תצפית: הארי פוטר ואבן החכמים

קאמבק כזה לא ראינו מאז צביקה
פיק: הקוסמים, הדרקונים
והגמדים חוזרים בענק. מאז
"מלחמת הכוכבים" לא היו חסרים
בקולנוע חלליות, לייזרים, שמיים
זרועי כוכבים ופלנטות רחוקות,
אבל קשה היה למצוא אפילו דרקון אחד ראוי לשמו. ופתאום – יש. עם כניסת המילנים החדש וצעידתנו לקראת המחר, או משהו, הדרקונים והקוסמים מתעוררים לחיים. השיא יגיע בסוף השנה, כשבמרווח של חודש בינהם, יצאו שני סרטים המבוססים על הפרקים הראשונים בשתי סדרות ספרי הפנטזיה הפופולריות בהסטוריה.

רגע, שתי סדרות? על הארי פוטר שמעתי. מה השניה?
מאוד מצחיק. הא-הא.

אני לא צוחק. מה השניה?
נו, בחייך. "שר הטבעות".

מה זה שר הטבעות? זה טוב כמו הארי פוטר?
תגיד, בן כמה אתה בכלל?

12 וחצי. ואני חושב שהארי פוטר היא הסדרת ספרים הכי גדולה ואדירה וענקית וגאונית שקראתי בחיים.
וכמה ספרים קראת?

12 וחצי. אז מתי אמרת שסרט "הארי פוטר" יוצא?
בארה"ב – ב-16 בנובמבר, במקביל ליציאת הספר החמישי בסדרה. אצלנו – מי יודע.

ואיך קוראים לו?
Harry Potter and the Sorcerer's Stone, או Harry Potter and the Philosopher's Stone, כמובן.

מה, מה, מה? מה זה או-או? של מי האבן?
עוד פעם הבלגן הזה? הספר הראשון בסדרה נקרא בהוצאה הבריטית המקורית "הארי פוטר ואבן הפילוסופים", אבל כשהוא יצא בארה"ב השם שלו שונה מסיבות לגמרי לא ברורות ל"הארי פוטר ואבן המכשפים" (ובארץ "אבן החכמים", אבל אותנו אף אחד לא שואל). כדי שלא לבלבל את הקהל באף אחד מצידי האוקיינוס, הסרט יישאר נאמן לשתי הגרסאות, כלומר, הוא ייקרא "-ואבן הפילוסופים" בבריטניה ו"-ואבן המכשפים" בארה"ב. דיווחים שהם בגדר שמועה מבוססת טוענים שכל סצינה בסרט שבה מוזכרת האבן הארורה הזאת תצולם פעמיים – פעם אחת כשנאמר "הפילוסופים" ופעם אחת כ"המכשפים".

ואיזו מהגירסאות תגיע לארץ?
למי אכפת? כולה מילה אחת שונה. בכל מקרה, הסרט מספר על הארי פוטר, ילד בן 11, שגדל אצל משפחה מאמצת, ומגלה יום אחד, להפתעתו, שהוא בעצם בנם של זוג קוסמים…

כן, כן, כן, כאילו שיש מישהו שלא יודע על מה הספר. ומה עם יתר הספרים בסדרה? יהיו שבעה סרטים?
הסרט פתוח, כמובן, להמשכים. אם הסרט הראשון יצליח – מה שכנראה יקרה – יופקו סרטים המבוססים גם על הספרים הבאים בסדרה. אבל עדיין מוקדם מדי לדבר על שבעה סרטים המבוססים על שבעת הספרים בסדרה: הספרים יוצאים לאור בקצב של אחד לשנה, קצב בלתי אפשרי כשמדובר בסרטים. מתקבל על הדעת שבהמשך מפיקי "הארי פוטר" ינקטו באותה השיטה של "שר הטבעות" ויצלמו כמה מההמשכים בבת אחת, אבל בשלב הנוכחי מצולם רק הסרט הראשון בסדרה, ואל תאמינו לאף אחד שמספר לכם אחרת.

