קדם אוסקר 2001

האוסקר, כידוע, הוא פרס
הקולנוע הנחשב בעולם, אם כי
הוא נחשב בעיקר למסחרי, מכור
מראש, טפשי, מתקתק ואמריקאי
עד אימה. אז מה. בדיוק כמו
הארוויזיון, טקס האוסקר הוא
דבר שכיף לצפות בו וכיף עוד יותר להתלונן עליו אחר כך. אבל הכיף האמיתי – אפילו יותר מהתלונות – הוא הניחושים. מה שווה לנו לדעת ששחקן זה או אחר זכה ואחר לא, אם לא שמנו על זה כסף, או לפחות גוגואים? לפיכך, 'עין הדג' פוצח בזאת במבצע שתכליתו להפוך את טקס האוסקר השנה למעניין יותר עבורכם. להלן סקירה קצרה של המועמדים בקטגוריות העיקריות. יש לקרוא בעיון, כי בסוף יש מבחן. הפותרים נכונה יזכו בפרסים יקרי ערך. טוב, נו, פרסים, בכל אופן.

ביום שבו פרסמו את רשימת המועמדויות, העתונים היו מלאים בתמונות של ראסל קרואו, כאילו ש'גלדיאטור' הוא הזוכה הבטוח. הוא לא. כלומר, ל'גלדיאטור', שקיבל לא פחות מ-12 מועמדויות, יש סיכוי סביר בהחלט לצאת מהטקס בתור הזוכה הגדול של השנה, אבל זה רחוק מלהיות עניין סגור. בעצם, התחרות השנה פתוחה כמעט לגמרי.

הסרט הטוב ביותר
בדרך כלל, במאי שמועמד לאוסקר יודע בדיוק מה לעשות: להיזכר בכמה שיותר חברים ותיקים, להרים כמה טלפונים, ולוודא שכולם יצביעו בשביל הסרט שלו. אבל מה יעשה במאי ששני סרטים שלו מועמדים באותה שנה? או במילים אחרות, מה יעשה סטיבן סודרברג? 'טראפיק' שלו היה יכול להיות המועמד המוביל לזכיה, אם 'ארין ברוקוביץ" לא היה נדחף לרשימת המועמדים גם הוא. עם כל הרצון הטוב של החברים, המועמדות הכפולה מפצלת את הקולות ומקטינה את הסיכוי של אחד משני הסרטים לזכות.

'נמר, דרקון' הוא המועמד המפתיע הצפוי של התחרות. לפי מקהלת התשבוחות שהוא זכה לה מפי כל מי שכותב על קולנוע כמעט, הוא נראה כמו מועמד אוטומטי. אבל מה, הוא לא באנגלית. סרטים לא באנגלית לא זוכים באוסקר. (אחרת בשביל מה היה צריך את קטגורית "הסרט הזר הטוב ביותר"?) הם אפילו לא מועמדים, בדרך כלל – בכל תולדות האוסקר היו רק עוד שני סרטים דוברי 'שפה זרה' שהיו מועמדים ל"הסרט הטוב ביותר". מצד שני, 'נמר דרקון' זכה לקונצנזוס ביקורתי שאף אחד מהמועמדים האחרים לא קיבל, והוא מועמד ל-10 פרסים בסך הכל. אולי הוא יעשה הסטוריה.

'שוקולד', עליו נראה שכולם מסכימים שהוא סרט חמוד אך לא ענק, הגיע למעמדו הרם אך ורק בגלל מסע השיווק המאסיבי שערכה לו חברת מירמאקס. קשה להאמין שהוא יזכה, אבל מצד שני – מי היה מאמין שהוא בכלל יגיע להיות מועמד?

