דו"ח קופות שבורות – 8.7.2001

נו, מה יהיה?! בשביל
מה אנחנו קוראים (שלא
להזכיר כותבים) דו"חות
קופות שבורות כל שבוע,
אם לא כדי לשמוע על שיאים
חדשים שנשברו, הכנסות חסרות-תקדים, כשלונות עצומים ומהדהדים ומספרים עגולים ויפים? בשביל מה בכלל טורחים להעלות את מחיר הכרטיסים בארה"ב בכל שנה מחדש, אם לא כדי ששיאי קופה יוכלו להישבר שוב ושוב, גם אם מספר הכרטיסים שנמכרו נשאר בדיוק כמו שהיה? אבל לא. עושים לנו דוקא. חוץ מ'שרק', עוד לא היה השנה אפילו להיט ענק באמת אחד. היו אמנם כמה פתיחות מצוינות, אבל אז הגיעה קללת ה-50% והרסה את הכל.

עוד לא היה סרט אחד שניצל מזה – חוץ מ'שרק', כמובן: כל סרט החשוד בבלוקבאסטריות, לא משנה כמה הוא נראה מבטיח או כמה הצליח להכניס בסוף השבוע הראשון שלו, עושה חצי מזה – כמו שעון שווייצרי – בסוף השבוע השני, רבע בסוף השבוע השלישי, ומכאן ההידרדרות היא מהירה וכואבת. ככה לא שוברים קופה! אחרי שהתאכזבנו מ'פרל הארבור' ו'טומב ריידר', שנפלו קורבן, כל אחד בתורו, למגפת ה-50%, הגיח משום מקום 'The Fast and the Furious' להכנסות סופ"ש-ראשון אדירות, ועורר תקווה מחודשת לשבירת הנוסחה. איפה. שבוע אחר כך – צניחה של 50%, כמו בובלה. והנה עכשיו מתברר שאפילו שפילברג (שפילברג!) עם עזרה ספיריטואלית מקובריק (קובריק!!) לא חסין בפני המגפה. דבר אחד ברור בקשר ל-'A.I.', בין אם הוא סרט מדהים, כפי שטוענים אחדים, ובין אם הוא כישלון, כפי שטוענים אחרים: הוא לא דומה בשום דבר לסרט קיץ אופייני. כלומר, בשום דבר, פרט לכך שגם הוא, כמו כה רבים ולא-כל-כך טובים לפניו, צנח ב-50% (טיפה יותר, בעצם) בסוף השבוע השני שלו. וגם שני הסרטים שתפסו את המקומות הראשונים השבוע לא מראים פוטנציאל טיטאני. נו, מה קורה? עד מתי נצטרך לחכות לשובר השיאים הבא – עד 'הארי פוטר'?!

שני הסרטים שכבשו את שני המקומות הראשונים השבוע הם 'Scary Movie 2', או בשמו העברי 'מת לצעוק 2', ו'Cats & Dogs'. כל אחד מהם הכניס 21 מיליון וקצת השבוע, כש'חתולים וכלבים' מנצח בפוטו-פיניש. ושניהם היו יכולים לקוות לפתיחה טובה יותר.

'חתולים וכלבים' הוא סרט לא-מצויר לכל המשפחה בעל קונספט פשוט וגאוני: חתולים וכלבים, כידוע, שונאים זה את זה, ויש להם סיבה טובה. מאז שחר ההסטוריה מנסים החתולים להשתלט על העולם, והכלבים, בתפקיד ידידיו הטובים ביותר של האדם, מנסים לעצור בעדם. כל זה כשבני האדם לא מסתכלים, ובסיוע כל טכניקות הריגול המודרניות ביותר. הסרט צולם בהשקעה של כ-100 מיליון דולר, ובהכנתו השתתף בו צבא שלם של חיות מאולפות, בובות, ואנשי אנימציה ממוחשבת – ואם הסרט מתקרב אפילו לרמת הטריילר שלו, מדובר באחד הדברים המצחיקים והמוצלחים יותר השנה.

'מת לצעוק' הראשון, סרט שנעשה בתקציב קטן ובלי תקוות מיוחדות והיה פארודיה בעיקר על סרטי 'צעקה' (שהם בעצמם פארודיות, וגם המציאו את השם 'סרט מפחיד' קצת קודם. אבל לא חשוב), יצא בארה"ב לפני שנה, וגרם לרבים וטובים הלם כשהכניס 42 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון שלו. הסלוגן של הסרט ההוא היה "בלי בושה, בלי רחמים, בלי המשך", אבל ברגע שהכסף התחיל לזרום הוכיחו החבר'ה בהוליווד שוב שמילה שלהם זו לא מילה, והתחילו לעבוד על סרט ההמשך. הפעם הם צוחקים בעיקר על 'בית האימה', 'האמת שמתחת לפני השטח' ו'מגרש השדים'. ההבדל העיקרי בין שני הסרטים הוא שהראשון היה מאוד טפשי ומצחיק לפעמים, והשני – לפחות לפי טענת המבקרים – הוא מאוד טפשי ולא מצחיק בכלל. אפשר לומר ש'מת לצעוק 2' סובל מבעיית ה-50% כבר בסוף השבוע הראשון שלו: הכנסות סוף השבוע הראשון שלו היו חצי מאלה של הסרט הראשון.

