שוקולד

במקור: Chocolat
במאי: לאסה הלסטרום
תסריט: רוברט נלסון ג'ייקובס
מבוסס על ספרה של ג'ואן האריס
שחקנים: ג'ולייט בינוש, ג'וני
דפ, ג'ודי דנץ', אלפרד מולינה,

לנה אולין, קארי-אן מוס

לפני הרבה הרבה שנים, בארץ רחוקה רחוקה, חי לו כפר קטן. הכפר היה, כמו כל הכפרים הקטנים, בעל לב זהב ותסרוקת פלדה של ספרנית: נחמד, אבל הרבה יותר מדי קשוח. בכפר חיו אנשים טובים שעשו בדיוק מה שאמרו להם: הלכו לכנסיה, צמו בזמן, התנהגו כמו שצריך, דיברו אנגלית במבטא צרפתי ואף פעם לא שמחו, כי ככה אלוהים והרוזן דה-רנו אמרו. על הכפר מלך הרוזן האמור, שלמרות תסרוקת הדרקולה שלו לא היה סקסי בכלל ואפילו אוטו לא היה לו (נו, טוב, אם ראיתם את מכוניות הרנו משנות הששים אתם מבינים למה), אבל הפסל של סבא של סבא של סבא שלו עמד בכיכר הכפר, וכולם, כולל היונים, נתנו לו כבוד.

עד שיום אחד, לפני הרבה הרבה וכו', נשבה רוח הצפון השובבה, ובסצנה מרובת להבות נרות מרפרפים, דלתות כנסיה נפרצות ומבטים מודאגים מצד כל הנוכחים (למקרה שפספסנו את הסימבוליות) פסעו אל תוך הכפר שתי דמויות מעורפלות (שנראו ממש זוועה) בגלימות וכיפות אדומות ועם סירים מוזרים. שתי הדמויות התבררו כאם ובתה, וחכרו מהזקנה המרירה והמגעילה (כן, ברור שיש לה לב זהב) את המאפיה הישנה, וזאת לצורך סודי. שתי דקות וביקור אחד מהרוזן הרע אחר-כך, מתברר שהצורך הסודי הוא שוקולדיה (זה נשמע הרבה יותר טוב באנגלית במבטא צרפתי).

כיפה אדומה מנסה בכל כוחה לשבור את מעטה הקרח והמסורת בו משוקעים אנשי הכפר, לקרוע את מעטה העננים מעל עין השמש, לנתץ את קירות הכנסיה ולהקים במקומן בריכת שחיה משוקולד (ולמכור בה ארטיקים ממים, כמובן). היא מצליחה לא רע, יחסית לצרפתיה בודדה מוקפת בשחקנים ממדינות שונות ומגוונות שרק עושים מבטא (מתי האמריקאים יבינו שבשאר העולם מדברים ממש, שומו שמים, בשפות אחרות?), אבל הרוזן לא נכנע בלי מאבק – ויותר גרוע מזה, ג'וני דפ מגיע לביקור.

כן, בנות, ג'וני בוי בא העירה. זוגתי שתחיה היא כנראה הבחורה היחידה עלי אדמות שלא חושבת שהוא שווה בכלל, ואפילו היא מודה שבסרט הזה הוא ממש חמוד. אני אישית הופתעתי, כי זה הסרט הראשון זה שנים שבו הוא לא נראה מבולבל בכלל, ואני עוד עלול לחשוב שהוא יודע לשחק. בכל מקרה, ג'וני בא, יש לו מבטא אירי (כמה מרענן!) והוא צועני, וברור לגמרי מה הוא רוצה, באיזו תנוחה, ומה הסיכוי שהוא לא יקבל את זה (זהה לסיכוי שסינדי קרופורד באמת מבינה בטכנולוגיה של שואבי-אבק, הייתי אומר). אין לו הרבה דקות מסך, אבל זה לא מפריע למכונת השיווק של מירמקס לפמפם אותו בכל אזכור, ולו מקרי, של הסרט.

עכשיו דמיינו לכם את במאי הסרט, לסה (נשבע לכם), יושב לו עם מר הרשי ג'וניור וסופר את הכסף, צחוק מרושע בפיו וניצוץ גאוני בעיניו.

צחוק מרושע מדוע? משום שהוא יודע, וברגע שתראו את הסרט גם אתם תדעו, שאין שום דבר שעומד בפני שוקולד. כלום. לא רוזנים דה-רנואים, לא מחסור בתשוקה מינית, לא בעלים מכים, לא ישוע הנוצרי בכל סבלו ובטח ובטח שלא איזה צופה ישראלי מושתן מן השורה. בקיצור, חבר'ה, תכנעו מראש, צאו עם הידים מורמות ואל תנסו בכלל להתנגד: אין לכם סיכוי.

ניצוץ גאוני כיצד? כי רק אמן תחבולות מיומן יכול לגרום לשטיפת מוח מוחלטת כזו להיות מענגת כל-כך, לרקד לו על הגבול הדק שבין קיטש מוחלט (כל מילה שמוציאה המשוגעת בסרט מפיה) לבין יופי עוצר נשימה (אלפרד מולינה נותן, בדמות הרוזן, את אחת הסצינות המופלאות ביותר שראיתי זה זמן רב בקולנוע), בין תחכום לבין שבלוניות.

מדהים כמה שהסרט הזה מהונדס: ישבו להם אנשי ההפקה של הסרט ורשמו לעצמם את המאפיינים של קהל היעד שלהם (משכילים, חובבי תרבות, אוהבי מבטא צרפתי, פוליטיקלי-קורקט, אנטי-דתיים, היו מורדים בשנות השישים ומנסים לשכנע את עצמם שהם לא הזדקנו וכו' וכד') בדיוק של עד שתי ספרות אחרי הנקודה, הוסיפו דרישה לאוסקר וצ'ק נאה מ'הרשי', והזינו את הכל למחשב גדול וחכם (כנראה ההוא ממטריקס, כי קרי אן-מוס מופיעה כאן ונראית נורא מדוכאת כל הסרט, אולי בגלל שלקחו לה את חליפת העור ומשקפי השמש), ומה יצא? התסריט של שוקולד.

הסרט הזה לוחץ בדיוק על כל הכפתורים הנכונים, ואלמלא זה היה כל-כך נעים, בחיי שזה היה יכול להיות ממש מעצבן.

סליחה, סטיתי מהנושא. איפה היינו? אה, כן.

שוקולד.

הגיבור האמיתי, המועמד לפרס האוסקר על שחקן המשנה, הסיבה שבגללה קמנו בבוקר:

שוקולד.

שמעתי כבר הרבה שירי-הלל לממתק השחור, אבל הסרט הזה קובע שיאים חדשים ומלמד אותנו ששוקולד מעורר את האון, משחרר את העכבות, מרפא את החולים, ממס לבבות, מתיר עגונות, מצר מותניים, ובכלל מי צריך גברים כשיש שוקולד בעולם (האמת, זוגתי טוענת את זה כבר הרבה זמן). ואגב, הוא גם מצטלם נפלא.

אם בא לכם להתעודד, אם אתם מוכנים להשקיע 30 שקל בכרטיס קולנוע ועוד 100 במקס ברנר הקרוב, אם אתם יודעים מה טוב בשבילכם ומוכנים לסבול קצת קיטש בשביל זה – יאללה, על כנפי רוח הצפון!