וכן, יש גם 'גלדיאטור', שאמנם נוצר על תקן של סרט אקשן קייצי, אבל מחוסר אפשרות אחרת, נדחף לאוסקר על ידי חברת דרימוורקס, המתחרה הרצינית ביותר של מירמאקס בכל מה שקשור לקידום סרטים לאוסקר. הוא דרמטי, היסטורי, אפי ומוגזם – כל מה שאוהבים באמריקה. יש רק עניין אחד, שולי אבל חשוב, שעשוי להפריע לו לקחת את האוסקר: הוא לא סרט כל כך טוב. אבל לא בטוח שזה משנה למישהו.

הבמאי הטוב ביותר
כמעט תמיד, "הבמאי הטוב ביותר" ו"הסרט הטוב ביותר" זה אותו הדבר – מי שזוכה באחד, יזכה גם בשני. השנה, כאמור, הבלגן חוגג, כך שאפילו זה לא בטוח. הסרטים המועמדים הם אותם הסרטים המועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר, בשינוי אחד – סטפן דאלדרי, ש-'בילי אליוט' היה הסרט באורך מלא הראשון שביים, מועמד; לאסה הלסטרום, הבמאי הותיק של 'שוקולד' לא. סטיבן סודרברג מועמד – שוב – פעמיים, על 'ארין ברוקוביץ" ו'טראפיק', ושוב, הפיצול הזה לא בריא.

השחקן הטוב ביותר
בקטגוריות המשחק, האוסקר התחפש השנה ל'Independent Spirit', הפרס לסרטים עצמאיים, אבל רק בכאילו. המועמדויות עשו כבוד להרבה שחקנים בסרטים עצמאיים, קטנים ולא ידועים יחסית, אבל את הפרסים עצמם יקחו בסופו של דבר, כנראה, הכוכבים הגדולים, אלה שכולנו מכירים. קחו את "השחקן הטוב ביותר" לדוגמה: בין המועמדים תמצאו את חווייר בארדם על 'Before Night Falls' ('לפני רדת הלילה') ואד האריס על 'פולוק', שני שחקנים לא ממש מוכרים בשני סרטים שלא הוקרנו בארץ. אבל אין סיבה להתחיל לכעוס שוב על המפיצים: הסרטים האלה, גם בארה"ב, היו נחלת הסינמטקים בלבד. רוב-רובו של הקהל האמריקני לא שמע אפילו על הסרטים האלה לפני שהוכרזו המועמדויות לאוסקר. מועמד גם ג'פרי ראש על 'עט הסקנדל' שגם הוא סרט פופולרי יותר אצל הביקורות מאשר אצל הקהל, אבל שזה לא יטעה אתכם: המאבק האמיתי על הפרס נערך בין טום הנקס ב'להתחיל מחדש' לבין ראסל קרואו ב'גלדיאטור', שני שוברי קופות מוכרים ואהובים. ליתר המתחרים כמעט ואין סיכוי משמעותי.

השחקנית הטובה ביותר
גם כאן חוזר אותו סיפור. רשימת המועמדות כוללת שני סרטים עצמאיים שנחשבים למעולים, אבל טרם הוקרנו בארץ: לורה ליני על 'You Can Count On Me' (הזוכה מראש בפרס הסרט עם השם הכי דבילי השנה) ואלן ברסטיין על 'Requiem For a Dream'. אלן ברסטיין היא לא שם מוכר לצופה הדגי הממוצע, אבל בשנות השבעים היא היתה מועמדת לאוסקר לא פחות מחמש פעמים. מועמדות גם ג'ולייט בינוש על 'שוקולד' וג'ואן אלן על 'המועמדת', אבל מי שתיקח את הפרס – וזה כמעט בטוח – היא ג'וליה רוברטס חביבת הקהל, לא בגלל שההופעה שהיא נתנה ב'ארין ברוקוביץ' היתה כזאת טובה, אלא פשוט בגלל שאת ג'וליה כולם אוהבים, ועדיין לא היתה לאקדמיה הזדמנות להמחיש לג'וליה את אהבתה.

