קטן של 30 קולות ביניהם ובין רפסודיה, אז אפשר להגיד שכל המועמדים זכו בערך לאותה כמות חשיפה.
– המקום השני הבולט של אנשי "רומא" היה "המועדפת" וגם ההיפך הוא הנכון. "המועדפת" היה המקום השני הבולט גם אצל אנשי "שחור על לבן". האנשים שהצביעו ל"כוכב נולד" במקום הראשון נטו לשים את "רפסודיה" במקום השני, אבל אנשי "רפסודיה" דווקא נטו לשים את "הפנתר השחור" במקום השני.
– השנה, למרות שהצביעו פחות אנשים משנה שעברה, לא היה מועמד אחד שלא קיבל קול בקטגוריה כלשהי. פלורליזם.
– אם מודדים לאיזה סרט הצביעו הכי הרבה בכל מקום משמונת המקומות, מתקבלת החלוקה הבאה: "רומא" זכה במספר הרב ביותר של קולות במקום הראשון, "המועדפת" זכה במספר הרב ביותר במקום השני, ו-"שחור על לבן" במקום השלישי. שזה מתאים לתוצאות של החישוב הגדול בצורה מפתיעה. במקום הרביעי יש תיקו בין "סגן הנשיא", "כוכב נולד" ו"הפנתר השחור". במקום החמישי והשישי יש גם תיקו בין "רפסודיה" ל"הפנתר". במקום השביעי זכה בהכי הרבה קולות "הפנתר השחור", ובכבוד המפוקפק של "הכי הרבה קולות במקום השמיני" זוכה "רפסודיה בוהמית".
– ושוב הערכתי הכנה לאנשים שמילאו בטופס "0" והלכו להצביע לכל המועמדים.
לאנשים שקיבלו כבר ג'ננה מכל האוסקרים – זהו, אנחנו בישורת האחרונה. אין עוד פוסטים מתוכננים על הטקס עד הטקס עצמו. תחזיקו מעמד ארבעה ימים והכל עובר. ואם אתם צריכים להוציא את העצבים שלכם איכשהו – באוסקר כבר הכיתם?
אם ראלף שובר את האינטרנט או משפחת סופר-על 2 מנצחים באנימציה
זה ללא ספק יאמת את החשד שלי שאנשי האקדמיה אפילו לא טורחים לראות את הסרטים בקטגוריה, ונותנים תמיד את הפרס לחברה עם המונופול הכי גדול בתחום!
או, שהשם ישמור, הם חושבים שאלו סרטים טובים יותר.
וזה לא שאני חסיד גדול של האוסקרים, אבל הרמת לי להנחתה, כי אני עצמי לא עפתי מי יודע מה על ספיידרמן. השניים שהזכרת לא רואים אותו ממטר.
ומה בדבר מיראי ואי הכלבים?
איך הם בהשוואה לסרטים האחרים?
את מיראי לא ראיתי
ואת אי הכלבים, כמו סרטים נוספים של ווס אנדרסון, נטשתי באמצע. וכן, אני יודע שהבעיה אצלי.
איך מחליטים מי ראשי ומי משני?
כי לפחות ב"המועדפת" די ברור שהסרט עוסק ביריבות של סטון וווייז, ולא במלכה. למרות זאת, היא הראשית והן המשניות.
קמפיין היח"צ של הסרטים מחליטים
כלומר, השיקול הוא לא מה שקורה בסרט, אלא איך להכניס את כל השחקנים בקטגוריות המשחק.
רוב היח"צ חוששים (ולא ממש בצדק) ששני שחקנים ראשיים מאותו סרט לא ייכנסו. או לחלופין – ששחקנית מוכרת תבלוט בקטגוריה כמו שחקנית משנה שלרוב מאוכלסת עם שחקניות שהן לא "דרג א'" ותוכל לזכות יותר בקלות מאשר מול כל הכוכבות הגדולות שמתקוטטות בשחקנית ראשית.
אבל בסופו של דבר, המצביעים מחליטים. אף אחד לא אומר להם איך להצביע ולמה. אבל לרוב הם די ממושמעים. המקרה היחיד שאני זוכר שהם חרגו מההחלטה הייתה עם קייט וינסלט ב"נער קריאה", שהקמפיין הריץ כשחקנית משנה, והאקדמיה אמרה "הא? לא". אבל זה מקרה כל כך נדיר שהוא קרה בערך פעם אחת ב.. מאז ומעולם.
איך אפשר לראות את האוסקר במחשב?
(ל"ת)
ואוו
רמי מאלק כפרדי מרקורי זה לא באמת דמות אפילו, זה חיקוי ארץ נהדקרת נחמד של מרקורי אני פשוט בשוק שהוא הולך לזכות על הדבר הזה
תקשיבו, אתם מזל רע.
אומנם שווה לחכות עוד שנה עד ההכרזה הרשמית, אבל הסרט הבא שיזכה אצלנו בפרס הסרט הטוב ביותר צריך להתחיל לחשוש.