דו"ח קופות שבורות – 18.2.2001

ראיתם? ראיתם את המועמדים?
מישהו מוכן להסביר לי מה
העניין עם ה'גלדיאטור' הזה
בכלל? כלומר, סרט נחמד בתור
אקשן קייצי, אבל 12 מועמדויות
לאוסקר!? אקדמיה יקרה, החרפון התחרפנתם?! כן, היתה שנה קשה, אבל זו לא סיבה להתייאש. ואל תתנו לי את התרוץ הזה של "אבל בגלובוס הזהב נתנו לו את הסרט הטוב ביותר". ואם גלובוס הזהב יקפוץ מהגג, אז גם אתם תקפצו!? עכשיו לכו לחדר ותחשבו על מה שעשיתם.

באמת. 'גלדיאטור' לאוסקר. הרי לכל תינוק ברור ש'אקס-מן' היה צריך להיות המועמד.

טוב, עד טקס האוסקר עצמו יש עוד חמישה שבועות ארוכים, ובינתיים החיים נמשכים. בשבוע שעבר חניבעל אכל את כל המתחרים בלי מלח. גם השבוע, כצפוי, לא היו לו מתחרים רציניים, אבל לפחות הפרופורציות היו שפויות יותר: ההפרש בין 'חניבעל' לסרט שבמקום השני היה "רק" 13 מיליון דולר. בשבוע שעבר, להזכירכם, ההפרש היה 50 מיליון.

30 מיליון דולר הכניס 'חניבעל' בסוף השבוע האחרון בארה"ב, מה שהביא את ההכנסות הכוללות שלו אל מעל לקו 100 המיליון תוך עשרה ימים (מתחילת-סוף השבוע הקודם ועד לסוף-סוף השבוע הזה), בעוד שסרטים אחרים שמוצגים כבר שבועות רבים לא חולמים להגיע לסכום הזה. בינתיים 'חניבעל' נכנס למקום הראשון גם בבריטניה, גרמניה, אוסטרליה ואיטליה. אצלנו – עוד שבוע למנאייק.

למקומות השני, השלישי והרביעי השבוע נכנסו שלושה סרטים חדשים, שאמנם קיבלו ביקורות בינוניות עד נוראיות – כמו כל סרט כמעט בתקופה זו – אבל הצליחו לא רע, בהשוואה לכשלונות של השבועות האחרונים. במקום השני, 'Down to Earth' הוא התפקיד הראשי הראשון של כריס רוק, קומיקאי שחור שהופיע בתפקידי משנה ב'דוגמה' (ישו עדיין חייב לו 10 דולר) ו'האחות בטי', ובו הוא מגיע לגן-עדן בטעות לפני זמנו המיועד, ונאלץ לחפש לעצמו גוף חדש להתגלגל בו. הסרט עצמו כבר עבר כמה גלגולים: זוהי גרסה מחודשת של 'השמים יכולים לחכות' מ-1978, שבעצמו היה גרסה מחודשת של סרט מ-1941.

גם הסרט שבמקום הרביעי, 'Sweet November' ('נובמבר המתוק'?) הוא חידוש, הפעם של סרט באותו שם מ-1968. קיאנו ריבס ושרליז ת'רון אמורים להיות נאהבים בדרמה הרומנטית הזאת, אבל לפי הביקורות מצליחים לשכנע בערך כמו ריצ'ארד גיר ווינונה ריידר ב'סתיו בניו יורק', כלומר, לגמרי לא. לפני חודש, בעקבות 'The Gift' הועלו ספקולציות שמא קיאנו ממש יודע לשחק, אבל כאן הוא דאג לקלקל את הרושם הזה.

במקום השלישי נמצא סרט מצויר לילדים של חברת דיסני, שלשם שינוי איננו חידוש של סרט ישן אלא מבוסס על סדרת טלויזיה מצוירת בשם 'Recess' ('הפסקה') שלא משודרת בארץ (או שבעצם כן? מזמן לא בדקתי את ערוץ הילדים). אל תתבלבלו: זה לא אחד מהסרטים המצוירים הגדולים והמושקעים של דיסני (השנה הכבוד הזה יילך ל'אטלנטיס') אלא משהו מהליגה של 'טיגר – הסרט' ו'אגדות ברווזים', ובכל זאת הצליח להגיע לפתיחה יפה של 10 מיליון דולר, בין השאר משום שלא היו לו שום מתחרים בתחום סרטי הילדים.

המועמדויות לאוסקר, כבר אמרנו, התפרסמו השבוע, ונדמה שלא משנה מי יזכה בפסלונים, מבחינה מעשית – כסף – הזוכה כבר נקבע, והוא 'נמר, דרקון'. 'גלדיאטור' והחבר'ה כבר ירדו מהמסכים מזמן, וגם אם יזכו בפרס, לא יראו מזה גרוש. 'נמר, דרקון' לעומת זאת, הרוויח הרבה פרסומת חינם מ-10 המועמדויות שקיבל, והכנסותיו עלו השבוע לכמעט 9 מיליון (אם כי הסרט הזה, שמתעקש לעשות הכל הפוך, יורד בדירוג ברשימה כל פעם שהכנסותיו עולות, ולהיפך).

סרטים אחרים שקיבלו מועמדויות לאוסקר, וכתוצאה מכך קיבלו חיזוק קופתי, הם 'טראפיק', 'שוקולד' ואפילו 'להתחיל מחדש' הותיק, שסוגר שבוע תשיעי ברשימה. ואם נדמה לכם שהוא משתהה, הנה עובדה היסטורית קטנה: בתקופה המקבילה בשנת 1998, 'טיטאניק' – שנכנס למקום הראשון עוד לפני כריסטמס – עדיין היה במקום הראשון, ולא ירד ממנו עד תחילת אפריל. זה מה שנקרא תקופה משעממת.

סרט האימה 'ואלנטיין' התפוגג בערפל ולא נודע כי בא אל קרבו, וגם 'Save the Last Dance', הלהיט המפתיע ביותר של החורף הזה, יצא מעשרת הגדולים, אחרי שהרוויח 79 מיליון דולר. זה אולי לא 'חניבעל', אבל זה מכובד מאוד.

בשבוע הבא צפויה הפשרה נוספת במצב הקולנוע: 'חניבעל' בשבוע השלישי שלו יצטרך להתמודד מול שני סרטים מסקרנים, 'MonkeyBone' ו- '3000 Miles to Graceland', הוא יגיע גם אלינו ונוכל סוף סוף לראות על מה המהומה, האוסקרים יהיו בשבוע אחד קרובים יותר, תקום ממשלת אחדות (או שלא) ולבני מזל טלה צפויה הצלחה בתחום הרומנטי. קוו לטוב, יש הפתעות.


הרשימה המלאה – הסכומים מייצגים הערכה על הכנסת הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים; הסכומים בסוגריים מייצגים את הכנסתו הכוללת של הסרט עד היום.

1. Hannibal – 30.0 (103.8)
2. Down to Earth – 17.5 (17.5)
3. Recess: School's Out – 10.8 (10.8)
4. Sweet November – 10.5 (10.5)
5. Crouching Tiger, Hidden Dragon – 8.7 (71.5)
6. Traffic – 6.5 (79.0)
7. The Wedding Planner – 5.7 (46.0)
8. Cast Away – 5.0 (216.5)
9. Chocolat – 4.8 (33.2)
10. Saving Silverman – 4.3 (13.7)