אוסקר 2018: 7 שאלות לקראת המועמדויות

ואף אחת מהן היא לא "מתי לעזאזל כבר מפיצים את 'ליידי בירד' בארץ!?", למרות שגם זאת שאלה טובה.

מאז הפעם האחרונה שבדקנו את האוסקרים הרבה השתנה, אבל בעצם כלום. כל הגילדות (והבאפט"א) הכריזו את המועמדים שלהם, ולמרות שהשמות קצת השתנו, אנחנו עדיין באותה נקודה שהיינו בה פעם שעברה: אין לנו מושג מי הולך להיות המנצח הגדול. לכאורה, ל"שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי" יש כרגע את התואר "המוביל" עם זכייה בגלובוס הזהב (שלא אומרת כלום) והופעה מתמדת בכל גילדה שהיא (שדווקא כן אומרת), אבל מאחוריו עדיין נושפים "צורת המים" (שגם הוא להיט בקרב הגילדות, פלוס היותו הזוכה בגילדת המפיקים ובפרסי המבקרים), "ליידי בירד" (שגם הוא זכה בגלובוס הזהב) ו"תברח" (שגם הוא נמצא ברקע). בכלליות, נראה שיש 7 סרטים שבטוח ייכנסו לאוסקר בשלב זה, ויהוו הפתעה אם לא יופיעו : "קרא לי בשמך", "דנקרק", "העיתון", "תברח", "שלושה שלטים", "ליידי בירד" ו"צורת המים". כנראה שעוד סרט או שניים יצטרפו אליהם, וככל הנראה קטגוריות המשחק יורכבו מהשמות שצצו עד היום (רוקוול, מקדורמנד, דפו, רונאן, ג'ני, מטקלף, שמליי, אולדמן וכו'). נהיה, כמובן יותר חכמים ביום שלישי אחרי שיוכרזו המועמדויות. לקראתו, לא מעט אנשים מפרסמים את ההימורים שלהם לקראת מה יקרה או לא יקרה מחרתיים, ואין סיבה שגם אנחנו לא ננסה. אבל במקום פוסט רגיל של הימורים שמתמקד בכל קטגוריה וקטגוריה ומי כן ומי לא, החלטתי להתעמק בכמה מהשאלות המסקרנות ביותר בשבילי אישית בנוגע למירוץ.

Webp.net-resizeimage (1)

האם "פוקסטרוט" ייכנס לקטגוריית הסרט הזר?

פעם אחרונה ששמענו על "פוקסטרוט" הוא נכנס לתשיעייה של האוסקר, וזה סימן לא משהו שעבר כל כך הרבה זמן מאז ששמענו עליו לאחרונה. בשביל שסרטים יזכו הם צריכים באזז, ול"פוקסטרוט" נכון לעכשיו אין. כלומר, הוא הסרט השישי הטוב ביותר ל2017 על פי המדד של מטאקריטיק אז הוא בהחלט להיט עם המבקרים אבל לא נראה שאנשי הפרסים מתלהבים ממנו. בנוסף, זה לא שיש לו תחרות קלה; בקלות אפשר להרכיב חמישייה שלא כוללת אותו עם "על גוף ונפש", "אהבה חסרה", "אישה פנטסטית", "משום מקום" (שגורף את מרבית הפרסים נכון לעכשיו) ו"הריבוע" ולהרגיש בנוח. היתרון העיקרי שלו היא שכמו בפרס הסרט הטוב ביותר, גם כאן לא נראה שיש רוב מוחץ לכיוון כזה או אחר – כך שהשמטה של כל אחד מהאחרים גם תתקבל בצורה סבירה, ונותנת לו סיכוי טוב להשתחל פנימה.

הימור: כן, ולו רק בשביל שנוכל להמשיך להתווכח עוד חודש וחצי האם ניצחון של "פוקסטרוט" טוב או רע ליהודים.

מה יקרה בקטגוריית האנימציה?