שחקן משנה
כאן התחרות פתוחה יותר. ג'ף ברידג'ס ('המועמדת') משתתף בסרטים מאז המצאת הקולנוע, ואולי קצת קודם, אבל אף פעם לא זכה באוסקר. הוא עשוי לקבל את הפרס השנה כהוקרה על מפעל חיים. גם אלברט פיני יכול לזכות מאותה סיבה – פשוט בגלל שהוא שחקן ותיק ומכובד שעדיין לא זכה, וגם בגלל שהוא היה מרשים ב'ארין ברוקוביץ'. וואקין פניקס (אין לי בעיה עם שם המשפחה, הוא אח של ריבר, אבל בקשר לשם הפרטי אני לא בטוח. איך לעזאזל מבטאים Joaquin?) יזכה רק אם 'גלדיאטור' יהפוך לגורף הפרסים האוטומטי. דוקא שני השחקנים המועמדים על סרטים שעוד לא הגיעו לארץ, נכון להיום, נראים כמו המועמדים הסבירים יותר – וויליאם דפו בתפקיד הערפד ב'צילו של ערפד', ובעיקר בניסיו דל טורו על 'טראפיק', שבו, במפגן עילאי של משחק וירטואוזי, הוא מדבר רק ספרדית. בשנה שבה 'נמר, דרקון' עשוי להיות המנצח הגדול, אולי יחליטו באקדמיה שאנגלית זה פאסה.

שחקנית המשנה
והמועמדות הן: טינקרבל וטינקרבל! טוב, ניסיתי. לא ברור למה 'כמעט מפורסמים' (שכמו 'טראפיק', יגיע אלינו בשבוע הבא, רגע לפני האוסקר) לא מועמד ליותר אוסקרים: זהו אחד הסרטים שהמבקרים בארה"ב הכי אהבו השנה. היה נדמה שהוא ייכנס בודאות לרשימת המועמדים ל"סרט הטוב", אבל הוא נאלץ להסתפק בארבע מועמדויות שוליות יחסית, שתיים מהן בקטגוריה הזאת, שבה הוא צפוי למאבק קשה נגד עצמו. גם פרנסס מק'דורמנד (זוכת האוסקר על תפקיד השוטרת ההרה ב'פארגו') וגם קייט האדסון (זאת מהפוסטרים של הסרט, ולא, הסרט הוא לא עליה) מועמדות על התפקידים שעשו בסרט הזה. אבל כמו שסטיבן סודרברג עוד ילמד, פיצול קולות הוא לא דבר טוב. במאבק של 'כמעט מפורסמים' נגד עצמו, בסופו של דבר יכולה לנצח ג'ודי דנץ' (מלכת אנגליה לשעבר) על 'שוקולד', או אולי ג'ולי ווטרס על תפקיד המורה למחול ב'בילי אליוט'. לשתיהן יש יתרון אסטרטגי משמעותי: הן בריטיות. מבטא בריטי זה טוב לאוסקר. עוד מועמדת היא מרשה גיי הארדן על 'פולוק'. מישהו מכיר?

הסרט הזר הטוב ביותר
שום דבר לא ודאי בחיים, חוץ ממוות, מיסים, וש'נמר, דרקון' לוקח את הפרס הזה.

צילום
רוב חברי האקדמיה לתמונות נעות, אלה שמצביעים על הזוכים באוסקר, הם שחקנים. הם לא מבינים הרבה בצילום, עיצוב תלבושות או עריכת סאונד, אבל הם יודעים מה הם אוהבים. לכן, כשסרט פופולרי מועמד באחת מהקטגוריות ה'טכניות', הוא בדרך כלל יזכה, בין אם זה מגיע לו או לא.

