טומב ריידר

במקור: Tomb Raider
במאי: סיימון ווסט
תסריט: מייק וורב, מייקל
קולרי, סיימון ווסט, ועוד

שחקנים: אנג'לינה ג'ולי,
ג'ון ווייט, איאן גלן, נוח טיילור

אני מאוהב.

כן, ראיתי את האשה המושלמת.

בנעורי, הייתי מאוהב ב"סגניתו האמיצה תמר". מאז,
מה לעשות, בחורות בצמה עושות לי את זה. רצוי גם מכנסי חאקי קצרים, וסנדלים, אבל בעיקר צמה. חשבתי שנערות שכאלו אפסו מהעולם, עד שפגשתי את לארה יקירתי.

בעבר, לארה ואני היינו מאוד קרובים. אני והיא – אחד היינו.
מבין חמשת משחקי המחשב שיצאו, שיחקתי בעיקר בראשון. האחרים? מלכודות שונות, מפלצות שונות, מבוכים שונים. אותה לארה קרופט. האמת, נמאס לי ממנה. כלומר, משחק שלם, כל שאני עושה הוא לצפות בגבה וישבנה כאשר היא רצה ממקום למקום. היא לא טרחה, כמעט, להעצר ולהראות לי את זיו פניה – מנוע המשחק היה מבוסס על מבט מאחור. היא לא התפתחה במרוצת המשחקים, ונשארה דמות דו-מימדית.

עד עכשיו.

אל תטעו בה, בבקשה. לארה קרופט אינה רק רגליים ארוכות, שפתיים עתירות קולגן, או בלוטות קדמיות אשר מנהלות דיון מתמשך עם כוח המשיכה, ויוצאות כאשר ידן על העליונה. לארה קרופט היא הרבה יותר מזה. לארה היא נבונה, משכילה, מבריקה, ועתירת חוש הומור. בנוסף לפסגותיה הרבות, יש לה גם עומק ("אתה יודע איזה יום היום? היום ה15-. ה15- אף פעם אינו יום טוב."). ויותר חשוב, אולי, מכל אלה – יש לה כסף. הרבה כסף.
פלא שאני שוב מאוהב?

לארה היא הדוגמה המושלמת למה שחסר היום בעולמנו, למה שחסר בקולנוע. אשה חזקה ועומדת בפני עצמה, שמרביצה לכולם. היא יודעת יותר מכולם, היא יותר חכמה מכולם, והיא יותר חזקה מכולם. היא גם רוכבת על אופנוע (בלי סירה ובלי גלגלי עזר). והיא יודעת לצטט שירה . בדיוק האשה בשבילי.

למרות שאביה המנוח הוריש לה כסף רב, לארה לא נשארת בבית, אלא יוצאת לעבוד, כמצופה מאשה מודרנית של ראשית המאה העשרים ואחת. היא יוצאת לבזוז קברים, ושאר חורבות מלאות ענתיקות-פלא, סכנות ומלכודות. בניגוד לעמיתה הותיק, אינדיאנה, היא לא עושה את זה בשביל המדע. היא עושה זאת למען התהילה, ובשביל האקשן.

חוץ מזה, אינדיאנה סתם חנון פחדן. הליידי קרופט, בנוסף לכל מעלותיה, לא יודעת פחד. חרף כל האויבים מולם היא ניצבת, היא לא תאבד לרגע את קור רוחה, והחיוך המסתורי האוחז בשפתיה לא יעלם. מעין גרסה נשית של ג'יימס בונד, כשעוד היה צעיר.

אשה כמו לארה קרופט מקומה באגדות, ושם אכן פגשתי אותה שוב. וכפי שלא מחפשים הגיון באגדות ("למה מה פתאום החתול ההוא נעל מגפיים? וטרף את הענק?"), אל תחפשו יותר מדי הגיון בתסריט של 'טומב ריידר'. חפשו הנאה טהורה. זה לפחות, מה שאני מצאתי שם.