מי שעוקב אחרי הקטגורית אנימציה יודע למה לכוון במועמדויות בשנה רגילה – שלושה סרטים אמריקאיים של אולפנים (לרוב פיקסאר, דיסני, ועוד להיט תורן), ואז שני סרטים "אומנותיים" יותר. אבל השנה המצב שונה – לא רק בגלל שהייתה שנה מאוד גבולית לאנימציה (מצטער, חובבי "קוקו"), אלא בגלל שהשנה כולם יכולים להצביע לקטגוריית האנימציה. בעבר, הייתה קבוצה מצומצמת של אנשים שבחרו את המועמדים לאנימציה – אנשים שקשורים לתעשייה ושעשו את עבודת התחקיר שלהם בצורה כזאת או אחרת. השנה, כל חברי האקדמיה יכולים להצביע. האם גם במצב שכזה סרטים קטנים כמו "בפינה הזו של העולם" יצליחו להתחרות בסרטי עטירי תקציב ופרסום של האולפנים הגדולים? בניגוד לשאלות אחרות, כאן גם אין פרסים מקדימים שאפשר לבדוק כדי לדעת לאן הרוח נושבת – הגלובוס תמיד העדיפו סרטים אמריקאיים, בבאפטא יש רק 3 מועמדים (והשנה אחד מהם הוא בכלל משנה שעברה) ואחרי החלוקה בפרסי האנני בין סרטים עצמאיים ומסחריים אי אפשר לדעת מה יקרה שם. נצטרך לחכות ליום שלישי כדי לגלות מהו הכיוון החדש של קטגוריית האנימציה.

הימור: "קוקו", שורה של סרטי אנימציה אמריקאים בCGI שיגרמו לאנשים לגרד את הראש ולהגיד "כלומר, זה היה בסדר אבל 'סרט האנימציה הטוב ביותר של השנה'?", ואז אם נהיה ילדים טובים גם "לאהוב את וינסנט". אם היינו ילדים ממש טובים, אולי גם "המפרנסת" – אבל אני בספק.

Webp.net-resizeimage (4)

האם "פרחים בבוץ" יצליח לשבור את מחסום נטפליקס?

נתחיל מההתחלה – "פרחים בבוץ" הוא סרט של נטפליקס שנורא נורא רוצה להיות מועמד בפרסים. אבל לא תמיד מקבלים את מה שרוצים ובשלב זה לא נראה שהוא הולך להיות מועמד בקטגורית הסרט הטוב ביותר וגם לא בקטגורית הבימוי. גם אם אנחנו הכי אופטימיים בעולם בנוגע לסיכויים שלו – הסרט פשוט לא צבר מספיק אהדה כדי להגיע לשם. אם הוא רוצה להיות מועמד לאוסקר יש לו סיכוי ריאלי בשלוש קטגוריות – שחקנית משנה, תסריט מעובד וצילום.

בשחקנית משנה יהיה לו את הקרב הגדול ביותר. בשביל להיות מועמד צריך שאנשים יראו אותך, ונראה שהתעשייה עדיין מזלזלת, בסך הכל, בסרטי נטפליקס. אז למה להם לדחוף את בלייג' כשבקרב על שלושת המקומות הנותרים אחרי ג'ני ומטקלף יש להם את הולי האנטר, הונג צ'או, אוקטיביה ספנסר, טיפאני האדיש, קריסטין סקוט תומאס או אפילו שחקנית המשנה מ"חוטים נסתרים" שעלולה להפתיע? כמובן, זאת דווקא הקטגוריה שנטפליקס ירצו יותר מכל, כך שיכול להיות שהם עשו מאמצים כדי להשיג אותה. כי זה יפה להגיד שהסרט שלך "מועמד לאוסקר" אבל זה יותר יפה להגיד שהוא מועמד על אחד מהפרסים הנחשבים.