מה רציתי להגיד בזה? שלא כדאי לזלזל בקטגוריות הצילום, העריכה והפסקול המוזיקלי. בשלושת הקטגוריות האלה מועמדים גם 'נמר, דרקון' וגם 'גלדיאטור', שני המתחרים הראשיים על האוסקר השנה. מי שאהב את אחד משני הסרטים, יצביע בשבילו גם ב"הצילום הטוב ביותר", גם אם הוא לא זוכר בדיוק אם הצילום היה כל כך מוצלח. לכן "הצילום הטוב ביותר" הוא דרך טובה מאוד לראות מי מוביל במרוץ בין הגלדיאטור והנמר. מועמדים גם 'הפטריוט', 'אחי, איפה אתה?' הירוק-צהוב, ו- באופן מפתיע – הסרט האיטלקי 'מלנה', שמועמד גם לפרס המוזיקה – שתי מועמדויות נדירות לסרט שאפילו לא נבחר לייצג את איטליה ב"הסרט הזר".

תסריט מעובד
הבדיחה של השנה באוסקר היא ש'אחי, איפה אתה?' מועמד דוקא לתואר התסריט-המעובד-מחומר-שפורסם-בעבר הטוב ביותר. מצחיק עוד יותר שהוא עשוי לזכות. אמנם הכתובית בתחילת הסרט טוענת שהוא מבוסס על 'האודיסאה' של הומרוס, אבל לא צריך להיות מומחה גדול בתולדות שירת יוון הקלאסית כדי לראות שאין הרבה דמיון בין 'האודיסאה' לסרט, והאחים כהן, שכתבו את התסריט, הודו כבר שבעצם מעולם בעצם לא קראו את 'האודיסאה'. מועמדים גם 'טראפיק', 'שוקולד', 'נערי פלא' המקופח, וגם 'נמר, דרקון'. וואלה, מסתבר שזה היה ספר.

תסריט מקורי
ההפרדה בין פרסי התסריט המקורי והתסריט המעובד מונעת מ'גלדיאטור' ו'נמר, דרקון' להתחרות ראש בראש גם בקטגוריה הזאת, אבל במקרה הזה דוקא לא נראה שיש ל'גלדיאטור' סיכויים טובים בכל מקרה. הוא עומד מול תותחים כבדים, והתסריט ממילא לא היה הצד החזק של הסרט. 'כמעט מפורסמים' הוא ההימור החזק ביותר, אבל גם 'ארין ברוקוביץ' בעניין. בתפקיד המועמדים המפתיעים וקטני הסיכויים: 'You Can Count on Me' ו-'בילי אליוט'.

אפקטים חזותיים
אני לא מבין את זה. מישהו באקדמיה בכלל ראה את 'גלדיאטור'? הפעלולים ב'גלדיאטור' היו ממוצעים ומטה, ובכל זאת הוא איכשהו השתחל אל בין שלושת המועמדים בקטגוריה הזאת. שני המועמדים האחרים, 'הסערה המושלמת' ו'בלתי נראה' הם אולי סרטים שאין להם הרבה להציע חוץ מפעלולים (בעיקר 'בלתי נראה', שהוא סרט מחורבן לחלוטין מכל בחינה אחרת) אבל אין ויכוח על כך שהפעלולים בהם באמת היו נהדרים. ומה עם 'נמר, דרקון'? אתם רוצים להגיד שאין בכלל פעלולים מיוחדים בסרט? זה אומר שז'אנג זי-יי וצ'או יון-פאט באמת יודעים לעוף? רק בגלל שהוא סרט טוב יותר מהמתחרים האחרים, ולמרות שזה ממש לא מגיע לו, 'גלדיאטור' עלול לזכות.

ראזי
24 שעות לפני חלוקת האוסקרים, מתרחש טקס חשוב לא פחות: חלוקת פרסי הראזי ("פטל הזהב") לסרטים הגרועים של השנה. זוהי השנה ה-21 שבה מצביעים חברי איגוד "פטל הזהב" (שהתנאי היחיד לחברות בו הוא הנכונות לשלם את דמי החבר) על ההישגים השליליים המרשימים ביותר של השנה בתחום הקולנוע ומחלקים פסלונים מכוערים צבועים בזהב, שאף אחד לא לוקח.

