אחי, איפה אתה? – גרסת המעריץ

שם רשמי
אחי, איפה אתה?
שם לועזי
O Brother, Where Art Thou?

במקור: O Brother, Where Art Thou?
במאי: יואל כהן
שחקנים: ג'ורג' קלוני,
ג'ון טורטורו, טים בלייק
נלסון, ג'ון גודמן

יש סרטים שהם פשוט טובים. "אחי, איפה אתה?" הוא אחד מהסרטים האלה. חוץ מהצורה שבה הוא פועל בתוך הז'אנר שלו, חוץ מהצילום והמשחק. פשוט סרט טוב.

האחים איתן וג'ואל (מכאן והלאה – יואל) כהן הם במאים מהוקצעים, אינטילגנטים ומוכשרים כמו שדים.
הם סוחבים אותך יחד עם הגיבורים לאורך מסעם ההזוי, ואתה פשוט נהנה מכל רגע!
בלב הסרט שלושה גברים שבורחים מהכלא בדרום ארצות הברית של שנות השלושים.

אוורט יוליסס מקגיל (ג'ורג' קלוני, שמגלה בסרט את העובדה המביכה שיש לו כישרון משחק) הוא גבר שרמנטי שמשתמש בהרבה יותר מדי משחה לשיער (ואומרים ששפמו דומה לזה של קלארק גייבל, אבל אני אישית לא יודע איך נראה שפמו של קלארק גייבל) שמתפקד כמנהיג החבורה המוזרה, ובעצם הוא זה שמניע אותם לברוח מהכלא. פיט (ג'ון טורטורו המבריק, בהופעה קורעת) הוא רדנק דרומי חביב שמצטרף בחוסר רצון. ודלמר (טים בלייק נלסון החמוד, שגם הוא, כמה מפתיע, דופק הופעה גדולה) הוא האהבל של החבורה (ואני מתכוון אהבל!) שבסך הכל מנסה להיות בן-אדם טוב.

הם בורחים כדי לחפש אוצר שהחביא אוורט לפני שנכלא. הסיבה היחידה, אגב, שהם בורחים יחד היא בגלל שהם קשורים באותה שרשרת. בדרך הם מספיקים להקליט שיר שהופך ללהיט, ולהיכנס באמצע סכסוך פוליטי שאינו מחוסר תככים. הם גם נתקלים בדמויות שונות ומשונות הלקוחות (בתלישות) מהאודיסיאה של הומרוס , כגון סירנות קטלניות, והגרסה אחים כהן-ית לציקלופ (ג'ון גודמן הענק. אבל נמאס לי לחלק מחמאות) כמוכר ספרי תנ"ך תכמן.

קשה מאד להגדיר את הסרט. הוא מין קומדיית מסע, אבל לא ממש. כפי שהזכרתי, הוא מבוסס בקלילות על "האודיסאה" של הומרוס, אבל רק מבחינה עלילתית ולא מבחינה מבנית. הוא סרט שבנוי מהרבה רגעים, שבסופו של דבר מתגבשים לידי סיפור שלם וסרט שלם. הרבה מהרגעים הקומיים של הסרט נובעים מהיחסים שבין שלושת הדמויות שיצאו ביחד למסע המטורף הזה בעל כורחן.

כיאה לסרט של האחים כהן, ששולטים היטב ברזי המצלמה, הסרט מעוצב להפליא ושופע זוויות צילום מפתיעות ואווירה שנות השלושים-ית לכל אורכו. האחים סיפקו לנו במשך השנים כמה מהסרטים המשעשעים (ואף החכמים) ביותר שנוצרו, כגון צומת מילר, פארגו, הקפיצה הגדולה וביג ליבובסקי, וגם כאן אינם מאכזבים. בסרט הזה חלוקת התפקידים בינהם הייתה ברורה: איתן הפיק ויואל ביים. אולי משום כך והסרט נוטה לטירוף, ופחות מתוחכם מסרטיהם הקודמים.

חוץ מזה, ידוע לי שלסרט יש מגרעות רבות, אבל בתור מעריץ, נורא נורא קשה למצוא אותם. בעיקר כשאתה נופל על הרצפה מצחוק. אחי, איפה אתה? הוא לא סרט מושלם. אבל מה, הוא קורע מצחוק.
וכפי שכבר אמרתי, הוא פשוט טוב.