מה שמוביל אותנו לקטגוריה הבאה שבה יש לו יותר סיכוי – תסריט מעובד. ניגע בה עוד שנייה בהרחבה, אבל אם בשחקנית משנה "פרחים בבוץ" נאבק במתחרים רבים, כאן התחרות דווקא פתוחה לחלוטין. אם יש באמת אהבה לסרט, אין משהו שימנע ממנו לצוץ כאן.

אבל הקטגוריה הבטוחה ביותר היא קטגורית הצילום. בין אם זו התלהבות כנה מהצילום של הסרט (שמישהו יישב ויסביר לי, בבקשה) או רצון לדחוף לכך שתהיה סוף סוף צלמת מועמדת בקטגורית הצילום – המצב של "פרחים בבוץ" נראה טוב מאוד כאן, עם מועמדות בגילדת הצילום שכמעט תמיד מנבאת מועמדות גם באוסקרים. אם הסרט ייעלם כאן זה כנראה רק בגלל שהם פשוט באמת עדיין לא מוכנים לסלוח לנטפליקס.

חוץ מ"פרחים בבוץ", אגב, יש לנטפליקס עוד שני סיכויים להגיע לאוסקר בקטגוריות של הסרטים העלילתיים הארוכים: הן "אוקג'ה" והן "בהיר" נמצאים ברשימות שמהם יהיו מועמדי האפקטים והאיפור (בהתאמה), ושניהם נמצאים שם בצדק. יהיה משעשע לראות בסוף אם דווקא שני הסרטים שאף אחד לא שם לב אליהם בעונת הפרסים הם אלו שהביאו את נטפליקס אל האוסקר.

הימור: "פרחים בבוץ" מצליח להיכנס בקטגורית הצילום ועושה היסטוריה, אבל לא יותר מזה.

Webp.net-resizeimage (2)

האם "בייבי דרייבר" יועמד על עריכה?

תראו, "בייבי דרייבר" אף פעם לא הלך להיות מועמד על פרס הבימוי או פרס הסרט, למרות שמגיע לו. גם מועמדות משנה לאחד מהשחקנים הייתה בגדר חלום בהקיץ. אבל יש מועמדות אחת שהוא יכול להשיג, ואם מספיק קמפיין אפילו לזכות בה – והיא עריכה.

הרי "בייבי דרייבר" הוא עריכה, והקטגוריות הטכניות נוטות להקביל את פרס "הטוב ביותר" לפרס "הרב ביותר", ואין ספק שב"בייבי" יש לא מעט עריכות. ומצד שני- פרס העריכה נוטה להיות צמוד לפרס הסרט הטוב ביותר. למה לאקדמיה לפזול לעבר סרט אקשן כשיש להם את "תברח", "שלושה שלטים", "דנקרק" ו"העיתון"? ואם הם רוצים עוד סרט עם עריכה בולטת אז גם "אני, טוניה" נמצא ממש שם.

הימור: כן, ולא רק זה – הוא יצליח להפתיע גם בקטגוריות הסאונד שגם שם מגיע לו לחלוטין לקבל אזכור.

מה יהיה בתסריט מעובד?

הקטגוריה הקשה ביותר לניבוי נובעת מכך שיש מחסור חמור של סרטי אוסקר שמגיעים מחומר מעובד. ולאנשים אין ממש מושג מה יקרה פה. האם "להעיר את המלכה" איכשהו ייכנס לפה? "לוגאן"? אפילו אם מחשיבים את "פרחים בבוץ" כשחקן רציני זה משאיר 3 סרטים שאפשר להגיד בביטחון מסוים שהם בפנים ("קרא לי בשמך", "המשחק הגדול" ו"פרחים") ושוב, "פרחים בבוץ" הוא לא הימור בטוח. האם סרט בכלל לא קשור ימצא את עצמו בפנים? מה הולך, לעזאזל, לקרות כאן?

הימור: נלך עם הראש – "קרא לי בשמך" ו"המשחק הגדול", נלך עם הלב – "חי בסרט", נלך עם הקהל – "לוגאן" ונלך על משהו שיפתיע את כולם – אולי "כל הכסף שבעולם" או "כוכבים חיים לנצח".

