תוצאות טופס האוסקר של עין הדג 2020

שבוע לפני הטקס ה"רשמי", הבחירות שלכם לפרסי האוסקר.

בעוד שבוע יהיה טקס האוסקר, אבל הטקס היותר חשוב הוא זה שאנחנו עורכים פה בעין הדג. למי שרוצה לראות מי זכה בשנה שעברה בסקר של עין הדג – התוצאות נרשמו פה. אז בפעם השלישית, אני גאה להכריז על הזוכים בטופס האוסקר של עין הדג. בוא נצא לדרך.

הזוכה בקטגוריית שחקנית המשנה: לורה דרן, "סיפור נישואים"

כל פרסי המשחק השנה אצלנו בעין הדג עבדו כך: מישהו אחד דרס את התחרות, וכל השאר אכלו פירורים. בקטגוריה הזאת, זאת הייתה לורה דרן על הופעתה ב"סיפור נישואים", כאשר רק סקרלט ג'והנסון עשתה קולות של כמעט תחרות, אבל לא באמת.

שנה שעברה זכתה בפרס אמה סטון על "המועדפת" (שהפסידה לרג'ינה קינג ב"סיפורו של רחוב ביל" – סרט שלא הוקרן בארץ ולכן אולי לא זכה אצלנו), ולפני זה נבחרה אליסון ג'ני שגם הלכה לזכות באוסקר. לורה דרן צפויה לזכות באוסקר, ולכן נראה שהשנה יש הסכמה בינינו ובין האוסקר.

הזוכה בקטגוריית שחקן המשנה: בראד פיט, "היו זמנים בהוליווד"

גם פה, לא הייתה תחרות רצינית. שני שחקני "האירי" נמצאים מאחוריו, אבל הדגש הוא על "מאחוריו". בשתי הפעמים הקודמות, הזוכים בעין הדג תאמו באוסקר, ועל פי התחזיות זה צפוי לקרות גם הפעם. טום הנקס, במקום האחרון, ככל הנראה ניזוק מכך שהסרט שלו נגנז, כי מה זה טקס אוסקר בשנים האחרונות בלי סרט אחד שמונעים מאיתנו לראות בלי שום סיבה הגיונית. שנה שעברה זכה מהרשלה עלי, ולפני זה סם רוקוול.

הזוכה בקטגורית התסריט המקורי: "פרזיטים"

ומקטגוריה שבה תמיד הסכמנו עם האוסקר, לקטגוריה שבה כל הזוכים בה הפסידו עד כה. בשנים הקודמות זכו "המועדפת" ו"שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי" – שני סרטים שלא ממש שיחזרו את ההישג שלהם באוסקר והפסידו ל"ספר הירוק" ו"תברח". האם בונג יצליח לשבור את הרצף? או שפרס התסריט יילך בפעם השלישית בחייו לטרנטינו (מקום שלישי אצלנו), כפי שחוזות התחזיות?

הזוכה בפרס התסריט המעובד: "ג'וקר"

שנה טובה לתסריטים שמתחילים ב"ג'ו", כך נראה, כאשר שני הסרטים זכו במרבית הקולות והיוו את הדבר הקרוב ביותר לתיקו שהיה השנה אצלנו.

בשנה שעברה אנחנו הסכמנו עם האוסקר ואנחנו והם הצבענו ל"שחור על לבן", אבל שנה לפני כן התפצלנו – אנחנו הלכנו עם "לוגאן", והאוסקר הלך דווקא ל"קרא לי בשמך". גם הפעם נראה שהבחירה שלנו בסרט קומיקס לא תהיה מתואמת עם האקדמיה, וההימור הוא שהפרס יילך ל"נשים קטנות".