סרטי נוער, סרטי אימה וסרטים גרועים ידועים בכך שהם מידרדרים מהר, לכן אפשר להניח ש'מת לצעוק 2' יסבול מאפקט ה-50% גם בשבוע הבא, בעוד ל'חתולים וכלבים' יש סיכוי טוב יותר להתגבר על המגפה ולהגיע להכנסות מכובדות. 'מת לצעוק 2' (שהוא, אגב, סרט נטול אתר רשמי!) מגיע לארץ ב-19 לחודש. ל'חתולים וכלבים' עוד אין תאריך הפצה בארץ, אבל מתישהו בסביבות סוכות יהיה הימור טוב.

במקום השלישי, כאמור, 'A.I.' עם סכום אומלל של 14 מיליון דולר. מבחינה כספית, עכשיו כבר ברור, 'A.I.' הוא אכזבה גדולה – הוא הולך להיות, כנראה, אחד מהסרטים הפחות מצליחים של שפילברג. לא בטוח שהוא יצליח אפילו להגיע ל-100 מיליון (הוי, הבושה!). כשיאשימו אותו בכשלון, יטען שפילברג להגנתו שהסרט לא מתחנף לקהל הרחב, וממילא מעולם לא נועד להיות שובר קופות. ועל כך אני אענה לו – אז למה הוצאת אותו באמצע הקיץ? אה? שפילברג, בתגובה, יישנה את הנושא ויתחיל לדבר על הסרט הבא שלו, 'Minority Report', שעתידו הפיננסי נראה מבטיח יותר, ולו בזכות העובדה שמשתתף בו טום קרוז.

במקום הרביעי נמצא 'Kiss of the Dragon' ('נשיקת הדרקון'), סרט אקשן סטנדרטי בכיכובו של ג'ט לי (כמו ג'קי צ'אן, רק פחות מצחיק) ובריג'יט פונדה (כן, היא עדיין חיה). את סיפור הסרט כתב ג'ט לי ביחד עם לוק בסון, הבמאי הצרפתי הטוען לסמאחיות ('ניקיטה', 'לאון', 'האלמנט החמישי'), וזה כנראה לא לקח להם הרבה זמן: ג'ט הוא מרגל סיני ששוהה בפריס, מואשם שם על לא עוול בכפו ברצח, ומכסח את הצורה להרבה אנשים. חובבי אמנויות לחימה מרוצים מהסרט. אנשים אחרים, כאלה שמתעסקים בשטויות כגון עלילה, דמויות וכל היתר, מרוצים פחות.

יתר הרשימה מאוכלסת בדיירים הזמניים הרגילים, העוסקים, כרגיל, בנפילה חופשית – פרט ל'שרק' כמובן, שלא הולך לשום מקום. ל'שרק', הסרט הותיק ביותר בין עשרת הגדולים, זהו השבוע השמיני ברשימה; הבאים אחריו ברשימת הוותק הם 'אטלנטיס' ו'טומב ריידר', שזה להם השבוע הרביעי בסך הכל. כזה הוא המצב כרגע – החיים הם קצרים, אלא אם כן אתה יצור גדול וירוק.

בולט בהעדרו: 'פרל הארבור', הכשלון הגדול בין הלהיטים, או הלהיט הגדול בין הכשלונות. 'פרל' נטש את העשיריה אחרי שישה שבועות והכנסות של 180 מיליון דולר – המון כסף, אם היה מדובר בכל סרט אחר. אכזבה קשה, כשמדובר בסרט הזה.

בשבוע הבא: 'פיינל פנטסי'. סרט מהפכני, זה בטוח. סרט מצליח?


הרשימה המלאה: הסכומים מייצגים הערכה על הכנסת הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים; הסכומים בסוגריים מייצגים את הכנסתו הכוללת של הסרט עד היום.

1. Cats & Dogs – 21.7 (35.7)
2. Scary Movie 2 – 21.0 (34.5)
3. A.I. Artificial Intelligence – 14.1 (59.7)
4. Kiss of the Dragon – 13.6 (13.6)
5. The Fast and the Furious – 12.3 (101.5)
6. Dr. Dolittle 2 – 10.1 (71.5)
7. Tomb Raider – 6.8 (115.6)
8. Shrek – 6.0 (240.6)
9. Atlantis – 5.0 (69.4)
10. Baby Boy – 4.8 (20.8)