תוצאות טופס האוסקר של עין הדג 2022

עוד רגע נכה את האוסקר, אבל לפני כן נבחר בעצמנו את הזוכים הראויים.

בעוד שבוע יתקיים טקס האוסקר, שהפעם נראה שיותר מתמיד (ולמרות חזרת בתי הקולנוע) מתנהל קצת בשקט ובלי יותר מדי אקשן. כאילו "כן, אוסקר, נו, שיהיה". אולי חלק מזה באשמת הדיווח המעט חצוי שנדחק בחלקו ל"מצאנו", אבל נראה לי שבכלליות הטקס, המועמדים וכל העניין הזה קצת בסימן שאלה, שבאה בקצה של פיהוק.

כמובן, ירידת קרנו של טקס אחד אומרת שיש ביכולתנו לעלות את קרנו של טקס אחר – כמו זה שלנו! אז בואו והתעניינו בהמוניכם! כססו ציפורניים! כתבו בלוגים מרושעים על זה שאנחנו דגיגיים מדי! יאללה בלגן!

הזוכה בקטגוריית שחקנית המשנה: קריסטן דאנסט, "כוחו של הכלב"

קירסן דאנסט היא הזוכה הראשונה של הערב, בקטגוריה שאחוז ההסכמה שלנו עליו עם האוסקר עומד על 50% עד כה, וגם זה שבהתחלה שמה הופיעה כ"קירסטן סטיוארט" לא הפריע לה. אומנם היו הפתעות גדולות יותר, אך כרגע נראה שהזוכה באוסקר תהיה דווקא אריאנה דבוז, שזכתה פה במקום שני. דאנסט היא לא שחקנית עם קונצנזוס חזק באתר (רק לאחרונה היו מריבות בתגובות על טיב תפקידה בטרילוגיית ספיידרמן), אך היא כן הגיעה למקום 27 ברשימת הופעות העשור של האתר. בין זוכות העבר: מריה בקלובה ("סרט המשך בוראט"), לורה דרן ("סיפור נישואים"), אמה סטון ("המועדפת") ואליסון ג'ני ("אני, טוניה").

הזוכה בקטגוריית שחקן המשנה: טרוי קוצור, "CODA"

ומזוכה שכנראה לא תשחזר את ההישג בטקס לאחד שכן – טרוי קוצור הוא השחקן המועדף לזכייה והוא זכה כמעט בכל פרס מאז שהתחילו להעניק פרסים במהלך העונה. עם שחקן המשנה יש לנו ולאוסקר יותר התאמה עד כה (75%), כאשר רק על זהות הזוכה בשנה שעברה חלקנו – אנחנו חשבנו (בצדק, כמובן) שהפרס צריך ללכת לסשה ברון כהן על "משפט השבעה משיקגו", ואילו שם באקדמיה רצו לתת את הפרס לדניאל קאלויה על הופעתו ב"יהודה איש קריות והמשיח השחור" (ואכן כך נתנו). לפני זה, שנינו הסכמנו שהופעות המשנה של גברים היו בראד פיט ב"היו זמנים בהוליווד", מהרשאלה עלי ב"ספר הירוק", וסם רוקוול ב"שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי".

הזוכה בקטגורית התסריט המקורי: "ליקריץ פיצה"

פול תומאס אנדרסון זוכה בפעם הראשונה בתולדות האתר במשהו – עד כה הוא אפילו לא זכה במקום השני באיזשהו שלב במשהו. אם הוא מצפה לשחזר את ההישג הזה גם באוסקר אז בהצלחה עם זה: עד כה הייתה לנו ולאקדמיה הסכמה חד פעמית ש"פרזיטים" הוא התסריט המקורי הכי טוב של השנה. חוץ מזה נפרדו דרכינו בכל שאר הפעמים – אנחנו היינו בעד "שלושה שלטים" בעוד הם בחרו ב"תברח", אנחנו בעד "המועדפת" והם בעד "הספר הירוק", ואנחנו חשבנו שמגיע יותר ל"משפט השבעה משיקגו", בעוד הם העדיפו את "צעירה מבטיחה". האיום העיקרי שלו על הפרס הוא "בלפסט".