הזוכה בפרס הצילום הטוב ביותר: "1917"

הזכייה ברוב המוחץ ביותר שהייתה השנה (פעם שנייה ברצף, כי כך היה גם בשנה שעברה) ואי פעם בטקס בכלל – רוג'ר דיקנס זכה על הצילום הרציף לכאורה ב-"1917". עד כה תמיד הסכמנו עם האוסקר בקטגוריה הנ"ל – שנה שעברה עם "רומא" ושנה לפני כן עם רוג'ר דיקנס (שוב פעם) על "בלייד ראנר 2049". גם השנה, ההימורים מדברים על תיאום בינינו ובינם.

הזוכה בקטגוריית השחקנית הראשית: סקרלט ג'והנסון, "סיפור נישואים"

סקרלט ג'והנסון, כמו כל שאר השחקנים, מוחצת את התחרות ולא מנידה עפעף. אבל זכייה באוסקר, לעומת זאת, כרגע לא בקלפים שלה – ההימורים מדברים על זכייה שנייה של רנה זלווגר שסבלה בהצבעה מכך שהסרט שלה לא ממש הופץ בארץ (למרות שתחושת הבטן אומרת שגם לו היה מופץ, הוא לא היה מנצח את סקרלט).

הקטע הוא, שכבר היינו במקרה הזה פעם אחת – שנה שעברה אנחנו בחרנו את אוליביה קולמן, שלזכייה באוסקר היא לא הייתה מועדפת אבל אז היא בכל זאת ניצחה. שנה לפני כן אנחנו והאוסקרים בחרנו בפרנסס מקדורמנד. האם השנה ג'והנסון תפתיע? נגלה בשבוע הבא.

הזוכה בקטגוריית השחקן הראשי: חואקין פיניקס, "ג'וקר"

אתם רואים את ה-0 הזה? זה מה שנקרא העלבה. ג'ונתן פרייס לא הצליח לגרד אפילו מצביע אחד שיחשוב שהוא הטוב ביותר השנה, בפעם הראשונה בתולדות הסקר שמתמודד בקטגוריה "רגילה" (כלומר, לא סרט) לא הצליח לגרד קול אחד.

בכל מקרה, הזוכה גם בהופעת השנה, זוכה, שלא במפתיע, גם בשחקן השנה – בפער הגדול ביותר מבין כל השחקנים. גם קטגורית השחקן הראשי היא כזאת שבה עד כה הסכמנו עם האוסקרים – שנה שעברה עם רמי מאלק, ולפני שנתיים עם גארי אולדמן.

הזוכה בקטגוריית הבימוי: סם מנדז, "1917"

"1917" זוכה בפרס השני שלו בטקס, ובפעם השנייה ברצף בתולדות הטקס הסרט שזוכה בפרס הבימוי זוכה גם בפרס הצילום. בטח זה אומר משהו. שנה שעברה זכה אלפונסו קוארון, ולפני שנתיים כריסטופר נולאן. גם באוסקר התחזית היא שמנדז יזכה.

הזוכה בפרס סרט האנימציה הטוב ביותר: "צעצוע של סיפור 4"

עד כה, כל זוכה בקטגוריה סרט האנימציה זכה גם באוסקר – בין אם זה היה "קוקו" או "ספיידרמן: ממד העכביש". האם גם "צעצוע של סיפור 4" (שגם היה אחד מעשרת סרטי השנה בעין הדג) ימשיך במסורת או שהאקדמיה תשבור את סיפור האהבה שלה עם דיסני? השאלה הזאת פתוחה יותר מכרגיל, כי נכון לעכשיו באמת שאין מועמד מוביל במירוץ, ונראה שהוא פתוח לכל הזוכים – "קלאוס" זכה בפרסי האנני, "מיסטר לינק" בגלובוס הזהב, ו-"צעצוע של סיפור 4" זכה בגילדת המפיקים. ההימורים מדברים על "צעצוע של סיפור 4" כמוביל, אבל לא נראה שזה ממש עניין חקוק באבן.