לא היו חסרים סרטים גרועים במיוחד השנה, תודה לאל. הכשלון המפורסם ביותר הוא 'הקרב על כדור הארץ' של ג'ון טרוולטה, שלא הוקרן בארץ אבל ניתן להשגה (אם אתם באמת מתעקשים) בוידאו, והוא מועמד לשמונה פרסים בכל הקטגוריות האפשריות. 'הקרב' הוא גם המועמד המוביל בקטגורית הסרט הגרוע של השנה. המתחרה העיקרי שלו יהיה 'המכשפה מבלייר 2' שגם הוא טרם הוקרן בארץ. את המועמדים האחרים דוקא זכינו לראות (איזה כיף לנו): 'הדבר הטוב הבא', 'הפלינטסטונס בויוה רוק וגאס', ו'Little Nicky' הידוע אצלנו בשם 'שטן על הזמן'.

בוחן פתע!
ועכשיו, תלמידים, לסגור מחברות, להוציא עטים ולכבות פלאפונים. בואו נעשה את העסק קצת יותר מעניין.
אנחנו רוצים מכם דבר מאוד פשוט: הימור על הזוכים בכמה מהקטגוריות שהוזכרו כאן. נראה קל? זה לא. לנחש זוכה אחד או שניים כל אחד יכול, אבל נראה אתכם מנחשים נכון את כולן. אגב, כל מה שכתבתי למעלה הוא הערכה אישית שלי, ולא דעת מומחה – ההימור שלי הוא טוב כמו הימור של כל אחד אחר. חוץ מזה, למה ללכת על בטוח? תהיו נועזים! תהמרו נגד ג'וליה רוברטס וכאלה! שלחו אלינו באימייל את הניחוש שלכם בנוגע לזוכים בקטגוריות הבאות:

הסרט הטוב ביותר
הבמאי הטוב ביותר
השחקן הטוב ביותר
השחקנית הטובה ביותר
שחקן המשנה הטוב ביותר
שחקנית המשנה הטובה ביותר
הצילום הטוב ביותר
התסריט המקורי הטוב ביותר
התסריט המעובד הטוב ביותר
הסרט הגרוע ביותר

ובנוסף לכך, שאלת שובר שיוויון: כמה אנשים ישתתפו בתחרות? זרקו מספר.

שלושת הגולשים שינחשו נכון את הזוכים במספר הגדול ביותר של קטגוריות יזכו בפרס מדהים: חולצת עין-הדג (עבודת יד!) בצבע ובגודל על פי בחירתם, וכמו כן בתקליטון 1.44 מגה. המנחש המוצלח מכולם יזכה, בנוסף לחולצה ולתקליטון, גם בספר בישול דגים משובח! אנחנו לא צוחקים!

אם שני משתתפים או יותר יקלעו נכון למספר שווה של קטגוריות, הזוכה יהיה זה שהניחוש שלו בשאלת שובר השיוויון יהיה הקרוב ביותר למספר המשתתפים בפועל.

כדי לעשות קצת סדר בבלגן, אתם יכולים להעזר ברשימה מסודרת של המועמדים לכל הקטגוריות המשתתפות בתחרות. מי שרוצה, חופשי לפרסם את הניחוש שלו כתגובה לכתבה הזו, אבל רק ניחושים שיתקבלו באימייל ייכנסו לתחרות!. המועד האחרון לקבלת ניחושים הוא 12 בצהריים, ה-24 למרץ (שנה זו, חכמים בלילה). הזוכה בתחרות יהיה זה שיצליח לנחש נכון את הזוכים במספר הגדול ביותר של קטגוריות. ההשתתפות מותרת לעובדי 'עין הדג' ובני משפחותיהם, ואת כל יתר תקנות המבצע אתם יכולים לקרוא בתקנון.