יומנה של ברידג'יט ג'ונס

במקור: Bridget
nes's DiaryסJ
במאית: שרון מגווייר
על פי ספרה של הלן פילדינג
תסריט: הלן פילדינג ושות'
שחקנים: רנה זלווגר, יו גרנט,
קולין פירת', ג'ים ברודבנט,

גמה ג'ונס, סאלי פיליפס

יום שישי, 13.7.2001.
סיגריות: איכס.
אלכוהול: נגמר.
קולה: חמש כוסות מהבוקר. אבל אחת שפכתי על השולחן בטעות, אז זה לא נחשב.
ראפלס: נקי מאז שבת שעברה! כדי לחגוג, פתחתי חבילה. מגיע לי.
משקל: אין לי מושג – אחרי חודשים ארוכים של שמירה על משקל, פתאום נחתה עלי הידיעה המזעזעת שאין לי בכלל משקל בבית. מה שכן, אני מתחיל לגדל כרס-מחשבים. מרוב דיכאון לבשתי את הפיג'מה עם הפינגווינים וביליתי את כל היום במיטה, באכילת גלידה והאזנה לשירי קיטש מה80'ז. מי תרצה להתחתן איתי?!

לרגע עלה בדעתי שבמצבי הנוכחי אני יכול להתפרנס לא רע בתור גיבורה של קומדיה רומנטית ולהיות מושא הזדהות לאלפי נשים ברחבי העולם. אבל אחרי עוד רגע של מחשבה הגעתי למסקנה שגם בתחום הזה אין לי עתיד, משלוש סיבות עיקריות: א. אני גבר, ב. אני לא מכיר את יו גרנט, ג. אין לי מניפסט פמיניסטי (או פוסט-פמיניסטי, או פוסט-פוסט-פמיניסטי. אני לא מעודכן) חדשני להעניק לעולם.

ובלי מניפסט היום אי אפשר להגיע לכלום. אלי מקביל הראתה לנו שזה בסדר להיות רווקה בודדה ופתטית בגיל 30, כל עוד את מאוד-מאוד רזה. קארי ברדשאו הראתה לנו שגם לנשים מותר ליהנות ולדבר בחופשיות על סקס. דרדסית הדגימה תא משפחתי אלטרנטיבי במיוחד, וקארין ארד הוכיחה שגם עם כשרון כתיבה מינימלי ושום דבר חדש להגיד, אפשר להפוך למיני-סלבריטי. ועכשיו, בריג'יט ג'ונס (שבפרסומות לסרט נקראת, משום מה, ברידג'יט) הפכה למושא הזדהותן של אלפי נשים ברחבי העולם, כשהיא מראה שזה בסדר להיות רווקה בודדה ופתטית בגיל 30, אפילו אם את לא מאוד רזה.

האמת היא שאם בוחנים את הרשימה הזאת מחדש, מגלים שאף אחת מאותן נשים דגולות (אולי חוץ מקארין ארד) לא באמת רצתה להיות אייקון פוסט-פמינסטי. כל הבחורות רק רצו to have fun, כמאמר המקורות, ובדרך גם להתחתן עם הגבר המושלם, אם אפשר. אבל מסתבר שהיום אישה לא יכולה לככב בקומדיה רומנטית בלי להיות אייקון.

בריג'יט ג'ונס, כאמור, היא בת שלושים וקצת, ולבד. היא חיה בלונדון. היא לא רזה. היא מקסימה למדי באחד על אחד, אבל לפני קהל היא אסון. בדרכה להיות האשה המושלמת ואלילת מין – שלא להזכיר אייקון פוסט-פמיניסטי, או לפחות "סל המיחזור" – היא מחליטה החלטה נחרצת להפחית משקל ולהפסיק לשתות, לעשן ולשכב עם הבוס. יש לה שלישיית חברים חביבים, זוג הורים מעצבנים, ושני מאהבים פוטנציאליים, שלכולנו ברור מהדקה הראשונה עם מי משניהם היא תחיה באושר ובעושר בסופו של דבר, אבל לא היעד משנה, אלא הדרך אליו.