יש איזה משולש המעניק כוחות קסמים למחזיק בו, ושעון שפעם גרם לעיר עתיקה להחרב (מישהו אמר אטלנטיס? לא? כנראה שיש זכויות יוצרים על השם). כמובן שכולם מחפשים אותו. בעיקר הארגון החשאי המסתורי, האילומינטי (הם כמו הטמפלרים, אבל מסתוריים יותר). גם לארה רוצה אותו, כי אבא'לה שלה אמר לה שהיא צריכה, לפני שנעלם. כן, עקב מערכת היחסים שלה עם אביה הבחורה רודפת אחר משולש פלאים. אם הייתי ברונו באטלהיים (או זיגמונד פרויד קשישא), הייתי מסיק מסקנות משעשעות מהענין.

בדרך אל המשולש, ליידי קרופט לא נחה לרגע. היא נלחמת ברובוטים מפלצתיים, מפלצות אבן, וסתם אנשים רעים שמנסים לפגוע בה. לפגוע בלארה שלנו? לא יעלה על הדעת – ואכן, בכל אותם קרבות והרפתקאות היא זוכה ללא יותר משריטה אחת על הזרוע, וגם השריטה הזאת נעלמת כבאורח פלא לאחר שתיית שיקוי טיבטי. כמו באגדות. במציאות, הציבור בימינו שותה שיקויים טיבטים רק כדי לעשות דיאטה.

ככל משחק מחשב טוב, גם הסרט הזה סובל מ"תסמונת הקווסט". כולם יודעים יותר מלארה, כולם שומרים ממנה סודות, וכולם תמיד נמצאים בדיוק במקום הנכון כדי להעניק לה את הרמז המכריע. כל כך הרבה ארועים בסרט נראים כמעין דאוס-אקס-משינה, שלאותו האל לעולם לא ניתן מספיק זמן לחזור אל תוך המכונה, לפני שהוא נקרא שוב לצאת.

קרופט, כאמור, שאלה לצורך סרט זה את גופה של אנג'לינה ג'ולי (ג'ולי יש להגות במילעיל, בבקשה), והגברת ג'ולי, כשמה כן היא, 'מלאך יפה'. דומני שזוהי הפעם הראשונה בה אני נהנה מכל רגע של צפייה בדמותה של אנג'לינה על המסך. למען האמת, קשה לי לשפוט את מכלול עבודה של הגברת ג'ולי, מאחר ומאוד לא אהבתי סרטים אחרים בהם הופיעה ('אספן העצמות', ו'נערה בהפרעה', אם אהיה ספציפי). אבל גם מבעד לענני אי-החיבה לאותם סרטים, עושה רושם שהגברת ג'ולי היא שחקנית לא רעה בכלל.

אבל למי אכפת מכישוריה כשחקנית? זה סרט אקשן!
וכשחקנית אקשן, הגברת ג'ולי מפליאה בנו בקסמיה, ובלבושה ההדוק. אותי התמיהה בחירתו של הבמאי לצייד אותה ברפידות חזה, על מנת להגדיל את הנפח. באמת סיימון, לא היה בזה צורך. מפליאה עוד יותר היא העובדה שהרפידות לא ממש מוקמו ולא הוסוו כהלכה. בבגדים צמודים כבגדיה של קרופט, הדברים האלו בולטים, תאמינו לי.

אבל הסרט מהנה, באמת. כפי שלארה שלנו לא נחה לרגע, וממשיכה מפעלול מרשים לפעלול מרשים אחר, גם אנחנו לא מספיקים להרגע, במשך כל ההרפתקה הנהדרת הזאת. בילוי נהדר ללילות הקיץ החמים.

(כן, כן, יש עוד כמה שחקנים בסרט. יש איזה באד-גאי לא רע עם מבטא צרפתי מזוייף, חנון בריטי טיפוסי (בליימי!), ובאטלר קולי עם שם של אשה. כל אלה נמצאים שם, אבל כשלארה קרופט שלי והפעלולים שלה רוקדים על המסך הגדול, לא נשאר יותר מדי מקום לדברים אחרים.)