Webp.net-resizeimage (5)

איך ישפיעו הגילויים החדשים על המועמדות של ג'יימס פרנקו?

ביום שישי ה-12 בינואר, נסגר סבב ההצבעה למועמדים לאוסקר. מוקדם יותר באותו השבוע,לאחר הזכייה שלו בגלובוס הזהב על תפקידו ב"חי בסרט" התחילו להגיע הידיעות על ג'יימס פרנקו, ומכיוון שהמשפט הזה נאמר ב2018, סוג הידיעות שהגיעו יכול להיות רק סוג אחד. לאחר מכן, פרנקו סוג-של-בערך-לא-ממש התנצל, ובהמשך השבוע יצאה כתבה שבה 5 נשים שהאשימו אותו בהתנהגות מינית בלתי הולמת. השאלה היא, האם כל זה הספיק להשפיע על הבוחרים.

הרי אם יש לבוחרים בחירה, לא נראה שהם ייבחרו להיכנס לקן הצרעות ולהצביע לפרנקו. גם אם זאת צביעות מצידם לאחר שבחרו בקייסי אפלק שנה שעברה וגם אם ההופעה שלו מדהימה, יש עוד כמה הופעות של אנשים שככל הידוע לנו לא עשו שום דבר רע ואני לא חושב שבא לאקדמיה להיכנס לכאב הראש הזה ביוזמתם. וכך, המועמדות שלו נשארת בלימבו – עד לפני רגע הוא היה מועמד בטוח בקטגוריה שבה חסרים מועמדים שכאלה, ושנייה לאחר מכן המעמד הזה התערער. השאלה היא רק באיזה רגע היינו כשסבב ההצבעה נגמר.

הימור: יהיה מועמד, אבל סיכויו לנצח כאיזה אנדרדוג שמפתיע את כולם מתו בזה הרגע.

מה יהיו ההפתעות הגדולות?

אחד האתרים המובילים בכל הנוגע לעונת הפרסים, "Awards Daily" נוטה באופן קבוע לפני טקס חשוב לבצע את מסורת ה"No Guts, No Glory" שלו; כולם יודעים להגיד ש"צורת המים" יהיה מועמד בבימוי, ש"ליידי בירד" יהיה מועמד בתסריט ושאולדמן יהיה מועמד לשחקן ראשי – אבל האם אתם יכולים לנחש את ההפתעות הגדולות? אלה שקצת מסוכן מדי כדי להמר עליהם, אבל תחושת הניצחון כשהם מתבררות כנכונות היא אופורית?

איזה שחקניות יהיו איימי אדאמס של שנה שעברה, שלפתע הושמטה לטובת מריל סטריפ? מי יהיה טום הנקס של 2013 שנעדר באופן חשוד? ולחלופין, מי יהיה מייקל שאנון משנה שעברה? האם דניס וילנב יצליח לשחזר את ההישג שלו מהבאפטא ולהשיג מועמדות בימוי בלי ש"בלייד ראנר" יהיה מועמד לפרס הסרט? האם אנט בנינג סוף סוף תהיה ההפתעה על כך שהיא הצליחה להיכנס לרשימת המועמדויות? האם סטיב קארל יביא נציגות ל"קרב המינים"?

הימור: נצמצם לשלושה: "לוגאן" מפתיע ומצליח לקבל שני מועמדויות לשחקן משנה ותסריט מעובד; "ליידי בירד" מתגלה כחלש בהרבה ממה שהיה ניתן לצפות; וילם דפו, עד כה אחד המועמדים המובילים לקטגורית השחקן המשני, נעלם.

אתם מוזמנים לכתוב בתגובות את ההימורים, התהיות, הניחושים על ההפתעות, או כל מחשבה בנוגע למועמדויות המתקרבות. את המועמדויות לאוסקר עצמן נגלה, כמו שאמרנו, ביום שלישי.