הזוכה בפרס התסריט המעובד: "חולית"

קטגוריית התסריט המעובד היא בין הקשות לניחוש בטקס הקרוב, ונראה שלכל המועמדים יש סיכוי טוב לזכייה. טוב, לכולם חוץ מ"חולית" – שאף אחד לא מחשיב כשחקן רציני בתחום. טוב, שיתנחם בזרועותינו. גם פה, כמו בתסריט המקורי, אנחנו והאקדמיה לא מסכימים כמעט אף פעם (כאשר הכמעט היה הסכמה על "שחור על לבן"): אנחנו חשבנו ש"לוגאן", ""ג'וקר" ו"ארץ נוודים" הם התסריטים היותר ראויים לשבחים והם דווקא חשבו ש"קרא לי בשמך", "ג'וג'ו ראביט" ו"האב" הם אלה שממש מראים לילדים האלה מי באמת התסריטאים הכי טובים בעולם.

הזוכה בפרס הצילום הטוב ביותר: גרג פרזר, "חולית"

פרס שני ל"חולית", והיחיד מכל הטקס שזכה בקונצנזוס של מעל 50%. בטקס האוסקר, יש ל"חולית" סיכוי טוב לזכות בפרס – אבל גם "כוחו של הכלב" נחשב למועמד רציני ביותר. עד כה הסכמנו עם האקדמיה בשלושה רבעים מהמקרים – על "בלייד ראנר 2049", "רומא" ו"1917" – ורק בשנה שעברה חשבנו שהפרס מגיע ל"ארץ נוודים" ואילו הם – ל"מאנק".

הזוכה בקטגוריית השחקנית הראשית: קריסטן סטיוארט, "ספנסר"

שמישהו יתקשר ל-2008 ויעדכן אותם שם שתכלס, השנאה והבוז לסטיוארט מוגזמת ויותר מם ממשהו שמבוסס על יכולות המשחק שלה (או של פטינסון). בכל מקרה, עברו כבר 14 שנה ונראה לי שכולם הפנימו את זה, כמו שהזכייה שלה כאן (בפער די ניכר), מראה. גם כאן אנחנו נוטים להסכים עם האוסקר בשלושת רבעי הפעמים שהצבענו שנינו – פעמיים פרנסס מקדורמנד ("ארץ נוודים" ו"שלושה שלטים") ואוליביה קולמן אחת – ודרכינו נפרדו ב-2019, אז האוסקר בחר להעניק את הפרס לרנה זלווגר על "ג'ודי", ופה חשבנו שסקרלט ג'והנסון ב"סיפור נישואים" היא ההופעה היותר טובה. קצת קשה לדעת מה יקרה השנה, אבל לכאורה הפרס צפוי ללכת דווקא לג'סיקה צ'סטיין על הופעתה ב"עיניים של תמי פיי", ולא לסטיוארט. נראה.

הזוכה בקטגוריית השחקן הראשי: אנדרו גארפילד, "טיק, טיק.. בום!"

הזכייה של גארפילד לא מפתיעה בהתחשב שגם בסקר הופעת השנה גארפילד מחץ את (רוב) המתחרים, ורק אנתוני הופקינס על הופעתו ב"אב" ניצח אותו (זאת למרות שאנחנו בטקס האוסקר שלנו העדפנו את ריז אחמד). באמת חוץ מעניין אחמד/הופקינס, אנחנו והאוסקר נוטים להסכים על זהות הזוכה עם בחירות בגארי אולדמן ("שעה אפלה"), רמי מאלק ("רפסודיה בוהמית") וחואקין פיניקס ("ג'וקר"), אם כי השנה נראה ששוב דרכינו ייפרדו, שכן האוסקר הולך, די בוודאות, לוויל סמית' על הופעתו ב"בבקשה תנו לי אוסקר בחייאת תראו איזה חמוד אני ואיך אני משחק דמות משפיעה וכריזמטית נו בחייאת משפחה מנצחת"

הזוכה בקטגוריית הבימוי: ג'יין קמפיון, "כוחו של הכלב"

פרס שני ל"כוחו של הכלב", פרס שני ברצף לבמאית – דבר שצפוי לקרות גם בטקס האוסקר, אחרי שגם הם וגם אנחנו בחרנו בקלואי ז'או בשנה שעברה. עם זאת, ראוי לציון שאחוזי ההסכמה שלנו עם האוסקר לא גדולים. הסכמנו על ז'או, כאמור, וגם על העבודה של אלפונסו קוארון ב"רומא" – אבל אנחנו חשבנו שמה שסם מנדז עשה ב"1917" היה יותר מרשים מהעבודה של בונג ג'ון הו ב"פרזיטים", וכן שמגיע לנולאן איזה פרס על בימוי, ולמה לא "דנקרק" ושגיירמו דל טורו לאו דווקא צריך לקבל פרס על מה שעשה עם "צורת המים".