וזה נכון שהילד שרואה אנשים מתים משחק את הארי פוטר?
לא. היילי ג'ואל אוסמנט, שנהיה המועמד האוטומטי לכל תפקיד של ילד בכל סרט שהוא מאז "החוש השישי", לא משתתף. את הארי פוטר משחק ילד בשם דניאל רדקליף, שכבר בשלב מוקדם זה בקריירה שלו מוכיח את עצמו כשחקן שערורייתי: הוא אמר בראיון שהוא השתעמם מספרי הארי פוטר ואפילו לא סיים לקרוא אותם, ובכך עורר על עצמו את זעמם המוצדק של אלפי ילדים חובבי הארי ברחבי העולם, שהיו יכולים לשחק את הארי טוב יותר, לדעתם. מי שמאוד דחוף לו להכיר את התגלמותו של הארי עלי אדמות יוכל לראות אותו בסרט "The Tailor of Panama" הצפוי להגיע אלינו ב-3.5.
את שני חבריו הקרובים של הארי, הרמיוני גריינגר ורון וויזלי, ישחקו שני ילדים אלמונים בלי שום ניסיון קודם במשחק, חוץ מפוגים.

ומי ישחק את סנייפ והאגריד ופרופסור מקגונגל ופילץ' ומר דרסלי והתנשמת?
"הארי פוטר" הוא מקרה נדיר מאוד שבו ניתנה לסופרת זכות וטו על הליהוק והתסריט. ג'יי-קיי רולינג, מחברת סדרת הספרים, עמדה על כך שצוות השחקנים יהיה על טהרת המבטא הבריטי, וכך היה: רוב צוות השחקנים הענק מורכב משחקנים בריטים ותיקים ובעלי ניסיון רב, ולמרות זאת שמם לא יגיד דבר לכל מי שאינו צופה אדוק של ה-BBC. השחקנים היותר מפורסמים בצוות הם ג'ון קליז הדגול (מונטי פייטון, "המלון של פולטי", ולתינוקות שבינינו – יורשו של Q בסרט ג'יימס בונד האחרון) בתפקיד הזעיר של רוח הרפאים ניק כמעט-בלי-ראש; רובי קולטרין, הידוע כ"המפצח", בתפקיד האגריד; ואלן ריקמן, שנראה לאחרונה בתפקיד קולה של האלוהים ב"דוגמה", כפרופסור סנייפ. השתתפותו של דרק ג'קובי ("אני, קלאודיוס" ולאחרונה "גלדיאטור") בתפקיד אוליבנדר, מוכר השרביטים, היא בשלב זה בגדר שמועה עיקשת.

עוד מישהו שצריך לדעת עליו בצוות ההפקה?
עוד כמה. את התסריט, שכנראה יישאר קרוב מאוד למקור, כתב סטיבן קלובס, וזה מוזר. הוא כתב רק שלושה סרטים ב-15 השנים שבהם הוא עובד כתסריטאי (האחרון שבהם הוא "נערי פלא") ואף אחד מהם הוא לא סרט ילדים או סרט הרפתקאות. בקיצור, שום דבר שמזכיר באופן כלשהו את הארי פוטר. משונה. את המוזיקה לסרט יכתוב ג'ון וויליאמס, אחד המלחינים ההוליוודיים הגדולים בהסטוריה (כל סרטי "מלחמת הכוכבים", "אינדיאנה ג'ונס" ועוד רבים רבים וטובים טובים).

אתה לא שוכח משהו? מה עם הבמאי?
אז זהו, שהבחירה הראשונה של המפיקים היתה כמובן הרב-סמאח סטיבן שפילברג, אבל אחרי ששקל את העניין מאוד ברצינות ובמשך הרבה זמן, הוא החליט לוותר.

נו?
מה נו?

אז מי מביים?
עזוב, בוא נדבר על משהו אחר. ראית כבר את "פוקימון 2"?

תפסיק להתחמק ותדבר לעניין. מי הבמאי של הדבר הזה?!
נו, טוב. כריס קולומבוס.

זה שגילה את אמריקה?
לא. זה שעשה את "שכחו אותי בבית", "גב' דאוטפייר" ו"איש המאתיים".

רגע, רגע, יש משהו משותף לכל הסרטים האלה. הם לא היו כולם…
דפוקים? מסריחים? טפשיים?

אני הלכתי להגיד "תינוקיים".
גם זה.

אז אתה רוצה להגיד לי ש"הארי פוטר" הולך להיות סרט דפוק?
יש סיכוי סביר שזה מה שיקרה.

אי אפשר להגיש ערעור? קבילה? בג"ץ?! משהו?
לא. לצערי זה סופי.

שיט.
גם לדעתי.