אם הפיסקה הקודמת גרמה לכם דז'ה-וו, זה כנראה משום שקראתם לא מזמן את הביקורת על 'מישהו כמוך' (או אפילו, רחמנא ליצלן, ראיתם את הסרט). מבחינה עלילתית, ומעוד כמה בחינות, 'בריג'יט ג'ונס' והסרט ההוא מאוד דומים זה לזה. שניהם אפילו משתמשים בשיר 'Someone Like You' של ואן מוריסון בפסקול (אבל הגירסה המקורית נמצאת דוקא ב'בריג'יט', בעוד הסרט שנקרא על שם השיר מסתפק בחידוש מפוקפק). ההבדל המשמעותי בין שני הסרטים: 'יומנה של בריג'יט ג'ונס' הוא סרט הרבה יותר טוב. אבל זה בכלל לא כוחות. הוא בריטי. כל סרט המדבר בשפה שבה אנשים משתמשים בפועל to Shag ברצינות, ובלי להתייחס בכלל לאוסטין פאוורס, הוא משעשע יותר מהאלטרנטיבה. חוץ מזה, הבריטים, בניגוד לאמריקאים, פשוט יודעים לעשות קומדיות רומנטיות – בל נשכח שזהו העם שהמציא את יו גרנט.

יו גרנט, סמל הסקס האולטימטיבי של נשים שטוענות שהן אוהבות בחורים ביישנים (אבל בחיים לא ידברו עם אחד כזה), מנסה לעשות כאן מפנה דרמטי בקריירה שלו: הוא משחק דוקא את הילד הרע, הגבר הבטוח בעצמו, שאוהב נשים ולא מדבר בפוליטיקלי-קורקטיות. זה נראה אבסורדי בערך כמו לראות את שרון סטון משחקת בחורה צנועה וביישנית, אבל במשך הזמן מתרגלים לרעיון, למרות שעיני הכלבלב של יו מסגירות תמיד שמתחת למעטה המצ'ואיסטי הזה מסתתר אותו נעבעך ביישן וחסר בטחון.

ואם ללהק את יו גרנט בתור דון ז'ואן נשמע מוזר, לתת לרנה זלווגר, בחורה רזה מטקסס, את תפקיד בריג'יט ג'ונס, בחורה שמנה מלונדון, נשמע כמו החלטת הליהוק המטופשת של המאה. לכן מפתיע מאוד שהעסק באמת עובד. אני מכריז בזאת על רנה זלווגר כעל שחקנית אדירה, ואם לא הייתי רואה אותה ב'האחות בטי' הייתי בטוח שהיא באמת בחורה שמנה מלונדון. לאזני חסרות ההשכלה, המבטא הבריטי שלה נשמע אמין לחלוטין, בניגוד, למשל, למבטא הבריטי של אנג'לינה ג'ולי ב'טומב ריידר'. התוספות הגופניות שזלווגר עוטה על עצמה למען התפקיד – שוב, בניגוד לאנג'לינה ב'טומב ריידר' – טבעיות לחלוטין, ורואים את זה. עשרת הק"ג שזלווגר העלתה לרגל הסרט הזה נשפכים בחינניות מתוך הבגדים ההדוקים מדי שהיא לובשת. היא גם עשתה את כל הפעלולים בעצמה: התחת הדשן המצולם בקלוז-אפ הוא באמת שלה, ולא של כפיל. זוהי השקעה בתפקיד, רבותי!

דבר אחד שהבריטים יודעים, והאמריקאים, מה לעשות, עוד לא למדו, זה שגם כשיש לך זוג כוכבים לוהט ומצוין בתפקידים הראשיים, אסור להזניח את התפקידים המשניים. ואכן, לבריג'יט יש – בנוסף לכל היתרונות שצוינו קודם – זוג הורים חביבים בהחלט ושלישיית חברים חביבים אף יותר. לכולם יש דמויות כל כך מושקעות, שהסרט נראה לפעמים כמו פרק פיילוט ל'יומנה של בריג'יט ג'ונס – הסדרה'. שלושת החברים של בריג'יט נראים כמו חבורה שלא הייתי מתנגד לבלות איתה חצי שעה בשבוע, במשך עונה-שתיים, לפחות, אבל בסרט הם מופיעים כל כך מעט זמן שכמעט אין להם משמעות. עלילת המשנה בקשר לחיים החדשים של אמא של בריג'יט מיותרת לגמרי. אפשר היה להשאיר אותה לפרק הבא. וזאת – שלא תהיה טעות – סוג של מחמאה.

בימים טרופים אלה, שבהם כל סרט אימה מנסה להיות 'צעקה', כל סרט נעורים מנסה להיות 'קלולס' וכל קומדיה רומנטית מנסה להיות 'ארבע חתונות ולווייה', 'יומנה של בריג'יט ג'ונס' מגיע קרוב מאוד למטרה. לחובבי הקומדיה הרומנטית ממילא אין הרבה ברירות ('מארגנת החתונות' הוא לא אופציה, כיוון שהוא שייך לחברה שאותה לא יפרנס כל מי שהכלכלה החופשית יקרה לליבו). אפשר גם להשתמש בו כהשראה למאמר פוסט-פמיניסטי נוקב, אם בא לכם.