הזוכה בפרס סרט האנימציה הטוב ביותר:  "משפחת מיטשל ומלחמתה במכונות"

לפני שנגיע לזהות הזוכה – "ריה והדרקון האחרון" הוא הזוכה בפרס "הסרט היחיד שלא קיבל אף הצבעה אחת בקטגוריה שלו". מזל טוב?

אבל, כן – "משפחת מיטשל ומלחמתה במכונות" הוא הזוכה אצלנו בקטגוריית האנימציה. מה שלא מפתיע, בהתחשב שגם בסקר השנה הוא עקף את המתחרים שהיו נגדו. עם זאת, השאלה הגדולה היא האם הוא יצליח לנצח באוסקר את "אנקאנטו", שנראה נכון לעכשיו המוביל – אבל לא בפער.

אם כן, זה אומר שרצף ההסכמות שלנו עם האקדמיה בקטגוריה ייפסק. בעבר זכו בקטגוריה "קוקו", "ספיידרמן: ממד העכביש", "צעצוע של סיפור 4", ו"נשמה".

והזוכה בקטגוריית הסרט הטוב ביותר: "חולית"

הטבלה למעלה מדגימה את אותו התהליך שיקרה באוסקר: סופרים את כל המקומות הראשונים ורואים אם מישהו קיבל יותר ממחצית מהקולות. אם לא, מתחילים "לפרק" את הטפסים שהצביעו לסרטים במקומות האחרונים, עד שמגיעים לזוכה.

"חולית" מצטרף לחבורה מרשימה של זוכים שלא הלכו לנצח באוסקר לאחר מכן: "שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי", "רומא", "ג'וקר" ו"צלילי המטאל". בורסת ההימורים נוטה לכיוון "כוחו של הכלב", אם כי לאחרונה "CODA" מרים ראש כאיום רציני, ופעם היו שמועות שגם "בלפסט" יכול לקחת את הכתר.

סטטיסטיקות והערות בעקבות הסקר:

  • הטקס השנה משחזר את זה של 2017 מבחינת פיזור הפרסים: 3 הלכו ל"חולית", 2 ל"כוחו של הכלב" – וכל השאר הלכו ל-5 סרטים אחרים.
  • שלושה אנשים הודו שהם לא ראו אף סרט מהמועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר. אחד מהם בכל זאת דירג את כל העשירייה, אחד החליט לעצור במקום השביעי, ואחד לא דירג כתוצאה מכך אף אחד מהסרטים (והצביע רק לקטגוריית השחקן הראשי וסרט האנימציה). כל הכבוד לכולם על הכנות.
  • בממוצע, מתוך 76 האנשים שענו על כמה סרטים הם ראו לפני שהצביעו, היה נראה שכמות הסרטים שנצפו הייתה 5.9. לא רע. ככל הנראה יותר משל לא מעט חברי אקדמיה.
  • אף אחד לא הצביע ל"כוחו של הכלב" במקום התשיעי, ואף אחד לא הצביע ל"חולית" או "ליקריץ פיצה" במקום העשירי.
  • הסרט שהכי הרבה אנשים ראו (או יותר נכון, דירגו) הוא, לא במפתיע, "חולית". גם זהות הסרט שהכי פחות אנשים ראו/דירגו לא מפתיעה ("הנהגת של מר יוסוקה"), אבל מה שכן מפתיע זה שרק קול אחד מפריד בינו ובין "משפחה מנצחת".
  • הקטגוריה שלה הצביעו הכי הרבה אנשים היא קטגוריית סרט האנימציה הטוב ביותר וקטגוריית התסריט המעובד. הקטגוריה שבה הצביעו הכי פחות היא השחקנית הראשית.
  • ארבעה סרטים זכו להצבעה ששמה אותם במקום הראשון ומשאירה את שאר הטופס ריק – "חולית" (שקיבל 2 הצבעות כאלה), "סיפור הפרברים", "אל תסתכלו למעלה" ו"צלילי המטאל".

וזהו. מחר צפוי לעלות "הכה את האוסקר", שבוע הבא בין ראשון לשני יהיה טקס האוסקר ואז נוכל לעשות דברים אחרים עם החיים שלנו כמו זיכיונות אקשן שמבוססים על דוקים.