והזוכה בקטגוריית הסרט הטוב ביותר: ג'וקר

שנה שעברה רשמתי שהיה צמוד, עם פער של 5 קולות. אז מה אפשר להגיד על השנה, עם פער של קול אחד בלבד? קודם כל, שהמהפך המטורף פה  מדגים יפה מאוד את השיטה של האוסקר. "ג'וקר" היה מקום שלישי בתחילת ספירת הקולות, אבל לאחר שהצליח בסיבוב השביעי להשיג 2 קולות יותר מ-"1917", הוא עלה למקום השני ל"גמר" בינו ובין "פרזיטים" – וניצח, מילולית, על חודו של קול. אם היה תיקו, אגב, אז לא היה באמת תיקו – במקרה שבסיבוב האחרון יש שני סרטים עם מספר זהה של קולות, הפרס הולך לסרט שקיבל הכי הרבה קולות במקום הראשון בסיבוב הראשון (או אם שם יש תיקו – במקום השני או השלישי או עד שיש שובר שיוויון).

על פי ההיסטוריה של הזוכים בטופס של עין הדג – זה כנראה הנצחון הכי גדול שלו בזמן הקרוב, כי לא "רומא" ולא "שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי" שניצחו בשנים שעברו בעין הדג, זכו אחר כך באוסקר. כרגע ההימורים מדברים על "1917".

הטבלה למעלה מדגימה את אותו התהליך שיקרה באוסקר – סופרים את כל המקומות הראשונים ורואים אם מישהו קיבל יותר ממחצית מהקולות. אם לא, מתחילים "לפרק" את הטפסים שהצביעו לסרטים במקומות האחרונים – עד שמגיעים לזוכה.

סטטיסטיקות והערות בעקבות הסקר:

– "ג'וקר" הוא הזוכה הגדול עם 3 פרסים – הסרט, השחקן הראשי, והתסריט המעובד. אחריו, 2 סרטים זכו ב-2 פרסים: "סיפור נישואים" עם קומבו שחקנית ושחקנית משנה, ו"1917" עם קומבו במאי וצילום. חוץ משלושת הסרטים האלה, כל שאר הזוכים זכו בפרס אחד בלבד – "פרזיטים", "היו זמנים בהוליווד" ו"צעצוע של סיפור 4".

– הקטגוריה לה הצביעו הכי מעט אנשים היא קטגורית סרט האנימציה הטוב ביותר (אחרי שבשנה שעברה דווקא הקטגוריה הזאת הייתה זאת עם הכי הרבה הצבעות), והקטגוריה לה הכי הרבה הצביעו היא תיקו בין "הסרט הטוב ביותר" ו"הצילום הטוב ביותר".

-"נשים קטנות" מחזיק בתואר הסרט שהכי פחות אנשים ראו (או יותר נכון – דירגו), ו"ג'וקר" מחזיק בתואר הסרט שהכי הרבה אנשים דירגו/ראו. מדובר בפער של כ-80 קולות, אך ממש צמוד ל"נשים קטנות" יש את "פורד נגד פרארי" כך שהן לא ירגישו לבד.

– המקום השני הבולט של אנשי "פרזיטים" היה "סיפור נישואים" וגם ההיפך הוא הנכון. "1917" היה המקום השני הבולט אצל אנשי "ג'וקר", וגם כאן ההיפך הוא הנכון.

– אם מודדים לאיזה סרט הצביעו הכי הרבה בכל מקום משמונת המקומות, מתקבלת החלוקה הבאה: "פרזיטים" זכה במספר הרב ביותר של קולות במקום הראשון, "1917" זכה במספר הרב ביותר במקום השני, ו-"סיפור נישואים" במקום השלישי (והחמישי) . במקום הרביעי (והשישי) "היו זמנים בהוליווד". בכבוד המפוקפק של להיות הסרט עם הכי קולות בשלושת המקומות האחרונים נמצא  "פורד נגד פרארי".

– ושוב הערכתי הכנה לאנשים שמילאו בטופס "0" או "1" ואז הלכו להצביע לכל המועמדים בכל מקרה. לצערנו, נראה שהרבה מצביעי אקדמיה נוהגים כמוכם.

ממש עוד רגע אנחנו נתחיל להכות באוסקרים, וביום שני בלילה יהיה הטקס עצמו.